Statystyka_dla_Biologow/433472.md
2017-12-19 10:44:07 +01:00

4.3 KiB

ID_testu: 433472

Zadanie 1: Testujemy nowy lek na ból istnienia. Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.

Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:

Grupa kontrolna: [4, 6, 2, 8, 4, 7, 6, 8, 6, 4, 1, 6, 7, 6, 4, 3, 3, 6]

Grupa testowa: [4, 9, 0, 2, 6, 1, 2, 4, 3, 4, 4, 3, 6, 4, 3, 5, 0, 4, 7]

  1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
  2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku? Dlaczego?

Zadanie 2: Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw. Na pola wyszło 4 grup studentów.

Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:

[11.0, 20.3, 2.0, 3.0, 11.9, 2.0, 2.1, 6.8, 3.5, 10.1, 11.9, 4.5, 14.5]

[8.4, 5.8, 13.0, 2.0, 7.0, 17.5, 12.5, 9.2, 9.7, 13.7, 5.5, 19.5, 11.1]

[13.0, 11.2, 21.2, 13.1, 4.8, 10.1, 12.2, 14.9, 11.4, 7.2, 5.6, 10.2, 10.8]

[10.0, 15.9, 5.9, 5.5, 11.7, 17.7, 19.4, 7.9, 9.2, 9.4, 4.4, 6.9, 8.7]

  1. Czy pojedynczy student który zebrał 2.0 [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
  2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali

[15.3, 10.4, 15.0, 6.5, 16.6, 13.8, 14.6, 17.9, 11.7, 12.1, 12.7, 15.3, 12.8]

(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?

Zadanie 3: Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:

[43.53, 48.12, 45.45, 37.1, 42.5, 46.52, 38.49, 42.93, 46.75, 38.77, 45.65, 42.03, 47.89, 47.9, 46.92, 46.09, 42.97, 47.37, 47.17, 40.42, 50.36, 37.65, 49.86, 48.34, 49.26, 47.34, 38.04, 45.75, 47.76, 45.36, 47.92]

Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:

[46.27, 52.91, 48.24, 29.76, 36.15, 52.85, 33.27, 35.36, 49.5, 32.97, 47.81, 38.1, 53.27, 50.42, 48.93, 49.06, 34.9, 51.34, 40.98, 34.68, 54.96, 33.96, 54.59, 52.41, 50.46, 47.65, 32.43, 52.72, 49.86, 46.72, 53.98]

Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?

Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 11 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to

  • Kobiety:

    • przed: [42.5, 47.17, 37.65, 38.49, 42.93, 37.1, 38.04, 40.42, 38.77, 42.03, 42.97]
    • po: [36.15, 40.98, 33.96, 33.27, 35.36, 29.76, 32.43, 34.68, 32.97, 38.1, 34.9]
  • Mężczyźni:

    • przed: [45.36, 48.34, 46.52, 45.75, 47.9, 43.53, 46.09, 49.26, 47.76, 46.75, 46.92, 48.12, 45.65, 49.86, 47.34, 47.89, 47.37, 50.36, 47.92, 45.45]
    • po: [46.72, 52.41, 52.85, 52.72, 50.42, 46.27, 49.06, 50.46, 49.86, 49.5, 48.93, 52.91, 47.81, 54.59, 47.65, 53.27, 51.34, 54.96, 53.98, 48.24]

Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?

Zadanie 4: Prowadzimy badania na szczurach. Przypuszczamy, że podawanie antybiotyków w pożywieniu będzie miało wpływ na wielkość osobników rzędu

  • +8.1 % wagi,
  • +11.5 % większa wariancja wagi.

Ponieważ nie można przeprowadzić badań na zwierzętach bez zgody Komisji Etyki Badań, musisz zaplanować wcześniej eksperyment i przekonać Komisję. W szczególności musisz przewidzieć ile zwierząt potrzeba by uzyskać statystycznie istotny wynik. Dysponujesz już pomiarami wag grupy kontrolnej:

wagi = [233, 242, 290, 227, 237, 263, 245, 280, 290, 250, 304, 271, 257, 296, 218, 264, 321, 294, 276]

  1. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
  2. Jaka jest hipoteza zerowa?
  3. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Jaki jest (teoretyczny) rozkład do którego będziemy porównywać wyliczoną statystykę?
  5. Ile (minimalnie) zwierząt należy użyć aby móc wykazać statystycznie istotną różnicę między grupą przyjmującą antybiotyki a grupą kontrolną?

Zadanie 5: Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą 19 wyjątkowo chętnych ochotników.

  1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
  2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
  3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
  4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.