80 lines
3.7 KiB
Markdown
80 lines
3.7 KiB
Markdown
ID_testu: 433399
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[6, 3, 3, 6, 2, 4, 3, 5, 1, 4, 2, 3, 6, 7, 10, 4, 2, 7, 6, 6]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[3, 8, 1, 2, 9, 3, 2, 1, 2, 5, 4, 5, 1, 8, 6, 6, 4, 7, 4, 5]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
|
|
|
`[2.42, 3.44, 2.51, 2.74, 4.03, 2.31, 2.47, 2.02, 2.99, 3.15]`
|
|
|
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
|
|
|
`[2.61, 3.13, 2.4, 4.26, 3.85, 4.03, 3.66, 3.44, 3.81, 3.57, 4.69, 3.76, 3.36, 2.85, 3.3]`
|
|
|
|
[kg groszku].
|
|
|
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
|
|
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
|
|
|
`[3.72, 2.62, 2.89, 2.86, 3.22, 2.62, 3.27, 2.75, 2.72, 3.48, 3.56, 4.72, 2.71, 2.71, 3.51]`
|
|
|
|
[kg groszku]
|
|
|
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 15 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
|
|
|
* ABC vs ???:
|
|
`1:1, 2:1, 1:1, 1:1, 2:3, 1:3, 4:1, 2:2, 1:2, 1:1, 0:3, 2:0, 3:0, 3:0, 2:2`
|
|
|
|
* XYZ vs ???:
|
|
`3:3, 2:4, 3:3, 3:2, 4:4, 5:1, 6:2, 8:2, 3:3, 3:4, 2:6, 5:2, 3:2, 1:3, 2:3`
|
|
|
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
|
5. Na peronie wykonaliście `51` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `25` razy.
|
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `446` powtórzeń eksperymentu,
|
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `226` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `15` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|