Statystyka_dla_Biologow/433241.md
2018-12-03 08:47:43 +01:00

3.7 KiB

ID_testu: 433241

Zadanie 1: Naukowcy postanowili odpowiedzieć na pytanie:

Kto ma lepsze poczucie humoru: studenci czy prowadzący.

Każdej osobie z grup składających się ze studentów i prowadzących pokazano 10 komiksów prosząc o zaklasyfikowanie ich jako "zabawne" albo "niezbyt zabawne". (1 oznacza "zabawny", 0 oznacza "niezbyt zabawny")

  • Studenci
       Komiks : K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
Student 01    : [1, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0]
Student 02    : [0, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]
Student 03    : [1, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1]
Student 04    : [1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 1, 1]
Student 05    : [0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 1]
Student 06    : [0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1]
Student 07    : [0, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 0, 1, 1]
Student 08    : [0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 1]
Student 09    : [1, 0, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 0]
Student 10    : [0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0]
Student 11    : [1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]

  • Prowadzący:
       Komiks : K1 K2 K3 K4 K5 K6 K7 K8 K9 K10
Prowadzący 01 : [1, 0, 0, 1, 1, 1, 0, 0, 1, 0]
Prowadzący 02 : [0, 0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]
Prowadzący 03 : [1, 0, 0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1]
Prowadzący 04 : [1, 0, 0, 1, 1, 0, 0, 0, 1, 1]
Prowadzący 05 : [0, 1, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1, 1]
Prowadzący 06 : [0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 1, 1]
Prowadzący 07 : [0, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 0, 1, 1]
Prowadzący 08 : [0, 1, 1, 0, 0, 1, 1, 1, 1, 1]
Prowadzący 09 : [1, 0, 1, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 0]
Prowadzący 10 : [0, 0, 0, 1, 0, 0, 1, 1, 0, 0]
Prowadzący 11 : [1, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0]

  1. Jakie 2 populacje będziemy porównywać?
  2. Czy w związku z tym, że studentom i prowadzącym pokazano te same komiksy można użyć testu sparowanego?
  3. Jaka jest hipoteza zerowa?
  4. Jaka jest hipoteza alternatywna?
  5. Przeprowadź test statystyczny który pozwoli potwierdzić lub obalić hipotezę zerową.
  6. Czy, a jeśli tak, to jakiego typu błąd popełnilibyśmy, gdyby z późniejszych badań wynikło, że studenci mają lepsze poczucie humoru?

Zadanie 2: Masz wykonać eksperyment, w którym możliwymi wynikami są TAK lub NIE. Hipoteza zerowa brzmi

TAK stanowi 64% wszystkich odpowiedzi.

  1. Jak będzie wyglądało badanie pozwalające potwierdzić lub odrzucić hipotezę zerową?
  2. Jak brzmi hipoteza alternatywna?
  3. Czy rozkład uzyskanych odpowiedzi będzie dyskretny czy ciągły?
  4. Jaki jest teoretyczny rozkład uzyskanych odpowiedzi?
  5. Ustal minimalną liczbę powtórzeń eksperymentu której wykonanie może obalić hipotezę zerową (przy poziomie istotności 0.05)
  6. Czy ta minimalna liczba powtórzeń eksperymentu ulegnie zmianie jeśli hipoteza zerowa będzie brzmiała:

TAK stanowi nie więcej niż 64% wszystkich odpowiedzi.

Zadanie 3: Studenci pisali egzamin w dwóch grupach (A i B). Punktacja którą otrzymali to:

  • A = [63.3, 41.5, 45.5, 59.5, 50.5, 41.7, 37.2, 72.6, 63.1, 51.5, 57.7, 38.1, 43.5, 49.9]
  • B = [57.5, 68.2, 59.7, 61.5, 65.7, 56.8, 59.0, 61.0, 61.5]

Dodatkowo została wyróżniona grupa studentów których ocena została zdeterminowana innymi powodami:

  • C = [46.2, 32.5, 52.5, 43.8, 28.7, 51.2, 36.2, 40.0, 52.5]
  1. Czy istnieje istotna statystycznie różnica pomiędzy tymi A i B, czy może zostały wzięte z tej samej populacji?
  2. Czy grupa C została wzięta z tej samej populacji co grupy A lub B?

Zadanie 4: Zdefiniować czym jest cytat, parafraza, plagiat.

  1. Czy i kiedy powinno się używać cytatu?
  2. Kiedy parafraza jest dopuszczalną formą pracy?
  3. W jaki sposób używać cytatu i/lub parafrazy tak aby nie zostać posądzonym o plagiat?
  4. Kiedy przypisanie sobie autorstwa wypowiedzi (słownej lub pisemnej) przygotowanej w oparciu o inne źródła nie jest plagiatem?