85 lines
4.0 KiB
Markdown
85 lines
4.0 KiB
Markdown
ID_testu: 433476
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Hodowla lam peruwiańskich z powodu braku popytu postanowiła zmienić branżę na gospodarstwo agroturystyczne z alpako-terapią.
|
|
Hodowla dysponuje populacją lam o wysokości w kłębie (w cm):
|
|
|
|
`[83, 96, 57, 120, 63, 119, 36, 121, 92, 94, 83, 76, 76, 109, 105, 90, 96, 73, 136, 134, 106, 106, 115, 129, 71, 125, 90, 90, 46]`
|
|
|
|
podczas gdy średnia wysokość alpaki w kłębie nie przekracza 100 cm.
|
|
|
|
Czy patrząc tylko na wysokość w kłębie niczego niespodziewający się klienci alpako-terapii mogą wykryć oszustwo?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Ponieważ w stołówce zabrakło ziemniaków na obiad, w ramach praktyk studenckich wszystkie grupy które miały tego dnia zajęcia z matematyki zostały wysłane na pobliskie pole w celu wykopania brakujących bulw.
|
|
Na pola wyszło 4 grup studentów.
|
|
|
|
Poniżej przedstawiony jest urobek każdego studenta (w kilogramach), z podziałem na grupy:
|
|
|
|
`[12.2, 2.7, 12.0, 2.0, 12.4, 7.6, 7.9, 6.1, 4.8, 4.8, 10.4, 9.6]`
|
|
|
|
`[7.1, 8.2, 4.4, 14.9, 14.4, 9.8, 9.9, 11.4, 13.7, 4.0]`
|
|
|
|
`[12.9, 7.2, 7.3, 2.0, 16.8, 7.3, 8.2, 11.8, 10.6, 12.6, 18.2]`
|
|
|
|
`[2.0, 4.7, 19.6, 13.1, 12.0, 5.9, 8.1, 11.2, 13.0, 7.9, 17.1]`
|
|
|
|
1. Czy pojedynczy student który zebrał `15.4` [kg ziemniaków] jest wyjątkowo leniwym studentem?
|
|
2. Czy grupa kierunku Astrologia której uczestnicy zebrali
|
|
|
|
`[11.0, 9.7, 16.6, 8.6, 15.9, 11.8, 8.6, 10.5, 8.6, 9.8]`
|
|
|
|
(kg. ziemniaków) wyróżnia się w sposób statystycznie istotny?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
|
|
|
`[41.05, 48.33, 48.48, 45.44, 39.97, 43.12, 46.28, 47.12, 45.44, 42.99, 46.96, 46.38, 46.95, 43.18, 45.33, 48.11, 36.07, 46.46, 37.88, 46.13, 47.42, 46.89, 38.35, 45.82]`
|
|
|
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
|
|
|
`[36.07, 52.21, 51.11, 43.5, 31.58, 35.56, 50.25, 48.28, 51.89, 39.27, 49.43, 49.88, 51.43, 35.99, 46.85, 53.62, 29.59, 50.53, 31.09, 50.6, 53.59, 54.02, 28.55, 50.07]
|
|
|
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
|
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 8 kobiet i 16 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
|
|
* Kobiety:
|
|
- przed: `[39.97, 41.05, 37.88, 43.12, 38.35, 42.99, 36.07, 43.18]`
|
|
- po: `[31.58, 36.07, 31.09, 35.56, 28.55, 39.27, 29.59, 35.99]`
|
|
|
|
* Mężczyźni:
|
|
- przed: `[46.28, 46.38, 45.82, 45.44, 45.44, 47.12, 46.89, 46.13, 46.46, 45.33, 48.48, 48.33, 46.95, 46.96, 47.42, 48.11]`
|
|
- po: `[50.25, 49.88, 50.07, 51.89, 43.5, 48.28, 54.02, 50.6, 50.53, 46.85, 51.11, 52.21, 51.43, 49.43, 53.59, 53.62]`
|
|
|
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
|
5. Na peronie wykonaliście `44` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `28` razy.
|
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `494` powtórzeń eksperymentu,
|
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `259` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `16` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|