94 lines
4.5 KiB
Markdown
94 lines
4.5 KiB
Markdown
ID_testu: 433241
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[6, 0, 4, 5, 6, 5, 8, 3, 3, 4, 9, 9, 5, 5, 1, 6, 5, 4, 7, 1, 6, 5]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[3, 7, 6, 4, 3, 9, 7, 4, 5, 2, 3, 4, 4, 7, 6, 4, 5, 5]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
|
|
|
`[2.85, 3.32, 3.02, 2.72, 2.57, 3.75, 3.44, 3.05, 3.26, 2.6]`
|
|
|
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
|
|
|
`[3.12, 3.49, 3.28, 4.22, 3.47, 3.63, 4.0, 3.22, 3.41, 3.59, 3.63, 2.54, 4.32]`
|
|
|
|
[kg groszku].
|
|
|
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
|
|
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
|
|
|
`[3.54, 3.34, 3.34, 4.18, 3.17, 3.16, 3.08, 3.68, 4.25, 3.35, 3.2, 2.65, 2.94]`
|
|
|
|
[kg groszku]
|
|
|
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
Badając poziom wskaźnika hematokrytowego u grupy ludzi otrzymano następujące wyniki:
|
|
|
|
`[46.81, 47.28, 40.26, 47.12, 46.53, 42.1, 46.7, 47.12, 49.65, 47.2, 48.07, 48.75, 47.96, 47.72, 47.27, 39.33, 43.97, 45.51, 47.18, 44.95, 46.19, 41.06, 44.72, 48.54, 46.94, 46.99, 46.41]`
|
|
|
|
Po podaniu leku XYZ wyniki były następujące:
|
|
|
|
`[49.74, 48.19, 35.76, 49.13, 44.46, 34.89, 39.9, 48.7, 53.28, 51.82, 51.61, 50.34, 49.88, 51.78, 49.59, 37.21, 36.83, 47.73, 47.86, 49.66, 47.97, 34.37, 37.62, 53.0, 48.9, 52.85, 50.96]`
|
|
|
|
Czy lek XYZ ma jakikolwiek wpływ na wskaźnik hematokrytowy?
|
|
|
|
Po wykonaniu analizy okazało się, że grupa liczyła 7 kobiet i 20 mężczyzn. Ich wyniki to
|
|
|
|
* Kobiety:
|
|
- przed: `[41.06, 43.97, 42.1, 40.26, 39.33, 46.7, 44.72]`
|
|
- po: `[34.37, 36.83, 34.89, 35.76, 37.21, 39.9, 37.62]`
|
|
|
|
* Mężczyźni:
|
|
- przed: `[47.18, 47.96, 45.51, 46.19, 46.99, 46.53, 48.54, 46.94, 47.27, 48.07, 46.41, 46.81, 47.2, 47.28, 44.95, 48.75, 47.72, 47.12, 47.12, 49.65]`
|
|
- po: `[47.86, 49.88, 47.73, 47.97, 52.85, 44.46, 53.0, 48.9, 49.59, 51.61, 50.96, 49.74, 51.82, 48.19, 49.66, 50.34, 51.78, 49.13, 48.7, 53.28]`
|
|
|
|
Co teraz można powiedzieć o skuteczności leku XYZ?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
|
5. Na peronie wykonaliście `43` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `28` razy.
|
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `436` powtórzeń eksperymentu,
|
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `278` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Znane powiedzenie mówi _Sport to zdrowie_. Dysponujesz grupami:
|
|
* `25` zawodowych sportowców;
|
|
* `25` ludzi uprawiających sport rekreacyjnie.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli sprawdzić, czy powiedzenie pokrywa się z rzeczywistością (w jaki sposób ocenić sprawność? co to jest zdrowie? jakie pytania należy zadać sportowcom i nie-sportowcom? itd.)
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|