80 lines
3.6 KiB
Markdown
80 lines
3.6 KiB
Markdown
ID_testu: 440474
|
|
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 1:**
|
|
Testujemy nowy lek na ból istnienia.
|
|
Zarówno grupa kontrolna (otrzymują cukier w kapsułkach) jak i testowa (otrzymają lek w pigułkach) składa się z osób cierpiących na to schorzenie.
|
|
|
|
Uczestnicy zaraportowali następujące poziomy bólu:
|
|
|
|
Grupa kontrolna: `[7, 3, 3, 7, 7, 4, 4, 6, 1, 6, 7, 7, 5, 3, 4, 2, 4, 7, 3]`
|
|
|
|
Grupa testowa: `[5, 0, 1, 10, 0, 5, 6, 6, 4, 3, 5, 7, 2, 4, 8, 4, 0]`
|
|
|
|
1. Oceń czy lek ma istotny wpływ na poziom bólu istnienia.
|
|
2. Czy z punktu widzenia statystycznej istotności lepiej jest porównywać dwie grupy, czy mierzyć (u wszystkich pacjentów) poziom bólu przed i po podaniu leku?
|
|
Dlaczego?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 2:**
|
|
Na polach eksperymentalnych po obu stronach drogi zasiano groszek zielony typu A.
|
|
Z pól po lewej stronie drogi zebrano
|
|
|
|
`[3.1, 2.2, 2.36, 4.15, 2.65, 3.23, 3.06, 3.57, 3.42, 2.76, 2.94, 3.46]`
|
|
|
|
[kg groszku]. Zbiór z pól po prawej stronie zaowocował
|
|
|
|
`[2.84, 3.3, 4.97, 3.16, 2.15, 3.99, 3.75, 3.72, 2.49, 2.56, 4.29, 4.31]`
|
|
|
|
[kg groszku].
|
|
|
|
Na podstawie tych danych ustalono, że nie ma różnicy między jakością gleby po obu stronach drogi, więc pola nadają się do testowania dwóch różnych odmian groszku.
|
|
|
|
Groszek typu B, zasiany po prawej stronie drogi wyprodukował odpowiednio
|
|
|
|
`[3.26, 3.09, 3.86, 2.38, 3.5, 3.51, 3.91, 3.28, 3.23, 2.93, 2.83, 3.16]`
|
|
|
|
[kg groszku]
|
|
|
|
1. Czy można stwierdzić, że groszek B jest bardziej plenny niż groszek A?
|
|
2. Czy jedynym wyjaśnieniem (potencjalnej) różnicy pomiędzy plonami groszku A i B jest różnica między typami?
|
|
3. Czy popełniono (a jeśli tak, to jakiego rodzaju?) błąd uznając że pola po obu stronach drogi się nie różnią?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 3:**
|
|
W przyszłym tygodniu grają w piłkę nożną drużyny ABC i XYZ. Ostatnie 17 meczy każdej z drużn skończyły się następującymi wynikami:
|
|
|
|
* ABC vs ???:
|
|
`2:2, 0:3, 1:1, 2:3, 2:1, 3:3, 1:0, 2:0, 1:0, 0:0, 1:0, 1:0, 0:2, 1:1, 1:2, 1:3, 1:1`
|
|
|
|
* XYZ vs ???:
|
|
`1:4, 4:4, 1:3, 2:3, 0:3, 3:2, 1:1, 3:4, 3:3, 1:3, 3:5, 1:6, 5:3, 0:5, 4:6, 2:4, 2:3`
|
|
|
|
W jaki sposób (korzystając z metod statystycznych) można ocenić na którą drużynę powinniśmy obstawiać?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 4:**
|
|
Spotkany w pociągu jasnowidz twierdzi, że przewiduje przyszłość (tj. robi to lepiej niż my, zgadując).
|
|
Wykorzystując ponad godzinne opóźnienie pociągu postanowiliście poddać próbie jego zdolności.
|
|
Zaplanuj prosty eksperyment (z rzutem monetą) który pozwoli potwierdzić statystycznie czy faktycznie posiada on zdolności które reklamuje.
|
|
|
|
0. Opisz zaplanowany eksperyment (co i z czym będzie porównywane)
|
|
1. Jaka jest hipoteza zerowa?
|
|
2. Czy należy użyć testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
3. Jaki jest teoretyczny rozkład ilości sukcesów (tj. jasnowidz trafnie przewidział przyszłość)?
|
|
4. Ile razy (minimalnie) musimy rzucić monetą aby w ogóle móc odrzucić hipotezę zerową?
|
|
5. Na peronie wykonaliście `51` powtórzeń eksperymentu w których jasnowidz trafnie przewidział przyszłość `22` razy.
|
|
Czy można powiedzieć, że posiada on nadzwyczajne zdolności?
|
|
6. Pociąg był opóźniony dodatkowe 2h w trakcie których wykonaliście `501` powtórzeń eksperymentu,
|
|
w których jasnowidz trafnie przewidział `237` wyniki. Co mówi to o jego zdolnościach?
|
|
|
|
|
|
**Zadanie 5:**
|
|
Planujesz badać wpływ alkoholu na refleks człowieka. Dysponujesz już grupą `17` wyjątkowo chętnych ochotników.
|
|
|
|
1. Zaprojektuj eksperyment który pozwoli ustalić ten wpływ.
|
|
2. Sprawdź znaną literaturę (citations needed!) aby ustalić hipotezę zerową.
|
|
3. Czy będziemy używać testu jedno-, czy dwu-stronnego?
|
|
4. Opisz zaplanowaną analizę statystyczną dla uzyskanych wyników.
|