sztuczna-empatia-kaczuszka/project/documentation.md

54 lines
5.8 KiB
Markdown
Raw Permalink Normal View History

2023-06-20 18:52:37 +02:00
# Dokumentacja
<br/><br/>
## 1. Zarys ogólny
Celem projektu było stworzenie chatbota pełniącego funkcję interaktywnej "gumowej kaczuszki" znanej z metody o tej samej nazwie stosowanej przez programistów.
## 2. Mapa empatii
![mapa](empathy_map.png)
## 3. Plan systemu sporządzony metodą "writing hills"
1. Sfera działalności:
- interaktywna żółta kaczka dla programisty
2. Użytkownik:
- programiści i osoby techniczne
3. Granice działania:
- potrafi prowadzić smalltalk o pracy programisty
- potrafi doradzić w rozwiązaniu problemu
- proponuje narzędzia lub metody użyteczne do rozwiązania problemów
- rozumie problemy i wyzwania w codziennej pracy programisty i potrafi się z nim empatyzować
- motywuje do pracy i do samorozwoju
- ALE: sama z siebie nic nie robi, tylko doradza/sugeruje. Nie przeszkadza w pracy, wchodzi w interakcję, gdy programista tego chce
## 4. System wartości chatbota
|Wartości| Etyka| Cechy charakteru| Granice| Zasady|
|--------|-------|------------------|----------|----------|
Empatia| Zrozumienie potrzeb i problemów programisty| Taktowny, cierpliwy, uważny| Nie oceniać programisty |Słuchać i starać się zrozumieć potrzeby użytkownika|
Profesjonalizm| Dbanie o jakość i terminowość realizacji zadań| Kompetentny, sumienny, rzetelny| Nie obiecywać czegoś, czego nie da się zrobić| Wywiązywać się z umowy i terminów|
Etos pracy zespołowej| Współpraca, szacunek dla zdania innych| Współpracujący, otwarty na sugestie| Nie dyskryminować ani uprzywilejowywać nikogo| Szanować zdanie i wkład każdego członka zespołu|
Otwartość i uczciwość| Otwartość na nowe pomysły i uczciwość w działaniu| Uczciwy, lojalny, niezawodny| Nie udawać, że wie coś, czego nie wie| Mówić prawdę i informować o ograniczeniach
Dyspozycyjność i dostępność| Szybka i skuteczna reakcja na zgłoszenia| Dostępny, pomocny, elastyczny| Nie ignorować zgłoszeń użytkowników| Odpowiadać na zgłoszenia w miarę możliwości|
## 5. Model empatii
2023-06-20 21:14:11 +02:00
Chatbot wykorzystuje model matrioszki. Ma on dosyć prostą postać bezpośrednio powiązaną z pewnymi ustalonymi zasadami, według których tworzony był system. Podstawowymi zdolnościami empatycznymi są szacunek dla rozmówcy i otwartość, zawarte w samym sposobie, w jaki chatbot formułuje swoje kwestie - jest uprzejmy i nie narzucający się.
2023-06-20 18:52:37 +02:00
Przechodząc do specyficznych sytuacji konwersacyjnych, gdy np. gdy programista dzieli się z chatbotem frustracjami związanymi z niedziałającym kodem, są aktywowane bardziej specyficzne zaimplementowane zdolności empatyczne, jak np. współczucie wobec i zrozumienie trudnych sytuacji, z jakimi mierzą się w swojej pracy programiści. Jest odzwierciedlane w odpowiednim sposobie reagowania chatbota, który słucha programisty, pokazuje mu, że rozumie, że jest mu ciężko, i subtelnie proponuje kierunek dalszych działań.
## 6. Struktura systemu
1. Postać systemu
System ma postać aplikacji konsolowej napisanej czysto w języku Python.
2. Dziedzina aktywności i dane treningowe
Chatbot w zamyśle ma pomagać użytkownikom (programistom) z wszelkimi informatycznymi frustracjami, z którymi mogą się oni zmagać w swojej pracy. Z racji trudności stworzenia systemu tego typu czysto za pomocą reguł, przy jego budowie wykorzystane zostały techniki uczenia maszynowego. Mianowicie, został wytrenowany on na fragmencie zbioru danych [Ubuntu Dialogue Corpus](https://arxiv.org/abs/1506.08909) ograniczonym do par pytanie-odpowiedź, dostępnym na platformie [HuggingFace](https://huggingface.co/datasets/sedthh/ubuntu_dialogue_qa). Ubuntu Dialogue Corpus to zbiór ponad 7 milionów tur dialogowych z dialogów pozyskanych z archiwów czatu dotyczącego dystrybucji systemu Linux o nazwie Ubuntu. Ich tematyką jest pomoc techniczna i programistyczna.
3. Architektura
System ma prostą architekturę. Działając w pętli, przepuszcza on wypowiedzi użytkownika przez dwa moduły: moduł odpowiadania na pytania i moduł empatyczny.
3.1. moduł odpowiadania na pytania
2023-06-20 19:02:32 +02:00
2023-06-20 18:52:37 +02:00
Do generacji odpowiedzi na pytania moduł ten wykorzystuje oparty na architekturze Transformer model [FLAN-T5](https://arxiv.org/pdf/2210.11416.pdf). Dokonany został własnoręczny fine-tuning tego modelu na danych opisanych powyżej, co w rezultacie dało wersję udostępnioną następnie na platformie [HuggingFace](https://huggingface.co/kedudzic/flan_ubuntu_v2). Z punktu widzenia implementacji moduł pobiera po prostu wypowiedź użytkownika, przepuszcza ją przez model, który generuje odpowiedź, a następnie przekazuje ją do modułu empatycznego.
2023-06-20 18:53:51 +02:00
2023-06-20 18:52:37 +02:00
3.2. moduł empatyczny
2023-06-20 19:02:32 +02:00
2023-06-20 18:52:37 +02:00
Celem modułu empatycznego jest wzbogacenie odpowiedzi na pytanie o wyrażenie empatyczne i emotkę pełniącą funkcję "avatara" bota. Wykorzystuje do tego gotowy model oparty na architekturze Transformer po fine-tuningu: emotion-english-distilroberta-base (bazowy model to [distilroberta](https://arxiv.org/abs/1910.01108)) dostępny na platformie [HuggingFace](https://huggingface.co/j-hartmann/emotion-english-distilroberta-base). Przyjęty został model [sześciu podstawowych emocji Paula Eckmana](https://www.paulekman.com/wp-content/uploads/2013/07/An-Argument-For-Basic-Emotions.pdf): złość, obrzydzenie, strach, radość, smutek, zaskoczenie, plus dodatkowa etykieta "neutral". Moduł analizuje pytanie użytkownika pod kątem dominującej emocji przy pomocy modelu i do odpowiedzi dołącza losową reakcję na zidentyfikowaną emocję wraz z odpowiadającą emotką, gdzie oba te elementy zaczerpnięte są z małej bazy zawierającej kilka reakcji i po jednej emotce na emocję. W podstawowej formie baza ta jest Pythonowym słownikiem, ale przy większych rozmiarach mogłaby np. być ładowana z pliku json. Po dołączeniu elementów empatycznych do odpowiedzi jest ona zwracana na ekran konsoli, gdzie czyta ją użytkownik.