forked from AITech/aitech-ppb-pbr
585 lines
22 KiB
Plaintext
585 lines
22 KiB
Plaintext
{
|
|
"cells": [
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"![Logo 1](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech1.jpg)\n",
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-info\">\n",
|
|
"<h1> Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego</h1>\n",
|
|
"<h2> 4. <i>Metodologia Prince2</i>[wykład]</h2> \n",
|
|
"<h3>Krzysztof Jassem (2021)</h3>\n",
|
|
"</div>\n",
|
|
"\n",
|
|
"![Logo 2](https://git.wmi.amu.edu.pl/AITech/Szablon/raw/branch/master/Logotyp_AITech2.jpg)"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Metodologia Prince2\n",
|
|
"Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda **zarządzania** *projektami*\n",
|
|
"niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacjakultura, położenie geograficzne."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h3>Projekt</h3> \n",
|
|
"Projekt to organizacja założona:\n",
|
|
" \n",
|
|
"<p> na <b>określony czas</b> </p>\n",
|
|
"<p> w celu dostarczenia <b>rozwiązania</b></p>\n",
|
|
" <p> dla określonej <b>potrzeby</b> biznesowej </p> \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h3>Przykład projektu</h3> \n",
|
|
" \n",
|
|
"<p><b>Potrzeba biznesowa:</b> Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.</p>\n",
|
|
"<p><b>Rozwiązanie:</b> System automatycznego obiegu dokumentów. </p>\n",
|
|
"<p><b>Czas:</b> 6 miesięcy </p> \n",
|
|
"<p><b>Projekt:</b> Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70\\% czasu biura obsługi klienta. </p> \n",
|
|
"</div>\n"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
|
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
|
"\n",
|
|
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
|
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
|
" * Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.\n",
|
|
" * Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.\n",
|
|
" * Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.\n",
|
|
" ### Zarządzanie projektem\n",
|
|
" Zarządzanie projektem to:\n",
|
|
" - planowanie zadań\n",
|
|
" - delegowanie ludzi do zadań\n",
|
|
" - monitorowanie wykonywania zadań\n",
|
|
" - kontrolowanie\n",
|
|
" aby:\n",
|
|
" - osiągnąć cel projektu\n",
|
|
" - w wyznaczonym czasie\n",
|
|
" - przy zachowaniu przeznaczonych kosztów\n",
|
|
" \n",
|
|
" ### Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem\n",
|
|
" Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:\n",
|
|
" - koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)\n",
|
|
" - czas (kiedy skończymy?)\n",
|
|
" - jakość (czy produkt działa zgodnie z oczekiwaniami?)\n",
|
|
" - zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?)\n",
|
|
" - korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?)\n",
|
|
" - ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Metodologie zarządzania projektem \n",
|
|
"(por. https://startnearshoring.com/knowledge/it-project-management-a-quick-guide-to-tools-and-methodologies/)"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### Metodologie tradycyjne\n",
|
|
"Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem \"krok po kroku\". Kładą nacisk na:\n",
|
|
" * skrupulatne zbieranie wymagań\n",
|
|
" * dokładną analizę\n",
|
|
" * istotność dokumentacji.\n",
|
|
"Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku. \n",
|
|
"Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany. "
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"#### Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)\n",
|
|
"> Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):\n",
|
|
"> * Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).\n",
|
|
"> * Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).\n",
|
|
"> * Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).\n",
|
|
"> * Implementacja (wytworzenie kodu).\n",
|
|
"> * Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).\n",
|
|
"> * Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.\n",
|
|
"\n",
|
|
"Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Plusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu. </li>\n",
|
|
" <li> Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.</li>\n",
|
|
" </ol>\n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Minusy modelu kaskadowego</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.</li>\n",
|
|
" <li> Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.</li>\n",
|
|
"</ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"#### Prince 2\n",
|
|
"W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.\n",
|
|
"\n",
|
|
"W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych. \n",
|
|
"Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę. \n",
|
|
"Ważną rolę odgrywają procedury raportowania."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Plusy modelu Prince2</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Podział projektu na etapy ułatwia kontrolę nad projektem (sprawdzamy, czy na końcu etapu mamy planowany rezultat).</li>\n",
|
|
" <li> Dobrze dokumentuje przebieg projektu.</li>\n",
|
|
" </ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Minusy modelu Prince2</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Każda zmiana wymaga \"łańcucha akceptacji\" i wymusza zmiany w dokumentacji. </li>\n",
|
|
" <li> Tworzenie obszernej dokumentacji jest pracochłonne. </li>\n",
|
|
"</ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"#### PMBOX (wg Wikipedia)\n",
|
|
"Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia.\n",
|
|
"Grupy procesów\n",
|
|
"* procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)\n",
|
|
"* procesy planowania - \n",
|
|
" * określenie zakresu i celu projektu \n",
|
|
" * zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,\n",
|
|
" * procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych\n",
|
|
" * procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,\n",
|
|
" * procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.\n",
|
|
"\n",
|
|
"Procesy połączone są ze sobą wkładami i rezultatami. Rezultaty z jednego procesu mogą być wkładem do następnych. \n",
|
|
"\n",
|
|
"PMBOX oferuje wiele różnych procesów do wyboru. Zadaniem menadżera projektu jest wybór procesów odpowiednich do projektu. "
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Plusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów) </li>\n",
|
|
" <li> Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.</li>\n",
|
|
" </ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Minusy modelu PMBOX</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Mała elastyczność </li>\n",
|
|
" <li> Centralizacja władzy </li>\n",
|
|
"</ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### Metodologie zwinne\n",
|
|
"Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:\n",
|
|
" * Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.\n",
|
|
" * Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.\n",
|
|
" * Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.\n",
|
|
" * Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"#### Scrum\n",
|
|
"Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Plusy modelu Scrum</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Szybkie dostarczanie działającego systemu - również w wersji końcowej (na rynek).</li>\n",
|
|
" <li> Elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.</li>\n",
|
|
" </ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
|
"<h5>Minusy modelu Scrum</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo! </li>\n",
|
|
" <li> Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców. </li>\n",
|
|
"</ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"#### Kanban\n",
|
|
"Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest **wizualizacja** przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia)."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h5>Plusy modelu Kanban</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Motywujący wpływ na pracę zespołową </li>\n",
|
|
" <li> Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy</li>\n",
|
|
" </ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\"> \n",
|
|
"<h5>Minusy modelu Kanban</h5> \n",
|
|
"<ol>\n",
|
|
" <li> Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu. </li>\n",
|
|
" <li> Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności. </li>\n",
|
|
"</ol>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Pryncypia Prince2"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
"\n",
|
|
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
|
" \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
|
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
|
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
|
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
|
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
|
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
|
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
|
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
|
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
|
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
"\n",
|
|
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
|
" \n",
|
|
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
|
" \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
|
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
|
|
"\n",
|
|
"### 2. Organizacja\n",
|
|
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 3. Jakość\n",
|
|
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 4. Plany\n",
|
|
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 5. Ryzyko\n",
|
|
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
|
|
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
|
|
"<BR>\n",
|
|
" \n",
|
|
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
|
|
" \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### 6. Zmiana\n",
|
|
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### 7. Postępy\n",
|
|
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Procesy Prince2"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
" \n",
|
|
"<h3>Proces</h3> \n",
|
|
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
|
" \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
|
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
|
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
|
|
" * znany jest zakres projektu\n",
|
|
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
|
|
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
|
|
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
|
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
|
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
|
|
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
|
|
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
|
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
|
" * czas wykonania\n",
|
|
" * koszt wykonania\n",
|
|
" * oczekiwana jakość\n",
|
|
" * zakres\n",
|
|
" * ryzyko\n",
|
|
" * korzyści\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
|
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
|
|
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
|
|
" * praca jest monitorowana\n",
|
|
" * problemy są zgłaszane\n",
|
|
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
|
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
|
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
|
|
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
|
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
|
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
|
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
|
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
|
|
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
|
|
" \n",
|
|
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
|
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
|
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
|
|
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
|
|
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
|
|
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
|
|
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
|
"\n",
|
|
" * Biznes\n",
|
|
" * Użytkowników \n",
|
|
" * Dostawców.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
|
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
|
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
|
|
"\n",
|
|
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
|
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
|
"\n",
|
|
"<h3> Rola </h3>\n",
|
|
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
|
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
|
" \n",
|
|
"</div>"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"## Role w Prince2"
|
|
]
|
|
},
|
|
{
|
|
"cell_type": "markdown",
|
|
"metadata": {},
|
|
"source": [
|
|
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
|
" * Przewodniczący (Executive)\n",
|
|
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
|
|
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
|
|
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
|
|
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
|
|
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
|
|
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
|
|
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
|
]
|
|
}
|
|
],
|
|
"metadata": {
|
|
"author": "Krzysztof Jassem",
|
|
"email": "jassem@amu.edu.pl",
|
|
"kernelspec": {
|
|
"display_name": "Python 3",
|
|
"language": "python",
|
|
"name": "python3"
|
|
},
|
|
"lang": "pl",
|
|
"language_info": {
|
|
"codemirror_mode": {
|
|
"name": "ipython",
|
|
"version": 3
|
|
},
|
|
"file_extension": ".py",
|
|
"mimetype": "text/x-python",
|
|
"name": "python",
|
|
"nbconvert_exporter": "python",
|
|
"pygments_lexer": "ipython3",
|
|
"version": "3.8.5"
|
|
},
|
|
"subtitle": "04. Metodologia Prince 2[wykład]",
|
|
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
|
|
"year": "2021"
|
|
},
|
|
"nbformat": 4,
|
|
"nbformat_minor": 4
|
|
}
|