forked from AITech/aitech-ppb-pbr
4.3 KiB
4.3 KiB
Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego
10. Wybrane zagadnienia użyteczności[wykład]
Krzysztof Jassem (2021)
Użyteczność
Użyteczność narzędzia: łatwość, z jaką ludzie potrafią korzystać z pewnego narzędzia w celu osiągnięcia określonego celu.
Cechy aplikacji użytecznej
- Łatwa do nauki: Jak łatwo jest użytkownikom wykonać dane zadanie po raz pierwszy?
- Wydajna w pracy: Jak szybko użytkownicy wykonują zadania, gdy już się nauczyli programu?
- Satysfakcja: Czy korzystanie z programu daje satysfakcję?
- Odporna na błędy: Ile błędów robią użytkownicy, jak poważne są to błędy i jak łatwo z nich się wydostać?
- Zapamiętywalna po czasie: Jak łatwo powrócić do biegłości użytkowania po pewnym okresie nieużytkowania programu?
Wskazówki do tworzenia użytecznego systemu informatycznego
- Autorze: Poznaj użytkownika, a TY nie jesteś użytkownikiem.
- Użytkownik powinien mieć kontrolę nad systemem, a nie odwrotnie: to użytkownik jest szefem i system powinien to okazywać.
- System musi ułatwiać użytkownikowi życie:
- Elementy, które wyglądają tak samo, powinny działać tak samo, a akcje, które nie działają tak samo powinny być inaczej reprezentowane.
- Każda akcja użytkownika powinna mieć reakcję programu.
- Kiedy użytkownik ma do podjęcia decyzję, system podaje mu całą dostępną informację.
- System musi być "idioto-odporny":
- Każdy robi błędy, więc każdy błąd powinien dać się naprawić.
- Gdy użytkownik zrobi błąd, System daje mu o tym znać, zanim … wpadnie w PRAWDZIWE kłopoty.
- Informacje o błędach powinny być zrozumiałe dla użytkownika i mówić mu, jak naprawić problem.
- Wczuj się w użytkownika
- Eliminuj niepotrzebne decyzje (nie pytaj, jak nie musisz).
- Im mniej kroków do celu, tym lepiej.
- Użytkownik powinien zawsze móc dowiedzieć się, co robić dalej.
- Użytkownik powinien zawsze wiedzieć, co się dzieje.