28 KiB
Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego
4. Metodologia Prince2[wykład]
Krzysztof Jassem (2021)
Metodologia Prince2
Prince2 (PRojects IN Controlled Environments) to metoda zarządzania _projektami niezależna od zmiennych projektu, takich jak: środowisko, skala, typ, organizacja, kultura, położenie geograficzne.
Projekt
Projekt to organizacja założona:na określony czas
w celu dostarczenia rozwiązania
dla określonej potrzeby biznesowej
Przykład projektu
Potrzeba biznesowa: Oszczędzenie 70% czasu biura obsługi klienta.
Rozwiązanie: System automatycznego obiegu dokumentów.
Czas: 6 miesięcy
Projekt: Zespół ludzi wydelegowanych na 6 miesięcy dla dostarczenia systemu automatycznego obiegu dokumentów w celu zaoszczędzenia 70\% czasu biura obsługi klienta.
Cechy charakterystyczne projektu
Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia "business as usual" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy
- Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.
- Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.
- Wielofukcyjność - przy projektach zaangażowani są ludzie o różnych kompetencjach.
- Wyjątkowość - każdy projekt jest wyjątkowy (nawet jak jest jakiś wzorzec projektu, to każdy projekt się czymś wyróżnia: albo zespołem, albo klientem, albo położeniem geograficznym, itp.
- Niepewność - projekty ze swojej natury są ryzykowne, bo mają wprowadzić zmianę.
Zarządzanie projektem
Zarządzanie projektem to:
- planowanie zadań
- delegowanie ludzi do zadań
- monitorowanie wykonywania zadań
- kontrolowanie aby:
- osiągnąć cel projektu
- w wyznaczonym czasie
- przy zachowaniu przeznaczonych kosztów
Aspekty kontroli w zarządzaniu projektem
Projekt należy kontrolować pod następującymi apektami:
- koszty (czy przestrzegamy kosztów projektu?)
- czas (kiedy skończymy?)
- jakość (czy produkt działa zgodnie z oczekiwaniami?)
- zakres (czy zakres działania projektu będzie pokrywa się z oczekiwaniami?)
- korzyści dla klienta (czy użytkownik naszego produktu uzyskuje planowaną korzyść?)
- ryzyko (jakie jest ryzyko niepowodzenia lub niepożądanych skutków projektu i czy potrafimy to ryzyko zminimalizować?)
Metodologie zarządzania projektem
Metodologie tradycyjne
Metodologie tradycyjne charakteryzują się działaniem "krok po kroku". Kładą nacisk na:
- skrupulatne zbieranie wymagań
- dokładną analizę
- istotność dokumentacji.
Sprawdzają się w projektach z dobrze określonymi wymaganiami już od początku.
Produkt ma być realizowany i dostarczony zgodnie z określonym planem. W planowaniu nie analizuje się szczegółowo, w jaki sposób produkt ma być wykonany.
Waterfall (model kaskadowy) (wg Wikipedia)
Model polega on na wykonywaniu podstawowych czynności jako odrębnych faz projektowych, kolejno po sobie. Jeśli któraś z faz nie powodzi się, to następuje nawrót do poprzedniej fazy. Każda czynność to schodek (kaskady):
- Planowanie systemu (w tym specyfikacja wymagań).
- Analiza systemu (w tym analiza wymagań i studium wykonalności).
- Projekt systemu (poszczególnych struktur itp.).
- Implementacja (wytworzenie kodu).
- Testowanie (poszczególnych elementów systemu oraz elementów połączonych w całość).
- Wdrożenie i pielęgnacja powstałego systemu.
Model kaskadowy sprawdza się dla małych, krótkich projektów z ustalonymi wymaganiami, które nie mogą zmienić się w trakcie realizacji projektu.
Plusy modelu kaskadowego
- Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu.
- Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.
Minusy modelu kaskadowego
- Dokonanie wszelkich zmian w projekcie jest kosztowne.
- Jakikolwiek namacalny efekt działań jest wdoczny dopiero po dłuższym czasie.
Prince 2
W metodyce Prince2 projekt dzielony jest na etapy. Po każdym etapie następuje uszczegółowienie planu najbliższych etapów.
W Prince 2 nacisk kładzie się na osiągnięcie założonych produktów biznesowych.
Struktura organizacyjna jest precyzyjnie określona - każdy członek teamu ma przypisaną rolę.
Ważną rolę odgrywają procedury raportowania.
Plusy modelu Prince2
- Podział projektu na etapy ułatwia kontrolę nad projektem (sprawdzamy, czy na końcu etapu mamy planowany rezultat).
- Dobrze dokumentuje przebieg projektu.
Minusy modelu Prince2
- Każda zmiana wymaga "łańcucha akceptacji" i wymusza zmiany w dokumentacji.
- Tworzenie obszernej dokumentacji jest pracochłonne.
PMBOX (wg Wikipedia)
Projekt składa się z ciągu etapów lub faz w których od inicjacji do zamknięcia. Grupy procesów
- procesy rozpoczęcia (inicjowania) - zdefiniowanie nowego projektu (lub nowej fazy w istniejącym projekcie)
- procesy planowania -
- określenie zakresu i celu projektu
- zdefiniowanie akcji prowadzących do realizacji celu,
- procesy realizacji - realizacja wymagań projektowych
- procesy monitorowania i kontroli - śledzenie, przeglądanie postępu oraz wydajności prac projektowych; ewentualnie inicjacja zmian w planie,
- procesy zakończenia (zamknięcia) - formalne zakończenie projektu.
Procesy połączone są ze sobą wkładami i rezultatami. Rezultaty z jednego procesu mogą być wkładem do następnych.
PMBOX oferuje wiele różnych procesów do wyboru. Zadaniem menadżera projektu jest wybór procesów odpowiednich do projektu.
Plusy modelu PMBOX
- Podczas trwania projektu można dodawać nowe narzędzia i techniki działania (ze względu na różnorodność dostępnych procesów)
- Kierownik projektu ma dostęp do pełnej informacji o zachodzących procesach.
Minusy modelu PMBOX
- Mała elastyczność
- Centralizacja władzy
Metodologie zwinne
Metodologie zwinne przeciwstawiają się metodologiom tradycyjnym w czterech płaszczyznach:
- Inteakcje między ludźmi podczas pracy są ważniejsze niż procesy i narzędzia.
- Działające oprogramowanie (choćby prototyp) jest ważniejsze niż rozbudowana dokumentacja.
- Współpraca z klientem / uzytkownikiem podczas pracy jest ważniejsza niż negocjowanie umowy.
- Reakcja na zmiany jest ważniejsza niż stosowanie się do planu.
Scrum
Scrum jest moetodologią, w której kluczowym elementem jest sprint - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia.
Plusy modelu Scrum
- Szybkie dostarczanie działającego systemu - również w wersji końcowej (na rynek).
- Elastyczne dostosowywanie się do zmieniających się potrzeb biznesowych.
Minusy modelu Scrum
- Wymagana jest współpraca ze strony klienta (użytkownika) - a o to niełatwo!
- Konieczne jest zaangażowanie i zrozumienie koncepcji ze strony całego zespołu wykonawców.
Kanban
Kanban jest metodologią, w której kluczowym elementem jest wizualizacja przebiegu projektu - najczęściej za pomocą tablicy, na której przesuwane są zadania wraz z postępem ich wykonania (od początku do zakończenia).
Plusy modelu Kanban
- Motywujący wpływ na pracę zespołową.
- Wysoka wydajność poprzez zapobieganie zatorom w pracy.
Minusy modelu Kanban
- Wysoko wskazane jest doświadczenie przynajmniej jednego członka zespołu.
- Istotne dla sukcesu jest ustawienie zadań w odpowiedniej kolejności.
Pryncypia Prince2
Pryncypia Prince 2 to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami.
1.Ciągła zasadność biznesowa
- Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu.
- Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.
2. Korzystanie z doświadczeń
- Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.
- Lekcje te powinny być zapisywane.
3. Określone role i obowiązki
W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.
4. Zarządzanie etapami
Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.
5. Zarządzanie tolerancją
Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku wyjątku (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.
6. Koncentracja na produktach
Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktów.
7. Dostosowywanie do warunków
Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp.
Motywy przewodnie (tematy) Prince2
Motyw przewodni to aspekt zarządzania.
(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)
1. Potrzeba biznesowa
W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować.
2. Organizacja
Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz odpowiedzialności .
3. Jakość
Trzeba mieć jasno określone aspekty jakości, które ma spełniać tworzony produkt.
4. Plany
Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.
5. Ryzyko
Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany "plan B" na wszelkie okoliczności.
Ryzyko
Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.
6. Zmiana
Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.
7. Postępy
Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i na bieżąco decydować, czy i jak się powinno kontynuować.
Procesy Prince 2
Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.1. Przygotowanie projektu
CEL: Zapewnienie, że:
- projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie,
- znany jest zakres projektu,
- wyznaczono osoby do roli zarządczych,
- zaplanowano prace do inicjacji projektu,
- odrzucono nierozsądne pomysły.
2. Zarządzanie strategiczne projektem
CEL: Zapewnienie, że:
- są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie projektu,
- przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu,
- plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne.
3. Inicjowanie projektu
CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:
- czas wykonania,
- koszt wykonania,
- oczekiwana jakość,
- zakres,
- ryzyko,
- korzyści.
4. Sterowanie etapem
CEL: zapewnienie, że dla danego etapu:
- przydzielono wykonawców do wszystkich zadań,
- praca jest monitorowana,
- problemy są zgłaszane,
- każdy etap jest udokumentowany raportem.
5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu
CEL: zapewnienie, że
- jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu,
- dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji.
6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami
CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić
- czy etap zakończył się sukcesem,
- czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap,
- czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan,
- potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko.
7. Zamykanie projektu
CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:
- sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników,
- zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami,
- określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu,
- zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu.
Trzy grupy interesariuszy
W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:
- Biznes,
- Użytkownicy,
- Dostawcy.
Strona reprezentująca Biznes
„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”.
W Komitecie Sterującycm biznes reprezentowany jest przez Przewodniczącego.
Strona reprezentująca Użytkowników
Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać.
W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli Głównego Użytkownika.
Strona reprezentująca dostawców
Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT.
Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę Głównego Dostawcy.
Role w Prince 2
Rola to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności.Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.
- Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim:
- Przewodniczący (Executive),
- Główny Użytkownik (Senior User),
- Główny Dostawca (Senior Supplier).
- Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem.
Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są:
- czas,
- koszt,
- jakość,
- zakres,
- ryzyko,
- korzyści.
- Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu.
Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.
- Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).
- Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.
- Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu.