forked from AITech/aitech-ppb-pbr
Zmiana treści wykładów 4. i 5.
This commit is contained in:
parent
6121b1c38b
commit
48dbeb495f
@ -263,7 +263,7 @@
|
|||||||
"name": "python",
|
"name": "python",
|
||||||
"nbconvert_exporter": "python",
|
"nbconvert_exporter": "python",
|
||||||
"pygments_lexer": "ipython3",
|
"pygments_lexer": "ipython3",
|
||||||
"version": "3.8.5"
|
"version": "3.7.6"
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"subtitle": "01. Praca zespołowa[wykład]",
|
"subtitle": "01. Praca zespołowa[wykład]",
|
||||||
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
|
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
|
||||||
|
@ -300,7 +300,7 @@
|
|||||||
"name": "python",
|
"name": "python",
|
||||||
"nbconvert_exporter": "python",
|
"nbconvert_exporter": "python",
|
||||||
"pygments_lexer": "ipython3",
|
"pygments_lexer": "ipython3",
|
||||||
"version": "3.8.5"
|
"version": "3.7.6"
|
||||||
},
|
},
|
||||||
"subtitle": "02. Projekt badawczo-rozwojowy[wykład]",
|
"subtitle": "02. Projekt badawczo-rozwojowy[wykład]",
|
||||||
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
|
"title": "Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego",
|
||||||
|
@ -58,7 +58,7 @@
|
|||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
"### Cechy charakterystyczne projektu\n",
|
||||||
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"buiseness as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
"Projekt jest przeciwieństwiem pojęcia \"business as usual\" (działanie rutynowe). Projekt od rutyny odróżniają następujące cechy\n",
|
||||||
"\n",
|
"\n",
|
||||||
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
" * Zmiana - projekt to środek do przeprowadzenia zmiany.\n",
|
||||||
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
" * Tymczasowość - projekt ma swoją datę początku i końca.\n",
|
||||||
@ -133,7 +133,8 @@
|
|||||||
"<ol>\n",
|
"<ol>\n",
|
||||||
" <li> Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu. </li>\n",
|
" <li> Projekty są dobrze określone, a zatem łatwe w zarządzaniu. </li>\n",
|
||||||
" <li> Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.</li>\n",
|
" <li> Przebieg projektu opisany jest liniowo (sekwencyjnie), przez co łatwiej go zrozumieć.</li>\n",
|
||||||
" </ol>"
|
" </ol>\n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -315,43 +316,112 @@
|
|||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Zasady Prince2\n",
|
"## Pryncypia Prince2"
|
||||||
"### Ciągłe uzasadnienie biznesowe\n",
|
|
||||||
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
|
||||||
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Nauka przez doświadczenie\n",
|
|
||||||
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
|
||||||
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Określone role i odpowiedzialności\n",
|
|
||||||
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Praca etapami\n",
|
|
||||||
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Zarządzanie wyjątkami\n",
|
|
||||||
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Koncentracja na produkcie\n",
|
|
||||||
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanego produktu.\n",
|
|
||||||
"\n",
|
|
||||||
"### Dostrajanie\n",
|
|
||||||
"Metodyka zarządzania powinna być dostrojona do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
|
||||||
"cell_type": "code",
|
|
||||||
"execution_count": null,
|
|
||||||
"metadata": {},
|
|
||||||
"outputs": [],
|
|
||||||
"source": []
|
|
||||||
},
|
|
||||||
{
|
{
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Motywy przewodnie Prince2 (themes)"
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"<b> Pryncypia Prince 2 </b> to nakazy wynikające z najlepszych praktyk zarządzania projektami. \n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 1. Ciągła zasadność biznesowa\n",
|
||||||
|
"* Musi istnieć jakiś biznesowy (przeliczalny na pieniądze) powód do rozpoczęcia projektu. \n",
|
||||||
|
"* Uzasadnienie biznesowe musi mieć miejsce podczas całego projektu - trzeba to cały czas sprawdzać.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 2. Korzystanie z doświadczeń\n",
|
||||||
|
"* Podczas wykonywania projektu należy wyciągać wnioski - uczyć się lekcji.\n",
|
||||||
|
"* Lekcje te powinny być zapisywane.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 3. Określone role i obowiązki\n",
|
||||||
|
"W projekcie wykonawcy mają określone role i określone zakresy odpowiedzialności. Dotyczy to również przedstawicieli klienta.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 4. Zarządzanie etapami \n",
|
||||||
|
"Projekt jest planowany i monitorowany etap po etapie.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 5. Zarządzanie tolerancją\n",
|
||||||
|
"Jeśli przebieg projektu mieści się w granicach tolerancji (czas, pieniądze itp.), to nie ma potrzeby alarmować przełożonych. W przypadku **wyjątku** (wyjście poza granicę tolerancji), trzeba powiadomić przełożonych.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 6. Koncentracja na produktach\n",
|
||||||
|
"Najważniejsza w projekcie jest jakość dostarczanych produktach.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 7. Dostosowywanie do warunków\n",
|
||||||
|
"Metodyka zarządzania powinna być dostosowana do specyfiki projektu: środowisko, złożoność, zespół, ryzyko itp."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## Motywy przewodnie (tematy) Prince2 (themes)"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"<b> Motyw przewodni </b> to aspekt zarządzania. \n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"(Na przykład jedna osoba może zarządzać tylko jednym (lub kilkoma) aspektem zarządzania.)\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 1. Potrzeba biznesowa\n",
|
||||||
|
"W zarządzaniu trzeba cały czas wyjaśniać zespołowi, jaka jest potrzeba biznesowa projektu - skąd projekt się wziął i dlaczego warto go kontynuować. \n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 2. Organizacja\n",
|
||||||
|
"Trzeba precyzyjnie przydzielić role w zespole oraz <b> odpowiedzialności </b>.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 3. Jakość\n",
|
||||||
|
"Trzeba mieć jasno określone <b>aspekty jakości</b>, które ma spełniać tworzony produkt.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 4. Plany\n",
|
||||||
|
"Zespół projektowy powinien znać plan całego przedsięwzięcia - co i kiedy się wydarzy.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 5. Ryzyko\n",
|
||||||
|
"Trzeba wiedzieć, jak sobie radzić ze zdarzeniami, które nie są pewne - mieć przygotowany <b>\"plan B\"</b> na wszelkie okoliczności."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"<h3>Ryzyko</h3> \n",
|
||||||
|
"Ryzyko to niepewne wydarzenie, które w przypadku zajścia będzie miało wpływ na osiągnięcie założeń projektu.\n",
|
||||||
|
"<BR>\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Wartość ryzyka można wyznaczyć mnożąc prawdopodobieństwo zajścia zdarzenia przez wielkość jego wpływu na projekt.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 6. Zmiana\n",
|
||||||
|
"Niezbędna jest świadomość tego, jak decyzja o jakiejkolwiek zmianie wpłynie na plany i produkt.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### 7. Postępy\n",
|
||||||
|
"Trzeba stale monitorować wykonywanie projektu i <b> na bieżąco </b> decydować, czy i jak się powinno kontynuować."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -365,7 +435,100 @@
|
|||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Artefakty w Prince2"
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"<h3>Proces</h3> \n",
|
||||||
|
"Proces to zestaw aktywności, mających na celu zrelizowanie pewnego określonego celu.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### 1. Przygotowanie projektu\n",
|
||||||
|
"CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||||
|
" * projekt ma sens biznesowy i jest na niego pozwolenie\n",
|
||||||
|
" * znany jest zakres projektu\n",
|
||||||
|
" * wyznaczono osoby do roli zarządczych\n",
|
||||||
|
" * zaplanowano prace do inicjacji projektu\n",
|
||||||
|
" * odrzucono nierozsądne pomysły\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 2. Zarządzanie strategiczne projektem\n",
|
||||||
|
" CEL: Zapewnienie, że:\n",
|
||||||
|
" * są osoby odpowiedzialne za inicjację projektu, dostarczanie produktów i zakończenie prokjektu\n",
|
||||||
|
" * przedstawiciel klineta ma dostęp do informacji o postępach projektu\n",
|
||||||
|
" * plany dotyczące wykorzystania produktu po zakończeniu projektu są cały czas aktualne\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 3. Inicjowanie projektu\n",
|
||||||
|
" CEL: Oszacowanie następujących cech projektu:\n",
|
||||||
|
" * czas wykonania\n",
|
||||||
|
" * koszt wykonania\n",
|
||||||
|
" * oczekiwana jakość\n",
|
||||||
|
" * zakres\n",
|
||||||
|
" * ryzyko\n",
|
||||||
|
" * korzyści\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 4. Sterowanie etapem\n",
|
||||||
|
" CEL: zapewnienie, że dla danego etapu\n",
|
||||||
|
" * przydzielono wykonawców do wszystkich zadań\n",
|
||||||
|
" * praca jest monitorowana\n",
|
||||||
|
" * problemy są zgłaszane\n",
|
||||||
|
" * każdy etap jest udokumentowany raportem\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 5. Zarządzanie wytwarzaniem produktu\n",
|
||||||
|
" CEL: zapewnienie, że\n",
|
||||||
|
" * jest pełne zrozumienie, jakie są wymagania na przyjęcie produktu\n",
|
||||||
|
" * dostarczony produktu mieści się w granicach przyjętej tolerancji\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 6. Zarządzanie punktami granicznymi między etapami\n",
|
||||||
|
" CEL: dostarczenie przełożonym wystarczającej informacji, by można określić\n",
|
||||||
|
" * czy etap zakończył się sukcesem\n",
|
||||||
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować kolejny etap\n",
|
||||||
|
" * czy (i ewentualnie jak) należy zmodyfikować cały plan\n",
|
||||||
|
" * potwierdzić, czy istnieje potrzeba biznesowa na kontynuowanie planu i czy można zaakceptować ryzyko\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"### 7. Zamykanie projektu \n",
|
||||||
|
" CEL: Określenie momnetu w czasie, kiedy projekt jest zaakceptowany, czyli:\n",
|
||||||
|
" * sprawdzono, że produkty są zaakceptowane przez ich użytkowników\n",
|
||||||
|
" * zweryfikowano, że działanie produktów jest zgodne z założeniami\n",
|
||||||
|
" * określono uzyskane i przyszły korzyści z wyników projektu\n",
|
||||||
|
" * zdefiniowano ryzyka i niepewności, któe mogą powstać po zakońceniu projektu"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## Trzy grupy interesariuszy\n",
|
||||||
|
"W projekcie zgodnym z PRINCE2 powinny być zawsze reprezentowane trzy główne grupy interesariuszy:\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
" * Biznes\n",
|
||||||
|
" * Użytkowników \n",
|
||||||
|
" * Dostawców.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca Biznes\n",
|
||||||
|
"„Czy projekt jest ciągle wart realizacji?”. W komitecie sterującycm biznes reprezentowany jest przez **Przewodniczącego**.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca Użytkowników\n",
|
||||||
|
"Użytkownicy odnoszą korzyści dzięki eksploatacji wytworzonych w projekcie produktów. Mogą też tymi produktami się posługiwać oraz je serwisować i utrzymywać. W celu zapewnienia, że w projekcie powstaną właściwe produkty o uzgodnionej jakości, użytkownicy muszą być reprezentowani w Komitecie Sterującym. Reprezentację tę powierza się roli **Głównego Użytkownika**.\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"### Strona reprezentująca dostawców\n",
|
||||||
|
"Dostawca zapewnia zasoby i umiejętności niezbędne do wytworzenia produktów, np. firma IT. Interesy dostawców są reprezentowane w Komitecie Sterującym przez rolę **Głównego Dostawcy**."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"<h3> Rola </h3>\n",
|
||||||
|
"<b> Rola </b> to funkcja w projekcie, do której przypisane są obowiązki i odpowiedzialności. \n",
|
||||||
|
"<BR> Role są powierzane konkretnym osobom. W niewielkim projekcie jedna osoba może pełnić kilka ról.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -374,6 +537,21 @@
|
|||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Role w Prince2"
|
"## Role w Prince2"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"* Komitet Sterujący (ang. Project Board), a w nim: \n",
|
||||||
|
" * Przewodniczący (Executive)\n",
|
||||||
|
" * Główny Użytkownik (Senior User)\n",
|
||||||
|
" * Główny Dostawca (Senior Supplier)\n",
|
||||||
|
"* Kierownik Projektu (Project Manager) - odpowiedzialny za operacyjne (codzienne) zarządzanie projektem. Jego podstawowym obowiązkiem jest dbanie o to, aby projekt wytwarzał wymagane produkty przy założonych celach, którymi są: czas, koszt, jakość, zakres, ryzyko i korzyści.\n",
|
||||||
|
"* Kierownik Zespołu (Team Manager) - odpowiedzialny za dostarczanie określonego produktu o zdefiniowanej jakości w ramach uzgodnionego kosztu i czasu. Rola Kierownika Zespołu jest opcjonalna i ma zazwyczaj zastosowanie w dużych projektach.\n",
|
||||||
|
"* Nadzór Projektu (Project Assurance) - drugie źródło informacji dla Komitetu Sterującego (przydatne w sytuacji, gdy Kierownik Projektu nie chce ujawniać problemów).\n",
|
||||||
|
"* Wsparcie Projektu (Project Support) - wsparcie administracyjne oraz wsparcie w zakresie planowania i zarządzania ryzykiem Obsługa Zmian.\n",
|
||||||
|
"* Obsługa Zmian - osoba lub zespół delegowany do oceny żądań zmian lub odstępstw - z reguły są to zmiany poważniejsze niż te, które są w gestii Kierownika Projektu, a za mało istotne, by zawracać głowę Komitetowi Sterującemu."
|
||||||
|
]
|
||||||
}
|
}
|
||||||
],
|
],
|
||||||
"metadata": {
|
"metadata": {
|
||||||
|
@ -18,7 +18,247 @@
|
|||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
"source": [
|
"source": [
|
||||||
"## Podstawowe koncepcje metodyk zwinnych"
|
"# Metodyki adaptacyjne w programowaniu (Agile Software Development)"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"<b> Agile </b> (zwinny) to pojęcie odnoszące się do szybkości i sprawności w działaniu i myśleniu.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## Manifest Agile\n",
|
||||||
|
" * opublikowany w roku 2001\n",
|
||||||
|
" * autorzy: 17 teoretyków i praktyków programowania\n",
|
||||||
|
" * 4 wartości\n",
|
||||||
|
" * 12 zasad (pryncypiów)\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
" ### 4 wartości manifestu Agile\n",
|
||||||
|
" 1. Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia\n",
|
||||||
|
" 2. Działające oprogramowanie ponad szczegółową dokumentację\n",
|
||||||
|
" 3. Współpraca z klientem ponad negocjację umów\n",
|
||||||
|
" 4. Reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
" ### 12 pryncypiów manifestu Agile \n",
|
||||||
|
" [12 pryncypiów](https://www.agilealliance.org/agile101/12-principles-behind-the-agile-manifesto/)"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## 10 pryncypiów wg Kelly Watersa"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"1. Active User Involvement Is Imperative"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Nic dobrego nie wynika <BR>\n",
|
||||||
|
"Bez zaangażowania użytkownika.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"2. Agile Development Teams Must Be Empowered"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Nie warta praca mozołu, <BR>\n",
|
||||||
|
"Gdy władza nie w rękach zespołu.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"3. Time waits for no man."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Czas płynie wartko jak rzeka, <BR>\n",
|
||||||
|
"I na nikogo nie czeka.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"4. Agile Requirements Are Barely Sufficient."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Dosłownie w kilku dziś zdaniach <BR>\n",
|
||||||
|
"Streścimy swe wymagania.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"5. How do you eat an elephant? One bite at a time."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Sekretów uchylam wieczko: <BR>\n",
|
||||||
|
"Jedz słonia małą łyżeczką.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"6. Fast but not so furious."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Byli szybcy, lecz nie wściekli, <BR>\n",
|
||||||
|
"I na czas produkt dowlekli.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"7. Done Means DONE!"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
"\n",
|
||||||
|
"Praca była \"wykonana\", <BR>\n",
|
||||||
|
"I działało... aż do rana.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"8. Enough is enough."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Projekt ciągle się rozrasta, <BR>\n",
|
||||||
|
"Trzeba krzyknąć: \"Stop i Basta!\"\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"9. Agile Testing Is Not For Dummies."
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Wiedz, że by dobrze testować, <BR>\n",
|
||||||
|
"Twa głowa ma być pomysłowa.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"10. No place for snipers"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Choć mocno znów cierpi Twe ego, <BR>\n",
|
||||||
|
"Nie strzelaj - do siebie samego.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"## Przykład manifestu zespołu ludzi (PWN AI)\n",
|
||||||
|
"> 1. Biznes stawia **cele**, IT daje **rozwiązania**.\n",
|
||||||
|
"> 2. Wszystko da się zrobić.\n",
|
||||||
|
"> 3. Biznes wyjaśnia **potrzeby**, IT wyjaśnia **możliwości**.\n",
|
||||||
|
"> 4. **Komunikacja i zaangażowanie** – albo wyrzucanie pieniędzy w błoto.\n",
|
||||||
|
"> 5. Wszyscy jesteśmy **elastyczni**."
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
@ -28,6 +268,40 @@
|
|||||||
"## Metodyka SCRUM"
|
"## Metodyka SCRUM"
|
||||||
]
|
]
|
||||||
},
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-info alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"Scrum jest metodyką, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia.\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"</div>\n"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"### Role w metodyce Scrum"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
|
{
|
||||||
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
|
"metadata": {},
|
||||||
|
"source": [
|
||||||
|
"<div class=\"alert alert-block alert-success\">\n",
|
||||||
|
" \n",
|
||||||
|
"<h5>Udziałowcy (stakeholders)</h5>\n",
|
||||||
|
"Udziałowcy to ludzie, którzy finansują projekt:\n",
|
||||||
|
"<ol>\n",
|
||||||
|
" <li> właściciele firmy realizującej projekt</li>\n",
|
||||||
|
" <li> klienci</li>\n",
|
||||||
|
" <li> przyszli użytkownicy</li>\n",
|
||||||
|
" </ol>\n",
|
||||||
|
"</div>"
|
||||||
|
]
|
||||||
|
},
|
||||||
{
|
{
|
||||||
"cell_type": "markdown",
|
"cell_type": "markdown",
|
||||||
"metadata": {},
|
"metadata": {},
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user