aitech-pbr-pilka/materiały na PPB (wykład)/05_metodologia Prince2Agile.ipynb

7.6 KiB
Raw Blame History

Logo 1

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

5. Metodologia Prince2Agile[wykład]

Krzysztof Jassem (2021)

Logo 2

Metodyki adaptacyjne w programowaniu (Agile Software Development)

Agile (zwinny) to pojęcie odnoszące się do szybkości i sprawności w działaniu i myśleniu.

Manifest Agile

  • opublikowany w roku 2001

  • autorzy: 17 teoretyków i praktyków programowania

  • 4 wartości

  • 12 zasad (pryncypiów)

    4 wartości manifestu Agile

  1. Ludzie i interakcje ponad procesy i narzędzia

  2. Działające oprogramowanie ponad szczegółową dokumentację

  3. Współpraca z klientem ponad negocjację umów

  4. Reagowanie na zmiany ponad podążaniem za planem

    12 pryncypiów manifestu Agile

    12 pryncypiów

10 pryncypiów wg Kelly Watersa

  1. Active User Involvement Is Imperative

Nic dobrego nie wynika
Bez zaangażowania użytkownika.

  1. Agile Development Teams Must Be Empowered

Nie warta praca mozołu,
Gdy władza nie w rękach zespołu.

  1. Time waits for no man.

Czas płynie wartko jak rzeka,
I na nikogo nie czeka.

  1. Agile Requirements Are Barely Sufficient.

Dosłownie w kilku dziś zdaniach
Streścimy swe wymagania.

  1. How do you eat an elephant? One bite at a time.

Sekretów uchylam wieczko:
Jedz słonia małą łyżeczką.

  1. Fast but not so furious.

Byli szybcy, lecz nie wściekli,
I na czas produkt dowlekli.

  1. Done Means DONE!

Praca była "wykonana",
I działało... aż do rana.

  1. Enough is enough.
Projekt ciągle się rozrasta,
Trzeba krzyknąć: "Stop i Basta!"
  1. Agile Testing Is Not For Dummies.
Wiedz, że by dobrze testować,
Twa głowa ma być pomysłowa.
  1. No place for snipers
Choć mocno znów cierpi Twe ego,
Nie strzelaj - do siebie samego.

Przykład manifestu zespołu ludzi (PWN AI)

  1. Biznes stawia cele, IT daje rozwiązania.
  2. Wszystko da się zrobić.
  3. Biznes wyjaśnia potrzeby, IT wyjaśnia możliwości.
  4. Komunikacja i zaangażowanie albo wyrzucanie pieniędzy w błoto.
  5. Wszyscy jesteśmy elastyczni.

Metodyka SCRUM

Scrum jest metodyką, w której kluczowym elementem jest **sprint** - faza, która kończy się działającym prototypem. Po każdym sprincie następuje planowanie działań w kolejnym sprincie - biorące pod uwagę dotychczasowe doświadczenia.

Role w metodyce Scrum

Udziałowcy (stakeholders)
Udziałowcy to ludzie, którzy finansują projekt:
  1. właściciele firmy realizującej projekt
  2. klienci
  3. przyszli użytkownicy

Czym jest Prince2Agile?