aitech-pbr-pilka/materiały na PPB (wykład)/.ipynb_checkpoints/03_prezentacja_koncepcji_projektuBR-checkpoint.ipynb

13 KiB
Raw Blame History

Logo 1

Przygotowanie do projektu badawczo-rozwojowego

3. Prezentacja koncepcji projektu B+R[wykład]

Krzysztof Jassem (2021)

Logo 2

Inwestorzy

Opracowanie i rozwój projektu B+R wymaga środków finansowych. Środki finansowe zapewnia _inwestor, któremu trzeba odpowiednio zaprezentować koncepcję projektu B+R, czyli przekonać go, że poświęcone środki finansowe się zwrócą.

Inwestor to osoba lub instytucja, która przekazuje środki finansowe na przedsięwzięcie, oczekując zwrotu i zysku.

Anioł biznesu to inwestor, który dostarcza początkowe środki finansowe (seed money) na rozpoczęcie biznesu w zamian za część udziałów lub _dług zamienny. Dług zamienny to papier wartościowy, który może zostać wymienony na akcje lub udziały firmy.

Kapitał wysokiego ryzyka (ang. venture capital) to kapitał dostarczony dla istniejącej firmy typu start-up, zwykle w przemyśle HT. Kapitał wysokiego ryzyka liczy na zwrot w przypadku wyjścia firmy na giełdę lub jej sprzedaży.

Główne atrybuty produktu HT

Produkt ma wnosić wartość dodaną, która spełni potrzeby klienta dzięki dobrze przemyślanej konstrukcji.

  1. Wartość dodana to zestaw korzyści z punktu widzenia klienta. Korzyść może być:

  2. Funkcjonalna (produkt wykonuje pracę dla klienta)

  3. Emocjonalna (produkt wpływa pozytywnie na samopoczucie klienta

  4. Rozwijająca osobowość klienta

  5. Społeczna (produkt wpływa na poprawę pozycji społecznej klienta)

  6. Spełnienie potrzeby użytkowników

    “You cant just ask customers what they want and then try to give that to them. By the time you get it built, theyll want something new.” (Steve Jobs)

Potrzeby użytkowników:

  • Wypowiedziane (odczuwane dziś i świadome) - spełniają je przeciętne produkty;
  • Ukryte (odczuwane dziś, ale nieświadome) - spełniają je produkty HT;
  • Oczekiwane (odczuwane w przyszłości w sposób świadomy) - spełniają je wybitne produkty HT;
  • Mające się pojawić (odczuwane w przyszłości w sposób nieświadomy) - spełniają je wizjonerskie produkty HT.
  1. Odpowiednia konstrukcja (design) Produkt jest odpowiednio skonstruowany, jeśli ma następujące cechy:
  • pożyteczny (rozwiązuje problem lub wykonuje zadania),
  • użyteczny (łatwy w użytku, intuicyjny),
  • pożądany (wywołuje pozytywne emocje, sprawia przyjemność).

Elevator pitch

Elevator pitch to krótka prezentacja, ktorej celem jest zwięzłe i proste omówienie produktu lub przedsięwzięcia. Oczekuje się, że trwa niedłużej niż 2 minuty.
Jednozdaniowy elevator pitch to najkrótsza charakterystyka planowanego przedsięwzięcia. Ma postać:

DLA (określenie klienta docelowego)

KTÓRY (ma potrzebę)

NAZWA NASZEGO PRODUKTU (PRZEDSIĘWZIĘCIA)

TO (typ produktu / przedsięwzięcia)

KTÓRY (ma unikalną cechę)

W PRZECIWIEŃSTWIE (nazwa znanej konkurencji)

MA PRZEWAGĘ (typ przewagi)

Przykład jednozdaniowego "elevator pitch"

(DLA) Dla każdej osoby biorącej leki lub suplementy,

(KTÓRA) zwłaszcza dla tych którzy mają tendencje zapominać.

(NAZWA PRODUKTU) Take Your Meds

(TO) to aplikacja mobilna,

(KTÓRA) która zapewni, że bez pomyłek weźmiemy wszystkie leki.

(W PRZECIWIEŃSTWIE) w przeciwieństwie do standardowych powiadomień na telefonie i notatek na kartce,

(MA PRZEWAGĘ) Take Your Meds zapewnia szczegółowe informacje i nie pozwala się pomylić.

Prezentacja dla inwestora

Reguła 30 / 20 / 10 (Czcionka / Minuty / Slajdy)

Reguła mówi o standardowych oczekiwaniach w stosunku do prezentacji (czyli: stosuj dużą czcionkę, nie gadaj dłużej ani krócej niż 2 minuty na slajd).

Wzorzec 10 slajdów prezentacji dla inwestora

1. Chwyć za gardło (ang. "Grab")

  • Jaki masz pomysł?
  • Czym się wyróżniasz pod względem korzyści:
  • funkcjonalność,
  • spełnienie potrzeby,
  • konstrukcja?

Wskazówki

  • Nie bądź gadatliwy!
  • Uchwyć uwagę widza!
  • Jeśli tutaj nie chwycisz widza za gardło, to przepadłeś.

2. Przedstaw problem

  • Dlaczego
  • Wasz produkt jest niezbędny?
  • ludzie go potrzebują?

Wskazówka:

  • Pamiętaj: nie chodzi o Twój problem, tylko o problem potencjalnego użytkownika!

3. Przedstaw rozwiązanie problemu

  • Jak rozwiążecie problem ?
  • Kto będzie korzystać z Waszego rozwiązania?
  • I jakie będzie miał z tego korzyści?

Wskazówki:

  • Bądź konkretny!
  • Nie zalewaj!
  • Nie czaruj!

4. Przedstaw sposób działania

  • Jak działa nasze rozwiązanie?
  • Co w działaniu jest takiego wyjątkowego? ("magic souce")?

Wskazówki:

  • Przekonaj, że Wasze rozwiązanie jest
    • użyteczne,
    • funkcjonalne
  • Najlepiej przedstaw działanie wizulanie - np. na schemacie, rysunku, filmie.

5. Omów technologię

  • Jaka jest konstrukcja (architektura) rozwiązania?
  • Co w niej jest takiego wyjątkowego?

Wskazówki:

  • Ponownie możesz przedstawić schemat...
  • Ale uważaj, żeby nie przesadzić ze szczegółami technicznymi!

6. Przedstaw konkurencję

  • Jakie produkty / firmy są Waszą konkurencją?
  • Co robią inaczej?

Wskazówka:

Wykaż, że jesteście lepsi:
  • jakość,
  • cena,
  • funkcjonalność,
  • użyteczność,
  • elastyczność.

7. Określ Wasz rynek

Rynek to ogół transakcji kupnasprzedaży danego dobra lub czynnika produkcji.

  • Na jaki rynek kierujecie Wasz produkt?
  • Jaka jest wartość finansowa rynku dla Waszego produktu?
    • Total Available Market - wartość ogólnoświatowego popytu na dany produkt usługę,
    • Served Available Market - wartość rynku, na którym chcecie działać,
    • Target Market - przewidywana wartość rynku Waszych prawdopodobnych nabywców.

Wskazówki:

  • Możecie interpretować powyższe pojęcia w sposób potoczny:
    • TAM - Jak duży jest cały tort?
    • SAM - Jak duży kawałek tortu jestem w stanie uciąć dla siebie?
    • TM - Ile jestem w stanie zjeść?
  • Inwestor oczekuje, że potraficie oszacować wartość każdego zasięgu rynku na podstawie wiarygodnych źródeł.

8. Zdefiniuj model biznesowy

Model biznesowy to unikatowy przepis na sprzedawanie produktu lub usługi.

  • W jaki sposób Wasz pomysł zarobi pieniądze?

Wskazówka:

Wyjaśnij swój pomysł na sprzedaż, np.

  • licencje / sprzedaż jednorazowa,
  • sprzedaż bezpośrednia / dystrybutorzy,
  • dochody z reklam,
  • mechanizmy przyciągnięcia klienta, np. programy lojalnościowe, grywalizacja.

9. Przedstaw prognozę finansową przedsięwzięcia

Prognoza finansowa to przewidywana wartość przyszłych wyników finansowych przesięwzięcia uwzględniająca przychody i koszty.

  • Jaka jest prognoza finansowa na okres 18 miesięcy - 5 lat?

Wskazówki:

  • Udowodnij, że znasz realia lub...dostosuj się do oczekiwań inwestora.
  • Kiedyś prognozę układało się na 5 lat, a dzisiaj... 5 lat to dłużej niż wieczność.

10. Pochwal się zespołem

  • Jakie są kluczowe osoby w Twoim zespole?,
  • Skąd pochodzą?
  • Jaką wartość wnoszą?

Wskazówki:

  • Można pokazać zdjęcia, jeśli ludzie się na to zgadzają.
  • Jeśli w zespole jest gwiazda, pozwól jej lśnić.