musique/doc/wprowadzenie.md

297 lines
8.2 KiB
Markdown
Raw Normal View History

2022-11-12 01:25:16 +01:00
---
title: Wprowadzenie do języka Musique
date: 2022-11-12
author: Robert Bendun <robben@st.amu.edu.pl>
---
# Wprowadzenie do języka Musique
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W dalszej części tekstu przyjmujemy następujące konwencje:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`>` jest to [znak zachęty](https://pl.wikipedia.org/wiki/Znak_zach%C4%99ty) i wskazuje gotowość programu Musique do wprowadzania tekstu. Jeżeli widzisz taki znak, oznacza to, że jesteś w programie Musique.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
Przykładowo:
```
> 3 + 4
7
>
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTERM, w zwrocie otrzymując w tym konkretnym przypadku wynik operacji.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Nawiasem mówiąc przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej wybór pozostawiamy użytkownikowi.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:58:24 +01:00
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
## Nuty, pauzy, akordy
W tej sekcji zostanie omówione tworzenie prostych utworów z wykorzystaniem nut, akordów oraz prostych sekwencji.
### Nuty
Aby zagrać nutę C wpisz `play c` w uruchomionym programie Musique.
```
> play c
```
Możesz zagrać inną nutę jak E:
```
> play e
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
lub wiele nut po kolei należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzielone przecinkami:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c, e, g)
```
Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c`, `d`, `e`, `f`, `g`, `a`, `b`. Można je modyfikować poprzez znaki:
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (**s**harp)
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**mol, **f**lat)
pozwala to przykładowo tworzyć:
2022-11-14 19:58:24 +01:00
- `c#` - dźwięk Cis
- `c##` - dźwięk D
- `eb` - dźwięk Dis
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie, itp.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4, c5, c6)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4 oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5 oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4 oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
```
Można zapis uprościć korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
| nazwa | czas trwania | liczbowo |
| :-: | :-: | :-: |
| `wn` | cała nuta | `1` |
| `dwn` | cała nuta z kropką | `3/2` |
| `hn` | półnuta | `1/2` |
| `dhn` | półnuta z kropką | `3/4` |
| `qn` | ćwierćnuta | `1/4` |
| `dqn` | ćwierćnuta z kropką | `3/8` |
| `en` | ósemka | `1/8` |
| `den` | ósemka z kropką | `3/16` |
| `sn` | szesnastka | `1/16` |
| `dsn` | szesnastka z kropką | `3/32` |
| `tn` | trzydziestkadwójka | `1/32` |
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Korzystając z tych długości możemy powyższy przykład zapisać równoważnie w ten sposób:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 qn, d5 hn, e4 1)
```
### Pauzy
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Pauzy stosuje się poprzez użycie litery `p`:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (c4 hn, p qn, c4 hn, p qn, c4 hn)
```
### Akordy
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Aby odegrać akord należy umieścić symbole dźwięków, z których miałby się składać, w wywołaniu funkcji `chord`:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> play (chord (c, e, g))
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W utworze możemy chcieć częściej używać tych samych akordów czy sekwencji. Przypisanie ich do wybranej nazwy wyglądałoby tak:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sekwencja := (c, e, g)
> sekwencja
(c, e, g)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Wpisanie samej nazwy pozwala zobaczyć co się pod nią znajduje.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Zapisaną sekwencję możemy przerobić na akord, ponownie wykorzystując funkcję `chord`:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> C := chord sekwencja
> C
chord (c, e, g)
```
i następnie go odtworzyć:
```
> play C
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Należy zwrócić uwagę, że Musique rozróżnia wielkość liter. Ponadto nazw będących oznaczeniami dźwięków jak `c` bądź `cffff` nie można używać jako nazw dla zmiennych.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
## Metody tworzenia sekwencji
### Wielokrotne powtarzanie tego samego dźwięku
Wielokrotne powtarzanie tego samego dźwięku można osiągnąć poprzez mnożenie dźwięku przez ilość powtórzeń:
```
> 3 * c
(c, c, c)
> c * 3
(c, c, c)
> 3 * (c, e)
(c, e, c, e, c, e)
```
Operacja ta zachowuje długości i oktawy:
```
> 3 * (e4 qn, f8 tn)
(e4 1/4, f8 1/32, e4 1/4, f8 1/32, e4 1/4, f8 1/32)
```
### Wybieranie losowego dźwięku z grupy
Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć jej np. do grania dźwięku o losowej długości:
```
> play (c4 (pick qn hn))
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4 zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
Funkcja `shuffle` pozwala na tworzenie sekwencji z losową kolejnością elementów, np:
```
> shuffle (c, e, f, g)
2022-11-14 19:55:09 +01:00
(f, g, e, c)
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
### Generowanie sekwencji w oparciu o liczbę półtonów
`dźwięk + liczba` przesuwa dany dźwięk o daną liczbę półtonów. Pozwala to tworzyć następujące sekwencje:
```
> c4 + (0, 1, 2, 3)
(c4, c#4, d4, d#4)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Podobny efekt można uzyskać funkcję `up` jako generator wartości liczbowych:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> up 5
(0, 1, 2, 3, 4)
> c4 + up 4
(c4, c#4, d4, d#4, e4)
> play (c4 + up 4)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Analogicznie działa funkcja `down`, generująca wartości liczbowe w kierunku zera:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> down 5
(4, 3, 2, 1, 0)
> c4 + down 5
(e4, d#4, d4, c#4, c4)
> play (c4 + down 5)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Możemy złączyć sekwencje przy pomocy operatora `&`:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> up 5 & down 5
(0, 1, 2, 3, 4, 4, 3, 2, 1, 0)
> play (c4 + up 5 & down 5)
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Jeśli przeszkadza nam podwójnie zagrana nuta `e4` możemy ją wyeliminować funkcją `uniq`, która usuwa sąsiadujące ze sobą powtórzenia:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> uniq (up 5 & down 5)
(0, 1, 2, 3, 4, 3, 2, 1, 0)
> play (c4 + uniq (up 5 & down 5))
```
## Metody odtwarzania sekwencji
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
- `play` które odtwarza dźwięki w kolejności
2022-11-12 01:25:16 +01:00
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
```
> oct 5
> len hn
> bpm 100
```
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### `play`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`play` przechodzi kolejno przez elementy sekwencji i kończy się po odtworzeniu wszystkich dźwięków.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Jeśli chcemy wykonać kilka `play` po sobie, możemy to osiągnąć rozdzielając je przecinkami analogicznie do wspomnianych wcześniej sekwencji:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
play (c qn, e qn, g hn),
play (16 * (f sn)),
play (c qn, e qn, g hn),
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Uwaga powyższy przykład reprezentuje polecenia zapisane w pliku (stosujemy konwencję rozszerzenia `.mq`) wskazuje na to brak znaku zachęty `>`.
Można ten zapis uprościć:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
play (
(c qn, e qn, g hn),
(16 * (f sn)),
(c qn, e qn, g hn),
),
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
gdzie wcięcia i nowe linie zostały dodane dla poprawy czytelności.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
### `par`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`par` umożliwa wykonanie pierwszego argumentu przez całą długość trwania pozostałych - niezależnie od tego jaka długość dźwięku została określona dla pierwszego z nich, zostanie dopasowany do sumy długości pozostałych dźwięków.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Przykład inspirowany Odą do Radości, w którym akord trwa przez całą długość odtwarzania sekwencyjnie pozostałych dźwięków. Wcześniej ustawiamy domyślną oktawę jako 5, by nie musieć powtarzać jej przy każdym dźwięku:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
oct 5,
par (chord c3 g3 c4) (e, e, f, g)
```
### `sim`
2022-11-14 19:55:09 +01:00
`sim` umożliwia wykonywanie równocześnie kilku sekwencji.
2022-11-12 01:25:16 +01:00
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzenie dźwięków c, e, g:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sim c e g
```
2022-11-14 19:55:09 +01:00
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w piątek oktawie o długości szesnastki:
2022-11-12 01:25:16 +01:00
```
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))
```