call builtin; release builder; documentation from docs repo
This commit is contained in:
parent
ddf9cc8f8c
commit
2f101fdccf
2
.gitignore
vendored
2
.gitignore
vendored
@ -8,3 +8,5 @@ doc/source/api
|
||||
__pycache__
|
||||
drafts.cc
|
||||
.cache
|
||||
release_*
|
||||
*.zip
|
||||
|
7
Makefile
7
Makefile
@ -37,6 +37,11 @@ doc-open: doc
|
||||
clean:
|
||||
rm -rf bin coverage
|
||||
|
||||
.PHONY: clean doc doc-open all test unit-tests
|
||||
release: bin/musique
|
||||
scripts/release
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
.PHONY: clean doc doc-open all test unit-tests release
|
||||
|
||||
$(shell mkdir -p bin/debug/tests)
|
||||
|
@ -68,7 +68,7 @@ $ make bin/musique
|
||||
Skopiuj plik [etc/editor/musique.vim](etc/editor/musique.vim) do folderu `syntax` wewnątrz twojej konfiguracji Vima (Neovima). Np:
|
||||
|
||||
```console
|
||||
$ cp etc/editor/musique.vim ~/.config/nvim/syntax/
|
||||
$ cp editor/musique.vim ~/.config/nvim/syntax/
|
||||
```
|
||||
|
||||
Następnie musisz dodać ustawienie typu pliku na podstawie rozszerzenia wewnątrz twojej konfiguracji:
|
||||
|
@ -1,119 +0,0 @@
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
Składnia
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
|
||||
Zapis nut (dostępna notacja zachodnia)
|
||||
c
|
||||
d
|
||||
|
||||
Ustawianie oktawy
|
||||
c 8
|
||||
|
||||
Ustawianie oktawy i długości
|
||||
c 8 (1/4) c w oktawie 8 grane przez 1/4 długości pełnej nuty
|
||||
|
||||
Ustawianie oktawy i długości, a następnie modyfikacja
|
||||
(c 8 fn) 4 zmienia oktawę na 4
|
||||
(c 8 fn) 4 qn zmienia oktawę na 4 i długość na 1/4
|
||||
|
||||
Stworzenie akordu
|
||||
c123 == chord[c; c#; d; d#]
|
||||
|
||||
Nutę możemy modifikować poprzez podwyższanie o półton (# lub s), lub obniżanie o półton (b lub f)
|
||||
c## == css == d == dff == dbb
|
||||
|
||||
Arytmetyka
|
||||
(aktualnie brak wsparcia dla precedensji operatorów)
|
||||
3 * (4 * 12 - 8)
|
||||
|
||||
Przesuwanie dźwięków o półtony
|
||||
c + 1 == c#
|
||||
c - 1 == b
|
||||
c12 + 1 == c#12
|
||||
|
||||
Wywołanie funkcji
|
||||
foo 1 2 3
|
||||
|
||||
Kilka wywołań obok siebie
|
||||
foo 1; bar 2
|
||||
|
||||
Stworzenie zmiennej
|
||||
var variable = 20
|
||||
|
||||
Blok
|
||||
Jako tablica
|
||||
[1;2;3]
|
||||
|
||||
Jako odroczona ewaluacja
|
||||
[say 42]
|
||||
|
||||
Jako funkcja anonimowa jednoparametrowa
|
||||
[i | i * i ]
|
||||
|
||||
Poniższe zapisy są równoważne
|
||||
[ say 42 ]
|
||||
[| say 42 ]
|
||||
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
Dostępne stałe
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
|
||||
fn 1
|
||||
dfn 3/2
|
||||
hn 1/2
|
||||
dhn 3/4
|
||||
ddhn 7/8
|
||||
qn 1/4
|
||||
dqn 3/8
|
||||
ddqn 7/16
|
||||
en 1/8
|
||||
den 3/16
|
||||
dden 7/32
|
||||
sn 1/16
|
||||
dsn 3/32
|
||||
tn 1/32
|
||||
dtn 3/64
|
||||
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
Dostępne funkcje
|
||||
---------------------------------------------------------------------------
|
||||
|
||||
flat : ...items : any -> array
|
||||
tworzy tablicę z dostarczonych elementów, rozsypując elementy indeksowalne
|
||||
przykład:
|
||||
flat 1 2 3 tworzy tablicę 1, 2, 3
|
||||
flat [1;2] 2 3 tworzy tablicę 1, 2, 2, 3
|
||||
flat [[1;2]; [3;4]] 5 6 tworzy tablicę [1;2], [3;4], 5, 6
|
||||
|
||||
|
||||
if : condition: bool, block: block -> (eval block)
|
||||
wywołuje block jeśli condition jest:
|
||||
dla b: bool jest b == true
|
||||
dla n: number jest n != 0
|
||||
dla nil jest false
|
||||
dla typu music, block, intrinsic, symbol zawsze prawdziwe
|
||||
|
||||
if : condition: Bool, then: Block, else: Block -> (eval then or eval else)
|
||||
jeśli condition jest prawdziwe wg zasad wyżej wywołaj then
|
||||
w innym przypadku wywołaj else
|
||||
|
||||
len : array -> number
|
||||
zwraca ilość elementów w tablicy
|
||||
Przykład:
|
||||
len (flat 5 6 7) == 3
|
||||
|
||||
len : block -> number
|
||||
zwraca ilość elementów (liczbę indeksowalnych pozycji) wewnątrz bloku
|
||||
Przykład:
|
||||
len [1;2;3] == 3
|
||||
len [foo;bar] == 2
|
||||
len [foo bar] == 1
|
||||
|
||||
play : music... -> nil
|
||||
odtwarza sekwencyjnie otrzymane wartości muzyczne
|
||||
|
||||
chord : (collection | music)... -> music
|
||||
tworzy akord z przekazanych wartości muzycznych
|
||||
|
||||
par : x: music -> xs: playable... -> nil
|
||||
odtwarza dźwięk x równolegle z wszystkimi dźwiękami xs
|
309
doc/overview.md
Normal file
309
doc/overview.md
Normal file
@ -0,0 +1,309 @@
|
||||
## Korzystanie z interpretera w systemie GNU/Linux
|
||||
|
||||
Uruchamiać interpreter można na dwa sposoby:
|
||||
|
||||
- w trybie interaktywnym poprzez polecenie `musique`
|
||||
- w trybie wsadowym poprzez podanie nazw plików do programu musique `musique utwór_a.mq utwór_b.mq`
|
||||
|
||||
Pliki zawierające kod Musique mają według konwencji rozszerzenie `mq`.
|
||||
|
||||
Tryb interaktywny jak i wsadowy nie różnią się swoimi możliwościami. Można połączyć ich działanie poprzez podanie parametru `--repl` w trakcie uruchamiania interpretera.
|
||||
|
||||
Aby opuścić interpreter należy użyć skrótu klawiszowego `CTRL-D`, `CTRL-C` lub polecenia `:quit`.
|
||||
|
||||
Interpreter posiada historię poprzednich poleceń, którą można przechodzić przy pomocy strzałek.
|
||||
|
||||
### Przykłady uruchamiania i korzystania z interpretera
|
||||
|
||||
Uruchom wyłącznie tryb interaktywny:
|
||||
|
||||
```
|
||||
$ musique
|
||||
> play c e g
|
||||
```
|
||||
|
||||
Uruchom plik `examples/ode-to-joy.mq`, który odgrywa "Odę do radości":
|
||||
|
||||
```
|
||||
$ musique examples/ode-to-joy.mq
|
||||
```
|
||||
|
||||
Uruchom plik `examples/factorial.mq`, który wypisuje kolejne wartości silni, ale też tryb interaktywny, w którym wykorzystamy definicje z pliku:
|
||||
|
||||
```
|
||||
$ musique examples/factorial.mq
|
||||
> factorial 5
|
||||
120
|
||||
```
|
||||
|
||||
## Podstawowe koncepty
|
||||
|
||||
### Komentarze
|
||||
|
||||
Komentarze pozwalają umieszczać opisy i _komentarze_ składające się z języka naturalnego wewnątrz kodu Musique. Są dwa rodzaje komentarzy: liniowe oraz wieloliniowe.
|
||||
|
||||
Komentarze liniowe rozpoczynają się od znaków `--` lub `#!` i kończą się wraz z zakończeniem linii.
|
||||
|
||||
Komentarze wieloliniowe rozpoczynają się od co najmniej trzech znaków `-` i kończą się na co najmniej 3 znakach `-`. Pozwala to na następujące kształty komentarzy:
|
||||
|
||||
```
|
||||
-- komentarz do końca linii
|
||||
say 42; -- komentarz do końca linii, wyrażenia przed nim są wykonywane
|
||||
|
||||
--- komentarz wieloliniowy
|
||||
say 43 <- to nie zostanie wykonane
|
||||
---
|
||||
|
||||
say 44;
|
||||
|
||||
----------------------------------------------
|
||||
A tutaj mamy wieloliniowy komentarz, który
|
||||
ma ładne obramowania
|
||||
----------------------------------------------
|
||||
```
|
||||
|
||||
### Wartości w języku
|
||||
|
||||
Musique jest językiem dynamicznie typowanym - zmienne nie mają typu, wyłącznie wartości je mają.
|
||||
|
||||
__Typ__ jest to rodzaj wartości, determinujący w jaki sposób można je transformować, wyświetlać, grać czy w inny sposób przetwarzać.
|
||||
|
||||
Musique posiada kilka typów: _nil_, _bool_, _number_, _symbol_, _intrinsic_, _block_, _array_, _music_. Typ _nil_ ma pojedyńczą wartość, __nil__, która istnieje dla odróżnienia wartości od wszystkich innych wartości wartości oraz reprezentowania braku użytecznej wartości.
|
||||
|
||||
Typ logiczny _bool_, posiada dwie wartości: __true__ i __false__, reprezentujące odpowiednio prawdę i fałsz. __false__ nie jest jedyną metodą reprezentowania wartości fałszywej; w kontekście _warunku_ __0__, __false__, __nil__ są widziane jako fałszywe, stąd nazywane są wartościami fałszywymi (_false values_).
|
||||
|
||||
Typ liczbowy _number_ reprezentuje liczby wymierne, których licznik i mianownik mogą być 64-bitowymi liczbami całkowitymi. Sprawia to, że możliwym jest precyzyjne definiowanie ułamków oznaczających długość dżwięku jak `1/3` lub `3`.
|
||||
|
||||
Typ _symbol_ reprezentuje identyfikatory jak i stałe nazwane wewnątrz języka.
|
||||
|
||||
Typ funkcji wbudowanych _intrinsic_ jest używany do przechowywania funkcji napisanych wewnątrz interpretera, jak `play`, `note_on`, `par`, itp.
|
||||
|
||||
Typ blokowy _block_ reprezentuje kolekcję wartości, opcjonalnie sparemetryzowaną. Inaczej mówiąc blok, reprezentuje zarówno funkcje jak i tablice w Musique. Co ważne ewaluacja wnętrza bloku jest _leniwe_ - dopóki blok nie zostanie wywołany lub jego pole zindekowane, nie zostanie jego wnętrze wykonane. Blok posiadający parametry nie może zostać zindeksowany, gdyż jego wnętrze ulegnie zmianom w zależności od podanych parametrów.
|
||||
|
||||
Typ tablicowy _array_ reprezentuje kolekcję wartości, która w przeciwieństwie do bloków nie jest leniwa - w momencie tworzenia wszystkie wartości są już znane. Stosowana jest w celu przechowywania wyników transformacji bloków, gdyż transformowanie bloku oblicza jego wartości.
|
||||
|
||||
Typ muzyczny _music_ reprezentuje akord (w szczególności składający się z jednego dźwięku) w skali oferowanej przez MIDI. Najmniejszą jednostką jest półton, pojedyńczy dźwięk jest reprezentowany jako trójka (baza, opcjonalna oktawa, opcjonalna długość). Dźwięk w momencie grania może dostać domyślną wartość długości czy oktawy. Można także własnoręcznie ustawić oktawę i długość poprzez wywołanie dźwięku `c 4 (1/4)`. Jeden akord może zawierać wiele dźwięków o różnych długościach grania.
|
||||
|
||||
Funkcja wbudowana `typeof` wypisuje symbol reprezentujący dany typ.
|
||||
|
||||
### Odśmiecanie pamięci (garbage collection)
|
||||
|
||||
Język korzysta z automatycznego mechanizmu zarzadzania pamięcią. Sprawia to, że osoba korzystająca z pamięci nie musi przejmować się alokacją pamięci. Aktualny sposób zarzadzania pamięcią opiera się na wbudowanym w bibliotekę standardową języka C++ mechanizmu zliczania referencji. Nie jest on widziany jako ostateczny, a jako prototypowy. Może prowadzić to do nieoczekiwanego zachowania interpretera, objawiającego się wolnym działaniem i nadmiernym użytkowaniem pamięci.
|
||||
|
||||
## Język
|
||||
|
||||
Ta sekcja omawia składnię ("wygląd") oraz semantykę ("zachowanie") języka Musique. Jest to omówienie jakie programy są prawidłowe i co one znaczą.
|
||||
|
||||
### Składnia języka oraz literały
|
||||
|
||||
Kod języka Musique jest zakodowany jako UTF-8.
|
||||
|
||||
Musique jest językiem "free-form" - białe znaki są używane tylko do odróżnienia kolejnych słów i znaków języka, ale nie determinują jego znaczenia. Musique rozpoznaje wyłącznie białe znaki ASCII jako separatory - znaki jak niepodzielna spacja nie są rozpatrywane jako separatory.
|
||||
|
||||
Nazwy (identifikatory, _identifiers_) są dowolną sekwencją liter (w tym litery polskie; widzianych przez Unicode jako litery), liczb oraz znaków: `_'#$@`. Nie mogą rozpoczynać się cyfrą, nie mogą być literałem muzycznym lub zarezerwowanym identyfikatorem.
|
||||
|
||||
Następujące identyfikatory są zarezerwowane: `and` oraz `or`.
|
||||
|
||||
Musique jest językiem zwracającym uwagę na wysokość liter:
|
||||
|
||||
- `and` jest zarezerwowane, ale `And` nie jest.
|
||||
- `c` jest literałem muzycznym, `C` może być identyfikatorem
|
||||
|
||||
#### Stałe liczbowe
|
||||
|
||||
Stała liczbowa (literał liczbowy) jest to ciąg cyfr, z potencjalnym ciągiem cyfr oznaczający część dziesiętną poprzedzony kropką.
|
||||
|
||||
Przykłady stałych liczbowych:
|
||||
|
||||
- `10.25` reprezentuje wartość `10` i `1/4`,
|
||||
- `0` reprezentuje wartość `0`,
|
||||
- `0.0` reprezentuje wartość `0`.
|
||||
|
||||
Musique posiada tylko jeden sposób sposób reprezentacji liczb dlatego `0` jest tym samym co `0.0`.
|
||||
|
||||
Musique __nie__ posiada stałych innych niż dziesiętne, także szesnastkowych (heksadecymalnych) czy ósemkowych.
|
||||
|
||||
#### Stałe muzyczne
|
||||
|
||||
Stałe muzyczne (literały muzyczne) jest to nazwa dźwięku z opcjonalnym przyrostkiem będącym ciągiem cyfr.
|
||||
|
||||
|
||||
| Nazwa dźwięku | Wartość bazowa | Numer MIDI w oktawie 4 |
|
||||
| :-: | :-: | :-: |
|
||||
| __c__ | 0 | 60 |
|
||||
| __d__ | 2 | 62 |
|
||||
| __e__ | 4 | 64 |
|
||||
| __f__ | 5 | 65 |
|
||||
| __g__ | 7 | 67 |
|
||||
| __a__ | 9 | 69 |
|
||||
| __b__ | 11 | 71 |
|
||||
|
||||
Numer dźwięku może być modyfikowany o półton poprzez dodanie po nazwie dźwięku (co najmniej jednego):
|
||||
|
||||
- `#` lub `s` zwiększa o jeden półton numer dźwięku
|
||||
- `b` lub `f` zmniejsza o jeden półton numer dźwięku
|
||||
|
||||
Numer dźwięku może być ujemny - może sprawić, że dźwięk "spadnie" do niższej oktawy.
|
||||
|
||||
Po nazwie dźwięku można przy pomocy liczb określić akord. Każda kolejna cyfra oznacza kolejny dźwięk w ramach akordu, liczony bezwględnie od dźwięku bazowego jako przesunięcie o daną liczbę półtonów. `c47` określa akord składający się z dźwięków `c`, `c+4`, `c+7` - akord C-dur.
|
||||
|
||||
### Zmienne
|
||||
|
||||
Zmienne są to miejsca przechowywania wartości.
|
||||
|
||||
Nazwa, określona przez symbol, reprezentuje odwołanie do stworzonej wcześniej zmiennej. Nie można używać zmiennych, które nie zostały wcześniej _zadeklarowane_.
|
||||
|
||||
Deklaracja zmiennych sprawia, że zmienna istnieje. Równocześnie z jej tworzeniem, można przypisać jej wartość.
|
||||
|
||||
```
|
||||
x := 10;
|
||||
y := 20;
|
||||
|
||||
say x y; -- wypisuje 10 20
|
||||
|
||||
t := x;
|
||||
x = y;
|
||||
y = t;
|
||||
|
||||
say x y; -- wypisuje 20 10
|
||||
```
|
||||
|
||||
Zmienne mają zasięg leksykalny - mają dostęp tylko do zmiennych z kontekstu ich tworzenia, a nie np. z miejsca gdzie blok został wywołany.
|
||||
|
||||
### Wyrażenia
|
||||
|
||||
Musique wspiera następujące typy wyrażeń:
|
||||
|
||||
- sekwencję wyrażeń jak `foo; bar; foo hello`
|
||||
- wyrażenia blokowe jak `[10;20;30]`
|
||||
- wywołania funkcji jak `call_me maybe`
|
||||
- binarne operacje jak: `10 + 20`
|
||||
|
||||
### Bloki
|
||||
|
||||
Są sekwencją wyrażeń. Każde kolejne wyrażenie oddzielone jest znakiem średnika `;`. Dla wygody, można stosować więcej niż jeden średnik do oddzielania wyrażeń (przypadkowe wciśnięcia nie są karane). Każy blok otoczony jest parą nawiasów kwadratowych `[]`, które determinują zasięg widoczności zadeklarowanych w nim zmiennych, w tym parametrów.
|
||||
|
||||
Blok może rozpoczynać się sekcją parametrów, która może zawierać wyłącznie symbole, a kończy się znakiem `|`. W momencie wywoływania bloku, każdemu parametrowi odpowiadać powinień argument, który nada parametrowi wartość. Literały muzyczne jak `c` __nie mogą__ zostać użyte jako parametry bloku.
|
||||
|
||||
Przykłady zastosowania bloków:
|
||||
|
||||
```
|
||||
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów i nie posiada żadnych wartości
|
||||
[];
|
||||
|
||||
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wartość
|
||||
x := [10];
|
||||
say x.0; -- wypisuje 10
|
||||
say (call x); -- wypisuje 10
|
||||
|
||||
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wiele wartości
|
||||
x := [10; 20; 30];
|
||||
say x.0; -- wypisuje 10
|
||||
say (call x); -- wypisuje 30
|
||||
|
||||
-- Blok, który przyjmuje parametry i zwraca ich sumę
|
||||
add := [x y | x + y ];
|
||||
say (add 101 22); -- wypisuje 123
|
||||
|
||||
-- Blok, który odwołuje się do samego siebie
|
||||
count_down := [n| say n; if (n >= 0) [ count_down (n-1) ] ];
|
||||
count_down 10; -- wypisuje kolejne wartości od 10 do 0 włącznie
|
||||
```
|
||||
|
||||
### Operacje binarne
|
||||
|
||||
#### Operacje logiczne
|
||||
|
||||
Musique wspera sume logiczną `or` oraz iloczyn logiczny `and`. Ponadto dostępne są operatory równości `==` oraz `!=`.
|
||||
|
||||
#### Operacje liczbowe
|
||||
|
||||
Musique wspiera standardowe operacje arytmetyczne (`+`, `-`, `*`, `/` oraz potęga '**') oraz porównania (`<`, `<=`, `==`, `!=`, `>=`, `>`).
|
||||
|
||||
#### Operacje na wartościach muzycznych
|
||||
|
||||
Wspierane są operatory porównania `<`, `<=`, `==`, `!=`, `>=`, `>`. Porównywać można wartości tylko o tym samym stopniu wypełnienia informacji - jeśli jedna z wartości nie ma wyspecjalizowanej podwartości jak oktawy czy długości nie można ich nawzajem porównać.
|
||||
|
||||
- __Dodawanie półtonów__ `a + b` gdzie `a` jest wartością muzyczną (liczbową), a `b` jest wartością liczbową (muzyczną).
|
||||
- __Odejmowanie półtonów__ `a - b` gdzie `a` jest wartością muzyczną (liczbową), a `b` jest wartością liczbową (muzyczną).
|
||||
|
||||
Wartości muzyczne i liczbowe można zestawiać koło siebie:
|
||||
|
||||
- `c 1 2` tworzy `c` w oktawie 1 o długości 2
|
||||
- `c c` tworzy sekwencję dźwięków `[c;c]`
|
||||
- `c e g` tworzy sekwencję dźwięków `[c;e;g]`
|
||||
- `c 4 e 5 g 4` tworzy sekwencję dźwięków: c w oktawie 4, e w oktawie 5 i g w oktawie 4
|
||||
|
||||
## Funkcje wbudowane
|
||||
|
||||
### Funkcje muzyczne
|
||||
|
||||
`par A B...` pozwala na zagranie wartości muzycznej `A` przez całą długość odtwarzania częsci `B`.
|
||||
|
||||
`sim a b` gra równocześnie część `A` i `B`.
|
||||
|
||||
`play A...` odtwarza sekwenencyjne kolejne grupy dźwięków.
|
||||
|
||||
Gdy funkcje `par` lub `play` dostaną tablicę wartości muzycznych tablice zostaną odtworzone sekwencyjnie. Inaczej mówiąc `play a [c;e;d] b ≡ play a c e d b`.
|
||||
|
||||
#### Modyfikacja kontekstu
|
||||
|
||||
`bpm A` ustawia długość `A` odpowiadającą ćwierćnucie w uderzeniach na minutę.
|
||||
|
||||
`len A` ustawia domyślną długość nuty jako `A`
|
||||
|
||||
`oct A` ustawia domyślną oktawę
|
||||
|
||||
### Funkcje sterowania przepływem
|
||||
|
||||
`if <condition> <then> <else>` wykonuje blok `then` jeśli `condition` jest rozpatrywane jako prawdziwe. Jeśli blok `<else>` zostanie dostarczony, to zostanie wywołany dla warunku fałszywego.
|
||||
|
||||
```
|
||||
if true [say 42] [say 10] -- wyświetla 42
|
||||
if false [say 42] [say 10] -- wyświetla 10
|
||||
say (if false [42] [10]) -- wyświetla 10
|
||||
say (if false [42]) -- wyświetla nil
|
||||
```
|
||||
|
||||
### Funkcje matematyczne
|
||||
|
||||
`max` znajduje maksimum z podanych wartości, a `min` znajdume minimum. W momencie podania tablic, znajduje maksimum / minumum z danej tablicy i pozostałych wartości przekazanych do funkcji.
|
||||
|
||||
__Wartości muzyczne, logiczne i liczbowe__ są widziane jako porównywalne tylko gdy mają ten sam typ: `c < d`, `0 < 1`, `false < true` itp.
|
||||
|
||||
### Funkcje tablicowe
|
||||
|
||||
`permute` generuje kolejną permutację tablicy.
|
||||
|
||||
`reverse` zwraca odwróconą tablicę.
|
||||
|
||||
`sort` zwraca tablicę z posortowanymi elementami
|
||||
|
||||
`partition` dzieli podane wartości wg predykatu, tak, że zwraca dwuelementową tablicę, w którym pierwszym elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił prawdę, a drugim elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił fałsz.
|
||||
|
||||
```
|
||||
say (partition [i | i > 5] 1 2 3 4 5 [1; 2; 3; 8] 9 0)
|
||||
-- wypisuje: [[8; 9]; [1; 2; 3; 4; 5; 1; 2; 3; 0]]
|
||||
```
|
||||
|
||||
`shuffle` zwraca tablicę z losową kolejnością elementów.
|
||||
|
||||
`flat` spłaszcza przekazane tablice (o jeden rząd)
|
||||
|
||||
```
|
||||
say (flat 1 2 3);
|
||||
-- wypisuje [1;2;3]
|
||||
say (flat [1;2;3]);
|
||||
-- wypisuje [1;2;3]
|
||||
say (flat [1;2;3] 4 [5;6]);
|
||||
-- wypisuje [1;2;3;4;5;6]
|
||||
```
|
||||
|
||||
### Funkcje MIDI
|
||||
|
||||
`note_on <kanał> <nuta> <siła>` wysyła komunikat _Note on_.
|
||||
|
||||
`note_off <kanał> <nuta>` wysyła komunikat _Note off_.
|
||||
|
||||
`pgmchange` (znane także jako `instrument`) wysyła komunikat _Program Change_.
|
||||
|
@ -8,8 +8,8 @@ if exists("b:current_syntax")
|
||||
finish
|
||||
endif
|
||||
|
||||
syn keyword musiqueVariableDeclaration var
|
||||
syn keyword musiqueOperators * + - / < <= == >= > != .
|
||||
syn keyword musiqueVariableDeclaration :=
|
||||
syn keyword musiqueOperators * + - / < <= == >= > != . ** and or
|
||||
|
||||
syn match musiqueParameterSplitter display "|"
|
||||
syn match musiqueExpressionDelimiter display ";"
|
||||
@ -18,7 +18,7 @@ syn match musiqueInteger display "[0-9][0-9_]*"
|
||||
|
||||
syn keyword musiqueConstant true false nil
|
||||
|
||||
syn keyword musiqueDefaultBuiltins if len play permute par shuffle chord bpm oct note_on note_off flat update
|
||||
syn keyword musiqueDefaultBuiltins bpm call ceil chord down flat floor fold for hash if incoming instrument len max min mix note_off note_on nprimes oct par partition permute pgmchange play program_change range reverse rotate round shuffle sim sort try typeof uniq unique up update
|
||||
syn keyword musiqueLinuxBuiltins say
|
||||
|
||||
syn match musiqueComment "--.*$"
|
||||
|
@ -1,9 +1,10 @@
|
||||
----------------------------------------------
|
||||
"Für Elise in A Minor" by Ludwig van Beethoven
|
||||
WIP implemntation
|
||||
----------------------------------------------
|
||||
oct 5; bpm 72; len (1/16);
|
||||
|
||||
subsection1 := [ n |
|
||||
subsection1 := [
|
||||
sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3);
|
||||
play [oct 4; c e a];
|
||||
|
||||
@ -26,7 +27,7 @@ section1 := [ n |
|
||||
play (e d#);
|
||||
play (e d# e b 4 d c);
|
||||
|
||||
subsection1 0;
|
||||
call subsection1;
|
||||
|
||||
if (n == 1)
|
||||
[ sim (a 4 qn) (a 2 e 3 a 3); ]
|
||||
@ -51,7 +52,7 @@ section2 := [ n |
|
||||
play (d# e d# e d#);
|
||||
play (e d# e b 4 d c);
|
||||
|
||||
subsection1 0;
|
||||
call subsection1;
|
||||
|
||||
if (n == 1)
|
||||
[ sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3)
|
||||
|
3
scripts/definitions
Executable file
3
scripts/definitions
Executable file
@ -0,0 +1,3 @@
|
||||
#!/bin/sh
|
||||
|
||||
awk -F'"' '/global\.force_define\(/ { print $2 }' $1 | sort | uniq
|
35
scripts/release
Executable file
35
scripts/release
Executable file
@ -0,0 +1,35 @@
|
||||
#!/usr/bin/env bash
|
||||
|
||||
set -e -o pipefail
|
||||
|
||||
Suffix="$(date +"%Y-%m-%d")"
|
||||
Target="release_$Suffix"
|
||||
|
||||
|
||||
if [ -d "$Target" ]; then
|
||||
rm -rf "$Target"
|
||||
fi
|
||||
|
||||
mkdir -p "$Target"
|
||||
|
||||
if ! [ -f bin/musique ]; then
|
||||
make bin/musique
|
||||
fi
|
||||
|
||||
echo "Copy bin/musique, examples, license and documentation"
|
||||
|
||||
cp bin/musique "$Target"/
|
||||
cp LICENSE "$Target"/LICENSE
|
||||
cp -r examples "$Target"/examples
|
||||
|
||||
lowdown -s doc/overview.md -m "title:Omówienie języka Musique" -o "$Target"/overview.html
|
||||
lowdown -s doc/functions.md -m "title:Lista funkcji języka Musique" -o "$Target"/functions.html
|
||||
|
||||
echo "Copy source code"
|
||||
|
||||
git clone --quiet --depth=1 "$(git remote -v | awk '{ print $2 }' | head -n1)" "$Target"/source_code
|
||||
rm -rf "$Target"/source_code/.git
|
||||
|
||||
echo "Boundle it all up"
|
||||
|
||||
zip -q -r "musique_$Suffix.zip" "$Target"/*
|
@ -156,7 +156,7 @@ enum class Range_Direction { Up, Down };
|
||||
|
||||
/// Create range according to direction and specification, similar to python
|
||||
template<Range_Direction dir>
|
||||
Result<Value> builtin_range(Interpreter&, std::vector<Value> args)
|
||||
static Result<Value> builtin_range(Interpreter&, std::vector<Value> args)
|
||||
{
|
||||
using N = Shape<Value::Type::Number>;
|
||||
using NN = Shape<Value::Type::Number, Value::Type::Number>;
|
||||
@ -920,11 +920,33 @@ static Result<Value> builtin_mix(Interpreter &i, std::vector<Value> args)
|
||||
return Value::from(std::move(result));
|
||||
}
|
||||
|
||||
/// Call operator. Calls first argument with remaining arguments
|
||||
static Result<Value> builtin_call(Interpreter &i, std::vector<Value> args)
|
||||
{
|
||||
auto const guard = Guard<1> {
|
||||
.name = "call",
|
||||
.possibilities = {
|
||||
"(function, ...args) -> any"
|
||||
}
|
||||
};
|
||||
|
||||
if (args.size() == 0) {
|
||||
return guard.yield_error();
|
||||
}
|
||||
|
||||
auto callable = args.front();
|
||||
Try(guard(is_callable, callable));
|
||||
args.erase(args.begin());
|
||||
|
||||
return callable(i, std::move(args));
|
||||
}
|
||||
|
||||
void Interpreter::register_builtin_functions()
|
||||
{
|
||||
auto &global = *Env::global;
|
||||
|
||||
global.force_define("bpm", ctx_read_write_property<&Context::bpm>);
|
||||
global.force_define("call", builtin_call);
|
||||
global.force_define("ceil", apply_numeric_transform<&Number::ceil>);
|
||||
global.force_define("chord", builtin_chord);
|
||||
global.force_define("down", builtin_range<Range_Direction::Down>);
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user