musique/doc/overview.md

14 KiB

Korzystanie z interpretera w systemie GNU/Linux

Uruchamiać interpreter można na dwa sposoby:

  • w trybie interaktywnym poprzez polecenie musique
  • w trybie wsadowym poprzez podanie nazw plików do programu musique musique utwór_a.mq utwór_b.mq

Pliki zawierające kod Musique mają według konwencji rozszerzenie mq.

Tryb interaktywny jak i wsadowy nie różnią się swoimi możliwościami. Można połączyć ich działanie poprzez podanie parametru --repl w trakcie uruchamiania interpretera.

Aby opuścić interpreter należy użyć skrótu klawiszowego CTRL-D, CTRL-C lub polecenia :quit.

Interpreter posiada historię poprzednich poleceń, którą można przechodzić przy pomocy strzałek.

Przykłady uruchamiania i korzystania z interpretera

Uruchom wyłącznie tryb interaktywny:

$ musique
> play c e g

Uruchom plik examples/ode-to-joy.mq, który odgrywa "Odę do radości":

$ musique examples/ode-to-joy.mq

Uruchom plik examples/factorial.mq, który wypisuje kolejne wartości silni, ale też tryb interaktywny, w którym wykorzystamy definicje z pliku:

$ musique examples/factorial.mq
> factorial 5
120

Podstawowe koncepty

Komentarze

Komentarze pozwalają umieszczać opisy i komentarze składające się z języka naturalnego wewnątrz kodu Musique. Są dwa rodzaje komentarzy: liniowe oraz wieloliniowe.

Komentarze liniowe rozpoczynają się od znaków -- lub #! i kończą się wraz z zakończeniem linii.

Komentarze wieloliniowe rozpoczynają się od co najmniej trzech znaków - i kończą się na co najmniej 3 znakach -. Pozwala to na następujące kształty komentarzy:

-- komentarz do końca linii
say 42; -- komentarz do końca linii, wyrażenia przed nim są wykonywane

--- komentarz wieloliniowy
say 43 <- to nie zostanie wykonane
---

say 44;

----------------------------------------------
A tutaj mamy wieloliniowy komentarz, który
ma ładne obramowania
----------------------------------------------

Wartości w języku

Musique jest językiem dynamicznie typowanym - zmienne nie mają typu, wyłącznie wartości je mają.

Typ jest to rodzaj wartości, determinujący w jaki sposób można je transformować, wyświetlać, grać czy w inny sposób przetwarzać.

Musique posiada kilka typów: nil, bool, number, symbol, intrinsic, block, array, music. Typ nil ma pojedyńczą wartość, nil, która istnieje dla odróżnienia wartości od wszystkich innych wartości wartości oraz reprezentowania braku użytecznej wartości.

Typ logiczny bool, posiada dwie wartości: true i false, reprezentujące odpowiednio prawdę i fałsz. false nie jest jedyną metodą reprezentowania wartości fałszywej; w kontekście warunku 0, false, nil są widziane jako fałszywe, stąd nazywane są wartościami fałszywymi (false values).

Typ liczbowy number reprezentuje liczby wymierne, których licznik i mianownik mogą być 64-bitowymi liczbami całkowitymi. Sprawia to, że możliwym jest precyzyjne definiowanie ułamków oznaczających długość dżwięku jak 1/3 lub 3.

Typ symbol reprezentuje identyfikatory jak i stałe nazwane wewnątrz języka.

Typ funkcji wbudowanych intrinsic jest używany do przechowywania funkcji napisanych wewnątrz interpretera, jak play, note_on, par, itp.

Typ blokowy block reprezentuje kolekcję wartości, opcjonalnie sparemetryzowaną. Inaczej mówiąc blok, reprezentuje zarówno funkcje jak i tablice w Musique. Co ważne ewaluacja wnętrza bloku jest leniwe - dopóki blok nie zostanie wywołany lub jego pole zindekowane, nie zostanie jego wnętrze wykonane. Blok posiadający parametry nie może zostać zindeksowany, gdyż jego wnętrze ulegnie zmianom w zależności od podanych parametrów.

Typ tablicowy array reprezentuje kolekcję wartości, która w przeciwieństwie do bloków nie jest leniwa - w momencie tworzenia wszystkie wartości są już znane. Stosowana jest w celu przechowywania wyników transformacji bloków, gdyż transformowanie bloku oblicza jego wartości.

Typ muzyczny music reprezentuje akord (w szczególności składający się z jednego dźwięku) w skali oferowanej przez MIDI. Najmniejszą jednostką jest półton, pojedyńczy dźwięk jest reprezentowany jako trójka (baza, opcjonalna oktawa, opcjonalna długość). Dźwięk w momencie grania może dostać domyślną wartość długości czy oktawy. Można także własnoręcznie ustawić oktawę i długość poprzez wywołanie dźwięku c 4 (1/4). Jeden akord może zawierać wiele dźwięków o różnych długościach grania.

Funkcja wbudowana typeof wypisuje symbol reprezentujący dany typ.

Odśmiecanie pamięci (garbage collection)

Język korzysta z automatycznego mechanizmu zarzadzania pamięcią. Sprawia to, że osoba korzystająca z pamięci nie musi przejmować się alokacją pamięci. Aktualny sposób zarzadzania pamięcią opiera się na wbudowanym w bibliotekę standardową języka C++ mechanizmu zliczania referencji. Nie jest on widziany jako ostateczny, a jako prototypowy. Może prowadzić to do nieoczekiwanego zachowania interpretera, objawiającego się wolnym działaniem i nadmiernym użytkowaniem pamięci.

Język

Ta sekcja omawia składnię ("wygląd") oraz semantykę ("zachowanie") języka Musique. Jest to omówienie jakie programy są prawidłowe i co one znaczą.

Składnia języka oraz literały

Kod języka Musique jest zakodowany jako UTF-8.

Musique jest językiem "free-form" - białe znaki są używane tylko do odróżnienia kolejnych słów i znaków języka, ale nie determinują jego znaczenia. Musique rozpoznaje wyłącznie białe znaki ASCII jako separatory - znaki jak niepodzielna spacja nie są rozpatrywane jako separatory.

Nazwy (identifikatory, identifiers) są dowolną sekwencją liter (w tym litery polskie; widzianych przez Unicode jako litery), liczb oraz znaków: _'#$@. Nie mogą rozpoczynać się cyfrą, nie mogą być literałem muzycznym lub zarezerwowanym identyfikatorem.

Następujące identyfikatory są zarezerwowane: and oraz or.

Musique jest językiem zwracającym uwagę na wysokość liter:

  • and jest zarezerwowane, ale And nie jest.
  • c jest literałem muzycznym, C może być identyfikatorem

Stałe liczbowe

Stała liczbowa (literał liczbowy) jest to ciąg cyfr, z potencjalnym ciągiem cyfr oznaczający część dziesiętną poprzedzony kropką.

Przykłady stałych liczbowych:

  • 10.25 reprezentuje wartość 10 i 1/4,
  • 0 reprezentuje wartość 0,
  • 0.0 reprezentuje wartość 0.

Musique posiada tylko jeden sposób sposób reprezentacji liczb dlatego 0 jest tym samym co 0.0.

Musique nie posiada stałych innych niż dziesiętne, także szesnastkowych (heksadecymalnych) czy ósemkowych.

Stałe muzyczne

Stałe muzyczne (literały muzyczne) jest to nazwa dźwięku z opcjonalnym przyrostkiem będącym ciągiem cyfr.

Nazwa dźwięku Wartość bazowa Numer MIDI w oktawie 4
c 0 60
d 2 62
e 4 64
f 5 65
g 7 67
a 9 69
b 11 71

Numer dźwięku może być modyfikowany o półton poprzez dodanie po nazwie dźwięku (co najmniej jednego):

  • # lub s zwiększa o jeden półton numer dźwięku
  • b lub f zmniejsza o jeden półton numer dźwięku

Numer dźwięku może być ujemny - może sprawić, że dźwięk "spadnie" do niższej oktawy.

Po nazwie dźwięku można przy pomocy liczb określić akord. Każda kolejna cyfra oznacza kolejny dźwięk w ramach akordu, liczony bezwględnie od dźwięku bazowego jako przesunięcie o daną liczbę półtonów. c47 określa akord składający się z dźwięków c, c+4, c+7 - akord C-dur.

Zmienne

Zmienne są to miejsca przechowywania wartości.

Nazwa, określona przez symbol, reprezentuje odwołanie do stworzonej wcześniej zmiennej. Nie można używać zmiennych, które nie zostały wcześniej zadeklarowane.

Deklaracja zmiennych sprawia, że zmienna istnieje. Równocześnie z jej tworzeniem, można przypisać jej wartość.

x := 10;
y := 20;

say x y; -- wypisuje 10 20

t := x;
x = y;
y = t;

say x y; -- wypisuje 20 10

Zmienne mają zasięg leksykalny - mają dostęp tylko do zmiennych z kontekstu ich tworzenia, a nie np. z miejsca gdzie blok został wywołany.

Wyrażenia

Musique wspiera następujące typy wyrażeń:

  • sekwencję wyrażeń jak foo; bar; foo hello
  • wyrażenia blokowe jak [10;20;30]
  • wywołania funkcji jak call_me maybe
  • binarne operacje jak: 10 + 20

Bloki

Są sekwencją wyrażeń. Każde kolejne wyrażenie oddzielone jest znakiem średnika ;. Dla wygody, można stosować więcej niż jeden średnik do oddzielania wyrażeń (przypadkowe wciśnięcia nie są karane). Każy blok otoczony jest parą nawiasów kwadratowych [], które determinują zasięg widoczności zadeklarowanych w nim zmiennych, w tym parametrów.

Blok może rozpoczynać się sekcją parametrów, która może zawierać wyłącznie symbole, a kończy się znakiem |. W momencie wywoływania bloku, każdemu parametrowi odpowiadać powinień argument, który nada parametrowi wartość. Literały muzyczne jak c nie mogą zostać użyte jako parametry bloku.

Przykłady zastosowania bloków:

-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów i nie posiada żadnych wartości
[];

-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wartość
x := [10];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 10

-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wiele wartości
x := [10; 20; 30];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 30

-- Blok, który przyjmuje parametry i zwraca ich sumę
add := [x y | x + y ];
say (add 101 22); -- wypisuje 123

-- Blok, który odwołuje się do samego siebie
count_down := [n| say n; if (n >= 0) [ count_down (n-1) ] ];
count_down 10; -- wypisuje kolejne wartości od 10 do 0 włącznie

Operacje binarne

Operacje logiczne

Musique wspera sume logiczną or oraz iloczyn logiczny and. Ponadto dostępne są operatory równości == oraz !=.

Operacje liczbowe

Musique wspiera standardowe operacje arytmetyczne (+, -, *, / oraz potęga '**') oraz porównania (<, <=, ==, !=, >=, >).

Operacje na wartościach muzycznych

Wspierane są operatory porównania <, <=, ==, !=, >=, >. Porównywać można wartości tylko o tym samym stopniu wypełnienia informacji - jeśli jedna z wartości nie ma wyspecjalizowanej podwartości jak oktawy czy długości nie można ich nawzajem porównać.

  • Dodawanie półtonów a + b gdzie a jest wartością muzyczną (liczbową), a b jest wartością liczbową (muzyczną).
  • Odejmowanie półtonów a - b gdzie a jest wartością muzyczną (liczbową), a b jest wartością liczbową (muzyczną).

Wartości muzyczne i liczbowe można zestawiać koło siebie:

  • c 1 2 tworzy c w oktawie 1 o długości 2
  • c c tworzy sekwencję dźwięków [c;c]
  • c e g tworzy sekwencję dźwięków [c;e;g]
  • c 4 e 5 g 4 tworzy sekwencję dźwięków: c w oktawie 4, e w oktawie 5 i g w oktawie 4

Funkcje wbudowane

Funkcje muzyczne

par A B... pozwala na zagranie wartości muzycznej A przez całą długość odtwarzania częsci B.

sim a b gra równocześnie część A i B.

play A... odtwarza sekwenencyjne kolejne grupy dźwięków.

Gdy funkcje par lub play dostaną tablicę wartości muzycznych tablice zostaną odtworzone sekwencyjnie. Inaczej mówiąc play a [c;e;d] b ≡ play a c e d b.

Modyfikacja kontekstu

bpm A ustawia długość A odpowiadającą ćwierćnucie w uderzeniach na minutę.

len A ustawia domyślną długość nuty jako A

oct A ustawia domyślną oktawę

Funkcje sterowania przepływem

if <condition> <then> <else> wykonuje blok then jeśli condition jest rozpatrywane jako prawdziwe. Jeśli blok <else> zostanie dostarczony, to zostanie wywołany dla warunku fałszywego.

if true [say 42] [say 10]   -- wyświetla 42
if false [say 42] [say 10] -- wyświetla 10
say (if false [42] [10])   -- wyświetla 10
say (if false [42])        -- wyświetla nil

Funkcje matematyczne

max znajduje maksimum z podanych wartości, a min znajdume minimum. W momencie podania tablic, znajduje maksimum / minumum z danej tablicy i pozostałych wartości przekazanych do funkcji.

Wartości muzyczne, logiczne i liczbowe są widziane jako porównywalne tylko gdy mają ten sam typ: c < d, 0 < 1, false < true itp.

Funkcje tablicowe

permute generuje kolejną permutację tablicy.

reverse zwraca odwróconą tablicę.

sort zwraca tablicę z posortowanymi elementami

partition dzieli podane wartości wg predykatu, tak, że zwraca dwuelementową tablicę, w którym pierwszym elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił prawdę, a drugim elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił fałsz.

say (partition [i | i > 5] 1 2 3 4 5 [1; 2; 3; 8] 9 0)
-- wypisuje: [[8; 9]; [1; 2; 3; 4; 5; 1; 2; 3; 0]]

shuffle zwraca tablicę z losową kolejnością elementów.

flat spłaszcza przekazane tablice (o jeden rząd)

say (flat 1 2 3);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3]);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3] 4 [5;6]);
-- wypisuje [1;2;3;4;5;6]

Funkcje MIDI

note_on <kanał> <nuta> <siła> wysyła komunikat Note on.

note_off <kanał> <nuta> wysyła komunikat Note off.

pgmchange (znane także jako instrument) wysyła komunikat Program Change.