call builtin; release builder; documentation from docs repo

This commit is contained in:
Robert Bendun 2022-09-18 16:34:43 +02:00
parent ddf9cc8f8c
commit 2f101fdccf
10 changed files with 386 additions and 128 deletions

2
.gitignore vendored
View File

@ -8,3 +8,5 @@ doc/source/api
__pycache__ __pycache__
drafts.cc drafts.cc
.cache .cache
release_*
*.zip

View File

@ -37,6 +37,11 @@ doc-open: doc
clean: clean:
rm -rf bin coverage rm -rf bin coverage
.PHONY: clean doc doc-open all test unit-tests release: bin/musique
scripts/release
.PHONY: clean doc doc-open all test unit-tests release
$(shell mkdir -p bin/debug/tests) $(shell mkdir -p bin/debug/tests)

View File

@ -68,7 +68,7 @@ $ make bin/musique
Skopiuj plik [etc/editor/musique.vim](etc/editor/musique.vim) do folderu `syntax` wewnątrz twojej konfiguracji Vima (Neovima). Np: Skopiuj plik [etc/editor/musique.vim](etc/editor/musique.vim) do folderu `syntax` wewnątrz twojej konfiguracji Vima (Neovima). Np:
```console ```console
$ cp etc/editor/musique.vim ~/.config/nvim/syntax/ $ cp editor/musique.vim ~/.config/nvim/syntax/
``` ```
Następnie musisz dodać ustawienie typu pliku na podstawie rozszerzenia wewnątrz twojej konfiguracji: Następnie musisz dodać ustawienie typu pliku na podstawie rozszerzenia wewnątrz twojej konfiguracji:

View File

@ -1,119 +0,0 @@
---------------------------------------------------------------------------
Składnia
---------------------------------------------------------------------------
Zapis nut (dostępna notacja zachodnia)
c
d
Ustawianie oktawy
c 8
Ustawianie oktawy i długości
c 8 (1/4) c w oktawie 8 grane przez 1/4 długości pełnej nuty
Ustawianie oktawy i długości, a następnie modyfikacja
(c 8 fn) 4 zmienia oktawę na 4
(c 8 fn) 4 qn zmienia oktawę na 4 i długość na 1/4
Stworzenie akordu
c123 == chord[c; c#; d; d#]
Nutę możemy modifikować poprzez podwyższanie o półton (# lub s), lub obniżanie o półton (b lub f)
c## == css == d == dff == dbb
Arytmetyka
(aktualnie brak wsparcia dla precedensji operatorów)
3 * (4 * 12 - 8)
Przesuwanie dźwięków o półtony
c + 1 == c#
c - 1 == b
c12 + 1 == c#12
Wywołanie funkcji
foo 1 2 3
Kilka wywołań obok siebie
foo 1; bar 2
Stworzenie zmiennej
var variable = 20
Blok
Jako tablica
[1;2;3]
Jako odroczona ewaluacja
[say 42]
Jako funkcja anonimowa jednoparametrowa
[i | i * i ]
Poniższe zapisy są równoważne
[ say 42 ]
[| say 42 ]
---------------------------------------------------------------------------
Dostępne stałe
---------------------------------------------------------------------------
fn 1
dfn 3/2
hn 1/2
dhn 3/4
ddhn 7/8
qn 1/4
dqn 3/8
ddqn 7/16
en 1/8
den 3/16
dden 7/32
sn 1/16
dsn 3/32
tn 1/32
dtn 3/64
---------------------------------------------------------------------------
Dostępne funkcje
---------------------------------------------------------------------------
flat : ...items : any -> array
tworzy tablicę z dostarczonych elementów, rozsypując elementy indeksowalne
przykład:
flat 1 2 3 tworzy tablicę 1, 2, 3
flat [1;2] 2 3 tworzy tablicę 1, 2, 2, 3
flat [[1;2]; [3;4]] 5 6 tworzy tablicę [1;2], [3;4], 5, 6
if : condition: bool, block: block -> (eval block)
wywołuje block jeśli condition jest:
dla b: bool jest b == true
dla n: number jest n != 0
dla nil jest false
dla typu music, block, intrinsic, symbol zawsze prawdziwe
if : condition: Bool, then: Block, else: Block -> (eval then or eval else)
jeśli condition jest prawdziwe wg zasad wyżej wywołaj then
w innym przypadku wywołaj else
len : array -> number
zwraca ilość elementów w tablicy
Przykład:
len (flat 5 6 7) == 3
len : block -> number
zwraca ilość elementów (liczbę indeksowalnych pozycji) wewnątrz bloku
Przykład:
len [1;2;3] == 3
len [foo;bar] == 2
len [foo bar] == 1
play : music... -> nil
odtwarza sekwencyjnie otrzymane wartości muzyczne
chord : (collection | music)... -> music
tworzy akord z przekazanych wartości muzycznych
par : x: music -> xs: playable... -> nil
odtwarza dźwięk x równolegle z wszystkimi dźwiękami xs

309
doc/overview.md Normal file
View File

@ -0,0 +1,309 @@
## Korzystanie z interpretera w systemie GNU/Linux
Uruchamiać interpreter można na dwa sposoby:
- w trybie interaktywnym poprzez polecenie `musique`
- w trybie wsadowym poprzez podanie nazw plików do programu musique `musique utwór_a.mq utwór_b.mq`
Pliki zawierające kod Musique mają według konwencji rozszerzenie `mq`.
Tryb interaktywny jak i wsadowy nie różnią się swoimi możliwościami. Można połączyć ich działanie poprzez podanie parametru `--repl` w trakcie uruchamiania interpretera.
Aby opuścić interpreter należy użyć skrótu klawiszowego `CTRL-D`, `CTRL-C` lub polecenia `:quit`.
Interpreter posiada historię poprzednich poleceń, którą można przechodzić przy pomocy strzałek.
### Przykłady uruchamiania i korzystania z interpretera
Uruchom wyłącznie tryb interaktywny:
```
$ musique
> play c e g
```
Uruchom plik `examples/ode-to-joy.mq`, który odgrywa "Odę do radości":
```
$ musique examples/ode-to-joy.mq
```
Uruchom plik `examples/factorial.mq`, który wypisuje kolejne wartości silni, ale też tryb interaktywny, w którym wykorzystamy definicje z pliku:
```
$ musique examples/factorial.mq
> factorial 5
120
```
## Podstawowe koncepty
### Komentarze
Komentarze pozwalają umieszczać opisy i _komentarze_ składające się z języka naturalnego wewnątrz kodu Musique. Są dwa rodzaje komentarzy: liniowe oraz wieloliniowe.
Komentarze liniowe rozpoczynają się od znaków `--` lub `#!` i kończą się wraz z zakończeniem linii.
Komentarze wieloliniowe rozpoczynają się od co najmniej trzech znaków `-` i kończą się na co najmniej 3 znakach `-`. Pozwala to na następujące kształty komentarzy:
```
-- komentarz do końca linii
say 42; -- komentarz do końca linii, wyrażenia przed nim są wykonywane
--- komentarz wieloliniowy
say 43 <- to nie zostanie wykonane
---
say 44;
----------------------------------------------
A tutaj mamy wieloliniowy komentarz, który
ma ładne obramowania
----------------------------------------------
```
### Wartości w języku
Musique jest językiem dynamicznie typowanym - zmienne nie mają typu, wyłącznie wartości je mają.
__Typ__ jest to rodzaj wartości, determinujący w jaki sposób można je transformować, wyświetlać, grać czy w inny sposób przetwarzać.
Musique posiada kilka typów: _nil_, _bool_, _number_, _symbol_, _intrinsic_, _block_, _array_, _music_. Typ _nil_ ma pojedyńczą wartość, __nil__, która istnieje dla odróżnienia wartości od wszystkich innych wartości wartości oraz reprezentowania braku użytecznej wartości.
Typ logiczny _bool_, posiada dwie wartości: __true__ i __false__, reprezentujące odpowiednio prawdę i fałsz. __false__ nie jest jedyną metodą reprezentowania wartości fałszywej; w kontekście _warunku_ __0__, __false__, __nil__ są widziane jako fałszywe, stąd nazywane są wartościami fałszywymi (_false values_).
Typ liczbowy _number_ reprezentuje liczby wymierne, których licznik i mianownik mogą być 64-bitowymi liczbami całkowitymi. Sprawia to, że możliwym jest precyzyjne definiowanie ułamków oznaczających długość dżwięku jak `1/3` lub `3`.
Typ _symbol_ reprezentuje identyfikatory jak i stałe nazwane wewnątrz języka.
Typ funkcji wbudowanych _intrinsic_ jest używany do przechowywania funkcji napisanych wewnątrz interpretera, jak `play`, `note_on`, `par`, itp.
Typ blokowy _block_ reprezentuje kolekcję wartości, opcjonalnie sparemetryzowaną. Inaczej mówiąc blok, reprezentuje zarówno funkcje jak i tablice w Musique. Co ważne ewaluacja wnętrza bloku jest _leniwe_ - dopóki blok nie zostanie wywołany lub jego pole zindekowane, nie zostanie jego wnętrze wykonane. Blok posiadający parametry nie może zostać zindeksowany, gdyż jego wnętrze ulegnie zmianom w zależności od podanych parametrów.
Typ tablicowy _array_ reprezentuje kolekcję wartości, która w przeciwieństwie do bloków nie jest leniwa - w momencie tworzenia wszystkie wartości są już znane. Stosowana jest w celu przechowywania wyników transformacji bloków, gdyż transformowanie bloku oblicza jego wartości.
Typ muzyczny _music_ reprezentuje akord (w szczególności składający się z jednego dźwięku) w skali oferowanej przez MIDI. Najmniejszą jednostką jest półton, pojedyńczy dźwięk jest reprezentowany jako trójka (baza, opcjonalna oktawa, opcjonalna długość). Dźwięk w momencie grania może dostać domyślną wartość długości czy oktawy. Można także własnoręcznie ustawić oktawę i długość poprzez wywołanie dźwięku `c 4 (1/4)`. Jeden akord może zawierać wiele dźwięków o różnych długościach grania.
Funkcja wbudowana `typeof` wypisuje symbol reprezentujący dany typ.
### Odśmiecanie pamięci (garbage collection)
Język korzysta z automatycznego mechanizmu zarzadzania pamięcią. Sprawia to, że osoba korzystająca z pamięci nie musi przejmować się alokacją pamięci. Aktualny sposób zarzadzania pamięcią opiera się na wbudowanym w bibliotekę standardową języka C++ mechanizmu zliczania referencji. Nie jest on widziany jako ostateczny, a jako prototypowy. Może prowadzić to do nieoczekiwanego zachowania interpretera, objawiającego się wolnym działaniem i nadmiernym użytkowaniem pamięci.
## Język
Ta sekcja omawia składnię ("wygląd") oraz semantykę ("zachowanie") języka Musique. Jest to omówienie jakie programy są prawidłowe i co one znaczą.
### Składnia języka oraz literały
Kod języka Musique jest zakodowany jako UTF-8.
Musique jest językiem "free-form" - białe znaki są używane tylko do odróżnienia kolejnych słów i znaków języka, ale nie determinują jego znaczenia. Musique rozpoznaje wyłącznie białe znaki ASCII jako separatory - znaki jak niepodzielna spacja nie są rozpatrywane jako separatory.
Nazwy (identifikatory, _identifiers_) są dowolną sekwencją liter (w tym litery polskie; widzianych przez Unicode jako litery), liczb oraz znaków: `_'#$@`. Nie mogą rozpoczynać się cyfrą, nie mogą być literałem muzycznym lub zarezerwowanym identyfikatorem.
Następujące identyfikatory są zarezerwowane: `and` oraz `or`.
Musique jest językiem zwracającym uwagę na wysokość liter:
- `and` jest zarezerwowane, ale `And` nie jest.
- `c` jest literałem muzycznym, `C` może być identyfikatorem
#### Stałe liczbowe
Stała liczbowa (literał liczbowy) jest to ciąg cyfr, z potencjalnym ciągiem cyfr oznaczający część dziesiętną poprzedzony kropką.
Przykłady stałych liczbowych:
- `10.25` reprezentuje wartość `10` i `1/4`,
- `0` reprezentuje wartość `0`,
- `0.0` reprezentuje wartość `0`.
Musique posiada tylko jeden sposób sposób reprezentacji liczb dlatego `0` jest tym samym co `0.0`.
Musique __nie__ posiada stałych innych niż dziesiętne, także szesnastkowych (heksadecymalnych) czy ósemkowych.
#### Stałe muzyczne
Stałe muzyczne (literały muzyczne) jest to nazwa dźwięku z opcjonalnym przyrostkiem będącym ciągiem cyfr.
| Nazwa dźwięku | Wartość bazowa | Numer MIDI w oktawie 4 |
| :-: | :-: | :-: |
| __c__ | 0 | 60 |
| __d__ | 2 | 62 |
| __e__ | 4 | 64 |
| __f__ | 5 | 65 |
| __g__ | 7 | 67 |
| __a__ | 9 | 69 |
| __b__ | 11 | 71 |
Numer dźwięku może być modyfikowany o półton poprzez dodanie po nazwie dźwięku (co najmniej jednego):
- `#` lub `s` zwiększa o jeden półton numer dźwięku
- `b` lub `f` zmniejsza o jeden półton numer dźwięku
Numer dźwięku może być ujemny - może sprawić, że dźwięk "spadnie" do niższej oktawy.
Po nazwie dźwięku można przy pomocy liczb określić akord. Każda kolejna cyfra oznacza kolejny dźwięk w ramach akordu, liczony bezwględnie od dźwięku bazowego jako przesunięcie o daną liczbę półtonów. `c47` określa akord składający się z dźwięków `c`, `c+4`, `c+7` - akord C-dur.
### Zmienne
Zmienne są to miejsca przechowywania wartości.
Nazwa, określona przez symbol, reprezentuje odwołanie do stworzonej wcześniej zmiennej. Nie można używać zmiennych, które nie zostały wcześniej _zadeklarowane_.
Deklaracja zmiennych sprawia, że zmienna istnieje. Równocześnie z jej tworzeniem, można przypisać jej wartość.
```
x := 10;
y := 20;
say x y; -- wypisuje 10 20
t := x;
x = y;
y = t;
say x y; -- wypisuje 20 10
```
Zmienne mają zasięg leksykalny - mają dostęp tylko do zmiennych z kontekstu ich tworzenia, a nie np. z miejsca gdzie blok został wywołany.
### Wyrażenia
Musique wspiera następujące typy wyrażeń:
- sekwencję wyrażeń jak `foo; bar; foo hello`
- wyrażenia blokowe jak `[10;20;30]`
- wywołania funkcji jak `call_me maybe`
- binarne operacje jak: `10 + 20`
### Bloki
Są sekwencją wyrażeń. Każde kolejne wyrażenie oddzielone jest znakiem średnika `;`. Dla wygody, można stosować więcej niż jeden średnik do oddzielania wyrażeń (przypadkowe wciśnięcia nie są karane). Każy blok otoczony jest parą nawiasów kwadratowych `[]`, które determinują zasięg widoczności zadeklarowanych w nim zmiennych, w tym parametrów.
Blok może rozpoczynać się sekcją parametrów, która może zawierać wyłącznie symbole, a kończy się znakiem `|`. W momencie wywoływania bloku, każdemu parametrowi odpowiadać powinień argument, który nada parametrowi wartość. Literały muzyczne jak `c` __nie mogą__ zostać użyte jako parametry bloku.
Przykłady zastosowania bloków:
```
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów i nie posiada żadnych wartości
[];
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wartość
x := [10];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 10
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wiele wartości
x := [10; 20; 30];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 30
-- Blok, który przyjmuje parametry i zwraca ich sumę
add := [x y | x + y ];
say (add 101 22); -- wypisuje 123
-- Blok, który odwołuje się do samego siebie
count_down := [n| say n; if (n >= 0) [ count_down (n-1) ] ];
count_down 10; -- wypisuje kolejne wartości od 10 do 0 włącznie
```
### Operacje binarne
#### Operacje logiczne
Musique wspera sume logiczną `or` oraz iloczyn logiczny `and`. Ponadto dostępne są operatory równości `==` oraz `!=`.
#### Operacje liczbowe
Musique wspiera standardowe operacje arytmetyczne (`+`, `-`, `*`, `/` oraz potęga '**') oraz porównania (`<`, `<=`, `==`, `!=`, `>=`, `>`).
#### Operacje na wartościach muzycznych
Wspierane są operatory porównania `<`, `<=`, `==`, `!=`, `>=`, `>`. Porównywać można wartości tylko o tym samym stopniu wypełnienia informacji - jeśli jedna z wartości nie ma wyspecjalizowanej podwartości jak oktawy czy długości nie można ich nawzajem porównać.
- __Dodawanie półtonów__ `a + b` gdzie `a` jest wartością muzyczną (liczbową), a `b` jest wartością liczbową (muzyczną).
- __Odejmowanie półtonów__ `a - b` gdzie `a` jest wartością muzyczną (liczbową), a `b` jest wartością liczbową (muzyczną).
Wartości muzyczne i liczbowe można zestawiać koło siebie:
- `c 1 2` tworzy `c` w oktawie 1 o długości 2
- `c c` tworzy sekwencję dźwięków `[c;c]`
- `c e g` tworzy sekwencję dźwięków `[c;e;g]`
- `c 4 e 5 g 4` tworzy sekwencję dźwięków: c w oktawie 4, e w oktawie 5 i g w oktawie 4
## Funkcje wbudowane
### Funkcje muzyczne
`par A B...` pozwala na zagranie wartości muzycznej `A` przez całą długość odtwarzania częsci `B`.
`sim a b` gra równocześnie część `A` i `B`.
`play A...` odtwarza sekwenencyjne kolejne grupy dźwięków.
Gdy funkcje `par` lub `play` dostaną tablicę wartości muzycznych tablice zostaną odtworzone sekwencyjnie. Inaczej mówiąc `play a [c;e;d] b ≡ play a c e d b`.
#### Modyfikacja kontekstu
`bpm A` ustawia długość `A` odpowiadającą ćwierćnucie w uderzeniach na minutę.
`len A` ustawia domyślną długość nuty jako `A`
`oct A` ustawia domyślną oktawę
### Funkcje sterowania przepływem
`if <condition> <then> <else>` wykonuje blok `then` jeśli `condition` jest rozpatrywane jako prawdziwe. Jeśli blok `<else>` zostanie dostarczony, to zostanie wywołany dla warunku fałszywego.
```
if true [say 42] [say 10] -- wyświetla 42
if false [say 42] [say 10] -- wyświetla 10
say (if false [42] [10]) -- wyświetla 10
say (if false [42]) -- wyświetla nil
```
### Funkcje matematyczne
`max` znajduje maksimum z podanych wartości, a `min` znajdume minimum. W momencie podania tablic, znajduje maksimum / minumum z danej tablicy i pozostałych wartości przekazanych do funkcji.
__Wartości muzyczne, logiczne i liczbowe__ są widziane jako porównywalne tylko gdy mają ten sam typ: `c < d`, `0 < 1`, `false < true` itp.
### Funkcje tablicowe
`permute` generuje kolejną permutację tablicy.
`reverse` zwraca odwróconą tablicę.
`sort` zwraca tablicę z posortowanymi elementami
`partition` dzieli podane wartości wg predykatu, tak, że zwraca dwuelementową tablicę, w którym pierwszym elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił prawdę, a drugim elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił fałsz.
```
say (partition [i | i > 5] 1 2 3 4 5 [1; 2; 3; 8] 9 0)
-- wypisuje: [[8; 9]; [1; 2; 3; 4; 5; 1; 2; 3; 0]]
```
`shuffle` zwraca tablicę z losową kolejnością elementów.
`flat` spłaszcza przekazane tablice (o jeden rząd)
```
say (flat 1 2 3);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3]);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3] 4 [5;6]);
-- wypisuje [1;2;3;4;5;6]
```
### Funkcje MIDI
`note_on <kanał> <nuta> <siła>` wysyła komunikat _Note on_.
`note_off <kanał> <nuta>` wysyła komunikat _Note off_.
`pgmchange` (znane także jako `instrument`) wysyła komunikat _Program Change_.

View File

@ -8,8 +8,8 @@ if exists("b:current_syntax")
finish finish
endif endif
syn keyword musiqueVariableDeclaration var syn keyword musiqueVariableDeclaration :=
syn keyword musiqueOperators * + - / < <= == >= > != . syn keyword musiqueOperators * + - / < <= == >= > != . ** and or
syn match musiqueParameterSplitter display "|" syn match musiqueParameterSplitter display "|"
syn match musiqueExpressionDelimiter display ";" syn match musiqueExpressionDelimiter display ";"
@ -18,7 +18,7 @@ syn match musiqueInteger display "[0-9][0-9_]*"
syn keyword musiqueConstant true false nil syn keyword musiqueConstant true false nil
syn keyword musiqueDefaultBuiltins if len play permute par shuffle chord bpm oct note_on note_off flat update syn keyword musiqueDefaultBuiltins bpm call ceil chord down flat floor fold for hash if incoming instrument len max min mix note_off note_on nprimes oct par partition permute pgmchange play program_change range reverse rotate round shuffle sim sort try typeof uniq unique up update
syn keyword musiqueLinuxBuiltins say syn keyword musiqueLinuxBuiltins say
syn match musiqueComment "--.*$" syn match musiqueComment "--.*$"

View File

@ -1,9 +1,10 @@
---------------------------------------------- ----------------------------------------------
"Für Elise in A Minor" by Ludwig van Beethoven "Für Elise in A Minor" by Ludwig van Beethoven
WIP implemntation
---------------------------------------------- ----------------------------------------------
oct 5; bpm 72; len (1/16); oct 5; bpm 72; len (1/16);
subsection1 := [ n | subsection1 := [
sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3); sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3);
play [oct 4; c e a]; play [oct 4; c e a];
@ -26,7 +27,7 @@ section1 := [ n |
play (e d#); play (e d#);
play (e d# e b 4 d c); play (e d# e b 4 d c);
subsection1 0; call subsection1;
if (n == 1) if (n == 1)
[ sim (a 4 qn) (a 2 e 3 a 3); ] [ sim (a 4 qn) (a 2 e 3 a 3); ]
@ -51,7 +52,7 @@ section2 := [ n |
play (d# e d# e d#); play (d# e d# e d#);
play (e d# e b 4 d c); play (e d# e b 4 d c);
subsection1 0; call subsection1;
if (n == 1) if (n == 1)
[ sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3) [ sim (a 4 en) (a 2 e 3 a 3)

3
scripts/definitions Executable file
View File

@ -0,0 +1,3 @@
#!/bin/sh
awk -F'"' '/global\.force_define\(/ { print $2 }' $1 | sort | uniq

35
scripts/release Executable file
View File

@ -0,0 +1,35 @@
#!/usr/bin/env bash
set -e -o pipefail
Suffix="$(date +"%Y-%m-%d")"
Target="release_$Suffix"
if [ -d "$Target" ]; then
rm -rf "$Target"
fi
mkdir -p "$Target"
if ! [ -f bin/musique ]; then
make bin/musique
fi
echo "Copy bin/musique, examples, license and documentation"
cp bin/musique "$Target"/
cp LICENSE "$Target"/LICENSE
cp -r examples "$Target"/examples
lowdown -s doc/overview.md -m "title:Omówienie języka Musique" -o "$Target"/overview.html
lowdown -s doc/functions.md -m "title:Lista funkcji języka Musique" -o "$Target"/functions.html
echo "Copy source code"
git clone --quiet --depth=1 "$(git remote -v | awk '{ print $2 }' | head -n1)" "$Target"/source_code
rm -rf "$Target"/source_code/.git
echo "Boundle it all up"
zip -q -r "musique_$Suffix.zip" "$Target"/*

View File

@ -156,7 +156,7 @@ enum class Range_Direction { Up, Down };
/// Create range according to direction and specification, similar to python /// Create range according to direction and specification, similar to python
template<Range_Direction dir> template<Range_Direction dir>
Result<Value> builtin_range(Interpreter&, std::vector<Value> args) static Result<Value> builtin_range(Interpreter&, std::vector<Value> args)
{ {
using N = Shape<Value::Type::Number>; using N = Shape<Value::Type::Number>;
using NN = Shape<Value::Type::Number, Value::Type::Number>; using NN = Shape<Value::Type::Number, Value::Type::Number>;
@ -920,11 +920,33 @@ static Result<Value> builtin_mix(Interpreter &i, std::vector<Value> args)
return Value::from(std::move(result)); return Value::from(std::move(result));
} }
/// Call operator. Calls first argument with remaining arguments
static Result<Value> builtin_call(Interpreter &i, std::vector<Value> args)
{
auto const guard = Guard<1> {
.name = "call",
.possibilities = {
"(function, ...args) -> any"
}
};
if (args.size() == 0) {
return guard.yield_error();
}
auto callable = args.front();
Try(guard(is_callable, callable));
args.erase(args.begin());
return callable(i, std::move(args));
}
void Interpreter::register_builtin_functions() void Interpreter::register_builtin_functions()
{ {
auto &global = *Env::global; auto &global = *Env::global;
global.force_define("bpm", ctx_read_write_property<&Context::bpm>); global.force_define("bpm", ctx_read_write_property<&Context::bpm>);
global.force_define("call", builtin_call);
global.force_define("ceil", apply_numeric_transform<&Number::ceil>); global.force_define("ceil", apply_numeric_transform<&Number::ceil>);
global.force_define("chord", builtin_chord); global.force_define("chord", builtin_chord);
global.force_define("down", builtin_range<Range_Direction::Down>); global.force_define("down", builtin_range<Range_Direction::Down>);