Poprawki literówek i nomenklatury muzycznej
This commit is contained in:
parent
b94c7465c6
commit
a92cffd150
@ -18,12 +18,12 @@ Przykładowo:
|
|||||||
>
|
>
|
||||||
```
|
```
|
||||||
|
|
||||||
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTERM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji.
|
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTEREM, w zwrocie otrzymując – w tym konkretnym przypadku – wynik operacji.
|
||||||
|
|
||||||
Nawiasem mówiąc – przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` – oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku – wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
|
Nawiasem mówiąc – przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` – oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku – wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
|
||||||
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej – wybór pozostawiamy użytkownikowi.
|
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej – wybór pozostawiamy użytkownikowi.
|
||||||
|
|
||||||
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
|
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałyby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
|
||||||
|
|
||||||
## Nuty, pauzy, akordy
|
## Nuty, pauzy, akordy
|
||||||
|
|
||||||
@ -51,8 +51,8 @@ lub wiele nut po kolei – należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzi
|
|||||||
|
|
||||||
Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c`, `d`, `e`, `f`, `g`, `a`, `b`. Można je modyfikować poprzez znaki:
|
Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c`, `d`, `e`, `f`, `g`, `a`, `b`. Można je modyfikować poprzez znaki:
|
||||||
|
|
||||||
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (**s**harp)
|
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (krzyżyk, **s**harp)
|
||||||
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**mol, **f**lat)
|
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**emol, **f**lat)
|
||||||
|
|
||||||
pozwala to przykładowo tworzyć:
|
pozwala to przykładowo tworzyć:
|
||||||
|
|
||||||
@ -60,7 +60,7 @@ pozwala to przykładowo tworzyć:
|
|||||||
- `c##` - dźwięk D
|
- `c##` - dźwięk D
|
||||||
- `eb` - dźwięk Dis
|
- `eb` - dźwięk Dis
|
||||||
|
|
||||||
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie, itp.
|
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4. oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8. oktawie, itp.
|
||||||
|
|
||||||
```
|
```
|
||||||
> play (c4, c5, c6)
|
> play (c4, c5, c6)
|
||||||
@ -68,13 +68,13 @@ Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku
|
|||||||
|
|
||||||
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
|
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
|
||||||
|
|
||||||
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4 oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5 oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4 oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
|
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4. oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5. oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4. oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
|
||||||
|
|
||||||
```
|
```
|
||||||
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
|
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
|
||||||
```
|
```
|
||||||
|
|
||||||
Można zapis uprościć korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
|
Można uprościć zapis korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
|
||||||
|
|
||||||
| nazwa | czas trwania | liczbowo |
|
| nazwa | czas trwania | liczbowo |
|
||||||
| :-: | :-: | :-: |
|
| :-: | :-: | :-: |
|
||||||
@ -168,7 +168,7 @@ Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć je
|
|||||||
> play (c4 (pick qn hn))
|
> play (c4 (pick qn hn))
|
||||||
```
|
```
|
||||||
|
|
||||||
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4 zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
|
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4. zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
|
||||||
|
|
||||||
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
|
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
|
||||||
|
|
||||||
@ -232,7 +232,7 @@ Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji:
|
|||||||
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
|
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
|
||||||
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
|
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
|
||||||
|
|
||||||
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
|
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4. oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
|
||||||
|
|
||||||
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
|
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
|
||||||
|
|
||||||
@ -289,7 +289,7 @@ Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzeni
|
|||||||
> sim c e g
|
> sim c e g
|
||||||
```
|
```
|
||||||
|
|
||||||
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w piątek oktawie o długości szesnastki:
|
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w 5. oktawie o długości szesnastki:
|
||||||
|
|
||||||
```
|
```
|
||||||
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))
|
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))
|
||||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user