Poprawki literówek i nomenklatury muzycznej

This commit is contained in:
Mateusz Drabek 2022-11-16 21:17:30 +01:00
parent b94c7465c6
commit a92cffd150

View File

@ -18,12 +18,12 @@ Przykładowo:
>
```
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTERM, w zwrocie otrzymując w tym konkretnym przypadku wynik operacji.
W tym przykładzie wykonujemy `3 + 4` , zatwierdzając ENTEREM, w zwrocie otrzymując w tym konkretnym przypadku wynik operacji.
Nawiasem mówiąc przykłady w tym wprowadzeniu mogą rozpoczynać się od `>` oznacza to, że polecenia wprowadzono w sesji interaktywnej, lub bez tego znaku wtedy traktujemy przykład jako zapisany plik z poleceniami.
Nie ma różnic pomiędzy wykonywaniem poleceń języka Musique zawartych w pliku, a poleceniami wprowadzanymi w sesji interaktywnej wybór pozostawiamy użytkownikowi.
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
Można wykonać złożone polecenia (które w pliku zostałyby rozbite na kilka linii) w sesji interaktywnej - należy wtedy wpisać je w formie jednej linii.
## Nuty, pauzy, akordy
@ -51,8 +51,8 @@ lub wiele nut po kolei należy umieścić je w nawiasach okrągłych, rozdzi
Dostępne dźwięki bazowe to kolejno: `c`, `d`, `e`, `f`, `g`, `a`, `b`. Można je modyfikować poprzez znaki:
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (**s**harp)
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**mol, **f**lat)
- `#` lub `s` podwyższający wysokość dźwięku o pół tonu (krzyżyk, **s**harp)
- `b` lub `f` obniżający wysokość dźwięku o pół tonu (**b**emol, **f**lat)
pozwala to przykładowo tworzyć:
@ -60,7 +60,7 @@ pozwala to przykładowo tworzyć:
- `c##` - dźwięk D
- `eb` - dźwięk Dis
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4 oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8 oktawie, itp.
Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku dźwięku liczbową wartość oktawy - `c4` to dźwięk c w 4. oktawie, `c#8` to dźwięk cis w 8. oktawie, itp.
```
> play (c4, c5, c6)
@ -68,13 +68,13 @@ Aby dźwięk został odtworzony w wybranej oktawie można dołączyć do znaku
Aby dźwięk trwał określoną długość należy podać jako dodatkowy parametr pożądaną wartość, przykładowo:
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4 oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5 oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4 oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
Sekwencja złożona z dźwięku C w 4. oktawie trwającym ćwierćnutę, dźwięku D w 5. oktawie trwającym półnutę oraz dźwięku E w 4. oktawie trwającym całą nutę wygląda następująco:
```
> play (c4 (1/4), d5 (1/2), e4 1)
```
Można zapis uprościć korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
Można uprościć zapis korzystając z predefiniowanych czasów dźwięków:
| nazwa | czas trwania | liczbowo |
| :-: | :-: | :-: |
@ -168,7 +168,7 @@ Funkcja `pick` pozwala na wybór losowego elementu z sekwencji. Można użyć je
> play (c4 (pick qn hn))
```
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4 zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
W powyższym przykładzie dźwięk C w oktawie 4. zostanie zagrany losowo z długością ćwierćnuty lub półnuty.
### Losowe ustawienie elementów sekwencji
@ -232,7 +232,7 @@ Musique posiada trzy główne metody odtwarzania sekwencji:
- `par` które odtwarza pierwszy dźwięk równocześnie z pozostałymi
- `sim` który odtwarza każdą podaną mu sekwencję równocześnie
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4 oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
Każda z nich w momencie napotkania dźwięku z nieokreśloną oktawą lub długością wypełni ją według wartości *domyślnej* (wartości domyślne to: 4. oktawa, 120 bpm, ćwierćnuta).
Wartości domyślne można ustawiać przy pomocy funkcji `oct`, `len` oraz `bpm`. Poniższy przykład ustawia domyślną oktawę na 5, domyślną długość na półnutę oraz domyślne tempo na 100 uderzeń na minutę:
@ -289,7 +289,7 @@ Poniżej "niepoprawna" metoda stworzenia akordu poprzez równocześne odtworzeni
> sim c e g
```
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w piątek oktawie o długości szesnastki:
Trzy dźwięki C w domyślnej oktawie o długości ćwierćnuty odtwarzane równocześnie wraz z pauzą ćwierćnutową i czterema dźwiękami D w 5. oktawie o długości szesnastki:
```
> sim (3 * c qn) (p qn, 4 * (d5 sn))