musique/doc/operators.md
Mateusz Piątkowski 3ed11fd33b operators.md fix3
2022-09-19 23:42:20 +02:00

181 lines
2.5 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains invisible Unicode characters

This file contains invisible Unicode characters that are indistinguishable to humans but may be processed differently by a computer. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

# Lista wbudowanych operatorów języka Musique
## Operatory arytmetyczne
- `+` operator:
- dodawania (liczby całkowite i ułamki):
```
> 2 + 3
5
> (1/3) + (1/4)
7/12
> 1 + (up 10)
[1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; 8; 9; 10]
```
- inkrementacji zmiennej (liczby lub akordu, w tym w szczególności pojedynczeń nuty):
```
> c + 1
c#
c4 + 2
hord[d; f#]
```
- `-` operator odejmowania/dekrementacji analogicznie do operatora `+`;
- `*` operator:
- mnożenia (liczby całkowite i ułamki):
```
> 2 * 5
10
> (1/3) * (1/4)
1/12
> 2 * (up 10)
[0; 2; 4; 6; 8; 10; 12; 14; 16; 18]
```
- powtarzania zwraca określoną liczbę powtórzeń danego dźwięku:
```
> a * 4
[a; a; a; a]
> a3 * 4
[chord[a; c]; chord[a; c]; chord[a; c]; chord[a; c]]
```
- `/` operator dzielenia *wektor może być wyłącznie dzielną*:
```
> 4 / 2
2
> 5 / 7
5/7
> (2/3) / (3/5)
10/9
> (up 10) / 2
[0; 1/2; 1; 3/2; 2; 5/2; 3; 7/2; 4; 9/2]
```
- `%` operator działania modulo (wynikiem jest reszta z dzielenia) *nie działa dla ułamków*, *wektor może być wyłącznie dzielną*:
```
> 3 % 3
0
> 6 % 5
1
> (up 10) % 2
[0; 1; 0; 1; 0; 1; 0; 1; 0; 1]
```
- `**` operator potęgowania *wykładnikiem nie może być ułamek*:
```
> 2 ** 8
256
> (2/3) ** 3
8/27
> (up 10) ** 2
[0; 1; 4; 9; 16; 25; 36; 49; 64; 81]
> 2 ** (up 10)
[1; 2; 4; 8; 16; 32; 64; 128; 256; 512]
```
## Operatory porównawcze
- `!=` operator "nie równa się":
```
> 2 != 3
true
> a != a
false
> 3 != (up 5)
[true; true; true; false; true]
```
- `<` operator "mniejsze niż":
```
> 2 < 3
true
> a < a
false
> 3 < (up 5)
[true; true; true; false; false]
```
- `<=` operator "mniejsze lub równe":
```
> 2 <= 3
true
> a <= a
true
> 3 <= 2
false
> 3 <= (up 5)
[true; true; true; true; false]
```
- `==` operator "równe":
```
> 2 == 3
false
> a == a
true
> 3 == (up 5)
[false; false; false; true; false]
```
- `>` operator "większe niż":
```
> 2 > 3
false
> a > a
true
> 3 > (up 5)
[false; false; false; false; true]
```
- `>=` operator "większe lub równe":
```
> 2 >= 3
false
> a >= a
true
> 3 >= 2
true
> 3 >= (up 5)
[false; false; false; true; true]
```
## Pozostałe operatory
- `.` operator indeksu (zwraca wskazany element, liczone od 0):
```
> A:=[1; 3; 5]
> A . 1
3
> (up 7).4
3
```
- `&` operator łączenia:
```
> c & a
chord[c; a]
> [1;3;5] & [2;4;6]
[1; 3; 5; 2; 4; 6]
> (up 7) & (down 9)
[0; 1; 2; 3; 4; 5; 6; 8; 7; 6; 5; 4; 3; 2; 1; 0]
```