musique/README.md
2022-09-21 16:40:40 +02:00

105 lines
3.3 KiB
Markdown
Raw Blame History

This file contains invisible Unicode characters

This file contains invisible Unicode characters that are indistinguishable to humans but may be processed differently by a computer. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

This file contains Unicode characters that might be confused with other characters. If you think that this is intentional, you can safely ignore this warning. Use the Escape button to reveal them.

# Musique interpreter
Interpreter języka Musique. Możliwy do wykorzystywania jako:
- biblioteka interpretera języka dołączana do innego projektu (podobnie jak Lua);
- REPL działający w systemie GNU/Linux + ALSA wykonujący język Musique.
## Wymagane pakiety systemowe
Do poprawnego skompilowania i uruchomienia interpretera języka Musique należy posiadać zainstalowane następujące pakiety (lub ich odpowiedniki) dla systemu GNU/Linux Ubuntu Desktop 22.04 są to:
- `build-essential` pakiet zawierający podstawowe narzędzia do pracy z kodem źródłowym, takie jak m.in. kompilator;
- `libasound2-dev` pakiet zawierający biblioteki programistyczne pakietu `libasound2`.
Można je zainstalować korzystając z polecenia:
```
$ sudo apt update
$ sudo apt install -y build-essential libasound2-dev
```
## Budowanie interpretera
Jeśli nie posiadasz zależności `lib/midi` to:
```console
$ git submodule init
$ git submodule update
$ (cd lib/midi; make)
```
A następnie zbuduj interpreter:
```console
$ make bin/musique
```
Żeby zainstalować interpreter języka Musique w systemie, należy dodatkowo wykonać polecenie:
```
# make install
```
*Uwaga*: powyższe polecenie instalacyjne musi zostać wykonane jako uprzywilejowany użytkownik (np. wykorzystując polecenie `sudo`).
## Dostępne komendy
- `make` - Buduje interpreter `bin/musique` (tryb release)
- `make debug` - Buduje interpreter `bin/debug/musique` (tryb debug)
- `make clean` - Usuwa reprodukowalne elementy projektu (automatycznie stworzone pliki binarne czy raporty)
### Dokumentacja
- `make doc` - Tworzy `doc/build/html/` zawierający dokumentację projektu
### Testowanie
- `make test` - Uruchom wszystkie dostępne testy automatyczne
- `scripts/test.py test examples` - Uruchamia testy zachowań przykładów
- `scripts/test.py record examples` - Nagrywa testy zachowań przykładów
### Debugowanie
- `scripts/log-function-calls.sh` - Tworzy listę wywołań funkcji używając GDB
## Budowa projektu
```
.
├── bin Miejsce produkcji plików wykonywalnych
├── doc Dokumentacja języka, interpretera
│   └── build Miejsce produkcji dokumentacji
├── editor Pluginy do edytorów dodające wsparcie dla języka
├── lib Zewnętrzne zależności projektu
│   ├── expected
│   └── ut
└── include Główny katalog z plikami nagłówkowymi
├── scripts Skrypty wspierające budowanie i tworzenie
└── src Główny katalog z plikami źródłowymi
```
## Kolorowanie składni
### Vim / Neovim
Skopiuj plik [etc/editor/musique.vim](etc/editor/musique.vim) do folderu `syntax` wewnątrz twojej konfiguracji Vima (Neovima). Np:
```console
$ cp editor/musique.vim ~/.config/nvim/syntax/
```
Następnie musisz dodać ustawienie typu pliku na podstawie rozszerzenia wewnątrz twojej konfiguracji:
```vim
au BufRead,BufNewFile *.mq set filetype=musique
```
### Visual Studio Code
Skopiuj katalog [etc/editor/musique-vscode](etc/editor/musique-vscode) do folderu `<user home>/.vscode/extensions` i uruchom ponownie program VSCode.
# Thanks to
- Creator of [tl::expected](https://github.com/TartanLlama/expected) - [Sy Brand](https://sybrand.ink/)
- Creator of [bestline](https://github.com/jart/bestline) - [Justine Tunney](https://justinetunney.com/)