14 KiB
Korzystanie z interpretera w systemie GNU/Linux
Uruchamiać interpreter można na dwa sposoby:
- w trybie interaktywnym poprzez polecenie
musique
- w trybie wsadowym poprzez podanie nazw plików do programu musique
musique utwór_a.mq utwór_b.mq
Pliki zawierające kod Musique mają według konwencji rozszerzenie mq
.
Tryb interaktywny jak i wsadowy nie różnią się swoimi możliwościami. Można połączyć ich działanie poprzez podanie parametru --repl
w trakcie uruchamiania interpretera.
Aby opuścić interpreter należy użyć skrótu klawiszowego CTRL-D
, CTRL-C
lub polecenia :quit
.
Interpreter posiada historię poprzednich poleceń, którą można przechodzić przy pomocy strzałek.
Przykłady uruchamiania i korzystania z interpretera
Uruchom wyłącznie tryb interaktywny:
$ musique
> play c e g
Uruchom plik examples/ode-to-joy.mq
, który odgrywa "Odę do radości", grając go na porcie 14 MIDI:
$ musique --output 14 examples/ode-to-joy.mq
by wylistować porty użyj:
$ musique --list
Uruchom plik examples/factorial.mq
, który wypisuje kolejne wartości silni, ale też tryb interaktywny, w którym wykorzystamy definicje z pliku:
$ musique examples/factorial.mq --interactive
> factorial 5
120
Możesz zbadać listę parametrów oferowanych przez musique
poprzez musique -h
Podstawowe koncepty
Komentarze
Komentarze pozwalają umieszczać opisy i komentarze składające się z języka naturalnego wewnątrz kodu Musique. Są dwa rodzaje komentarzy: liniowe oraz wieloliniowe.
Komentarze liniowe rozpoczynają się od znaków --
lub #!
i kończą się wraz z zakończeniem linii.
Komentarze wieloliniowe rozpoczynają się od co najmniej trzech znaków -
i kończą się na co najmniej 3 znakach -
. Pozwala to na następujące kształty komentarzy:
-- komentarz do końca linii
say 42; -- komentarz do końca linii, wyrażenia przed nim są wykonywane
--- komentarz wieloliniowy
say 43 <- to nie zostanie wykonane
---
say 44;
----------------------------------------------
A tutaj mamy wieloliniowy komentarz, który
ma ładne obramowania
----------------------------------------------
Wartości w języku
Musique jest językiem dynamicznie typowanym - zmienne nie mają typu, wyłącznie wartości je mają.
Typ jest to rodzaj wartości, determinujący w jaki sposób można je transformować, wyświetlać, grać czy w inny sposób przetwarzać.
Musique posiada kilka typów: nil, bool, number, symbol, intrinsic, block, array, music. Typ nil ma pojedyńczą wartość, nil, która istnieje dla odróżnienia wartości od wszystkich innych wartości wartości oraz reprezentowania braku użytecznej wartości.
Typ logiczny bool, posiada dwie wartości: true i false, reprezentujące odpowiednio prawdę i fałsz. false nie jest jedyną metodą reprezentowania wartości fałszywej; w kontekście warunku 0, false, nil są widziane jako fałszywe, stąd nazywane są wartościami fałszywymi (false values).
Typ liczbowy number reprezentuje liczby wymierne, których licznik i mianownik mogą być 64-bitowymi liczbami całkowitymi. Sprawia to, że możliwym jest precyzyjne definiowanie ułamków oznaczających długość dżwięku jak 1/3
lub 3
.
Typ symbol reprezentuje identyfikatory jak i stałe nazwane wewnątrz języka.
Typ funkcji wbudowanych intrinsic jest używany do przechowywania funkcji napisanych wewnątrz interpretera, jak play
, note_on
, par
, itp.
Typ blokowy block reprezentuje kolekcję wartości, opcjonalnie sparemetryzowaną. Inaczej mówiąc blok, reprezentuje zarówno funkcje jak i tablice w Musique. Co ważne ewaluacja wnętrza bloku jest leniwe - dopóki blok nie zostanie wywołany lub jego pole zindekowane, nie zostanie jego wnętrze wykonane. Blok posiadający parametry nie może zostać zindeksowany, gdyż jego wnętrze ulegnie zmianom w zależności od podanych parametrów.
Typ tablicowy array reprezentuje kolekcję wartości, która w przeciwieństwie do bloków nie jest leniwa - w momencie tworzenia wszystkie wartości są już znane. Stosowana jest w celu przechowywania wyników transformacji bloków, gdyż transformowanie bloku oblicza jego wartości.
Typ muzyczny music reprezentuje akord (w szczególności składający się z jednego dźwięku) w skali oferowanej przez MIDI. Najmniejszą jednostką jest półton, pojedyńczy dźwięk jest reprezentowany jako trójka (baza, opcjonalna oktawa, opcjonalna długość). Dźwięk w momencie grania może dostać domyślną wartość długości czy oktawy. Można także własnoręcznie ustawić oktawę i długość poprzez wywołanie dźwięku c 4 (1/4)
. Jeden akord może zawierać wiele dźwięków o różnych długościach grania.
Funkcja wbudowana typeof
wypisuje symbol reprezentujący dany typ.
Odśmiecanie pamięci (garbage collection)
Język korzysta z automatycznego mechanizmu zarzadzania pamięcią. Sprawia to, że osoba korzystająca z pamięci nie musi przejmować się alokacją pamięci. Aktualny sposób zarzadzania pamięcią opiera się na wbudowanym w bibliotekę standardową języka C++ mechanizmu zliczania referencji. Nie jest on widziany jako ostateczny, a jako prototypowy. Może prowadzić to do nieoczekiwanego zachowania interpretera, objawiającego się wolnym działaniem i nadmiernym użytkowaniem pamięci.
Język
Ta sekcja omawia składnię ("wygląd") oraz semantykę ("zachowanie") języka Musique. Jest to omówienie jakie programy są prawidłowe i co one znaczą.
Składnia języka oraz literały
Kod języka Musique jest zakodowany jako UTF-8.
Musique jest językiem "free-form" - białe znaki są używane tylko do odróżnienia kolejnych słów i znaków języka, ale nie determinują jego znaczenia. Musique rozpoznaje wyłącznie białe znaki ASCII jako separatory - znaki jak niepodzielna spacja nie są rozpatrywane jako separatory.
Nazwy (identifikatory, identifiers) są dowolną sekwencją liter (w tym litery polskie; widzianych przez Unicode jako litery), liczb oraz znaków: _'#$@
. Nie mogą rozpoczynać się cyfrą, nie mogą być literałem muzycznym lub zarezerwowanym identyfikatorem.
Następujące identyfikatory są zarezerwowane: and
oraz or
.
Musique jest językiem zwracającym uwagę na wysokość liter:
and
jest zarezerwowane, aleAnd
nie jest.c
jest literałem muzycznym,C
może być identyfikatorem
Stałe liczbowe
Stała liczbowa (literał liczbowy) jest to ciąg cyfr, z potencjalnym ciągiem cyfr oznaczający część dziesiętną poprzedzony kropką.
Przykłady stałych liczbowych:
10.25
reprezentuje wartość10
i1/4
,0
reprezentuje wartość0
,0.0
reprezentuje wartość0
.
Musique posiada tylko jeden sposób sposób reprezentacji liczb dlatego 0
jest tym samym co 0.0
.
Musique nie posiada stałych innych niż dziesiętne, także szesnastkowych (heksadecymalnych) czy ósemkowych.
Stałe muzyczne
Stałe muzyczne (literały muzyczne) jest to nazwa dźwięku z opcjonalnym przyrostkiem będącym ciągiem cyfr.
Nazwa dźwięku | Wartość bazowa | Numer MIDI w oktawie 4 |
---|---|---|
c | 0 | 60 |
d | 2 | 62 |
e | 4 | 64 |
f | 5 | 65 |
g | 7 | 67 |
a | 9 | 69 |
b | 11 | 71 |
Numer dźwięku może być modyfikowany o półton poprzez dodanie po nazwie dźwięku (co najmniej jednego):
#
lubs
zwiększa o jeden półton numer dźwiękub
lubf
zmniejsza o jeden półton numer dźwięku
Numer dźwięku może być ujemny - może sprawić, że dźwięk "spadnie" do niższej oktawy.
Po nazwie dźwięku można przy pomocy liczb określić akord. Każda kolejna cyfra oznacza kolejny dźwięk w ramach akordu, liczony bezwględnie od dźwięku bazowego jako przesunięcie o daną liczbę półtonów. c47
określa akord składający się z dźwięków c
, c+4
, c+7
- akord C-dur.
Zmienne
Zmienne są to miejsca przechowywania wartości.
Nazwa, określona przez symbol, reprezentuje odwołanie do stworzonej wcześniej zmiennej. Nie można używać zmiennych, które nie zostały wcześniej zadeklarowane.
Deklaracja zmiennych sprawia, że zmienna istnieje. Równocześnie z jej tworzeniem, można przypisać jej wartość.
x := 10;
y := 20;
say x y; -- wypisuje 10 20
t := x;
x = y;
y = t;
say x y; -- wypisuje 20 10
Zmienne mają zasięg leksykalny - mają dostęp tylko do zmiennych z kontekstu ich tworzenia, a nie np. z miejsca gdzie blok został wywołany.
Wyrażenia
Musique wspiera następujące typy wyrażeń:
- sekwencję wyrażeń jak
foo; bar; foo hello
- wyrażenia blokowe jak
[10;20;30]
- wywołania funkcji jak
call_me maybe
- binarne operacje jak:
10 + 20
Bloki
Są sekwencją wyrażeń. Każde kolejne wyrażenie oddzielone jest znakiem średnika ;
. Dla wygody, można stosować więcej niż jeden średnik do oddzielania wyrażeń (przypadkowe wciśnięcia nie są karane). Każy blok otoczony jest parą nawiasów kwadratowych []
, które determinują zasięg widoczności zadeklarowanych w nim zmiennych, w tym parametrów.
Blok może rozpoczynać się sekcją parametrów, która może zawierać wyłącznie symbole, a kończy się znakiem |
. W momencie wywoływania bloku, każdemu parametrowi odpowiadać powinień argument, który nada parametrowi wartość. Literały muzyczne jak c
nie mogą zostać użyte jako parametry bloku.
Przykłady zastosowania bloków:
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów i nie posiada żadnych wartości
[];
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wartość
x := [10];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 10
-- Blok, który nie przyjmuje żadnych parametrów, ale posiada wiele wartości
x := [10; 20; 30];
say x.0; -- wypisuje 10
say (call x); -- wypisuje 30
-- Blok, który przyjmuje parametry i zwraca ich sumę
add := [x y | x + y ];
say (add 101 22); -- wypisuje 123
-- Blok, który odwołuje się do samego siebie
count_down := [n| say n; if (n >= 0) [ count_down (n-1) ] ];
count_down 10; -- wypisuje kolejne wartości od 10 do 0 włącznie
Operacje binarne
Operacje logiczne
Musique wspera sume logiczną or
oraz iloczyn logiczny and
. Ponadto dostępne są operatory równości ==
oraz !=
.
Operacje liczbowe
Musique wspiera standardowe operacje arytmetyczne (+
, -
, *
, /
oraz potęga '**') oraz porównania (<
, <=
, ==
, !=
, >=
, >
).
Operacje na wartościach muzycznych
Wspierane są operatory porównania <
, <=
, ==
, !=
, >=
, >
. Porównywać można wartości tylko o tym samym stopniu wypełnienia informacji - jeśli jedna z wartości nie ma wyspecjalizowanej podwartości jak oktawy czy długości nie można ich nawzajem porównać.
- Dodawanie półtonów
a + b
gdziea
jest wartością muzyczną (liczbową), ab
jest wartością liczbową (muzyczną). - Odejmowanie półtonów
a - b
gdziea
jest wartością muzyczną (liczbową), ab
jest wartością liczbową (muzyczną).
Wartości muzyczne i liczbowe można zestawiać koło siebie:
c 1 2
tworzyc
w oktawie 1 o długości 2c c
tworzy sekwencję dźwięków[c;c]
c e g
tworzy sekwencję dźwięków[c;e;g]
c 4 e 5 g 4
tworzy sekwencję dźwięków: c w oktawie 4, e w oktawie 5 i g w oktawie 4
Funkcje wbudowane
Funkcje muzyczne
par A B...
pozwala na zagranie wartości muzycznej A
przez całą długość odtwarzania częsci B
.
sim a b
gra równocześnie część A
i B
.
play A...
odtwarza sekwenencyjne kolejne grupy dźwięków.
Gdy funkcje par
lub play
dostaną tablicę wartości muzycznych tablice zostaną odtworzone sekwencyjnie. Inaczej mówiąc play a [c;e;d] b ≡ play a c e d b
.
Modyfikacja kontekstu
bpm A
ustawia długość A
odpowiadającą ćwierćnucie w uderzeniach na minutę.
len A
ustawia domyślną długość nuty jako A
oct A
ustawia domyślną oktawę
Funkcje sterowania przepływem
if <condition> <then> <else>
wykonuje blok then
jeśli condition
jest rozpatrywane jako prawdziwe. Jeśli blok <else>
zostanie dostarczony, to zostanie wywołany dla warunku fałszywego.
if true [say 42] [say 10] -- wyświetla 42
if false [say 42] [say 10] -- wyświetla 10
say (if false [42] [10]) -- wyświetla 10
say (if false [42]) -- wyświetla nil
Funkcje matematyczne
max
znajduje maksimum z podanych wartości, a min
znajdume minimum. W momencie podania tablic, znajduje maksimum / minumum z danej tablicy i pozostałych wartości przekazanych do funkcji.
Wartości muzyczne, logiczne i liczbowe są widziane jako porównywalne tylko gdy mają ten sam typ: c < d
, 0 < 1
, false < true
itp.
Funkcje tablicowe
permute
generuje kolejną permutację tablicy.
reverse
zwraca odwróconą tablicę.
sort
zwraca tablicę z posortowanymi elementami
partition
dzieli podane wartości wg predykatu, tak, że zwraca dwuelementową tablicę, w którym pierwszym elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił prawdę, a drugim elementem jest tablica wartości dla których predykat zwrócił fałsz.
say (partition [i | i > 5] 1 2 3 4 5 [1; 2; 3; 8] 9 0)
-- wypisuje: [[8; 9]; [1; 2; 3; 4; 5; 1; 2; 3; 0]]
shuffle
zwraca tablicę z losową kolejnością elementów.
flat
spłaszcza przekazane tablice (o jeden rząd)
say (flat 1 2 3);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3]);
-- wypisuje [1;2;3]
say (flat [1;2;3] 4 [5;6]);
-- wypisuje [1;2;3;4;5;6]
Funkcje MIDI
note_on <kanał> <nuta> <siła>
wysyła komunikat Note on.
note_off <kanał> <nuta>
wysyła komunikat Note off.
pgmchange
(znane także jako instrument
) wysyła komunikat Program Change.