1
0
DPRI_doc_20-21/Przybylski/sprawdziany/wizja-projektu.md

6.6 KiB

Dokument wizji projektu

Nazwa projektu:
"Platforma do generowania i publikacji sprawdzianów z matematyki -- Gen-Mat"

Autorzy:

Damian Kuich

Mikołaj Kowalczyk
Łukasz Adam Kubiak
Mateusz Michalski

Data: 31.10.2020

1. Executive summary.

Projekt "Gen-Mat" jest to nowy serwis do generowania i publikacji sprawdzianów z matematyki na poziomie szkół ponadpodstawowych. Generator ma za zadanie znacznie uprościć proces tworzenia sprawdzianów, dzięki czemu użytkownik zaoszczędzi cenny czas. Zakładamy też, że możliwość generowania unikalnych sprawdzianów pozwoli na zmniejszenie procentu uczniów wymieniających się odpowiedziami do zadań. Skutkiem czego będzie bardziej sumienne przygotowywanie się do testów sprawdzających wiedzę i umiejętności z matematyki.

2. Cel i grupa docelowa.

Celem projektu jest zaoszczędzenie czasu potrzebnego na własnoręczne tworzenie sprawdzianów z matematyki. Rozwiązaniem tego problemu będzie serwis pozwalający na automatyczne generowanie takich sprawdzianów korzystając z gotowej i sprawdzonej bazy zadań. "Gen-Mat" jest skierowany głównie dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych, ponieważ w aktualnej swej formie baza będzie zawierać tylko zadania z matur za zgodą uzyskaną od CKE. Dotarcie do grup docelowych umożliwią nam np. Grupy dla nauczycieli z matematyki na platformie Facebook albo komunikacja ze zaznajomionymi szkołami ponadpodstawowymi. Głównym produktem naszego projektu będzie aplikacja webowa, ponieważ jest to temat w którym każdy z członków zespołu jest zaznajomiony.

3. Rynek (min. 3 konkurencyjne produkty).

W fazie rozwoju platforma będzie darmowym serwisem. Gdy serwis zostanie doprowadzony do pełnej funkcjonalności przewidywana jest płatna subskrypcja, a dla studentów uczących się na uczelniach, gdzie nasz produkt będzie wykorzystywany, dostęp do niego będzie darmowy. Wiele generatorów testów i sprawdzianów z matematyki (np. klasowki.pl, kompozytorklasowek.gwo.pl, dlanauczyciela.pl/generator) jest do siebie podobnych. Naszym zadaniem jest stworzyć system spełniający oczekiwania klientów. Zawierałby ulepszone funkcjonalności konkurencyjnych serwisów i dodawał nowe, które ułatwiłyby pracę z naszym serwisem i rozszerzyły jego możliwości. Generator w odróżnieniu od istniejących serwisów umożliwiających generowanie sprawdzianów z matematyki może na podstawie wygenerowanych wcześniej sprawdzianów utworzyć sprawdzian poprawkowy a także wygenerować powtórkę przed sprawdzianem, zawierającą część praktyczną jak i teoretyczną, gdzie zadanie może zawierać podpowiedzi np. potrzebne wzory lub sposób rozwiązania.

4. Opis produktu (min. 3 moduły/epiki)

  • Panel Administratora :

    • Obszar: zarządzanie danymi, kontrola danych.

    • Rodzaj: Administrator

  • Generator Sprawdzianów:

    • Obszar: przetwarzanie danych

    • Rodzaj: autoryzowany użytkownik

  • Panel Rejestracji:

    • Obszar: przetwarzanie danych, autoryzacja

    • Rodzaj: użytkownik o ograniczonych prawach

  • Panel Logowania:

    • Obszar: przetwarzanie danych, autoryzacja

    • Rodzaj: autoryzowany uzytkownik

5. Zakres i ograniczenia.

5.1 Skład zespołu:

Damian Kuich(Backend) - odpowiedzialny za wdrożenie RESTful API do projektu i deploy aplikacji na serwer. Zajmuje się także wprowadzaniem zadań do bazy. Preferowane technologie: Python

Mikołaj Kowalczyk(Backend) - odpowiedzialny za utworzenie bazy danych i pomoc przy tworzeniu API. Zajmujesię także wprowadzaniem zadań do bazy. Preferowane technologie: Python

Łukasz Kubiak(Frontend)- odpowiedzialny za funkcjonalność Frontend'u i odbierania endpointów od Backend'u. Pomaga przy tworzeniu UI projektu. Preferowane technologie: JavaScript

Mateusz Michalski(Frontend) - odpowiedzialny za tworzenie UI projektu. Pomaga przy funkcjonalnościach. Preferowane technologie: JavaScript

5.2 Kamienie milowe:

  • I faza, I semestr(02.2020 - 07.2020):

    • Przygotowanie backlogu serwisu

    • Przygotowanie prototypu interfejsu

    • Rozpoczęcie prac programistycznych

    • Przygotowanie MVP serwisu

    • Poddanie MVP testom funkcjonalnym

  • II faza, II semestr(10.2020 - 03.2021):

    • Przygotowanie sprintów na drugi semestr

    • Ukończenie prac wraz ze wszystkimi zdefiniowanymi funkcjonalnościami

    • Publikacja serwisu na domenie publicznej i włączenie jej na serwer

5.3 Szkic Harmonogramu:

Semestr I:

  • Utworzenie konta użytkownika (logowanie i rejestracja)

  • Utworzenie bazy danych z zadaniami

  • Edycja konta użytkownika

  • Resetowanie hasła

  • Dodanie możliwości wyboru działów i umiejętności

  • Wyszukiwarka zadań

  • Ręczne tworzenie sprawdzianu

  • Podział na grupy(Dla ręcznego tworzenia)

  • Możliwość dodania obrazka

  • Prototyp generatora(Wybór: trudności zadań i ich ilości, działów i umiejętności)

  • Generowanie karty odpowiedzi i klucza odpowiedzi

  • Eksport sprawdzianu do PDF

Semestr II:

  • Edycja wygenerowanego sprawdzianu

  • Dodawanie obrazka do zadania(jpg,png)

  • Miejsce pod zadaniem

  • Dodawanie własnych zadań

  • Edycja dodanych zadań

  • Ustawienie zadań na prywatne/publiczne

  • Możliwość udostępniania swoich zadań innym nauczycielom

  • Możliwość oszacowania czasu na rozwiązanie zadania

  • Edytor równań

  • Postawienie strony na serwerze

  • Dodanie publicznej domeny

5.4 Ograniczenia:

W pierwszej fazie projektu, produkt oferować będzie ograniczoną ilość działów, co za tym idzie ograniczoną ilość umiejętności potrzebnych do rozwiązania zadania i zadań z powodu praw autorskich. Możliwa będzie edycja wyłącznie zadań dodanych przez użytkowników (jeżeli autor zadania wyrazi na to zgodę). Do tej pory udało nam się otrzymać pozwolenie od CKE na korzystanie z ich zadań, jednakże pod dwoma warunkami: brak możliwości edycji zadań oraz obowiązkowe podanie autora zadania wraz z zasadami oceniania. Możliwy będzie wybór trudności zadań wraz z ich liczbą, podział na grupy (maks. 4), edytowanie i eksport sprawdzianu do pdf, ustalenie punktacji do zadań, możliwość stworzenia własnego sprawdzianu. Będzie możliwość stworzenia konta użytkownika i jego edycji ale nie będzie posiadał możliwości uwierzytelniania czy osoba jest uprawniona do używania serwisu.