lab6
This commit is contained in:
parent
6800644021
commit
3578d06328
@ -310,7 +310,9 @@ attach(Awarie)
|
||||
m <- mean(Czas)
|
||||
n <- length(Czas)
|
||||
a <- 0.05
|
||||
L <- qchisq(a/2,2*n)/(2*n*m)
|
||||
|
||||
# chi-kwadrat
|
||||
L <- qchisq(a/2,2*n)/(2*n*m)
|
||||
R <- qchisq(1-(a/2),2*n)/(2*n*m)
|
||||
|
||||
# bootstrapowe przedziały ufności
|
||||
@ -356,8 +358,78 @@ Zagadnienia:
|
||||
|
||||
|
||||
### R
|
||||
```r
|
||||
x <- c(78.2, 78.5, 75.6, 78.5, 78.5, 77.4, 76.6)
|
||||
y <- c(76.1, 75.2, 75.8, 77.3, 77.3, 77.0, 74.4, 76.2, 73.5, 77.4)
|
||||
boxplot(x, y)
|
||||
|
||||
shapiro.test(x)$p.value
|
||||
qqnorm(x)
|
||||
qqline(x)
|
||||
|
||||
shapiro.test(y)$p.value
|
||||
qqnorm(y)
|
||||
qqline(y)
|
||||
|
||||
var(x)
|
||||
var(y)
|
||||
var.test(x, y, alternative = "less")$p.value
|
||||
```
|
||||
|
||||
|
||||
## Testy statystyczne
|
||||
- Testujemy czy wartość parametru jest istotnie różna od zadanej wartości. Musimy podać hipotezę alternatywną - działanie które podejmujemy jeśli hipoteza zerowa jest fałszywa.
|
||||
|
||||
- Obszary krytyczne<br/>
|
||||
![krytyczne](lab6/krytyczne.png)
|
||||
|
||||
- Błędy pierwszego i drugiego rodzaju. Przez to możemy podjąć dwie decyzje - "odrzucamy hipotezę zerową" lub "nie ma podstaw do odrzucenia hipotezy zerowej".
|
||||
- Odrzucamy hipotezę zerową gdy jest ona prawdziwa - błąd I rodzaju.
|
||||
|
||||
- Przyjmujemy hipotezę zerową gdy jest ona fałszywa - błąd II rodzaju.<br/>
|
||||
![bledy](lab6/bledy.png)<br/><br/>
|
||||
|
||||
|
||||
- Wybór wartości krytycznej - Ustalamy poziom istotności testu α i dobieramy wartość krytyczną tak, aby
|
||||
- prawdopodobieństwo popełnienia błędu I rodzaju było mniejsze lub równe α,
|
||||
|
||||
- prawdopodobieństwo popełnienia błędu II rodzaju było minimalne.<br/><br/>
|
||||
|
||||
|
||||
- Testy ilorazu wiarogodności<br/>
|
||||
![wiarygodnosc](lab6/wiarygodnosc.png)
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
|
||||
### Zagadnienia
|
||||
- P-wartość (p-value) to graniczny poziom istotności - najmniejszy, przy którym zaobserwowana wartość statystyki testowej prowadzi do odrzucenia hipotezy zerowej. Im p-wartość jest większa, tym bardziej hipoteza H0 jest prawdziwa. Im mniejsza tym niej prawdopodobna jest hipoteza H0. Wartość p, p-wartość, prawdopodobieństwo testowe. Sposoby obliczania z obszaru:
|
||||
- Prawostronny obszar krytyczny
|
||||
|
||||
- Lewostronny obszar krytyczny
|
||||
|
||||
- Dwustronny obszar krytyczny<br/><br/>
|
||||
|
||||
|
||||
- Test t Studenta jest metodą statystyczną służącą do porównania dwóch średnich między sobą jeśli znamy liczbę badanych osób, średnią arytmetyczną oraz wartość odchylenia standardowego lub wariancji.
|
||||
<br/><br/>
|
||||
Jest to jeden z mniej skomplikowanych i bardzo często wykorzystywanych testów statystycznych używanych do weryfikacji hipotez. Dzięki niemu możemy dowiedzieć się czy dwie różne średnie są różne niechcący (w wyniku przypadku) czy są różne istotnie statystycznie (np. z uwagi na naszą manipulację eksperymentalna).
|
||||
<br/><br/>
|
||||
Są gotowe wzory do których podstawiamy wartości w zalezności od rodzaju próby. **Przykład w pdf w labach 6 - dla jednej próby lub dla dwóch wzory są na stronie**.
|
||||
- Założenie normalności rozkładów błędów możemy (ewentualnie) zastąpić założeniem mówiącym o dysponowaniu dużą próbą, tzn.
|
||||
|
||||
- Próby niezależne - obserwacje w poszczególnych populacjach (grupach) dokonywane są na różnych jednostkach eksperymentalnych.
|
||||
|
||||
- Próby zależne - obserwacje dokonywane są dwukrotnie na tych samych jednostkach eksperymentalnych.<br/><br/>
|
||||
|
||||
|
||||
- Test Shapiro-Wilka- hipotezy:
|
||||
- H0 : Próba pochodzi z populacji o rozkładzie normalnym
|
||||
|
||||
- H1 : Próba nie pochodzi z populacji o rozkładzie normalnym.
|
||||
|
||||
|
||||
Hipoteza zerowa tego testu mówi nam o tym, że nasza próba badawcza pochodzi z populacji o normalnym rozkładzie. Jeśli test Shapiro-Wilka osiąga istotność statystyczną (p < 0,05), świadczy to o rozkładzie oddalonym od krzywej Gaussa. W przypadku tego testu najczęściej chcemy otrzymać wartości nieistotne statystyczne (p > 0,05), ponieważ świadczą one o zgodności rozkładu zmiennej z rozkładem normalnym.
|
||||
|
||||
- Var.test (test F dla dwóch wariancji) - wariancja - Intuicyjnie utożsamiana ze zróżnicowaniem zbiorowości. Wg dokumentacji jest to test pozwalający porównać wariancje z dwóch rozkładów normalnych.
|
||||
|
||||
|
BIN
podsumowanie/lab6/bledy.png
Normal file
BIN
podsumowanie/lab6/bledy.png
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 86 KiB |
BIN
podsumowanie/lab6/krytyczny.png
Normal file
BIN
podsumowanie/lab6/krytyczny.png
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 69 KiB |
BIN
podsumowanie/lab6/wiarygodnosc.png
Normal file
BIN
podsumowanie/lab6/wiarygodnosc.png
Normal file
Binary file not shown.
After Width: | Height: | Size: 68 KiB |
@ -20,8 +20,7 @@ Wartość p, p-wartość, prawdopodobieństwo testowe.
|
||||
|
||||
|
||||
## Wykres Q-Q
|
||||
Ten wykres (kwantyl - kwantyl) słuzy do porównania wartości estymowanej - linia, z prawdziwymi zmierzonymi wartościami - kropki.
|
||||
W tych ćwiczeniach ta wartość przewidziana to po prostu najlepiej pasująca linia do punktów.
|
||||
Ten wykres (kwantyl - kwantyl) słuzy do porównania wartości estymowanej - na podstawie kwantyli
|
||||
<br/><br/>
|
||||
![QQ](q-q.png)
|
||||
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user