This commit is contained in:
Bowske 2020-04-26 14:27:24 +02:00
commit 93ed2f39f5
3 changed files with 287 additions and 45 deletions

View File

@ -5,8 +5,6 @@ def heurystyka(obiekty, a, b):
heur = abs((b[0] - a[0])) + abs((b[1] - a[1])) heur = abs((b[0] - a[0])) + abs((b[1] - a[1]))
if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestDomem is True: if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestDomem is True:
heur += 2 heur += 2
if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestPrzeszkoda is True:
heur += 100
return heur return heur

165
game.py
View File

@ -15,8 +15,6 @@ GREEN = (0, 255, 0)
RED = (255, 0, 0) RED = (255, 0, 0)
BLUE = (40, 50, 200) BLUE = (40, 50, 200)
GREY = (128, 128, 128) GREY = (128, 128, 128)
MAGENTA = (255, 0, 144)
YELLOW = (255, 255, 0)
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki # wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60 WIDTH = 60
@ -30,9 +28,14 @@ ILOSC_WIERSZY = 15
ILOSC_KOLUMN = 15 ILOSC_KOLUMN = 15
# rozmiar okna # rozmiar okna
WINDOW_SIZE = [980, 980] WINDOW_SIZE = [1300, 980]
# TEST DODAWANIA SMIECI Z POJEDYNCZEGO DOMU DO FOLDERU KONTENERA ZE SZKLEM
# for d in lista_domow:
# for s in d.smieci:
# kontener_szklo.dodajSmiec(s)
def game(): def game():
obiekty = utworzObiekty() obiekty = utworzObiekty()
# Petla az uzytkownik zamknie program # Petla az uzytkownik zamknie program
@ -40,8 +43,6 @@ def game():
clock = pygame.time.Clock() clock = pygame.time.Clock()
temp = True temp = True
start = False
# -------- Glowna petla programu ----------- # -------- Glowna petla programu -----------
while not done: while not done:
@ -67,7 +68,8 @@ def game():
obiekty["smieciarka"].w_gore() obiekty["smieciarka"].w_gore()
if event.key == pygame.K_DOWN: if event.key == pygame.K_DOWN:
obiekty["smieciarka"].w_dol() obiekty["smieciarka"].w_dol()
# obiekty["smieciarka"].rand_move()
rysowaniePlanszy(obiekty)
while(temp): while(temp):
obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty) obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty)
temp = False temp = False
@ -93,7 +95,26 @@ def rysowaniePlanszy(obiekty):
WIDTH, WIDTH,
HEIGHT]) HEIGHT])
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"]) obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
obiekty["domy"], obiekty)
obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
(1020, 240))
obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
pygame.display.update() pygame.display.update()
@ -103,12 +124,9 @@ def utworzObiekty():
for j in range(ILOSC_WIERSZY)]) for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
all_sprites_list = pygame.sprite.Group() all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
# smieciarka # smieciarka
smieciarka = modele.Smieciarka(14, 14) smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
plansza[14, 14].setKolor(BLUE) plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
plansza[14, 14].setObiekt(smieciarka) plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
# punkt docelowy
plansza[0, 0].setKolor(MAGENTA)
# tworzenie wyswietlanego okna # tworzenie wyswietlanego okna
os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30) os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
@ -116,14 +134,133 @@ def utworzObiekty():
smieciarka.setObraz(obraz) smieciarka.setObraz(obraz)
pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka") pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
all_sprites_list.add(smieciarka) # kontenery
if os.path.exists('resources/smieci w kontenerach'):
shutil.rmtree("resources/smieci w kontenerach")
os.makedirs('resources/smieci w kontenerach')
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastik")
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
kontener_organiczne = modele.Kontener(2, 2, "pozostale")
kontener_organiczne.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_organiczne.png"))
plansza[2, 2].setJestKontenerem(True)
plansza[2, 2].setObiekt(kontener_organiczne)
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "papier")
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "szklo")
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
# domy
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
'resources/plansza/domy/dom5.png']
domy_lista = pygame.sprite.Group()
smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
for path, dirs, files in os.walk("resources/smieci")
for filename in files]
# informacje o ilosci smieci w domach
font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
domy_lista.add(dom)
all_sprites_list.add(dom)
lista_domow = domy_lista.sprites()
for d in lista_domow:
for j in range(5):
smiec = random.choice(smieci_lista)
d.dodajSmiec(smiec)
smieci_lista.remove(smiec)
# ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
for i in range(5):
for j in range(5):
plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_organiczne, kontener_papier, kontener_szklo,
smieciarka)
obiekty = { obiekty = {
"plansza": plansza, "plansza": plansza,
"smieciarka": smieciarka, "smieciarka": smieciarka,
"obraz": obraz, "obraz": obraz,
"sprajty": all_sprites_list "kontener_plastik": kontener_plastik,
"kontener_szklo": kontener_szklo,
"kontener_metal": kontener_metal,
"kontener_organiczne": kontener_organiczne,
"kontener_papier": kontener_papier,
"sprajty": all_sprites_list,
"domy": lista_domow,
"smieci": smieci_lista,
"font": font,
"text_pozostalo": text_pozostalo,
"wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
} }
smieciarka.setObiekty(obiekty) smieciarka.setObiekty(obiekty)
smieciarka.setPlansza(plansza) smieciarka.setPlansza(plansza)
return obiekty return obiekty
def liczSmieci(domy, obiekty):
ile_metalu = 0
ile_szkla = 0
ile_papieru = 0
ile_plastiku = 0
ile_pozostalych = 0
for d in domy:
for s in d.smieci:
if "metal" in s:
ile_metalu += 1
elif "paper" in s:
ile_papieru += 1
elif "plastic" in s:
ile_plastiku += 1
elif "glass" in s:
ile_szkla += 1
elif "trash" in s:
ile_pozostalych += 1
text_metal = obiekty["font"].render(
"Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
text_papier = obiekty["font"].render(
"Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
text_plastik = obiekty["font"].render(
"Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
text_szklo = obiekty["font"].render(
"Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
text_pozostale = obiekty["font"].render(
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
"Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy

115
modele.py
View File

@ -1,10 +1,9 @@
import astar
import shutil
import os
import pygame import pygame
import game import game
import random import random
import os
import shutil
import astar
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki # wysokosc i szerokosc kazdej kratki
WIDTH = 60 WIDTH = 60
@ -30,6 +29,13 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png') self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png')
self.obraz = None self.obraz = None
self.ruch = 1 self.ruch = 1
self.plastik = []
self.szklo = []
self.papier = []
self.metal = []
self.pozostale = []
self.odwiedzone_domy = 0
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = []
self.plansza = None self.plansza = None
self.obiekty = None self.obiekty = None
pygame.sprite.Sprite.__init__(self) pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
@ -67,6 +73,12 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_lewo(self): def w_lewo(self):
if self.x > 0: if self.x > 0:
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append(
[self.x - 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
if self.ruch == 2: if self.ruch == 2:
self.image = pygame.image.load( self.image = pygame.image.load(
'resources/plansza/smieciarka.png') 'resources/plansza/smieciarka.png')
@ -81,6 +93,12 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_prawo(self): def w_prawo(self):
if self.x < 14: if self.x < 14:
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True:
if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append(
[self.x + 1, self.y])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
if self.ruch == 1: if self.ruch == 1:
self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False) self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False)
self.ruch = 2 self.ruch = 2
@ -94,6 +112,13 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
def w_gore(self): def w_gore(self):
if self.y > 0: if self.y > 0:
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True:
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True:
if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append(
[self.x, self.y - 1])
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE) self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE)
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5): for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
self.rect.y -= 5 self.rect.y -= 5
@ -142,6 +167,46 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
self.obiekty = obiekty self.obiekty = obiekty
class Dom(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y):
self.x = x
self.y = y
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.image = pygame.image.__class__
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
WIDTH, HEIGHT)
self.smieci = []
def setImage(self, image):
self.image = image
def dodajSmiec(self, smiec):
self.smieci.append(smiec)
def usunSmiec(self, smiec):
self.smieci.remove(smiec)
class Kontener(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, x, y, typ):
self.x = x
self.y = y
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
self.image = pygame.image.__class__
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
WIDTH, HEIGHT)
self.smieci = []
self.typ = typ
os.makedirs("resources/smieci w kontenerach/" + self.typ)
def dodajSmiec(self, smiec):
self.smieci.append(smiec)
shutil.copy(smiec, "resources/smieci w kontenerach/" + self.typ)
def setImage(self, image):
self.image = image
class Kratka(pygame.sprite.Sprite): class Kratka(pygame.sprite.Sprite):
def __init__(self, poz_x, poz_y): def __init__(self, poz_x, poz_y):
self.pozX = poz_x self.pozX = poz_x
@ -183,5 +248,47 @@ class Kratka(pygame.sprite.Sprite):
def setObiekt(self, obiekt): def setObiekt(self, obiekt):
self.obiekt = obiekt self.obiekt = obiekt
def setJestDomem(self, bool):
self.jestDomem = bool
def setJestSmieciarka(self, bool):
self.jestSmieciarka = bool
def setJestPrzeszkoda(self, bool):
self.jestPrzeszkoda = bool
def setJestKontenerem(self, bool):
self.jestKontenerem = bool
def setJestWysypiskiem(self, bool):
self.jestWysypiskiem = bool
def setKolor(self, kolor): def setKolor(self, kolor):
self.kolor = kolor self.kolor = kolor
def generujWspolrzedneDomow(ilosc_domow):
wspolrzedne_domow = []
r = len(wspolrzedne_domow)
while r < ilosc_domow:
wspolrzedne_domu = []
x = random.randrange(15)
if x < 5:
y = random.randrange(5, 15)
else:
y = random.randrange(15)
wspolrzedne_domu.append(x)
wspolrzedne_domu.append(y)
if 6 <= wspolrzedne_domu[0] <= 7 and 10 <= wspolrzedne_domu[1] <= 11:
continue
if wspolrzedne_domu[0] == 10 and wspolrzedne_domu[1] == 10:
continue
if wspolrzedne_domu not in wspolrzedne_domow:
wspolrzedne_domow.append(wspolrzedne_domu)
r += 1
return wspolrzedne_domow