chwilowo wyswietlanie datasetu z opisem
7
.gitignore
vendored
Normal file
@ -0,0 +1,7 @@
|
||||
venv/
|
||||
.vscode/
|
||||
.ideagit
|
||||
.idea
|
||||
__pycache__/
|
||||
/resources/smieci w kontenerach
|
||||
|
3
README.md
Normal file
@ -0,0 +1,3 @@
|
||||
**Credits**
|
||||
|
||||
- Do projektu użyliśmy zdjęć z [tego](https://github.com/garythung/trashnet) repozytorium.
|
58
astar.py
Normal file
@ -0,0 +1,58 @@
|
||||
import heapq
|
||||
|
||||
|
||||
def heurystyka(a, b):
|
||||
return abs((b[0] - a[0])) + abs((b[1] - a[1]))
|
||||
|
||||
|
||||
def stepcost(obiekty, b):
|
||||
cost = 1
|
||||
if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestDomem is True:
|
||||
cost += 2
|
||||
if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestWysypiskiem is True:
|
||||
cost += 1
|
||||
if obiekty["plansza"][b[0], b[1]].jestKontenerem is True:
|
||||
cost += 2
|
||||
return cost
|
||||
|
||||
|
||||
def astar(obiekty, start, cel):
|
||||
sasiedzi = [(0, 1), (0, -1), (1, 0), (-1, 0)]
|
||||
close_set = set()
|
||||
came_from = {}
|
||||
hscore = {start: heurystyka(start, cel)}
|
||||
gscore = {start: 0}
|
||||
fscore = {start: heurystyka(start, cel)}
|
||||
fringe = []
|
||||
heapq.heappush(fringe, (fscore[start], start))
|
||||
while fringe:
|
||||
current = heapq.heappop(fringe)[1]
|
||||
if current == cel:
|
||||
data = []
|
||||
while current in came_from:
|
||||
data.append(current)
|
||||
current = came_from[current]
|
||||
return data[::-1]
|
||||
close_set.add(current)
|
||||
|
||||
for i, j in sasiedzi:
|
||||
sasiad = current[0] + i, current[1] + j
|
||||
if 14 < sasiad[0] or sasiad[0] < 0:
|
||||
continue
|
||||
elif 14 < sasiad[1] or sasiad[1] < 0:
|
||||
continue
|
||||
elif 6 <= sasiad[0] <= 7 and 10 <= sasiad[1] <= 11:
|
||||
continue
|
||||
|
||||
tentative_h_score = heurystyka(sasiad, cel) + stepcost(obiekty, sasiad)
|
||||
if sasiad in [i[1] for i in fringe] and tentative_h_score < hscore.get(current, 0):
|
||||
continue
|
||||
elif sasiad not in close_set and sasiad not in [i[1] for i in fringe]:
|
||||
came_from[sasiad] = current
|
||||
hscore[sasiad] = tentative_h_score
|
||||
fscore[sasiad] = tentative_h_score + gscore[current]
|
||||
gscore[sasiad] = gscore[current] + heurystyka(current, sasiad)
|
||||
heapq.heappush(fringe, (fscore[sasiad], sasiad))
|
||||
return False
|
||||
|
||||
|
68
environment.md
Normal file
@ -0,0 +1,68 @@
|
||||
# Sztuczna Inteligencja
|
||||
|
||||
**Temat projektu:** Inteligenta Śmieciarka
|
||||
|
||||
**Zespół:** Kacper Borkowski, Adam Borowski, Adam Osiowy
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## 1. Ogólne działanie:
|
||||
|
||||
![gif](resources/screenShots/gifProjektu.gif)
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## 2. Struktura katalogów:
|
||||
|
||||
![katalogi](resources/screenShots/strukturaKatalogu.png)
|
||||
|
||||
**Resources**:
|
||||
|
||||
- _plansza_ - folder zawierający zdjęcia niezbędne do generowania planszy - domy, jezioro, pojemniki, wysypisko,
|
||||
- _śmieci_ - zawiera podfoldery z klaysifkacją zdjęć śmieci,
|
||||
- _śmieci w kontenerach_ - folder, który będzie zawierał posegregowane już smieci
|
||||
|
||||
**Pliki**:
|
||||
|
||||
**[game.py](game.py)** - plik zawierający całą funkcjonalność projektu:
|
||||
|
||||
- główna pętla programu,
|
||||
- tworzenie planszy,
|
||||
- tworzenie i usytuowanie obiektów z katalogu [modeli](modele.py),
|
||||
- generowanie tekstowej interpretacji zebranej wiedzy
|
||||
|
||||
**[main.py](main.py)** - klasa odpowiedzialna za uruchomienie programu
|
||||
|
||||
**[modele.py](modele.py)** - zawiera klasy aplikacji
|
||||
|
||||
**[requirements.txt](requirements.txt)** - posiada biblioteki niezbędne do uruchomienia programu, które instalujemy za pomocą poniższego polecenia:
|
||||
|
||||
```
|
||||
pip install -r requirements.txt
|
||||
```
|
||||
|
||||
---
|
||||
|
||||
## 3. Opis funkcjonalności programu:
|
||||
|
||||
* śmieciarka porusza się w losowy sposób po planszy 15 x 15 (koloruje na niebiesko przebytą trasę)
|
||||
![ruch śmieciarki](resources/screenShots/randMove.png)
|
||||
* domy generowane są losowo na mapie z pominięciem kolizji z innymi obiektami
|
||||
![generowanie_domów](resources/screenShots/wspolrzedneDomow.png)
|
||||
* pozycja wysypiska, przeszkody (jeziorko) i kontenerów jest statyczna
|
||||
![statyczna_pozycja](resources/screenShots/statycznaPozycja.png)
|
||||
* w kontenerach przechowywane będą posegregowane, odpowiednio według kategorii, zdjęcia śmieci
|
||||
|
||||
* zdjęcia śmieci będą przydzielane w sposób losowy do każdego z domów na planszy
|
||||
![losowanie_śmieci](resources/screenShots/wyborSmieci.png)
|
||||
* śmieciarka zbiera śmieci po najechaniu na pozycję danego domu
|
||||
|
||||
* po każdym uruchomieniu programu tworzona jest struktura katalogów dla posegregowanych śmieci
|
||||
![tworzenie_struktury](resources/screenShots/tworzenieStrukturyKatalogow.png)
|
||||
* śmieciarka sprawdza w każdym ruchu czy nie dojdzie do kolizji z innym obiektem lub nie wyjedzie poza planszę
|
||||
![sprawdzanie_kolizcji](resources/screenShots/sprawdzanieKolizji.png)
|
||||
* po prawej stronie wypisywane są aktualne, najważniejsze informacje
|
||||
![wiedza](resources/screenShots/wiedzaPoPrawejStronie.png)
|
||||
* każdy obiekt na planszy posiada atrybuty odpowiedzalne za
|
||||
przechowywanie wiedzy o danym obiekcie np.: obiekt śmieciarka przechowuje informacje o odwiedzonych domach
|
||||
![atrybuty](resources/screenShots/atrybutySmieciarki.png)
|
332
game.py
Normal file
@ -0,0 +1,332 @@
|
||||
import pygame
|
||||
import modele
|
||||
import numpy as np
|
||||
import random
|
||||
import os
|
||||
import shutil
|
||||
import astar
|
||||
import uczenie_kacper as kacper
|
||||
import uczenie_adamO as adamO
|
||||
import uczenie_adamB as adamB
|
||||
|
||||
|
||||
smieci_path = ''
|
||||
smieci_w_kontenerach = "resources/smieci w kontenerach"
|
||||
|
||||
# PODAJ OSOBE PRZED URUCHOMIENIEM (kacper/adamB/adamO)
|
||||
osoba = 'kacper'
|
||||
rfc = None
|
||||
|
||||
if osoba == 'kacper':
|
||||
smieci_path = 'resources/smieci'
|
||||
elif osoba == 'adamB':
|
||||
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
|
||||
else:
|
||||
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
|
||||
rfc = adamO.rozpocznijUczenie()
|
||||
|
||||
pygame.init()
|
||||
|
||||
# kolory
|
||||
BLACK = (0, 0, 0)
|
||||
WHITE = (255, 255, 255)
|
||||
GREEN = (0, 255, 0)
|
||||
RED = (255, 0, 0)
|
||||
BLUE = (40, 50, 200)
|
||||
GREY = (128, 128, 128)
|
||||
|
||||
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
|
||||
WIDTH = 60
|
||||
HEIGHT = 60
|
||||
|
||||
# margines pomiedzy kratkami
|
||||
MARGIN = 5
|
||||
|
||||
# rozmiar kratki
|
||||
ILOSC_WIERSZY = 15
|
||||
ILOSC_KOLUMN = 15
|
||||
|
||||
# rozmiar okna
|
||||
WINDOW_SIZE = [1300, 980]
|
||||
|
||||
|
||||
# def game():
|
||||
# obiekty = utworzObiekty()
|
||||
# nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"]
|
||||
# nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y),
|
||||
# (obiekty["kontener_papier"].x,
|
||||
# obiekty["kontener_papier"].y),
|
||||
# (obiekty["kontener_metal"].x,
|
||||
# obiekty["kontener_metal"].y),
|
||||
# (obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y), ]
|
||||
# # Petla az uzytkownik zamknie program
|
||||
# done = False
|
||||
# clock = pygame.time.Clock()
|
||||
|
||||
# # -------- Glowna petla programu -----------
|
||||
# while not done:
|
||||
|
||||
# # obsluga zdarzen typu nacisniecie klawisza lub przycisku myszy
|
||||
# for event in pygame.event.get():
|
||||
# if event.type == pygame.QUIT:
|
||||
# done = True
|
||||
# elif event.type == pygame.MOUSEBUTTONDOWN:
|
||||
# # Zapisywanie pozycji myszki po kliknieciu
|
||||
# pozycja_myszki = pygame.mouse.get_pos()
|
||||
|
||||
# # Zamiana pozycji na konkretne koordy
|
||||
# kolumna = pozycja_myszki[0] // (WIDTH + MARGIN)
|
||||
# wiersz = pozycja_myszki[1] // (HEIGHT + MARGIN)
|
||||
# print("Click ", pozycja_myszki,
|
||||
# "Grid coordinates: ", wiersz, kolumna)
|
||||
# elif event.type == pygame.KEYDOWN:
|
||||
# if event.key == pygame.K_LEFT:
|
||||
# obiekty["smieciarka"].w_lewo()
|
||||
# if event.key == pygame.K_RIGHT:
|
||||
# # kacper.trainModel()
|
||||
# obiekty["smieciarka"].w_prawo()
|
||||
# if event.key == pygame.K_UP:
|
||||
# obiekty["smieciarka"].w_gore()
|
||||
# if event.key == pygame.K_DOWN:
|
||||
# obiekty["smieciarka"].w_dol()
|
||||
|
||||
# rysowaniePlanszy(obiekty)
|
||||
# while nieodwiedzone_domy:
|
||||
# nieodwiedzone_domy.sort(
|
||||
# key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
||||
# cel = nieodwiedzone_domy.pop(0)
|
||||
# obiekty["smieciarka"].astar_move(
|
||||
# obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
||||
# pozX = cel[0]
|
||||
# pozY = cel[1]
|
||||
# for dom in obiekty["domy"]:
|
||||
# if dom.x == pozX and dom.y == pozY:
|
||||
# while dom.smieci:
|
||||
# smiec = dom.smieci.pop(0)
|
||||
|
||||
# rodzaj = ""
|
||||
# if osoba == 'kacper':
|
||||
# rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
|
||||
# elif osoba == 'adamB':
|
||||
# pass
|
||||
# else:
|
||||
# rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
||||
|
||||
# if rodzaj == "paper":
|
||||
# obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec)
|
||||
# elif rodzaj == "glass":
|
||||
# obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec)
|
||||
# elif rodzaj == "metal":
|
||||
# obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec)
|
||||
# elif rodzaj == "plastic":
|
||||
# obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec)
|
||||
|
||||
# while nieodwiedzone_kontenery:
|
||||
# nieodwiedzone_kontenery.sort(
|
||||
# key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
||||
# cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0)
|
||||
# obiekty["smieciarka"].astar_move(
|
||||
# obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
||||
# pozX = cel[0]
|
||||
# pozY = cel[1]
|
||||
|
||||
# if obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_papier"]:
|
||||
# while obiekty["smieciarka"].papier:
|
||||
# smiec = obiekty["smieciarka"].papier.pop(0)
|
||||
# obiekty["kontener_papier"].dodajSmiec(smiec)
|
||||
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_szklo"]:
|
||||
# while obiekty["smieciarka"].szklo:
|
||||
# smiec = obiekty["smieciarka"].szklo.pop(0)
|
||||
# obiekty["kontener_szklo"].dodajSmiec(smiec)
|
||||
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_metal"]:
|
||||
# while obiekty["smieciarka"].metal:
|
||||
# smiec = obiekty["smieciarka"].metal.pop(0)
|
||||
# obiekty["kontener_metal"].dodajSmiec(smiec)
|
||||
# elif obiekty["plansza"][pozX, pozY].obiekt == obiekty["kontener_plastik"]:
|
||||
# while obiekty["smieciarka"].plastik:
|
||||
# smiec = obiekty["smieciarka"].plastik.pop(0)
|
||||
# obiekty["kontener_plastik"].dodajSmiec(smiec)
|
||||
|
||||
# clock.tick(7)
|
||||
# pygame.quit()
|
||||
# return rfc
|
||||
|
||||
|
||||
# def rysowaniePlanszy(obiekty):
|
||||
# obiekty["obraz"].fill(BLACK)
|
||||
# # rysowanie planszy
|
||||
# for i in range(ILOSC_WIERSZY):
|
||||
# for j in range(ILOSC_KOLUMN):
|
||||
# pygame.draw.rect(obiekty["obraz"],
|
||||
# obiekty["plansza"][i, j].kolor,
|
||||
# [(MARGIN + WIDTH) * obiekty["plansza"][i, j].pozY + MARGIN,
|
||||
# (MARGIN + HEIGHT) *
|
||||
# obiekty["plansza"][i, j].pozX + MARGIN,
|
||||
# WIDTH,
|
||||
# HEIGHT])
|
||||
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
|
||||
# obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||
# obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||
# obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||
# obiekty["plansza"][7, 11].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||
# obiekty["sprajty"].draw(obiekty["obraz"])
|
||||
# text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy = liczSmieci(
|
||||
# obiekty["domy"], obiekty)
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(obiekty["text_pozostalo"],
|
||||
# (1020, 240))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(text_metal, (1020, 280))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(text_plastik, (1020, 320))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(text_szklo, (1020, 360))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(text_papier, (1020, 400))
|
||||
# # obiekty["obraz"].blit(text_pozostale, (1020, 440))
|
||||
# obiekty["obraz"].blit(text_odwiedzone_domy, (1020, 480))
|
||||
|
||||
# pygame.display.update()
|
||||
|
||||
|
||||
# def utworzObiekty():
|
||||
# # Tworzenie planszy i kratek
|
||||
# plansza = np.array([[modele.Kratka(i, j) for i in range(ILOSC_KOLUMN)]
|
||||
# for j in range(ILOSC_WIERSZY)])
|
||||
# all_sprites_list = pygame.sprite.Group()
|
||||
# # smieciarka
|
||||
# smieciarka = modele.Smieciarka(10, 10)
|
||||
# plansza[10, 10].setKolor(BLUE)
|
||||
# plansza[10, 10].setObiekt(smieciarka)
|
||||
|
||||
# # tworzenie wyswietlanego okna
|
||||
# os.environ['SDL_VIDEO_WINDOW_POS'] = "%d,%d" % (0, 30)
|
||||
# obraz = pygame.display.set_mode(WINDOW_SIZE)
|
||||
# smieciarka.setObraz(obraz)
|
||||
# pygame.display.set_caption("Inteligentna śmieciarka")
|
||||
|
||||
# # kontenery
|
||||
# if not os.path.exists(smieci_w_kontenerach):
|
||||
# os.makedirs(smieci_w_kontenerach)
|
||||
# else:
|
||||
# for dir in os.listdir(os.getcwd() + "/" + smieci_w_kontenerach):
|
||||
# files = os.listdir(os.getcwd() + "/" +
|
||||
# smieci_w_kontenerach + "/" + dir)
|
||||
# for file in files:
|
||||
# os.remove(os.getcwd() + "/" +
|
||||
# smieci_w_kontenerach + "/" + dir + "/" + file)
|
||||
|
||||
# kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "glass")
|
||||
# kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
|
||||
# plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
|
||||
# plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
|
||||
|
||||
# kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
|
||||
# kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
|
||||
# plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
|
||||
# plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
|
||||
|
||||
# kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "paper")
|
||||
# kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
|
||||
# plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
|
||||
# plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
|
||||
|
||||
# kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastic")
|
||||
# kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
|
||||
# "resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
|
||||
# plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
|
||||
# plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
|
||||
|
||||
# # domy
|
||||
# doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
|
||||
# 'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
|
||||
# 'resources/plansza/domy/dom5.png']
|
||||
|
||||
# domy_lista = pygame.sprite.Group()
|
||||
|
||||
# smieci_lista = [os.path.join(path, filename)
|
||||
# for path, dirs, files in os.walk(smieci_path)
|
||||
# for filename in files]
|
||||
|
||||
# # informacje o ilosci smieci w domach
|
||||
# font = pygame.font.SysFont("arial", 20, bold=True)
|
||||
# text_pozostalo = font.render("Pozostało śmieci w domach:", True, WHITE)
|
||||
|
||||
# wspolrzedne_domow = modele.generujWspolrzedneDomow(10)
|
||||
# for i in range(len(wspolrzedne_domow)):
|
||||
# dom = modele.Dom(wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1])
|
||||
# dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
|
||||
# plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
|
||||
# wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
|
||||
# plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
|
||||
# wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
|
||||
# domy_lista.add(dom)
|
||||
# all_sprites_list.add(dom)
|
||||
|
||||
# lista_domow = domy_lista.sprites()
|
||||
# for d in lista_domow:
|
||||
# for j in range(5):
|
||||
# smiec = random.choice(smieci_lista)
|
||||
# d.dodajSmiec(smiec)
|
||||
|
||||
# # ustawienie wysypiska, rozmiar wysypiska 5x5
|
||||
# for i in range(5):
|
||||
# for j in range(5):
|
||||
# plansza[i, j].setJestWysypiskiem(True)
|
||||
|
||||
# all_sprites_list.add(kontener_plastik, kontener_metal, kontener_papier, kontener_szklo,
|
||||
# smieciarka)
|
||||
|
||||
# obiekty = {
|
||||
# "plansza": plansza,
|
||||
# "smieciarka": smieciarka,
|
||||
# "obraz": obraz,
|
||||
# "kontener_plastik": kontener_plastik,
|
||||
# "kontener_szklo": kontener_szklo,
|
||||
# "kontener_metal": kontener_metal,
|
||||
# "kontener_papier": kontener_papier,
|
||||
# "sprajty": all_sprites_list,
|
||||
# "domy": lista_domow,
|
||||
# "smieci": smieci_lista,
|
||||
# "font": font,
|
||||
# "text_pozostalo": text_pozostalo,
|
||||
# "wspolrzedne_domow": wspolrzedne_domow
|
||||
# }
|
||||
# smieciarka.setObiekty(obiekty)
|
||||
# smieciarka.setPlansza(plansza)
|
||||
# return obiekty
|
||||
|
||||
|
||||
# def liczSmieci(domy, obiekty):
|
||||
# ile_metalu = 0
|
||||
# ile_szkla = 0
|
||||
# ile_papieru = 0
|
||||
# ile_plastiku = 0
|
||||
# ile_pozostalych = 0
|
||||
# for d in domy:
|
||||
# for s in d.smieci:
|
||||
# if "metal" in s:
|
||||
# ile_metalu += 1
|
||||
# elif "paper" in s:
|
||||
# ile_papieru += 1
|
||||
# elif "plastic" in s:
|
||||
# ile_plastiku += 1
|
||||
# elif "glass" in s:
|
||||
# ile_szkla += 1
|
||||
|
||||
# text_metal = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
|
||||
# text_papier = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
|
||||
# text_plastik = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
|
||||
# text_szklo = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
|
||||
# text_pozostale = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
|
||||
# text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
|
||||
# "Odwiedzone domy: " + str(obiekty["smieciarka"].getOdwiedzoneDomy()), True, WHITE)
|
||||
|
||||
# return text_metal, text_papier, text_plastik, text_szklo, text_pozostale, text_odwiedzone_domy
|
11
main.py
Normal file
@ -0,0 +1,11 @@
|
||||
import game
|
||||
import uczenie_adamO
|
||||
import uczenie_adamB
|
||||
|
||||
|
||||
def main():
|
||||
uczenie_adamB.Siec()
|
||||
|
||||
|
||||
if __name__ == '__main__':
|
||||
main()
|
286
modele.py
Normal file
@ -0,0 +1,286 @@
|
||||
import pygame
|
||||
import game
|
||||
import random
|
||||
import os
|
||||
import shutil
|
||||
import astar
|
||||
|
||||
# wysokosc i szerokosc kazdej kratki
|
||||
WIDTH = 60
|
||||
HEIGHT = 60
|
||||
|
||||
# margines pomiedzy kratkami
|
||||
MARGIN = 5
|
||||
|
||||
# kolory
|
||||
BLACK = (0, 0, 0)
|
||||
WHITE = (255, 255, 255)
|
||||
GREEN = (0, 255, 0)
|
||||
RED = (255, 0, 0)
|
||||
BLUE = (40, 50, 200)
|
||||
GREY = (128, 128, 128)
|
||||
|
||||
|
||||
class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
|
||||
def __init__(self, x, y):
|
||||
self.x = x
|
||||
self.y = y
|
||||
self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png')
|
||||
self.obraz = None
|
||||
self.ruch = 1
|
||||
self.plastik = []
|
||||
self.szklo = []
|
||||
self.papier = []
|
||||
self.metal = []
|
||||
self.pozostale = []
|
||||
self.odwiedzone_domy = 0
|
||||
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow = []
|
||||
self.plansza = None
|
||||
self.obiekty = None
|
||||
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
|
||||
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y, WIDTH,
|
||||
HEIGHT)
|
||||
|
||||
def setObraz(self, obraz):
|
||||
self.obraz = obraz
|
||||
|
||||
def rand_move(self):
|
||||
rand_int = random.randint(0, 3)
|
||||
if rand_int == 0:
|
||||
self.w_lewo()
|
||||
elif rand_int == 1:
|
||||
self.w_prawo()
|
||||
elif rand_int == 2:
|
||||
self.w_gore()
|
||||
elif rand_int == 3:
|
||||
self.w_dol()
|
||||
|
||||
def astar_move(self, obiekty, start, cel):
|
||||
|
||||
sciezka = astar.astar(obiekty, start, (cel[0], cel[1]))
|
||||
# print(sciezka)
|
||||
if sciezka:
|
||||
for koord in sciezka:
|
||||
if koord[0] == self.x - 1 and koord[1] == self.y:
|
||||
self.w_lewo()
|
||||
elif koord[0] == self.x + 1 and koord[1] == self.y:
|
||||
self.w_prawo()
|
||||
elif koord[0] == self.x and koord[1] + 1 == self.y:
|
||||
self.w_gore()
|
||||
elif koord[0] == self.x and koord[1] - 1 == self.y:
|
||||
self.w_dol()
|
||||
|
||||
def w_lewo(self):
|
||||
if self.x > 0:
|
||||
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
|
||||
if self.plansza[self.x - 1, self.y].jestDomem is True:
|
||||
if [self.x - 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
|
||||
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x - 1, self.y])
|
||||
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
||||
if self.ruch == 2:
|
||||
self.image = pygame.image.load(
|
||||
'resources/plansza/smieciarka.png')
|
||||
self.ruch = 1
|
||||
|
||||
self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE)
|
||||
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
|
||||
self.rect.x -= 5
|
||||
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
|
||||
game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
|
||||
self.x -= 1
|
||||
|
||||
def w_prawo(self):
|
||||
if self.x < 14:
|
||||
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestPrzeszkoda is not True:
|
||||
if self.plansza[self.x + 1, self.y].jestDomem is True:
|
||||
if [self.x + 1, self.y] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
|
||||
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x + 1, self.y])
|
||||
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
||||
if self.ruch == 1:
|
||||
self.image = pygame.transform.flip(self.image, True, False)
|
||||
self.ruch = 2
|
||||
|
||||
self.plansza[self.x + 1, self.y].setKolor(BLUE)
|
||||
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
|
||||
self.rect.x += 5
|
||||
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
|
||||
game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
|
||||
self.x += 1
|
||||
|
||||
def w_gore(self):
|
||||
if self.y > 0:
|
||||
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestPrzeszkoda is not True:
|
||||
if self.plansza[self.x, self.y - 1].jestDomem is True:
|
||||
if [self.x, self.y - 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
|
||||
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y - 1])
|
||||
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
||||
|
||||
self.plansza[self.x, self.y - 1].setKolor(BLUE)
|
||||
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
|
||||
self.rect.y -= 5
|
||||
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
|
||||
game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
|
||||
self.y -= 1
|
||||
|
||||
def w_dol(self):
|
||||
if self.y < 14:
|
||||
if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestPrzeszkoda is not True:
|
||||
if self.plansza[self.x, self.y + 1].jestDomem is True:
|
||||
if [self.x, self.y + 1] not in self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow:
|
||||
self.wspolrzedne_odwiedzonych_domow.append([self.x, self.y + 1])
|
||||
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
||||
|
||||
self.plansza[self.x, self.y + 1].setKolor(BLUE)
|
||||
for i in range((WIDTH + MARGIN) // 5):
|
||||
self.rect.y += 5
|
||||
self.obraz.blit(self.image, (self.rect.x, self.rect.y))
|
||||
game.rysowaniePlanszy(self.obiekty)
|
||||
self.y += 1
|
||||
|
||||
def dodajPlastik(self, smiec):
|
||||
self.plastik.append(smiec)
|
||||
|
||||
def dodajSzklo(self, smiec):
|
||||
self.szklo.append(smiec)
|
||||
|
||||
def dodajPapier(self, smiec):
|
||||
self.papier.append(smiec)
|
||||
|
||||
def dodajMetal(self, smiec):
|
||||
self.metal.append(smiec)
|
||||
|
||||
def zwiekszIloscOdwiedzonychDomow(self):
|
||||
self.odwiedzone_domy += 1
|
||||
|
||||
def getOdwiedzoneDomy(self):
|
||||
return self.odwiedzone_domy
|
||||
|
||||
def setPlansza(self, plansza):
|
||||
self.plansza = plansza
|
||||
|
||||
def setObiekty(self, obiekty):
|
||||
self.obiekty = obiekty
|
||||
|
||||
|
||||
class Dom(pygame.sprite.Sprite):
|
||||
def __init__(self, x, y):
|
||||
self.x = x
|
||||
self.y = y
|
||||
self.pozycja = (self.x, self.y)
|
||||
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
|
||||
self.image = pygame.image.__class__
|
||||
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
|
||||
WIDTH, HEIGHT)
|
||||
self.smieci = []
|
||||
|
||||
def setImage(self, image):
|
||||
self.image = image
|
||||
|
||||
def dodajSmiec(self, smiec):
|
||||
self.smieci.append(smiec)
|
||||
|
||||
def usunSmiec(self, smiec):
|
||||
self.smieci.remove(smiec)
|
||||
|
||||
|
||||
class Kontener(pygame.sprite.Sprite):
|
||||
def __init__(self, x, y, typ):
|
||||
self.x = x
|
||||
self.y = y
|
||||
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
|
||||
self.image = pygame.image.__class__
|
||||
self.rect = pygame.Rect(self.x * WIDTH + MARGIN * self.x + MARGIN, self.y * HEIGHT + MARGIN * self.y + MARGIN,
|
||||
WIDTH, HEIGHT)
|
||||
self.smieci = []
|
||||
self.typ = typ
|
||||
|
||||
def dodajSmiec(self, smiec):
|
||||
self.smieci.append(smiec)
|
||||
shutil.copy(smiec, "resources/smieci w kontenerach/" + self.typ)
|
||||
|
||||
def setImage(self, image):
|
||||
self.image = image
|
||||
|
||||
|
||||
class Kratka(pygame.sprite.Sprite):
|
||||
def __init__(self, poz_x, poz_y):
|
||||
self.pozX = poz_x
|
||||
self.pozY = poz_y
|
||||
self.pozycja = (self.pozX, self.pozY)
|
||||
self.rodzic = None
|
||||
self.jestDomem = False
|
||||
self.jestKontenerem = False
|
||||
self.jestWysypiskiem = False
|
||||
self.jestPrzeszkoda = False
|
||||
self.kolor = GREY
|
||||
self.obiekt = None
|
||||
pygame.sprite.Sprite.__init__(self)
|
||||
self.image = pygame.image.__class__
|
||||
self.rect = pygame.Rect(self.pozX * WIDTH + MARGIN * self.pozX + MARGIN,
|
||||
self.pozY * HEIGHT + MARGIN * self.pozY + MARGIN,
|
||||
WIDTH, HEIGHT)
|
||||
|
||||
# Sort nodes
|
||||
def __lt__(self, other):
|
||||
return self.f < other.f
|
||||
|
||||
def __repr__(self):
|
||||
return ('{0}'.format(self.pozycja))
|
||||
|
||||
# Compare nodes
|
||||
def __eq__(self, other):
|
||||
return True if self.pozycja == other.pozycja else False
|
||||
|
||||
def setImage(self, image):
|
||||
self.image = image
|
||||
|
||||
def setRodzic(self, rodzic):
|
||||
self.rodzic = rodzic
|
||||
|
||||
def setObiekt(self, obiekt):
|
||||
self.obiekt = obiekt
|
||||
|
||||
def setJestDomem(self, bool):
|
||||
self.jestDomem = bool
|
||||
|
||||
def setJestSmieciarka(self, bool):
|
||||
self.jestSmieciarka = bool
|
||||
|
||||
def setJestPrzeszkoda(self, bool):
|
||||
self.jestPrzeszkoda = bool
|
||||
|
||||
def setJestKontenerem(self, bool):
|
||||
self.jestKontenerem = bool
|
||||
|
||||
def setJestWysypiskiem(self, bool):
|
||||
self.jestWysypiskiem = bool
|
||||
|
||||
def setKolor(self, kolor):
|
||||
self.kolor = kolor
|
||||
|
||||
|
||||
def generujWspolrzedneDomow(ilosc_domow):
|
||||
wspolrzedne_domow = []
|
||||
|
||||
r = len(wspolrzedne_domow)
|
||||
|
||||
while r < ilosc_domow:
|
||||
wspolrzedne_domu = []
|
||||
x = random.randrange(15)
|
||||
if x < 5:
|
||||
y = random.randrange(5, 15)
|
||||
else:
|
||||
y = random.randrange(15)
|
||||
wspolrzedne_domu.append(x)
|
||||
wspolrzedne_domu.append(y)
|
||||
|
||||
if 6 <= wspolrzedne_domu[0] <= 7 and 10 <= wspolrzedne_domu[1] <= 11:
|
||||
continue
|
||||
|
||||
if wspolrzedne_domu[0] == 10 and wspolrzedne_domu[1] == 10:
|
||||
continue
|
||||
|
||||
if wspolrzedne_domu not in wspolrzedne_domow:
|
||||
wspolrzedne_domow.append(wspolrzedne_domu)
|
||||
r += 1
|
||||
return wspolrzedne_domow
|
2
requirements.txt
Normal file
@ -0,0 +1,2 @@
|
||||
pygame==1.9.6
|
||||
numpy==1.18
|
BIN
resources/plansza/domy/dom1.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 5.8 KiB |
BIN
resources/plansza/domy/dom2.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 5.8 KiB |
BIN
resources/plansza/domy/dom3.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.9 KiB |
BIN
resources/plansza/domy/dom4.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.5 KiB |
BIN
resources/plansza/domy/dom5.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 5.4 KiB |
BIN
resources/plansza/jezioro.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 40 KiB |
BIN
resources/plansza/pojemnik_metal.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 3.5 KiB |
BIN
resources/plansza/pojemnik_papier.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.0 KiB |
BIN
resources/plansza/pojemnik_plastik.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 3.7 KiB |
BIN
resources/plansza/pojemnik_szklo.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 3.9 KiB |
BIN
resources/plansza/smieciarka.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.1 KiB |
BIN
resources/plansza/wysypisko.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 32 KiB |
BIN
resources/screenShots/atrybutySmieciarki.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 51 KiB |
BIN
resources/screenShots/funkcjaNastepnika.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 10 KiB |
BIN
resources/screenShots/gifProjektu.gif
Normal file
After Width: | Height: | Size: 180 KiB |
BIN
resources/screenShots/heurystyka.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.5 KiB |
BIN
resources/screenShots/kacper1.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 45 KiB |
BIN
resources/screenShots/kacper2.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 54 KiB |
BIN
resources/screenShots/kacper3.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 29 KiB |
BIN
resources/screenShots/kacper4.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 26 KiB |
BIN
resources/screenShots/petlaGlowna.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 57 KiB |
BIN
resources/screenShots/randMove.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 84 KiB |
BIN
resources/screenShots/route-planning.gif
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.2 MiB |
BIN
resources/screenShots/sprawdzanieKolizji.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 62 KiB |
BIN
resources/screenShots/statycznaPozycja.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 55 KiB |
BIN
resources/screenShots/stepcost.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/screenShots/strukturaKatalogu.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 32 KiB |
BIN
resources/screenShots/tworzenieStrukturyKatalogow.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 14 KiB |
BIN
resources/screenShots/wiedzaPoPrawejStronie.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 55 KiB |
BIN
resources/screenShots/wspolrzedneDomow.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 58 KiB |
BIN
resources/screenShots/wyborSmieci.png
Normal file
After Width: | Height: | Size: 17 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/7yVYYGno8_Y.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 13 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/KsncTC084n8.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.3 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0002).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.5 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0010).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.8 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0017).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.1 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0027).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 47 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0034).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 15 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0044).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.7 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0045).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.9 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0055).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.3 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0063).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.8 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0070).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 5.7 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0071).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.7 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0077).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.4 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0079).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 18 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0086).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 43 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0087).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 17 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0095).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.1 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0106).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 29 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0113).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.1 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0122).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 69 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0130).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.0 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0131).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.4 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0137).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 24 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0146).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.3 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0157).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 12 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0171_2).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 25 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0171_3).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 27 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0186).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 66 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0187).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 49 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0199).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 17 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0200).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0206).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 13 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0217).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 31 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0225).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 23 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0226).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 34 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0237).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 19 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0238).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 17 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0251).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 20 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0265).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 12 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0267).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 3.9 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0277).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0280).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0288).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 50 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0299).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.4 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0300).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 11 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0308).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.2 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0318).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 11 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0326).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.1 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0363).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 5.1 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0364).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0370).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0371).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 13 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0384).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0393).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 12 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0395).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.9 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0406).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 20 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0407).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 4.0 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0418).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.4 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0430).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 18 KiB |
BIN
resources/smieci/glass/google-image(0431).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 34 KiB |