Compare commits
No commits in common. "master" and "kacperB" have entirely different histories.
1
.gitignore
vendored
@ -3,4 +3,3 @@ venv/
|
|||||||
.ideagit
|
.ideagit
|
||||||
.idea
|
.idea
|
||||||
__pycache__/
|
__pycache__/
|
||||||
/resources/smieci w kontenerach
|
|
||||||
|
@ -8,13 +8,13 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 1. Ogólne działanie:
|
## 1. Ogólne działanie:
|
||||||
|
|
||||||
![gif](../screenShots/gifProjektu.gif)
|
![gif](resources/screenShots/gifProjektu.gif)
|
||||||
|
|
||||||
---
|
---
|
||||||
|
|
||||||
## 2. Struktura katalogów:
|
## 2. Struktura katalogów:
|
||||||
|
|
||||||
![katalogi](../screenShots/strukturaKatalogu.png)
|
![katalogi](resources/screenShots/strukturaKatalogu.png)
|
||||||
|
|
||||||
**Resources**:
|
**Resources**:
|
||||||
|
|
||||||
@ -24,18 +24,18 @@
|
|||||||
|
|
||||||
**Pliki**:
|
**Pliki**:
|
||||||
|
|
||||||
**[game.py](../../src/game.py)** - plik zawierający całą funkcjonalność projektu:
|
**[game.py](game.py)** - plik zawierający całą funkcjonalność projektu:
|
||||||
|
|
||||||
- główna pętla programu,
|
- główna pętla programu,
|
||||||
- tworzenie planszy,
|
- tworzenie planszy,
|
||||||
- tworzenie i usytuowanie obiektów z katalogu [modeli](../../src/modele.py),
|
- tworzenie i usytuowanie obiektów z katalogu [modeli](modele.py),
|
||||||
- generowanie tekstowej interpretacji zebranej wiedzy
|
- generowanie tekstowej interpretacji zebranej wiedzy
|
||||||
|
|
||||||
**[main.py](../../src/main.py)** - klasa odpowiedzialna za uruchomienie programu
|
**[main.py](main.py)** - klasa odpowiedzialna za uruchomienie programu
|
||||||
|
|
||||||
**[modele.py](../../src/modele.py)** - zawiera klasy aplikacji
|
**[modele.py](modele.py)** - zawiera klasy aplikacji
|
||||||
|
|
||||||
**[requirements.txt](../../requirements.txt)** - posiada biblioteki niezbędne do uruchomienia programu, które instalujemy za pomocą poniższego polecenia:
|
**[requirements.txt](requirements.txt)** - posiada biblioteki niezbędne do uruchomienia programu, które instalujemy za pomocą poniższego polecenia:
|
||||||
|
|
||||||
```
|
```
|
||||||
pip install -r requirements.txt
|
pip install -r requirements.txt
|
||||||
@ -46,23 +46,23 @@ pip install -r requirements.txt
|
|||||||
## 3. Opis funkcjonalności programu:
|
## 3. Opis funkcjonalności programu:
|
||||||
|
|
||||||
* śmieciarka porusza się w losowy sposób po planszy 15 x 15 (koloruje na niebiesko przebytą trasę)
|
* śmieciarka porusza się w losowy sposób po planszy 15 x 15 (koloruje na niebiesko przebytą trasę)
|
||||||
![ruch śmieciarki](../screenShots/randMove.png)
|
![ruch śmieciarki](resources/screenShots/randMove.png)
|
||||||
* domy generowane są losowo na mapie z pominięciem kolizji z innymi obiektami
|
* domy generowane są losowo na mapie z pominięciem kolizji z innymi obiektami
|
||||||
![generowanie_domów](../screenShots/wspolrzedneDomow.png)
|
![generowanie_domów](resources/screenShots/wspolrzedneDomow.png)
|
||||||
* pozycja wysypiska, przeszkody (jeziorko) i kontenerów jest statyczna
|
* pozycja wysypiska, przeszkody (jeziorko) i kontenerów jest statyczna
|
||||||
![statyczna_pozycja](../screenShots/statycznaPozycja.png)
|
![statyczna_pozycja](resources/screenShots/statycznaPozycja.png)
|
||||||
* w kontenerach przechowywane będą posegregowane, odpowiednio według kategorii, zdjęcia śmieci
|
* w kontenerach przechowywane będą posegregowane, odpowiednio według kategorii, zdjęcia śmieci
|
||||||
|
|
||||||
* zdjęcia śmieci będą przydzielane w sposób losowy do każdego z domów na planszy
|
* zdjęcia śmieci będą przydzielane w sposób losowy do każdego z domów na planszy
|
||||||
![losowanie_śmieci](../screenShots/wyborSmieci.png)
|
![losowanie_śmieci](resources/screenShots/wyborSmieci.png)
|
||||||
* śmieciarka zbiera śmieci po najechaniu na pozycję danego domu
|
* śmieciarka zbiera śmieci po najechaniu na pozycję danego domu
|
||||||
|
|
||||||
* po każdym uruchomieniu programu tworzona jest struktura katalogów dla posegregowanych śmieci
|
* po każdym uruchomieniu programu tworzona jest struktura katalogów dla posegregowanych śmieci
|
||||||
![tworzenie_struktury](../screenShots/tworzenieStrukturyKatalogow.png)
|
![tworzenie_struktury](resources/screenShots/tworzenieStrukturyKatalogow.png)
|
||||||
* śmieciarka sprawdza w każdym ruchu czy nie dojdzie do kolizji z innym obiektem lub nie wyjedzie poza planszę
|
* śmieciarka sprawdza w każdym ruchu czy nie dojdzie do kolizji z innym obiektem lub nie wyjedzie poza planszę
|
||||||
![sprawdzanie_kolizcji](../screenShots/sprawdzanieKolizji.png)
|
![sprawdzanie_kolizcji](resources/screenShots/sprawdzanieKolizji.png)
|
||||||
* po prawej stronie wypisywane są aktualne, najważniejsze informacje
|
* po prawej stronie wypisywane są aktualne, najważniejsze informacje
|
||||||
![wiedza](../screenShots/wiedzaPoPrawejStronie.png)
|
![wiedza](resources/screenShots/wiedzaPoPrawejStronie.png)
|
||||||
* każdy obiekt na planszy posiada atrybuty odpowiedzalne za
|
* każdy obiekt na planszy posiada atrybuty odpowiedzalne za
|
||||||
przechowywanie wiedzy o danym obiekcie np.: obiekt śmieciarka przechowuje informacje o odwiedzonych domach
|
przechowywanie wiedzy o danym obiekcie np.: obiekt śmieciarka przechowuje informacje o odwiedzonych domach
|
||||||
![atrybuty](../screenShots/atrybutySmieciarki.png)
|
![atrybuty](resources/screenShots/atrybutySmieciarki.png)
|
@ -3,25 +3,25 @@ import modele
|
|||||||
import numpy as np
|
import numpy as np
|
||||||
import random
|
import random
|
||||||
import os
|
import os
|
||||||
|
import shutil
|
||||||
import astar
|
import astar
|
||||||
import uczenie_kacper as kacper
|
import uczenie_kacper as kacper
|
||||||
import uczenie_adamO as adamO
|
import uczenie_adamO as adamO
|
||||||
import uczenie_adamB as adamB
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
smieci_path = ''
|
smieci_path = ''
|
||||||
smieci_w_kontenerach = "..\\resources\\smieci w kontenerach"
|
smieci_w_kontenerach = "resources\\smieci w kontenerach"
|
||||||
|
|
||||||
# PODAJ OSOBE PRZED URUCHOMIENIEM (kacper/adamB/adamO)
|
# PODAJ OSOBE PRZED URUCHOMIENIEM (kacper/adamB/adamO)
|
||||||
osoba = 'kacper'
|
osoba = 'kacper'
|
||||||
rfc = None
|
rfc = None
|
||||||
|
|
||||||
if osoba == 'kacper':
|
if osoba == 'kacper':
|
||||||
smieci_path = '..\\resources\\smieci'
|
smieci_path = 'resources/smieci'
|
||||||
elif osoba == 'adamB':
|
elif osoba == 'adamB':
|
||||||
smieci_path = '..\\resources\\smieci'
|
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
|
||||||
else:
|
else:
|
||||||
smieci_path = '..\\resources\\smieci_stare'
|
smieci_path = 'resources/smieci_stare'
|
||||||
rfc = adamO.rozpocznijUczenie()
|
rfc = adamO.rozpocznijUczenie()
|
||||||
|
|
||||||
pygame.init()
|
pygame.init()
|
||||||
@ -53,10 +53,8 @@ def game():
|
|||||||
obiekty = utworzObiekty()
|
obiekty = utworzObiekty()
|
||||||
nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"]
|
nieodwiedzone_domy = obiekty["wspolrzedne_domow"]
|
||||||
nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y),
|
nieodwiedzone_kontenery = [(obiekty["kontener_szklo"].x, obiekty["kontener_szklo"].y),
|
||||||
(obiekty["kontener_papier"].x,
|
(obiekty["kontener_papier"].x, obiekty["kontener_papier"].y),
|
||||||
obiekty["kontener_papier"].y),
|
(obiekty["kontener_metal"].x, obiekty["kontener_metal"].y),
|
||||||
(obiekty["kontener_metal"].x,
|
|
||||||
obiekty["kontener_metal"].y),
|
|
||||||
(obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y), ]
|
(obiekty["kontener_plastik"].x, obiekty["kontener_plastik"].y), ]
|
||||||
# Petla az uzytkownik zamknie program
|
# Petla az uzytkownik zamknie program
|
||||||
done = False
|
done = False
|
||||||
@ -94,8 +92,7 @@ def game():
|
|||||||
nieodwiedzone_domy.sort(
|
nieodwiedzone_domy.sort(
|
||||||
key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
||||||
cel = nieodwiedzone_domy.pop(0)
|
cel = nieodwiedzone_domy.pop(0)
|
||||||
obiekty["smieciarka"].astar_move(
|
obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
||||||
obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
|
||||||
pozX = cel[0]
|
pozX = cel[0]
|
||||||
pozY = cel[1]
|
pozY = cel[1]
|
||||||
for dom in obiekty["domy"]:
|
for dom in obiekty["domy"]:
|
||||||
@ -107,7 +104,7 @@ def game():
|
|||||||
if osoba == 'kacper':
|
if osoba == 'kacper':
|
||||||
rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
|
rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
|
||||||
elif osoba == 'adamB':
|
elif osoba == 'adamB':
|
||||||
rodzaj = adamB.predict(smiec)
|
pass
|
||||||
else:
|
else:
|
||||||
rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
||||||
|
|
||||||
@ -124,8 +121,7 @@ def game():
|
|||||||
nieodwiedzone_kontenery.sort(
|
nieodwiedzone_kontenery.sort(
|
||||||
key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
key=lambda x: astar.heurystyka((obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), x))
|
||||||
cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0)
|
cel = nieodwiedzone_kontenery.pop(0)
|
||||||
obiekty["smieciarka"].astar_move(
|
obiekty["smieciarka"].astar_move(obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
||||||
obiekty, (obiekty["smieciarka"].x, obiekty["smieciarka"].y), cel)
|
|
||||||
pozX = cel[0]
|
pozX = cel[0]
|
||||||
pozY = cel[1]
|
pozY = cel[1]
|
||||||
|
|
||||||
@ -165,9 +161,9 @@ def rysowaniePlanszy(obiekty):
|
|||||||
HEIGHT])
|
HEIGHT])
|
||||||
|
|
||||||
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
|
"resources/plansza/wysypisko.jpg"), (5, 5))
|
||||||
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
obiekty["obraz"].blit(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
|
"resources/plansza/jezioro.png"), (395, 655))
|
||||||
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
obiekty["plansza"][6, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||||
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
|
obiekty["plansza"][6, 11].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||||
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
obiekty["plansza"][7, 10].setJestPrzeszkoda(True)
|
||||||
@ -208,40 +204,38 @@ def utworzObiekty():
|
|||||||
os.makedirs(smieci_w_kontenerach)
|
os.makedirs(smieci_w_kontenerach)
|
||||||
else:
|
else:
|
||||||
for dir in os.listdir(os.getcwd() + "\\" + smieci_w_kontenerach):
|
for dir in os.listdir(os.getcwd() + "\\" + smieci_w_kontenerach):
|
||||||
files = os.listdir(os.getcwd() + "\\" +
|
files = os.listdir(os.getcwd() + "\\" + smieci_w_kontenerach + "\\" + dir)
|
||||||
smieci_w_kontenerach + "\\" + dir)
|
|
||||||
for file in files:
|
for file in files:
|
||||||
os.remove(os.getcwd() + "\\" +
|
os.remove(os.getcwd() + "\\" + smieci_w_kontenerach + "\\" + dir + "\\" + file)
|
||||||
smieci_w_kontenerach + "\\" + dir + "\\" + file)
|
|
||||||
|
|
||||||
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "glass")
|
kontener_szklo = modele.Kontener(4, 4, "glass")
|
||||||
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
|
kontener_szklo.setImage(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
|
"resources/plansza/pojemnik_szklo.png"))
|
||||||
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
|
plansza[4, 4].setJestKontenerem(True)
|
||||||
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
|
plansza[4, 4].setObiekt(kontener_szklo)
|
||||||
|
|
||||||
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
|
kontener_metal = modele.Kontener(0, 4, "metal")
|
||||||
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
|
kontener_metal.setImage(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
|
"resources/plansza/pojemnik_metal.png"))
|
||||||
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
|
plansza[0, 4].setJestKontenerem(True)
|
||||||
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
|
plansza[0, 4].setObiekt(kontener_metal)
|
||||||
|
|
||||||
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "paper")
|
kontener_papier = modele.Kontener(4, 0, "paper")
|
||||||
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
|
kontener_papier.setImage(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
|
"resources/plansza/pojemnik_papier.png"))
|
||||||
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
|
plansza[4, 0].setJestKontenerem(True)
|
||||||
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
|
plansza[4, 0].setObiekt(kontener_papier)
|
||||||
|
|
||||||
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastic")
|
kontener_plastik = modele.Kontener(0, 0, "plastic")
|
||||||
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
|
kontener_plastik.setImage(pygame.image.load(
|
||||||
"../resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
|
"resources/plansza/pojemnik_plastik.png"))
|
||||||
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
|
plansza[0, 0].setJestKontenerem(True)
|
||||||
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
|
plansza[0, 0].setObiekt(kontener_plastik)
|
||||||
|
|
||||||
# domy
|
# domy
|
||||||
doms_array = ['../resources/plansza/domy/dom1.png', '../resources/plansza/domy/dom2.png',
|
doms_array = ['resources/plansza/domy/dom1.png', 'resources/plansza/domy/dom2.png',
|
||||||
'../resources/plansza/domy/dom3.png', '../resources/plansza/domy/dom4.png',
|
'resources/plansza/domy/dom3.png', 'resources/plansza/domy/dom4.png',
|
||||||
'../resources/plansza/domy/dom5.png']
|
'resources/plansza/domy/dom5.png']
|
||||||
|
|
||||||
domy_lista = pygame.sprite.Group()
|
domy_lista = pygame.sprite.Group()
|
||||||
|
|
||||||
@ -259,8 +253,7 @@ def utworzObiekty():
|
|||||||
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
|
dom.setImage(pygame.image.load(random.choice(doms_array)))
|
||||||
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
|
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
|
||||||
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
|
wspolrzedne_domow[i][1]].setJestDomem(True)
|
||||||
plansza[wspolrzedne_domow[i][0],
|
plansza[wspolrzedne_domow[i][0], wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
|
||||||
wspolrzedne_domow[i][1]].setObiekt(dom)
|
|
||||||
domy_lista.add(dom)
|
domy_lista.add(dom)
|
||||||
all_sprites_list.add(dom)
|
all_sprites_list.add(dom)
|
||||||
|
|
||||||
@ -315,14 +308,10 @@ def liczSmieci(domy, obiekty):
|
|||||||
elif "glass" in s:
|
elif "glass" in s:
|
||||||
ile_szkla += 1
|
ile_szkla += 1
|
||||||
|
|
||||||
text_metal = obiekty["font"].render(
|
text_metal = obiekty["font"].render("Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
|
||||||
"Metal: " + str(ile_metalu), True, WHITE)
|
text_papier = obiekty["font"].render("Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
|
||||||
text_papier = obiekty["font"].render(
|
text_plastik = obiekty["font"].render("Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
|
||||||
"Papier: " + str(ile_papieru), True, WHITE)
|
text_szklo = obiekty["font"].render("Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
|
||||||
text_plastik = obiekty["font"].render(
|
|
||||||
"Plastik: " + str(ile_plastiku), True, WHITE)
|
|
||||||
text_szklo = obiekty["font"].render(
|
|
||||||
"Szkło: " + str(ile_szkla), True, WHITE)
|
|
||||||
text_pozostale = obiekty["font"].render(
|
text_pozostale = obiekty["font"].render(
|
||||||
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
|
"Pozostałe: " + str(ile_pozostalych), True, WHITE)
|
||||||
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
|
text_odwiedzone_domy = obiekty["font"].render(
|
@ -10,7 +10,7 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 1. Model:
|
## 1. Model:
|
||||||
|
|
||||||
![model](../screenShots/kacper1.png)
|
![model](resources/screenShots/kacper1.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Powyższa funkcja tworzy sekwencyjny model sieci neuronowej
|
- Powyższa funkcja tworzy sekwencyjny model sieci neuronowej
|
||||||
- Składa się on z warstw
|
- Składa się on z warstw
|
||||||
@ -25,7 +25,7 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 2. Uczenie modelu:
|
## 2. Uczenie modelu:
|
||||||
|
|
||||||
![uczenie](../screenShots/kacper2.png)
|
![uczenie](resources/screenShots/kacper2.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Model uczy się na 1599 zdjęciach śmieci podzielonych na 4 kategorie
|
- Model uczy się na 1599 zdjęciach śmieci podzielonych na 4 kategorie
|
||||||
- Wszystkie zdjęcia mają rozmiar 299x299 pikseli
|
- Wszystkie zdjęcia mają rozmiar 299x299 pikseli
|
||||||
@ -36,7 +36,7 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 2. Przewidywanie:
|
## 2. Przewidywanie:
|
||||||
|
|
||||||
![przewidywanie](../screenShots/kacper3.png)
|
![przewidywanie](resources/screenShots/kacper3.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Obrazki są zamieniane na macierze
|
- Obrazki są zamieniane na macierze
|
||||||
- Prediction zawiera rozkład prawdopodobieństwa obrazka na kategorie
|
- Prediction zawiera rozkład prawdopodobieństwa obrazka na kategorie
|
||||||
@ -46,7 +46,7 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 2. Integracja w projekcie:
|
## 2. Integracja w projekcie:
|
||||||
|
|
||||||
![integracja](../screenShots/kacper4.png)
|
![integracja](resources/screenShots/kacper4.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Podczas wizyty śmieciarki w domu wykonywana jest funkcja przewidzenia kategorii na każdym ze śmieci w danym domu
|
- Podczas wizyty śmieciarki w domu wykonywana jest funkcja przewidzenia kategorii na każdym ze śmieci w danym domu
|
||||||
- Zależnie od wyniku przewidywania śmieć jest umieszczany na odpowiedniej liście śmieci w śmieciarce
|
- Zależnie od wyniku przewidywania śmieć jest umieszczany na odpowiedniej liście śmieci w śmieciarce
|
@ -25,7 +25,7 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
|
|||||||
def __init__(self, x, y):
|
def __init__(self, x, y):
|
||||||
self.x = x
|
self.x = x
|
||||||
self.y = y
|
self.y = y
|
||||||
self.image = pygame.image.load('../resources/plansza/smieciarka.png')
|
self.image = pygame.image.load('resources/plansza/smieciarka.png')
|
||||||
self.obraz = None
|
self.obraz = None
|
||||||
self.ruch = 1
|
self.ruch = 1
|
||||||
self.plastik = []
|
self.plastik = []
|
||||||
@ -79,7 +79,7 @@ class Smieciarka(pygame.sprite.Sprite):
|
|||||||
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
self.zwiekszIloscOdwiedzonychDomow()
|
||||||
if self.ruch == 2:
|
if self.ruch == 2:
|
||||||
self.image = pygame.image.load(
|
self.image = pygame.image.load(
|
||||||
'../resources/plansza/smieciarka.png')
|
'resources/plansza/smieciarka.png')
|
||||||
self.ruch = 1
|
self.ruch = 1
|
||||||
|
|
||||||
self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE)
|
self.plansza[self.x - 1, self.y].setKolor(BLUE)
|
@ -1,58 +1,2 @@
|
|||||||
absl-py==0.9.0
|
|
||||||
astunparse==1.6.3
|
|
||||||
autopep8==1.5
|
|
||||||
cachetools==4.1.0
|
|
||||||
certifi==2020.4.5.1
|
|
||||||
chardet==3.0.4
|
|
||||||
cycler==0.10.0
|
|
||||||
future==0.18.2
|
|
||||||
gast==0.3.3
|
|
||||||
google-auth==1.14.3
|
|
||||||
google-auth-oauthlib==0.4.1
|
|
||||||
google-pasta==0.2.0
|
|
||||||
grpcio==1.29.0
|
|
||||||
h5py==2.10.0
|
|
||||||
idna==2.9
|
|
||||||
importlib-metadata==1.6.0
|
|
||||||
joblib==0.15.0
|
|
||||||
Keras==2.3.1
|
|
||||||
Keras-Applications==1.0.8
|
|
||||||
Keras-Preprocessing==1.1.2
|
|
||||||
kiwisolver==1.2.0
|
|
||||||
mahotas==1.4.9
|
|
||||||
Markdown==3.2.2
|
|
||||||
matplotlib==3.2.1
|
|
||||||
numpy==1.18.0
|
|
||||||
oauthlib==3.1.0
|
|
||||||
opencv-python==4.2.0.34
|
|
||||||
opt-einsum==3.2.1
|
|
||||||
Pillow==7.1.2
|
|
||||||
protobuf==3.11.3
|
|
||||||
pyasn1==0.4.8
|
|
||||||
pyasn1-modules==0.2.8
|
|
||||||
pycodestyle==2.5.0
|
|
||||||
pydotplus==2.0.2
|
|
||||||
pygame==1.9.6
|
pygame==1.9.6
|
||||||
pyparsing==2.4.7
|
numpy==1.18
|
||||||
PyQt5==5.14.2
|
|
||||||
python-dateutil==2.8.1
|
|
||||||
PyYAML==5.3.1
|
|
||||||
requests==2.23.0
|
|
||||||
requests-oauthlib==1.3.0
|
|
||||||
rsa==4.0
|
|
||||||
scikit-learn==0.23.0
|
|
||||||
scipy==1.4.1
|
|
||||||
sip==5.3.0
|
|
||||||
six==1.14.0
|
|
||||||
tensorboard==2.2.1
|
|
||||||
tensorboard-plugin-wit==1.6.0.post3
|
|
||||||
tensorflow==2.2.0
|
|
||||||
tensorflow-estimator==2.2.0
|
|
||||||
termcolor==1.1.0
|
|
||||||
threadpoolctl==2.0.0
|
|
||||||
torch==1.5.0
|
|
||||||
torchvision==0.6.0
|
|
||||||
urllib3==1.25.9
|
|
||||||
Werkzeug==1.0.1
|
|
||||||
wrapt==1.12.1
|
|
||||||
zipp==3.1.0
|
|
@ -1,118 +0,0 @@
|
|||||||
# Sztuczna Inteligencja
|
|
||||||
|
|
||||||
**Temat projektu:** Inteligenta Śmieciarka
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zespół:** Kacper Borkowski, Adam Borowski, Adam Osiowy
|
|
||||||
|
|
||||||
**Podprojekt:** Adam Osiowy - *segregator śmieci*
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## Opis podprojektu:
|
|
||||||
|
|
||||||
- w projekcie wykorzystane zostały drzewa decyzyjne jako metoda uczenia
|
|
||||||
- projekt podzielony jest na 4 pliki
|
|
||||||
- plik tworzenie_danych_AO.py jest odpowiedzialny za wydobycie z każdego zdjęcia własności i zapis ich do pliku
|
|
||||||
![4](../screenShots/adamo4.png)
|
|
||||||
- w pliku uczenie_adamO.py znajdują się funkcje odpowiedzialne za uczenie i testowanie modelu
|
|
||||||
![5](../screenShots/adamo5.png)
|
|
||||||
- plik parametry_zdjec.h5 zawiera własności wszystkich zdjęć wykorzystanych w projekcie
|
|
||||||
- plik etykiety.h5 zawiera odpowiedni typ każdego ze zdjęć (glass,paper,plastic,metal)
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## Ogólne działanie:
|
|
||||||
|
|
||||||
- na początku zbierane są informacje o każdym zdjęciu
|
|
||||||
```
|
|
||||||
momenty = wyznaczHuMomenty(zdj)
|
|
||||||
haralick = wyznaczHaralick(zdj)
|
|
||||||
histogram = wyznaczHistogram(zdj)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
- wybrane własności to:
|
|
||||||
1. Histogram kolorów okreslający rozkład jasności pixeli w każdej komórce na zdjęciu w skali szarości
|
|
||||||
![6](../screenShots/adamo6.png)
|
|
||||||
zdjęcie jest przekształcane do przestrzeni barw hsv
|
|
||||||
po czym wyliczany jest histogram podając do funkcji zdjęcie, kanały (hsv), maskę, podział zdjęcia na 512 przedziałów (8x8x8), zakres każdego kanału
|
|
||||||
2. Momenty obrazu (Hu Moments) określające kształt obiektu na zdjęciu
|
|
||||||
![8](../screenShots/adamo8.png)
|
|
||||||
są średnią ważoną intensywności pikseli obrazu.
|
|
||||||
Są liczone ze wzoru:
|
|
||||||
![10](../screenShots/adamo10.png)
|
|
||||||
gdzie I(x,y) to intensywność pixela w danym punkcie
|
|
||||||
*Momenty surowe* - informują o intensywności pikseli i ich położeniu na obrazie
|
|
||||||
*Momenty centralne* - otrzymujemy po odjęciu od momentów surowych środka ciężkości danego kształtu
|
|
||||||
![11](../screenShots/adamo11.png)
|
|
||||||
momenty te są niezmienne w wyliczaniu to znaczy że jeśli kształt jest ten sam to nie ważne jest jego położenie na zdjęciu
|
|
||||||
*Momenty Hu* - to zbiór 7 liczb obliczonych na podstawie momentów centralnych.
|
|
||||||
Pierwsze 6 momentów są niezmienne dla translacji, skali i rotacji.
|
|
||||||
Podczas gdy znak siódmej liczby zmienia się wraz z odbiciem kształu (względem osi).
|
|
||||||
![12](../screenShots/adamo12.png)
|
|
||||||
|
|
||||||
3. Tekstura Haralicka określająca nasycenie ilości pixeli w skali szarości
|
|
||||||
![7](../screenShots/adamo7.png)
|
|
||||||
"Haralick zasugerował zastosowanie macierzy współwystępowania poziomu szarości (GLCM).
|
|
||||||
Ta metoda opiera się na połączonych rozkładach prawdopodobieństwa par pikseli.
|
|
||||||
GLCM pokazuje, jak często każdy poziom szarości występuje w pikselach umieszczonych w ustalonym położeniu
|
|
||||||
geometrycznym względem siebie, w zależności od poziomu szarości."
|
|
||||||
![13](../screenShots/adamo13.png)
|
|
||||||
|
|
||||||
- własności sa zapisywane jako macierze, ustawiane w szereg jako wiersz i zapisywane do pliku z danymi .h5
|
|
||||||
```
|
|
||||||
wiersz = np.hstack([momenty, histogram, haralick])
|
|
||||||
```
|
|
||||||
- dane dzielone są losowo na 2 pary, jedna testowa druga treningowa
|
|
||||||
```
|
|
||||||
(uczenieDane, testowanieDane, uczenieEtykiety, testowanieEtykiety) =
|
|
||||||
train_test_split(np.array(dane), np.array(etykiety), test_size=rozmiar_zbioru_testowego)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
gdzie rozmiar zbioru testowego określony wcześniej na 20%
|
|
||||||
- tworzony jest estymator
|
|
||||||
```
|
|
||||||
rfc = RandomForestClassifier(max_depth=15, n_jobs=4, random_state=1)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
gdzie n_jobs to ilość wątków, random_state pilnuje aby zbiór był zawsze dzielony tak samo,
|
|
||||||
a max_depth to maksymalna głebokość każdego drzewa
|
|
||||||
estymator domyślnie korzysta ze strategii opierającej się o indeks Giniego
|
|
||||||
```
|
|
||||||
'indeks Giniego jest to miara która określa jak często losowo wybrany element zostanie błędnie zidentyfikowany'
|
|
||||||
```
|
|
||||||
indeks jest obliczany ze wzoru:
|
|
||||||
![9](../screenShots/adamo9.png)
|
|
||||||
[przykład](https://www.geeksforgeeks.org/decision-tree-introduction-example/)
|
|
||||||
- estymator rozpoczyna uczenie korzystając ze zbiorów treningowych
|
|
||||||
```
|
|
||||||
rfc.fit(uczenieDane, uczenieEtykiety)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
- następnie wyliczana jest skuteczność na zbiorach testowych
|
|
||||||
```
|
|
||||||
rfc.score(testowanieDane, testowanieEtykiety)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## Integracja z projektem zespołowym:
|
|
||||||
|
|
||||||
- Przy starcie programu estymator rozpoczyna nauke
|
|
||||||
```
|
|
||||||
rfc = adamO.rozpocznijUczenie()
|
|
||||||
```
|
|
||||||
- Śmieciarka porusza się po domach zbierając z nich śmieci
|
|
||||||
- Po zebraniu wszystkich śmieci kieruje się na wysypisko
|
|
||||||
- Każde zdjęcie śmieci jest segregowane z wykorzystaniem funkcji przewidującej typ
|
|
||||||
```
|
|
||||||
rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
![3](../screenShots/adamo3.png)
|
|
||||||
- Zdjęcia posegregowanych śmieci umieszczane są w odpowiednich folderach:
|
|
||||||
![1](../screenShots/adamo1.png)
|
|
||||||
- Na koniec wyświetlane są losowo wybrane zdjęcia śmieci z kontenerów wraz z informacją o typie ustalonym przez estymator
|
|
||||||
![2](../screenShots/adamo2.png)
|
|
||||||
1. górny napis to typ zwrócony przez estymator
|
|
||||||
2. drugi napis to wartości prawpopodobieństwa z jakim estymator ocenił typ
|
|
||||||
3. trzeci napis to nazwa zdjęcia
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## Efekt działania programu w postaci drzewa decyzyjnego:
|
|
||||||
![10](graph.png)
|
|
Before Width: | Height: | Size: 3.3 MiB |
@ -1,129 +0,0 @@
|
|||||||
# Sztuczna Inteligencja
|
|
||||||
|
|
||||||
**Temat projektu:** Inteligenta Śmieciarka
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zespół:** Kacper Borkowski, Adam Borowski, Adam Osiowy
|
|
||||||
|
|
||||||
**Podprojekt:** Adam Borowski
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## 1. Temat podprojektu:
|
|
||||||
|
|
||||||
Celem projektu było utworzenie klasyfikatora rodzajów danych wejściowych(śmieci) na podstawie zdjęć. Do tego celu wykorzystano bibliotekę [PyTorch](https://pytorch.org/docs/stable/index.html). Cały podprojekt opiera się na utworzeniu sieci neuronowej i przetworzeniu inputu przez kolejne jej warstwy.
|
|
||||||
|
|
||||||
## 2. Model sieci:
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
class Net(nn.Module): # klasa Net dziedziczaca po klasie bazowej nn.Module
|
|
||||||
def __init__(self):
|
|
||||||
super(Net, self).__init__()
|
|
||||||
self.conv1 = nn.Conv2d(3, 6, 5)
|
|
||||||
self.pool = nn.MaxPool2d(2, 2)
|
|
||||||
self.conv2 = nn.Conv2d(6, 16, 5)
|
|
||||||
self.fc1 = nn.Linear(16 * 71 * 71, 120)
|
|
||||||
self.fc2 = nn.Linear(120, 84)
|
|
||||||
self.fc3 = nn.Linear(84, 4)
|
|
||||||
|
|
||||||
def forward(self, x):
|
|
||||||
x = self.pool(F.relu(self.conv1(x)))
|
|
||||||
x = self.pool(F.relu(self.conv2(x)))
|
|
||||||
x = x.view(x.size(0), 16 * 71 * 71)
|
|
||||||
x = F.relu(self.fc1(x))
|
|
||||||
x = F.relu(self.fc2(x))
|
|
||||||
x = self.fc3(x)
|
|
||||||
return x
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
- conv1, conv2 – warstwy konwolucyjna, rozmiar filtra 5×5, posiadające 3 kanały wejściowe (RGB) i kanały wyjściowe dla następnych warstw
|
|
||||||
- pool - operacja `max-poolingu` - wyciaganie najwazniejszej informacji z zadanego obszaru obrazu
|
|
||||||
![model](../screenShots/maxpool.png)
|
|
||||||
- fc1, fc2, fc3 - warstwy liniowe - `full connection layers` - w odróznieniu od warstw konwolucyjnych, każdy neuron dostaje input o neuronie z poprzedniej warstwy. W warstwie konwolucyjnej neurony wiedzą tylko o określonych neuronach z poprzedniego layera
|
|
||||||
![model](../screenShots/fc.png)
|
|
||||||
- metoda `forward` - metoda forward określa cały przepływ(flow) inputu przez warstwy aż do outputu. W pierwszej części tensor danej wejściowej(tensor zdjęcia) przepuszczany jest przez dwie warstwy konwolucyjne i wykonywana jest na nim wcześniej wspomniana operacja `max-poolingu`. W następnej części wypłaszczamy x, wszystkie wymiary przechowujace dane obrazu – 16 kanalow o rozmiarach 71×71 rozciągamy jako jeden długi wektor. Na koniec przepuszczamy tensor przez warstwy liniowe i zwracamy output.
|
|
||||||
|
|
||||||
## 3. Trening:
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
def train():
|
|
||||||
net = Net()
|
|
||||||
trainset = torchvision.datasets.ImageFolder(
|
|
||||||
root='./resources/zbior_uczacy', transform=transform)
|
|
||||||
trainloader = torch.utils.data.DataLoader(
|
|
||||||
trainset, batch_size=1, shuffle=True, num_workers=2)
|
|
||||||
|
|
||||||
classes = ('glass', 'metal', 'paper', 'plastic')
|
|
||||||
criterion = nn.CrossEntropyLoss()
|
|
||||||
optimizer = optim.SGD(net.parameters(), lr=0.001, momentum=0.9)
|
|
||||||
|
|
||||||
for epoch in range(10):
|
|
||||||
running_loss = 0.0
|
|
||||||
for i, data in enumerate(trainloader, 0):
|
|
||||||
inputs, labels = data
|
|
||||||
optimizer.zero_grad()
|
|
||||||
outputs = net(inputs)
|
|
||||||
loss = criterion(outputs, labels)
|
|
||||||
loss.backward()
|
|
||||||
optimizer.step()
|
|
||||||
running_loss += loss.item()
|
|
||||||
if i:
|
|
||||||
print('[%d, %5d] loss: %.3f' %
|
|
||||||
(epoch + 1, i + 1, running_loss))
|
|
||||||
running_loss = 0.0
|
|
||||||
|
|
||||||
print('Finished Training')
|
|
||||||
PATH = './wytrenowaned.pth'
|
|
||||||
torch.save(net.state_dict(), PATH)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
- na początku zainicjowano sieć, pobrano zbiór uczący i znormalizowano jego wnętrze, aby każde zdjęcie było pod postacią Tensora(tego wymaga model sieci)
|
|
||||||
- następnie zdefiniowano kryterium do wyznaczania jakości klasyfikacji zdjęć do klas i wyznaczono optymalizator
|
|
||||||
- potem wchodzimy do pętli i iterujemy po data secie, pobieramy inputy, czyścimy gradienty z poprzedniej iteracji, za pomocą algorytmu propagacji wstecznej liczymy pochodne z utraconej wartości, wyswietlamy w konsoli loss z danej iteracji,
|
|
||||||
- następnie zapisujemy wytrenowany model
|
|
||||||
|
|
||||||
## 4. Przewidywanie:
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
def predict(img_path):
|
|
||||||
net = Net()
|
|
||||||
PATH = './wytrenowaned.pth'
|
|
||||||
img = Image.open(img_path)
|
|
||||||
pil_to_tensor = transforms.ToTensor()(img).unsqueeze_(0)
|
|
||||||
classes = ('glass', 'metal', 'paper', 'plastic')
|
|
||||||
net.load_state_dict(torch.load(PATH))
|
|
||||||
net.eval()
|
|
||||||
outputs = net(pil_to_tensor)
|
|
||||||
return classes[torch.max(outputs, 1)[1]]
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
- zainicjowano sieć, wczytano ścieżke, przetransformowano argument funkcji(zdjecie) do porządanego formatu
|
|
||||||
- następnie przekazano tensor jako argument do instancji klasy sieci
|
|
||||||
- w ostatnim kroku za pomocą funkcji `max` wyciągnięto największą wagę i na jej podstawie rozpoznano klasę
|
|
||||||
|
|
||||||
## 5. Integracja w projekcie:
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
for dom in obiekty["domy"]:
|
|
||||||
if dom.x == pozX and dom.y == pozY:
|
|
||||||
while dom.smieci:
|
|
||||||
smiec = dom.smieci.pop(0)
|
|
||||||
rodzaj = ""
|
|
||||||
if osoba == 'kacper':
|
|
||||||
rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
|
|
||||||
elif osoba == 'adamB':
|
|
||||||
rodzaj = adamB.predict(smiec)
|
|
||||||
else:
|
|
||||||
rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
|
||||||
|
|
||||||
if rodzaj == "paper":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "glass":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "metal":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "plastic":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec)
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
- zgodnie z wybraną osobą na starcie wykonywana jest odpowiednia funkcja przewidywania na śmieciach w poszczególnych domach
|
|
||||||
- finalnie zdjęcia posortowanych śmieci znajdują się w kontenerach(folder `smieci w kontenerach`)
|
|
@ -1,50 +0,0 @@
|
|||||||
# Raport końcowy
|
|
||||||
|
|
||||||
**Temat projektu:** Inteligenta Śmieciarka
|
|
||||||
|
|
||||||
**Zespół:** Kacper Borkowski, Adam Borowski, Adam Osiowy
|
|
||||||
|
|
||||||
---
|
|
||||||
|
|
||||||
## Krótkie wyjaśnienie integracji podprojektów:
|
|
||||||
|
|
||||||
Celem projektu było utworzenie inteligentnej śmieciarki. Jej zadaniem było zbieranie śmieci ze wszystkich domów na planszy korzystając z algorytmu _A*_. Docelowo, wybierając jeden z trzech zaimplementowanych przez nas klasyfikatorów, śmieciarka segreguje odpady w kontenerach. Ich zdjęcia trafiają następnie do posortowanego folderu _smieci w kontenerach_.
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
for dom in obiekty["domy"]:
|
|
||||||
if dom.x == pozX and dom.y == pozY:
|
|
||||||
while dom.smieci:
|
|
||||||
smiec = dom.smieci.pop(0)
|
|
||||||
rodzaj = ""
|
|
||||||
if osoba == 'kacper':
|
|
||||||
rodzaj = kacper.przewidz(smiec)
|
|
||||||
elif osoba == 'adamB':
|
|
||||||
rodzaj = adamB.predict(smiec)
|
|
||||||
else:
|
|
||||||
rodzaj = adamO.przewidz(smiec, rfc)
|
|
||||||
|
|
||||||
if rodzaj == "paper":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajPapier(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "glass":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajSzklo(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "metal":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajMetal(smiec)
|
|
||||||
elif rodzaj == "plastic":
|
|
||||||
obiekty["smieciarka"].dodajPlastik(smiec)
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
|
|
||||||
Tworzenie katalogu:
|
|
||||||
|
|
||||||
```
|
|
||||||
# kontenery
|
|
||||||
if not os.path.exists(smieci_w_kontenerach):
|
|
||||||
os.makedirs(smieci_w_kontenerach)
|
|
||||||
else:
|
|
||||||
for dir in os.listdir(os.getcwd() + "\\" + smieci_w_kontenerach):
|
|
||||||
files = os.listdir(os.getcwd() + "\\" +
|
|
||||||
smieci_w_kontenerach + "\\" + dir)
|
|
||||||
for file in files:
|
|
||||||
os.remove(os.getcwd() + "\\" +
|
|
||||||
smieci_w_kontenerach + "\\" + dir + "\\" + file)
|
|
||||||
```
|
|
Before Width: | Height: | Size: 2.9 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 1.7 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 2.5 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 36 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 44 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 134 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 36 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 48 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 76 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 24 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 18 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 16 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 3.1 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 51 KiB |
Before Width: | Height: | Size: 52 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/KsncTC084n8.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.3 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0044).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.7 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0113).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.1 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0146).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.3 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0277).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0288).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 50 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0318).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 11 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/glass/google-image(0326).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 7.1 KiB |
After Width: | Height: | Size: 8.6 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0011).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 50 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0043).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 145 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0104).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 65 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0141).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 30 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0153).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 19 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0164).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0189).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 37 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0277).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 35 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0287).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.4 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0330).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 19 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0412).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 85 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0424).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 41 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0634).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 33 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0643).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 27 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0673).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 28 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/metal/google-image(0717).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 35 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/paper/IMG_20170408_221337.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 21 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/paper/google-image(0356).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 59 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/1440.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 11 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0019)_1.jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 53 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0024)_2.jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 19 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0045).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 35 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0046).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 28 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0090).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.0 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0092).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0147)_3.jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 9.8 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0157)_3.jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0161).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 85 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0168).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.4 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0204).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 38 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0220).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 17 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0246).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 3.5 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0266).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 31 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0269).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 24 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0354).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 129 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0512).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 14 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/google-image(0641)_1.jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 22 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/imagesA5J8OC7C.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.9 KiB |
BIN
resources/smieci w kontenerach/plastic/imagesPWF3LM86.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 16 KiB |
BIN
resources/smieci/metal/google-image(0527).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.0 KiB |
BIN
resources/smieci/metal/google-image(0602).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 21 KiB |
BIN
resources/smieci/paper/google-image(0021).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.5 KiB |
BIN
resources/smieci/paper/google-image(0148).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 15 KiB |
BIN
resources/smieci/plastic/815.jpg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 11 KiB |
BIN
resources/smieci/plastic/google-image(0014).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 8.4 KiB |
BIN
resources/smieci/plastic/google-image(0071).jpeg
Normal file
After Width: | Height: | Size: 6.0 KiB |
@ -8,7 +8,7 @@
|
|||||||
|
|
||||||
## 1. Ogólne działanie:
|
## 1. Ogólne działanie:
|
||||||
|
|
||||||
![gif](../screenShots/route-planning.gif)
|
![gif](resources/screenShots/route-planning.gif)
|
||||||
|
|
||||||
- Śmieciarka zaczyna ruch z pozycji (10, 10), po czym odwiedza wszystkie domy,
|
- Śmieciarka zaczyna ruch z pozycji (10, 10), po czym odwiedza wszystkie domy,
|
||||||
których współrzędne zostały wylosowane, następnie jedzie na wysypisko do najbliższego kontenera,
|
których współrzędne zostały wylosowane, następnie jedzie na wysypisko do najbliższego kontenera,
|
||||||
@ -20,7 +20,7 @@ po czym wybiera następny najbliższy nieodwiedzony kontener.
|
|||||||
|
|
||||||
## 2. Pętla główna strategii przeszukiwania:
|
## 2. Pętla główna strategii przeszukiwania:
|
||||||
|
|
||||||
![petla](../screenShots/petlaGlowna.png)
|
![petla](resources/screenShots/petlaGlowna.png)
|
||||||
|
|
||||||
- w pętli głównej wykorzystujemy przeszukiwanie grafu (graphsearch)
|
- w pętli głównej wykorzystujemy przeszukiwanie grafu (graphsearch)
|
||||||
- tworzymy kolejkę priorytetową, po czym dodajemy do niej bieżący węzeł
|
- tworzymy kolejkę priorytetową, po czym dodajemy do niej bieżący węzeł
|
||||||
@ -36,7 +36,7 @@ po czym wybiera następny najbliższy nieodwiedzony kontener.
|
|||||||
|
|
||||||
## 3. Funkcja następnika:
|
## 3. Funkcja następnika:
|
||||||
|
|
||||||
![succ](../screenShots/funkcjaNastepnika.png)
|
![succ](resources/screenShots/funkcjaNastepnika.png)
|
||||||
|
|
||||||
gdzie sąsiedzi to:
|
gdzie sąsiedzi to:
|
||||||
```
|
```
|
||||||
@ -51,7 +51,7 @@ sasiedzi = [(0, 1), (0, -1), (1, 0), (-1, 0)]
|
|||||||
|
|
||||||
## 4. Przyjęta heurystyka:
|
## 4. Przyjęta heurystyka:
|
||||||
|
|
||||||
![heurystyka](../screenShots/heurystyka.png)
|
![heurystyka](resources/screenShots/heurystyka.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Heurystyka to suma odległości Manhattan
|
- Heurystyka to suma odległości Manhattan
|
||||||
|
|
||||||
@ -59,7 +59,7 @@ sasiedzi = [(0, 1), (0, -1), (1, 0), (-1, 0)]
|
|||||||
|
|
||||||
## 5. Koszt wjechania na pole
|
## 5. Koszt wjechania na pole
|
||||||
|
|
||||||
![stepcost](../screenShots/stepcost.png)
|
![stepcost](resources/screenShots/stepcost.png)
|
||||||
|
|
||||||
- Koszt wjechania na pole, na którym jest dom wynosi 3
|
- Koszt wjechania na pole, na którym jest dom wynosi 3
|
||||||
- Koszt wjechania na pole, które jest wysypiskiem wynosi 2
|
- Koszt wjechania na pole, które jest wysypiskiem wynosi 2
|
19
src/find.py
@ -1,19 +0,0 @@
|
|||||||
import torch
|
|
||||||
import cv2
|
|
||||||
import torchvision
|
|
||||||
import torch.nn as nn
|
|
||||||
import torch.nn.functional as F
|
|
||||||
import torchvision.transforms as transforms
|
|
||||||
import matplotlib.pyplot as plt
|
|
||||||
import numpy as np
|
|
||||||
import torch.optim as optim
|
|
||||||
from PIL import Image
|
|
||||||
import os
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
for filename in os.listdir('../resources/smieci/plastic'):
|
|
||||||
|
|
||||||
img = Image.open('../resources/smieci/plastic/'+filename)
|
|
||||||
pil_to_tensor = transforms.ToTensor()(img).unsqueeze_(0)
|
|
||||||
if(str(pil_to_tensor.shape[1]) == '1'):
|
|
||||||
print(filename)
|
|
@ -1,79 +0,0 @@
|
|||||||
import torch
|
|
||||||
import cv2
|
|
||||||
import torchvision
|
|
||||||
import torch.nn as nn
|
|
||||||
import torch.nn.functional as F
|
|
||||||
import torchvision.transforms as transforms
|
|
||||||
import matplotlib.pyplot as plt
|
|
||||||
import numpy as np
|
|
||||||
import torch.optim as optim
|
|
||||||
from PIL import Image
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
transform = transforms.Compose(
|
|
||||||
[transforms.ToTensor(),
|
|
||||||
transforms.Normalize((0.5, 0.5, 0.5), (0.5, 0.5, 0.5))])
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
class Net(nn.Module):
|
|
||||||
def __init__(self):
|
|
||||||
super(Net, self).__init__()
|
|
||||||
self.conv1 = nn.Conv2d(3, 6, 5)
|
|
||||||
self.pool = nn.MaxPool2d(2, 2)
|
|
||||||
self.conv2 = nn.Conv2d(6, 16, 5)
|
|
||||||
self.fc1 = nn.Linear(16 * 71 * 71, 120)
|
|
||||||
self.fc2 = nn.Linear(120, 84)
|
|
||||||
self.fc3 = nn.Linear(84, 4)
|
|
||||||
|
|
||||||
def forward(self, x):
|
|
||||||
x = self.pool(F.relu(self.conv1(x)))
|
|
||||||
x = self.pool(F.relu(self.conv2(x)))
|
|
||||||
x = x.view(x.size(0), 16 * 71 * 71)
|
|
||||||
x = F.relu(self.fc1(x))
|
|
||||||
x = F.relu(self.fc2(x))
|
|
||||||
x = self.fc3(x)
|
|
||||||
return x
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def train():
|
|
||||||
net = Net()
|
|
||||||
trainset = torchvision.datasets.ImageFolder(
|
|
||||||
root='./resources/zbior_uczacy', transform=transform)
|
|
||||||
trainloader = torch.utils.data.DataLoader(
|
|
||||||
trainset, batch_size=2, shuffle=True, num_workers=2)
|
|
||||||
|
|
||||||
classes = ('glass', 'metal', 'paper', 'plastic')
|
|
||||||
criterion = nn.CrossEntropyLoss()
|
|
||||||
optimizer = optim.SGD(net.parameters(), lr=0.001, momentum=0.9)
|
|
||||||
|
|
||||||
for epoch in range(10):
|
|
||||||
running_loss = 0.0
|
|
||||||
for i, data in enumerate(trainloader, 0):
|
|
||||||
inputs, labels = data
|
|
||||||
optimizer.zero_grad()
|
|
||||||
outputs = net(inputs)
|
|
||||||
loss = criterion(outputs, labels)
|
|
||||||
loss.backward()
|
|
||||||
optimizer.step()
|
|
||||||
running_loss += loss.item()
|
|
||||||
if i:
|
|
||||||
print('[%d, %5d] loss: %.3f' %
|
|
||||||
(epoch + 1, i + 1, running_loss))
|
|
||||||
running_loss = 0.0
|
|
||||||
|
|
||||||
print('Finished Training')
|
|
||||||
PATH = '../resources/dane/wytrenowaned.pth'
|
|
||||||
torch.save(net.state_dict(), PATH)
|
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def predict(img_path):
|
|
||||||
net = Net()
|
|
||||||
PATH = '../resources/dane/wytrenowaned.pth'
|
|
||||||
img = Image.open(img_path)
|
|
||||||
pil_to_tensor = transforms.ToTensor()(img).unsqueeze_(0)
|
|
||||||
classes = ('glass', 'metal', 'paper', 'plastic')
|
|
||||||
net.load_state_dict(torch.load(PATH))
|
|
||||||
net.eval()
|
|
||||||
outputs = net(pil_to_tensor)
|
|
||||||
return classes[torch.max(outputs, 1)[1]]
|
|
||||||
|
|
@ -6,9 +6,9 @@ import os
|
|||||||
import h5py
|
import h5py
|
||||||
|
|
||||||
rozmiar_zdj = tuple((500, 500))
|
rozmiar_zdj = tuple((500, 500))
|
||||||
sciezka_do_zdj = "../resources/dane/smieci_stare"
|
sciezka_do_zdj = "resources/smieci_stare"
|
||||||
h5_dane = '../resources/dane/parametry_zdjec.h5'
|
h5_dane = 'parametry_zdjec.h5'
|
||||||
h5_etykiety = '../resources/dane/etykiety.h5'
|
h5_etykiety = 'etykiety.h5'
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def wyznaczHuMomenty(zdj):
|
def wyznaczHuMomenty(zdj):
|
@ -10,17 +10,14 @@ import matplotlib.pyplot as plt
|
|||||||
import mahotas
|
import mahotas
|
||||||
import random
|
import random
|
||||||
from math import ceil
|
from math import ceil
|
||||||
from io import StringIO
|
|
||||||
from sklearn.tree import export_graphviz
|
|
||||||
import pydotplus
|
|
||||||
|
|
||||||
warnings.filterwarnings('ignore')
|
warnings.filterwarnings('ignore')
|
||||||
|
|
||||||
rozmiar_zbioru_testowego = 0.20
|
rozmiar_zbioru_testowego = 0.20
|
||||||
katalog_uczacy = "..\\resources\\smieci_stare"
|
katalog_uczacy = "resources\\smieci_stare"
|
||||||
katalog_testujacy = "..\\resources\\smieci w kontenerach"
|
katalog_testujacy = "resources\\smieci w kontenerach"
|
||||||
h5_parametry = '..\\resources\\dane\\parametry_zdjec.h5'
|
h5_parametry = 'parametry_zdjec.h5'
|
||||||
h5_etykiety = '..\\resources\\dane\\etykiety.h5'
|
h5_etykiety = 'etykiety.h5'
|
||||||
rozmiar_zdj = tuple((500, 500))
|
rozmiar_zdj = tuple((500, 500))
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
@ -32,8 +29,7 @@ def wyznaczHuMomenty(zdj):
|
|||||||
|
|
||||||
def wyznaczHistogram(zdj, mask=None):
|
def wyznaczHistogram(zdj, mask=None):
|
||||||
zdj = cv2.cvtColor(zdj, cv2.COLOR_BGR2HSV)
|
zdj = cv2.cvtColor(zdj, cv2.COLOR_BGR2HSV)
|
||||||
hist = cv2.calcHist([zdj], [0, 1, 2], mask, [8, 8, 8],
|
hist = cv2.calcHist([zdj], [0, 1, 2], mask, [8, 8, 8], [0, 256, 0, 256, 0, 256])
|
||||||
[0, 256, 0, 256, 0, 256])
|
|
||||||
cv2.normalize(hist, hist)
|
cv2.normalize(hist, hist)
|
||||||
return hist.flatten()
|
return hist.flatten()
|
||||||
|
|
||||||
@ -61,25 +57,12 @@ def rozpocznijUczenie():
|
|||||||
h5f_etykiety.close()
|
h5f_etykiety.close()
|
||||||
|
|
||||||
(uczenieDane, testowanieDane, uczenieEtykiety, testowanieEtykiety) = train_test_split(np.array(dane),
|
(uczenieDane, testowanieDane, uczenieEtykiety, testowanieEtykiety) = train_test_split(np.array(dane),
|
||||||
np.array(
|
np.array(etykiety),
|
||||||
etykiety),
|
|
||||||
test_size=rozmiar_zbioru_testowego)
|
test_size=rozmiar_zbioru_testowego)
|
||||||
|
|
||||||
rfc = RandomForestClassifier(max_depth=15, n_jobs=4, random_state=1)
|
rfc = RandomForestClassifier(max_depth=15, n_jobs=4, random_state=1)
|
||||||
rfc.fit(uczenieDane, uczenieEtykiety)
|
rfc.fit(uczenieDane, uczenieEtykiety)
|
||||||
print("uzyskana skutecznosc: ", rfc.score(
|
print("uzyskana skutecznosc: ", rfc.score(testowanieDane, testowanieEtykiety))
|
||||||
testowanieDane, testowanieEtykiety))
|
|
||||||
# tworzenie grafu
|
|
||||||
# dot_data = StringIO()
|
|
||||||
# print(rfc.estimators_)
|
|
||||||
# estimator = rfc.estimators_[5]
|
|
||||||
# export_graphviz(estimator, out_file=dot_data,
|
|
||||||
# feature_names=dane[1],
|
|
||||||
# rounded=True, proportion=False,
|
|
||||||
# precision=2, filled=True,
|
|
||||||
# special_characters=True, class_names=['glass', 'metal', 'paper', 'plastic'])
|
|
||||||
# graph = pydotplus.graph_from_dot_data(dot_data.getvalue())
|
|
||||||
# graph.write_png('graph.png')
|
|
||||||
return rfc
|
return rfc
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
@ -94,8 +77,7 @@ def przewidz(zdjecie, rfc):
|
|||||||
haralick = wyznaczHaralick(zdj)
|
haralick = wyznaczHaralick(zdj)
|
||||||
histogram = wyznaczHistogram(zdj)
|
histogram = wyznaczHistogram(zdj)
|
||||||
|
|
||||||
# ustaw poziomo, jeden za drugim
|
wiersz = np.hstack([momenty, histogram, haralick]) # ustaw poziomo, jeden za drugim
|
||||||
wiersz = np.hstack([momenty, histogram, haralick])
|
|
||||||
wiersz = wiersz.reshape(1, -1) # zmniejsz wymiar z 2 do 1
|
wiersz = wiersz.reshape(1, -1) # zmniejsz wymiar z 2 do 1
|
||||||
przewidywany_typ = rfc.predict(wiersz)[0] # zwraca wartosc 0,1,2,3
|
przewidywany_typ = rfc.predict(wiersz)[0] # zwraca wartosc 0,1,2,3
|
||||||
return klasy[przewidywany_typ] # zwraca glass,metal,paper,plastic
|
return klasy[przewidywany_typ] # zwraca glass,metal,paper,plastic
|
||||||
@ -133,19 +115,15 @@ def wyswietlZdjecia(rfc):
|
|||||||
haralick = wyznaczHaralick(zdjecie)
|
haralick = wyznaczHaralick(zdjecie)
|
||||||
histogram = wyznaczHistogram(zdjecie)
|
histogram = wyznaczHistogram(zdjecie)
|
||||||
|
|
||||||
# ustaw poziomo, jeden za drugim
|
wiersz = np.hstack([momenty, histogram, haralick]) # ustaw poziomo, jeden za drugim
|
||||||
wiersz = np.hstack([momenty, histogram, haralick])
|
|
||||||
wiersz = wiersz.reshape(1, -1) # zmniejsz wymiar z 2 do 1
|
wiersz = wiersz.reshape(1, -1) # zmniejsz wymiar z 2 do 1
|
||||||
|
|
||||||
przewidywany = rfc.predict(wiersz)[0]
|
przewidywany = rfc.predict(wiersz)[0]
|
||||||
prawdopodobienstwo = rfc.predict_proba(wiersz)
|
prawdopodobienstwo = rfc.predict_proba(wiersz)
|
||||||
|
|
||||||
cv2.putText(zdjecie, klasy[przewidywany], (3, 30),
|
cv2.putText(zdjecie, klasy[przewidywany], (3, 30), cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX, 1.0, (255, 0, 0), thickness=3)
|
||||||
cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX, 1.0, (255, 0, 0), thickness=3)
|
cv2.putText(zdjecie, str(prawdopodobienstwo), (3, 60), cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX, 0.5, (255, 0, 0), thickness=1)
|
||||||
cv2.putText(zdjecie, str(prawdopodobienstwo), (3, 60),
|
cv2.putText(zdjecie, i, (3, 460), cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX, 1, (255, 0, 0), thickness=2)
|
||||||
cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX, 0.5, (255, 0, 0), thickness=1)
|
|
||||||
cv2.putText(zdjecie, i, (3, 460), cv2.FONT_HERSHEY_SIMPLEX,
|
|
||||||
1, (255, 0, 0), thickness=2)
|
|
||||||
|
|
||||||
plt.imshow(cv2.cvtColor(zdjecie, cv2.COLOR_BGR2RGB))
|
plt.imshow(cv2.cvtColor(zdjecie, cv2.COLOR_BGR2RGB))
|
||||||
plt.show()
|
plt.show()
|
@ -9,8 +9,8 @@ from keras import backend as K
|
|||||||
|
|
||||||
img_width, img_height = 299, 299
|
img_width, img_height = 299, 299
|
||||||
|
|
||||||
train_data_dir = '../resources/zbior_uczacy'
|
train_data_dir = 'resources/zbior_uczacy'
|
||||||
validation_data_dir = '../resources/smieci'
|
validation_data_dir = 'resources/smieci'
|
||||||
nb_train_samples = 1599
|
nb_train_samples = 1599
|
||||||
nb_validation_samples = 395
|
nb_validation_samples = 395
|
||||||
epochs = 1
|
epochs = 1
|
||||||
@ -79,12 +79,12 @@ def trainModel():
|
|||||||
validation_data=validation_generator,
|
validation_data=validation_generator,
|
||||||
validation_steps=nb_validation_samples // batch_size,
|
validation_steps=nb_validation_samples // batch_size,
|
||||||
shuffle=True)
|
shuffle=True)
|
||||||
model.save_weights('../resources/dane/nowy_wytrenowany.h5')
|
model.save_weights('nowy_wytrenowany.h5')
|
||||||
|
|
||||||
|
|
||||||
def przewidz(path):
|
def przewidz(path):
|
||||||
model = stworzModel()
|
model = stworzModel()
|
||||||
model.load_weights('../resources/dane/wytrenowany.h5')
|
model.load_weights('wytrenowany.h5')
|
||||||
img = load_img(path, target_size=(299, 299))
|
img = load_img(path, target_size=(299, 299))
|
||||||
img_array = img_to_array(img)
|
img_array = img_to_array(img)
|
||||||
img_array = np.expand_dims(img_array, axis=0)
|
img_array = np.expand_dims(img_array, axis=0)
|