5.3 KiB
5.3 KiB
Use case 5 : Wykonanie przelewu
Aktor podstawowy:
Klient dowolnego banku
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
- Klient, cel: Dokonanie przelewu środków.
- Bank, cel: Poprawne zaksięgowanie transakcji, a stan kont został zaktualizowany.
Warunki wstępne:
- Klient Posiada konto bankowe oraz kartę
- Odbiorca Posiada konto bankowe
Warunki końcowe:
- Bankomat powrócił do stanu gotowości
- Transakcja została poprawnie zaksięgowana w banku
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient wkłada kartę do bankomatu.
- Bankomat pobiera dane z karty i prosi o podanie numeru pin.
- Klient podaje pin.
- Bankomat weryfikuje pin.
- Klient wybiera opcję wykonania przelewu.
- Bankomat wyświetla formularz do wpisania numeru konta.
- Klient wprowadza numer konta odbiorcy.
- Bankomat weryfikuję z SOT poprawność numeru konta.
- Bankomat wyświetla formularz do wpisania pozostałych danych odbiorcy.
- Klient wprowadza pozostałe dane odbiorcy.
- Bankomat wyświetla formularz do wpisania kwoty przelewu.
- Klient wprowadza kwotę przelewu.
- Bankomat weryfikuję z SOT czy Klient ma odpowiednie środki do wykonania transakcji i prosi Klienta o potwierdzenie.
- Klient potwierdza chęć wykonania przelewu.
- Bankomat przekazuje transakcję do wykonania przez SOT.
- Bankomat czeka na odpowiedź od SOT oraz informuje Klienta czy transakcja została wykonana.
- Klient odbiera kartę z bankomatu.
- Klient odbiera druk z informacją o potwierdzeniu przelewu.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. Bankomat zawiesza się
- Bankomat anuluje aktualnie przeprowadzaną transakcję.
- Bankomat wydaje Klientowi kartę.
- Bankomat informuje Klienta o anulowaniu transakcji i chwilowej awarii.
- Bankomat wysyła informację o awarii do banku.
- Bankomat przechodzi do ekranu informującym o awarii, zostaje na nim i nie akceptuje interakcji.
*b. Bankomat traci połączenie z siecią
- Bankomat anuluje aktualnie przeprowadzaną transakcję.
- Bankomat wydaje Klientowi kartę.
- Bankomat informuje Klienta o anulowaniu transakcji i chwilowej awarii.
- Bankomat przechodzi w stan próby odzyskania połączenia.
- Bankomat przechodzi do ekranu informującym o awarii, zostaje na nim do odzyskania połączenia i nie akceptuje interakcji.
4a. Klient podaje zły pin pierwszy lub drugi raz
- Bankomat informuje Klienta o wpisaniu złego pinu.
- Bankomat zlicza ilość prób.
- Bankomat prosi o ponowne wprowadzenie pinu.
- Powrót do kroku 3 scenariusza głównego
4b. Klient podaje zły pin trzeci raz
- Bankomat informuje Klienta o wpisaniu złego pinu po raz trzeci.
- Bankomat blokuje kartę Klienta.
- Bankomat przesyła informację o blokadzie do banku Klienta
- Bankomat nie oddaje karty Klientowi.
- Bankomat informuje Klienta o zatrzymaniu i blokadzie karty.
- Bankomat przechodzi w stan gotowości.
8a. Klient podał niepoprawny numer konta odbiorcy
- Bankomat informuje Klienta o błędnie wprowadzonym numerze konta Odbiorcy.
- Bankomat prosi o ponowne wpisanie numeru konta Odbiorcy.
- Powrót do kroku 7 scenariusza głównego.
13a. Klient podał kwotę większą niż może przelać
- Bankomat informuje Klienta o tym że podał zbyt wysoką kwotę.
- Bankomat prosi o ponowne podanie kwoty.
- Powrót do kroku 12 scenariusza głównego.
14a. Klient anuluje przelew
- Bankomat anuluje aktualnie przeprowadzaną transakcję.
- Bankomat informuje Klienta o anulowaniu transakcji.
- Bankomat wydaje Klientowi kartę.
- Bankomat przechodzi w stan gotowości.
16a. Bankomat nie otrzymuje potwierdzenia z SOT lub otrzymuje odpowiedź o nie wykonaniu transakcji
- Bankomat informuje Klienta o chwilowym braku możliwości przeprowadzenia transakcji.
- Bankomat wydaje Klientowi kartę.
- Bankomat przechodzi w stan gotowości.
17a. Klient nie odbiera karty w określonym czasie.
- Bankomat ponownie pobiera kartę.
- Bankomat wyświetla komunikat o pobraniu karty.
- Bankomat przesyła informację o nie odebraniu karty do banku Klienta.
- Bankomat przechodzi w stan gotowości.
Wymagania specjalne:
- Niezbędny jest płaski ekran z ograniczonym kątem widoczności wyświetlanej treści
- Niezbędna jest klawiatura alfanumeryczna do wprowadzania niezbędnych danych
- Możliwość interfejsu wielojęzycznego tj.: polski, angielski, niemiecki
- Autoryzacja musi być dokonana w ograniczonym czasie
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
- Bankomat ma możliwość wykrycia czy się zawiesił.
- Możliwość komunikacji z SOT za pośrednictwem sieci bezprzewodowych, celem weryfikacji i pobrania potrzebnych danych.
- Potwierdzenie wykonania transakcji wraz z innymi informacjami realizowane przez Bankomat na papierowym wydruku.
Kwestie otwarte:
- Czy Klient chcę wprowadzić dodatkowe sposoby autoryzacji oprócz karty + pin
- Czy w przyszłości będzie potrzeba dodania większej ilości języków do interfejsu
- Czy system ma umożliwiać korzystanie z BLIK
- Czy klient ma wybierać czy otrzymać drukowane potwierdzenie