APO-projekt-bankomat/use-case-1.md

4.2 KiB

Use Case 1: Wypłata gotówki

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: oczekuje możliwości szybkiego wprowadzania danych oraz braku błędów

  • Klient: oczekuje wypłaty gotówki oraz dowodu wykonania wypłaty

  • Klient: oczekuje wypłaty gotówki oraz dowodu wykonania wypłaty

  • Bank: oczekuje poprawnie realizowanych transakcji i zadowolenia Klienta

  • SOT: oczekuje otrzymania zapytań w poprawnym protokole transmisji danych.

Warunki wstępne:

Klient posiada konto w banku oraz kartę i zostało przeprowadzone uwierzytelnianie.

Warunki końcowe:

Usługa jest bezpieczna. System księgowy jest zaktualizowany. Rachunek jest wydrukowany. Pieniądze zostały wydane. Dokument autoryzacji płatności jest przechowany.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient wybiera opcję wypłaty gotówki.
  2. System wyświetla kwoty możliwe do wypłaty.
  3. Klient wybiera kwotę do wypłaty.
  4. System wyświetla komunikat proszący o potwierdzenie kwoty.
  5. Klient potwierdza wypłatę środków.
  6. System weryfikuję możliwość wykonania wypłaty z SOT.
  7. System wysuwa kartę oraz informuje klienta o pomyślności tranzakcji.
  8. Klient odbiera kartę.
  9. System wydaje gotówkę oraz potwierdzenie.
  10. Klient odbiera gotówkę oraz potwierdzenie.
  11. Sysyem wraca do ekranu powitenia.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. Awaria systemu

  1. System zawiesza się.
  2. System przywraca stan systemu sprzed zawieszenia. 2a. System był w trakcie obsługi klienta.
    1. System wyswietla komunikat o błędzie.
    2. System wysuwa kartę.
    3. Klient odbiera kartę. 2b. System nie był używany.
  3. System wysyła powiadomienie do operatora.
  4. Operator wyłącza bankomat.

*b. Klient nie jest aktywny przez określony czas.

  1. System wyświetla komunikat o zbyt długiej bezczynności użytkownika.
  2. System wysuwa kartę. 2a. Klient znajduje się przy bankomacie.
    1. Klient odbiera kartę. 2b. Klient zostawił kartę w bankomacie.
    2. System pobiera kartę.
    3. System wysyła powiadomienie do operatora.

*c. Klient wybiera opcję przerwania i zakończenia sesji.

  1. System prosi o potwierdzenie zakończenia działania. 2a. Klient anuluje wychodzenie z sesji. 1. System wraca do stanu z przed wyboru opcji. 2b. Klient potwierdza chęć zakończenia sesji.
    1. System wysuwa kartę.
    2. Klient odbiera kartę.
    3. System wraca do ekranu powitania: Use Case (brak)

3a. Klient wybiera możliwość wprowadzenia własnej kwoty

  1. System wyświetla komunikat proszący o podanie kwoty za pomocą klawiatury.
  2. Klient wprowadza kwotę.

3b. Klient wybiera jedną z gotowych opcji

4a. Klient potwierdza kwotę. 4b. Klient anuluje kwotę: Wypłata gotówki (UC 1)

5a. System wysuwa kartę oraz wyświetla informacje o pomyślności tranzakcji.

  1. Klient odbiera kartę.
  2. System wydaje gotówkę oraz potwierdzenie.
  3. Klient odbiera gotówkę oraz potwierdzenie.

5b. System wyświetla informacje o braku wystarczających środków na kącie.

5c. System wyświetla informacje o braku wystarczającej liczbie banknotów w bankomacie.

  1. System wysyła powiadomienie do operatora.

Wymagania specjalne:

  • Niezbędny jest płaski ekran z ograniczonym kątem widoczności wyświetlanej treści

  • Niezbędna klawiatura numeryczna

  • Autoryzacja musi być dokonana w czasie 30 sekund w 90% przypadków

  • Możliwość interfejsu wielojęzycznego

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

3a. Kwota wprowadzona z klawiatury numerycznej

Kwestie otwarte:

  • Czy system ma pytać o drukowanie potwierdzeń?

  • Czy system ma umożliwiać transakcje zbliżeniowe?

  • Czy system ma umożliwiać użycie flunkcjonalności BLIK?

  • Czy system ma umożliwiać wypłate w różnych walutach?