7.0 KiB
Projekt: Automat
Opis skrócony przypadków użycia
Aktorzy procesu i ich cele:
Aktor | Cel |
---|---|
Klient | zakup produktów |
Zaopatrzeniowiec | uzupełnienie brakujących produktów (lub tych które się kończą) |
Zaopatrzeniowiec | aktualizuje stanu maszyny (w tym gotówkę) |
Serwisant | przeprowadzenie serwisu automatu |
Serwisant | naprawa systemu w przypadku awarii |
System płatniczy | realizacja transakcji gotówkowych i płatności kartą |
Automat | maszyna wydająca posiłki i produkty |
Dział zaopatrzeniowy | osoby odpowiedzialne za dostawę i zaopatrywanie automatu (w produkty i gotówkę) |
Słownik:
Hasło | Opis |
---|---|
Stan magazynowy | ilość produktów danego typu w maszynie |
Minimalny stan magazynowy | ilość produktu danego typu, przy której maszyna wysyła informację o konieczności jej uzupełnienia |
Gotowy produkt | Produkt niewymagający przygotowania, np. Baton, napój w puszcze |
Przygotowany produkt | Produkt wymagający wcześniejszego przygotowania np. Obróbki termicznej: ciepła bułka lub zalania wrzątkiem: kawa, herbata |
Terminal | urządzenie umożliwiające płacenie kartą wyłącznie zbliżeniowo |
Serwisant | odpowiedzialna za utrzymanie poprawnego działania automatu, wsparcie techniczne |
UseCases:
Use Case 1: Automat - Wysłanie komunikatu o stanie magazynowym produktów
Dział zaopatrzeniowy wysyła prośbę o raport stanu magazynowego wszystkich produktów do maszyny o odpowiednim ID. Automat sprawdza stan wszystkich produktów. Automat wysyła raport stanu do działu zaopatrzenia (ilość każdego z produktów).
Use Case 2: Klient - zakup produktu
Klient wprowadza dostępny numer produktu. Automat wyświetla konieczną do zapłacenia kwotę. Klient dokonuje płatności(patrz UC 3 lub UC4). Automat przygotowuje i wydaje produkt. Automat sprawdza stan magazynowy zakupionego produktu. Jeśli, stan magazynowy tego produktu jest równy minimalnemu stanowi magazynowemu, automat poprzez sieć internetową wysyła informację do działu zaopatrzenia ze swoim ID i ID produktu.
Use Case 3: Automat - płatność gotówką
Klient wrzuca monety lub podaje banknoty. Automat sumuje pieniądze i wyświetla pozostałą wartość w czasie rzeczywistym. Jeśli wartość zamówienia zostanie osiągnięta, automat akceptuje płatność. Nadwyżka salda oznacza wydanie reszty. Jeżeli stan któregoś z nominałów jest mniejszy od minimalnego, automat wysyła informację do działu zaopatrzenia ze swoim ID, nominałem i jego ilością.
Use Case 4: Automat - płatność kartą
Klient wybiera płatność kartą. Automat uruchamia terminal. Terminal łączy się z serwisem płatniczym. Automat wyświetla wartość zamówienia na terminalu. Klient dokonuje płatności kartą. Automat wysyła dane potrzebne do przelewu. Automat przetwarza informacje zwrotną. Automat akceptuje transakcje.
Use Case 5: Serwisant - Przeprowadzenie serwisu automatu - “diagnostyka automatu”
Serwisant, przy pomocy dedykowanego systemu uruchamia opcję “diagnostyka automatu”. Automat zmienia swój stan z “gotowy do użytku” na “tryb diagnostyczny”. Automat przeprowadza przygotowaną procedurę diagnozy. Automat generuje raport i wysyła go do działu serwisu. Automat zmienia swój stan na “gotowy do użytku”.
Use Case 6: Zaopatrzeniowiec – Dodanie pieniędzy do automatu
Zaopatrzeniowiec wybiera w systemie opcję “Dodanie pieniędzy”. Zaopatrzeniowiec dodaje monety do poszczególnych przegródek na odpowiednie nominały. Zaopatrzeniowiec włącza funkcję “przeliczenia pieniędzy”. Automat przelicza monety i banknoty oraz wysyła informację do działu zaopatrzeniowego o nowym stanie kasetki. Zaopatrzeniowiec wyłącza funkcję dodawania pieniędzy i przełącza automat w tryb “gotowy do użytku”.
Use Case 7: Zaopatrzeniowiec – Dodanie towaru do automatu
Zaopatrzeniowiec uzupełnia brakujący towar w automacie. Po uzupełnieniu wybiera w systemie opcję “Uzupełniono towar”. Następnie system czujników w automacie sprawdza nowy stan poszczególnych produktów i wysyła odpowiedni raport do działu zaopatrzeniowego. Automat przechodzi w stan gotowości do zamknięcia. Po zamknięciu automat przechodzi w tryb “gotowy do użytku”.
Use Case 8: Serwisant – Naprawa automatu w przypadku awarii systemu
Serwisant wyłącza automat. Następnie pobiera logi systemowe z automatu w celu ich analizy (znalezienia błędu). Po analizie serwisant podpina się do systemu i przełącza go w stan naprawy. Po naprawie serwisant przeprowadza scenariusz zakupu (patrz UC2) a następnie gdy przeszedł on testy to przełącza go w stan gotowości do działania.
Use Case 9 Automat- Generowanie raportu ze sprzedaży
Po wybraniu funkcji “Raport sprzedaży” automat generuje raport, w którym znajdują się informacje kiedy dany produkt został wykupiony i po jakim czasie od ostatniego uzupełninia towaru. Raport po wygenerowaniu zostanie wysłany na działu zaopatrzeniowego.
Use Case 10 Zaopatrzeniowiec - Pobranie pieniędzy z automatu
Zaopatrzeniowiec przełącza automat w stan pobrania pieniędzy. Czujniki w kasetce przeliczają ilość pieniędzy do wydania i następnie generują raport i wysyłają go do działu zaopatrzeniowego i właściciela automatu. Zaopatrzeniowiec pobiera pieniądze. Zaopatrzeniowiec wyłącza funkcję pobierania pieniędzy i przełącza automat w tryb “gotowy do użytku”.
Use Case 11 Automat - Awaryjne wyłączenie się automatu
Automat jest odporny na pojawienie się błędów systemowych podczas działania. W przypadku natrafienia na jeden z nich, automat nie wyłącza się. Zostaje automatycznie pobierany raport błędu, a szczegółowe dane w nim zawarte zostają przesłane do specjalnego systemu powiadomień serwisanta.
Use Case 12 Automat - Alarm przy próbie włamania
Automat za pomocą specjalnego czujnika wykrywa nieautoryzowane otwarcie. Oznacza to próbę włamania. Automat włącza alarm dźwiękowy oraz wysyła powiadomienie z dokładnym czasem oraz identyfikatorem maszyny. Serwisant otrzymuje powiadomienie w specjalnym systemie i jest w stanie wyłączyć alarm dźwiękowy zdalnie.