SystemyDialogowe-ProjektMag.../lab/02-analiza-wymagan.ipynb
2022-03-16 12:33:09 +01:00

5.8 KiB
Raw Permalink Blame History

Logo 1

Systemy Dialogowe

2. Analiza wymagań [laboratoria]

Marek Kubis (2021)

Logo 2

Analiza Wymagań

Projektowanie systemów dialogowych

Projektowanie systemu dialogowego jest procesem zorientowanym na użytkownika (por. Jurafsky and Martin, 2020; Gould and Lewis, 1985), który wymaga:

  1. Analizy tego kim jest docelowy użytkownik systemu i na czym polegają zadania (cele), które chce on zrealizować.

  2. Budowy symulatorów i prototypów.

  3. Przyrostowego rozwoju i testowania z udziałem użytkowników.

Punktami 2 i 3 zajmiemy się na kolejnych zajęciach. Tematem dzisiejszych zajęć jest punkt 1.

Zadania

  1. Wybrać temat projektu.

  2. Zidentyfikować podstawowe zadania (cele), które użytkownik chce zrealizować korzystając z systemu.

  3. Dla każdego zidentyfikowanego zadania napisać przykładowy dialog, w toku którego system zrealizuje cel użytkownika.

  4. Dialogi zapisać w dokumencie requirements-analysis.md i umieścić w katalogu głównym gałęzi master repozytorium projektowego. Dokument proszę przygotować korzystając z szablonu.

Przykładowe tematy projektów

  • System przyjmowania zamówień w restauracji

  • System rezerwacji pokoi hotelowych

  • System rezerwacji wizyt u lekarza

  • System sprzedaży biletów kinowych

  • System sprzedaży biletów kolejowych

  • System obsługi wypożyczeń w bibliotece

  • Asystent zarządzający kalendarzem spotkań

  • Asystent wykonujący podstawowe czynności w systemie operacyjnym

Metody pozyskiwania danych do budowy systemów dialogowych

  1. Eksperymenty typu Czarnoksiężnik z Oz (temat naszych następnych zajęć).

  2. Zapisy rozmów z operatorami infolinii (RODO!).

  3. Dokumenty typu FAQ.

  4. Dialogi z innych, zbliżonych dziedzin.

  5. Dane dialogowe ogólnego przeznaczenia:

Literatura

  1. Dan Jurafsky and James H. Martin, _Speech and Language Processing, 3rd ed. draft, ch. 24, Chatbots and Dialogue Systems, https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/24.pdf, data dostępu: 14 lutego 2021.

  2. Gould, J. D. and Lewis, C. (1985). Designing for usability: Key principles and what designers think. CACM 28(3), 300311. http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.84.8860&rep=rep1&type=pdf, data dostępu: 21 lutego 2021.