systemy_dialogowe/notebooks/01-rodzaje-systemow-dialogowych.ipynb
2023-03-16 17:27:16 +01:00

4.6 KiB
Raw Blame History

Rodzaje systemów dialogowych

Wprowadzenie

Systemy dialogowe można zgrubnie podzielić na dwie kategorie (Jurafsky and Martin, 2020):

  1. chatboty,

  2. systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań (ang. task-oriented dialogue agents).

Chatboty

Przeznaczeniem chatbota jest prowadzenie swobodnej dyskusji z użytkownikiem na dowolny (nienarzucony z góry) temat. Konwersacja z chatbotem nie służy wypełnieniu żadnego z góry określonego zadania.

Klasycznym przykładem chatbota jest ELIZA (Weizenbaum, 1966). Program ten, udając psychoanalityka, miał zademonstrować potencjał tkwiący w komunikacji człowieka z komputerem w języku naturalnym. Jego pythonową implementację znajdziemy w pakiecie nltk.

from nltk.chat import eliza
eliza.demo()

ELIZA składa się ze zbioru wzorców, które są dopasowywane do wypowiedzi użytkownika. Z każdym wzorcem jest powiązany zestaw szablonów, które są wykorzystywane do przygotowania odpowiedzi dla użytkownika.

eliza.pairs[:3]

Systemy dialogowe ukierunkowane na wykonywanie zadań

Systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań będą stanowić główny temat tego przedmiotu. Dla uproszenia będziemy je nazywać _agentami dialogowymi.

Pierwotnie agenty dialogowe były ukierunkowywane na jedno, ściśle określone zadanie. Systemem tego typu był GUS (Bobrow, 1977) umożliwiający planowanie podróży.

Obecnie zarówno w praktyce badawczej jak i w zastosowaniach przemysłowych rozwijane są systemy ukierunkowane na wykonywanie wielu zadań równocześnie, do których należą:

  1. inteligentne asystenty osobiste (ang. _IPA, Intelligent Personal Assistant), np.
  • Alexa,

  • Bixby,

  • Google Assistant,

  • Siri,

    które realizują spersonalizowane cele użytkownika (wyszukiwanie kontaktów w książce adresowej, zarządzanie kalendarzem, zakup produktów).

  1. modele językowe dostosowane do wykonywania poleceń, np.

Zadanie

Zaimplementować program typu ELIZA prowadzący konwersację w języku polskim. Kod źródłowy umieścić w gałęzi chatbot repozytorium projektowego.

Literatura

  1. Dan Jurafsky and James H. Martin, _Speech and Language Processing, 3rd ed. draft, ch. 15, Chatbots and Dialogue Systems, https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/15.pdf data dostępu: 10 marca 2023.

  2. J. Weizenbaum, ELIZA - A Computer Program For the Study of Natural Language Communication Between Man And Machine Communications of the ACM, Vol 9, No 1, January 1966, https://cse.buffalo.edu/~rapaport/572/S02/weizenbaum.eliza.1966.pdf data dostępu: 10 marca 2023.

  3. Bobrow, D. G., Kaplan, R. M., Kay, M., Norman, D. A., Thompson, H., and Winograd, T. (1977). GUS, A frame driven dialog system. Artificial Intelligence 8, 155173.