4.6 KiB
Rodzaje systemów dialogowych
Wprowadzenie
Systemy dialogowe można zgrubnie podzielić na dwie kategorie (Jurafsky and Martin, 2020):
chatboty,
systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań (ang. task-oriented dialogue agents).
Chatboty
Przeznaczeniem chatbota jest prowadzenie swobodnej dyskusji z użytkownikiem na dowolny (nienarzucony z góry) temat. Konwersacja z chatbotem nie służy wypełnieniu żadnego z góry określonego zadania.
Klasycznym przykładem chatbota jest ELIZA (Weizenbaum, 1966). Program ten, udając psychoanalityka, miał zademonstrować potencjał tkwiący w komunikacji człowieka z komputerem w języku naturalnym. Jego pythonową implementację znajdziemy w pakiecie nltk.
from nltk.chat import eliza
eliza.demo()
ELIZA składa się ze zbioru wzorców, które są dopasowywane do wypowiedzi użytkownika. Z każdym wzorcem jest powiązany zestaw szablonów, które są wykorzystywane do przygotowania odpowiedzi dla użytkownika.
eliza.pairs[:3]
Systemy dialogowe ukierunkowane na wykonywanie zadań
Systemy ukierunkowane na wykonywanie zadań będą stanowić główny temat tego przedmiotu. Dla uproszenia będziemy je nazywać _agentami dialogowymi.
Pierwotnie agenty dialogowe były ukierunkowywane na jedno, ściśle określone zadanie. Systemem tego typu był GUS (Bobrow, 1977) umożliwiający planowanie podróży.
Obecnie zarówno w praktyce badawczej jak i w zastosowaniach przemysłowych rozwijane są systemy ukierunkowane na wykonywanie wielu zadań równocześnie, do których należą:
- inteligentne asystenty osobiste (ang. _IPA, Intelligent Personal Assistant), np.
Siri,
które realizują spersonalizowane cele użytkownika (wyszukiwanie kontaktów w książce adresowej, zarządzanie kalendarzem, zakup produktów).
- modele językowe dostosowane do wykonywania poleceń, np.
-
które realizują zadania niewymagające pełnej personalizacji.
Zadanie
Zaimplementować program typu ELIZA prowadzący konwersację w języku polskim.
Kod źródłowy umieścić w gałęzi chatbot
repozytorium projektowego.
Literatura
Dan Jurafsky and James H. Martin, _Speech and Language Processing, 3rd ed. draft, ch. 15, Chatbots and Dialogue Systems, https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/15.pdf data dostępu: 10 marca 2023.
J. Weizenbaum, ELIZA - A Computer Program For the Study of Natural Language Communication Between Man And Machine Communications of the ACM, Vol 9, No 1, January 1966, https://cse.buffalo.edu/~rapaport/572/S02/weizenbaum.eliza.1966.pdf data dostępu: 10 marca 2023.
Bobrow, D. G., Kaplan, R. M., Kay, M., Norman, D. A., Thompson, H., and Winograd, T. (1977). GUS, A frame driven dialog system. Artificial Intelligence 8, 155–173.