APO_Cashpoint/use-case-1.md

6.5 KiB

Use Case 1: Wypłata gotówki

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: oczekuje możliwośći wypłaty gotówki o dowolnej porze dnia.
  • Klient: oczekuje możliwości uzyskania potwierdzenia dokonanej operacji.
  • Bank: przeprowadzana transakcja jest bezproblemowa dla obu stron.

Warunki wstępne:

  • Klient posiada aktywne konto w banku oraz jest w posiadaniu sprawnej karty bankomatowej do tego konta.
  • Bankomat ma aktywne połączenie z bankiem oraz jest w pełni sprawny tj. sprawny ekran, czytnik kart, klawiatura oraz urządzenie do wydawania pieniędzy.

Warunki końcowe:

  • Wypłata gotówki jest bezpieczna i bezproblemowa dla klienta. Klient otrzymał odebrał swoja kartę z czytnika. Jeśli zostało wydrukowane klient otrzymuje potwierdzenie dokonania transakcji. Wydawana jest wybrana ilośc gotówki.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

1.Klient wkłada kartę do czytnika kart w bankomacie.
2.Bankomat wyświetla prośbę o wprowadzane numeru PIN.
3.Klient wprowadza PIN.
4.Bankomat weryfikuje PIN na podstawie konta użytkownika powiązanego z kartą.
5.Bankomat wyświetla możliwe do przeprowadzenia operacje.
6.Klient wybiera opcję wypłaty.
7.Bankomat wyświetla proponowane kwoty wypłaty.
8.Klient wybiera kwotę.
9.Bankomat pyta o potwierdzenie.
10.Klient potwierdza operację i decyduje czy ma ono zostać wydrukowane.
11.Bankomat wydaje kartę.
12.Klient odbiera kartę z czytnika.
13.Bankomat wydaje żądaną ilość pieniędzy.
14.Klient odbiera wypłacone pieniądze z bankomatu.
15.Saldo klienta zostaje pomniejszone o wypłacona sumę pieniędzy.
16.Bankomat drukuje potwierdzenie dokonanej wypłaty gotówki.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. Zawieszenie systemu/Błąd systemu.

  1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu.
  2. Jeśli klient wprowadził kartę do czytnika, zostaje ona wysunięta z bankomatu.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
      1. Przejście do kroku 12a.  
  1. Bankomat powiadamia serwisanta.
  2. Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu.

1a. Czytnik kart uszkodzony.

  1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu czytnika.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
      1. Przejście do kroku 12a.  
  1. Bankomat powiadamia serwisanta.
  2. Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu.

1b. Czytnik kart nie rozpoznaje wprowadzonej karty.

  1. Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu odczytu karty.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
 3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
      1. Przejście do kroku 12a.   
  1. Bankomat wyświetla prośbę, aby klient spróbował ponownie.
  2. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.

4a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN.

  1. Bankomat wyświetla informację o nieprawidłowym kodzie PIN.
  2. Bankomat wysyła do banku informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN.
 2a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN trzeci raz z rzędu.  
   1. Bankomat wyświetla informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN poraz trzeci oraz o zablokowaniu konta.  
   2. Bankomat wydaje kartę.   
   3. Klient odbiera kartę z czytnika.       
      3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
         1. Przejście do kroku 12a.  
   3. Po upływie 5s bankomat powraca na ekran startowy.  
  1. Powrót do kroku 2 ze scenariusza głównego.

8a. Klient wybrał kwotę, która przekracza maksymalną wysokość jednorazowej wypłaty ustalonej przez bank.

  1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty przekraczającej wysokość jednorazowej wypłaty.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
      1. Przejście do kroku 12a. 
  1. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.

8b. Klient wybrał kwotę, która przekracza dzienny limit wypłat klienta.

  1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekrocza dziennego limit wypłat gotówki.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
      1. Przejście do kroku 12a. 
  1. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.

8c. Wybrana kwota przekracza wysokość salda klienta.

  1. Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekracza saldo klienta.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
      1. Przejście do kroku 12a. 
  1. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.

10a. Klient przez 60 sekund nie potwierdził dokonania operacji.

  1. Bankomat wyświetla informację o braku potwierdzenia operacji.
  2. Bankomat wydaje kartę.
  3. Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.  
      1. Przejście do kroku 12a.   
  1. Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.

12a. Klient nie odebrał karty.

  1. Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy.
  2. Jeśli klient nadal nie odebrał karty zostaje ona wciągnięta do środka.
  3. Bankomat wysyła powiadamienie do banku o pozostawionej karcie.
  4. Bank blokuje kartę.
  5. Bankomat powraca na ekran startowy.

14a. Klient przez 60 sekund nie odebrał wypłaconej gotówki z bankomatu.

  1. Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy.
  2. Jeśli klient nadal nie odebrał wypłaconej gotówki zostaje ona wciągnięta do środka.
  3. Bankomat powraca na ekran startowy.

Wymagania specjalne:

  • Domyślnym językiem wyświetlania jest język Polski.
  • Bankomat umożliwia zmianę języka na jeden z poniższych:
    1. Angielski.
    2. Niemiecki.
    3. Hiszpański.
    4. Rosyjski.

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

3a. Kod PIN składa się z 4 cyfr.
8a. Wybrana kwota jest podzielna bez reszty przez liczbę 10.

Kwestie otwarte:

  • Czy obowiązuje minimalna kwota wypłaty gotówki ?