6.4 KiB
Use Case 1: Wypłata gotówki
Aktor podstawowy: Klient
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
- Klient: oczekuje możliwośći wypłaty gotówki o dowolnej porze dnia.
- Klient: oczekuje możliwości uzyskania potwierdzenia dokonanej operacji.
- Bank: przeprowadzana transakcja jest bezproblemowa dla obu stron.
Warunki wstępne:
- Klient posiada aktywne konto w banku oraz jest w posiadaniu sprawnej karty bankomatowej do tego konta.
- Bankomat ma aktywne połączenie z bankiem oraz jest w pełni sprawny tj. sprawny ekran, czytnik kart, klawiatura oraz urządzenie do wydawania pieniędzy.
Warunki końcowe:
- Wypłata gotówki jest bezpieczna i bezproblemowa dla klienta. Klient otrzymał odebrał swoja kartę z czytnika. Jeśli zostało wydrukowane klient otrzymuje potwierdzenie dokonania transakcji. Wydawana jest wybrana ilośc gotówki.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
1.Klient wkłada kartę do czytnika kart w bankomacie.
2.Bankomat wyświetla prośbę o wprowadzane numeru PIN.
3.Klient wprowadza PIN.
4.Bankomat weryfikuje PIN na podstawie konta użytkownika powiązanego z kartą.
5.Bankomat wyświetla możliwe do przeprowadzenia operacje.
6.Klient wybiera opcję wypłaty.
7.Bankomat wyświetla proponowane kwoty wypłaty.
8.Klient wybiera kwotę.
9.Bankomat pyta o potwierdzenie.
10.Klient potwierdza operację i decyduje czy ma ono zostać wydrukowane.
11.Bankomat wydaje kartę.
12.Klient odbiera kartę z czytnika.
13.Bankomat wydaje żądaną ilość pieniędzy.
14.Klient odbiera wypłacone pieniądze z bankomatu.
15.Saldo klienta zostaje pomniejszone o wypłacona sumę pieniędzy.
16.Bankomat drukuje potwierdzenie dokonanej wypłaty gotówki.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. Zawieszenie systemu/Błąd systemu.
- Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu.
- Jeśli klient wprowadził kartę do czytnika, zostaje ona wysunięta z bankomatu.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Bankomat powiadamia serwisanta.
- Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu.
1a. Czytnik kart uszkodzony.
- Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu czytnika.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Bankomat powiadamia serwisanta.
- Bankomat wyświetla informację o niedostępności bankomatu.
1b. Czytnik kart nie rozpoznaje wprowadzonej karty.
- Bankomat wyświetla informację o wystąpieniu błędu odczytu karty.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Bankomat wyświetla prośbę, aby klient spróbował ponownie.
- Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.
4a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN.
- Bankomat wyświetla informację o nieprawidłowym kodzie PIN.
- Bankomat wysyła do banku informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN.
2a. Klient wprowadził nieprawidłowy kod PIN trzeci raz z rzędu.
1. Bankomat wyświetla informację o wprowadzeniu nieprawidłowego kodu PIN poraz trzeci oraz o zablokowaniu konta.
2. Bankomat wydaje kartę.
3. Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
3. Po upływie 5s bankomat powraca na ekran startowy.
- Powrót do kroku 2 ze scenariusza głównego.
8a. Klient wybrał kwotę, która przekracza maksymalną wysokość jednorazowej wypłaty ustalonej przez bank.
- Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty przekraczającej wysokość jednorazowej wypłaty.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.
8b. Klient wybrał kwotę, która przekracza dzienny limit wypłat klienta.
- Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekrocza dziennego limit wypłat gotówki.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.
8c. Wybrana kwota przekracza wysokość salda klienta.
- Bankomat wyświetla informację o wybraniu kwoty, która przekracza saldo klienta.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.
10a. Klient przez 60 sekund nie potwierdził dokonania operacji.
- Bankomat wyświetla informację o braku potwierdzenia operacji.
- Bankomat wydaje kartę.
- Klient odbiera kartę z czytnika.
3a. Klient nie odebrał karty z czytnika.
1. Przejście do kroku 12a.
- Powrót do kroku 1 ze scenariusza głównego.
12a. Klient nie odebrał karty.
- Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy.
- Jeśli klient nadal nie odebrał karty zostaje ona wciągnięta do środka.
- Bankomat wysyła powiadamienie do banku o pozostawionej karcie.
- Bank blokuje kartę.
- Bankomat powraca na ekran startowy.
14a. Klient przez 60 sekund nie odebrał wypłaconej gotówki z bankomatu.
- Bankomat wydaje sygnał dźwiękowy.
- Jeśli klient nadal nie odebrał wypłaconej gotówki zostaje ona wciągnięta do środka.
- Bankomat powraca na ekran startowy.
Wymagania specjalne:
- Domyślnym językiem wyświetlania jest język Polski.
- Bankomat umożliwia zmianę języka na jeden z poniższych:
- Angielski.
- Niemiecki.
- Hiszpański.
- Rosyjski.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
3a. Kod PIN składa się z 4 cyfr.
8a. Wybrana kwota jest podzielna bez reszty przez liczbę 10.