AiPO-gr.12/use-case-3.md

101 lines
3.2 KiB
Markdown

Use case 3: Płatność gotówką
=====================
**Aktor podstawowy:** Klient<!-- np. Klient -->
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Klient: opłacenie zakupu i otrzymanie produktu
- Kasa: przyjmowanie gotówki, opłata produktu, wydanie reszty
Warunki wstępne:
----------------
Klientowi jest widoczny panel wybrania metody płatności
Warunki końcowe:
----------------
Produkt jest oplacony i wydany klientowi
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Klient wybiera metodę płatności gotówka. <!-- np. 1. Klient wkłada kartę do bankomatu. -->
2. Klient wprowadza gotówkę do pojemnika. <!-- np. 2. System prosi o podanie pinu. -->
3. Automat sprawdza czy podana kwota jest wystarczajaca. <!-- np. 3. Klient wprowadza pin.) -->
4. Automat wydaje produkt.
5. Klientowi zostaje wydrukowany paragon
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku -->
1. krok pierwszy rozszerzenia *a
2. krok drugi rozszerzenia *a
1a. Klient decyduje zmienić metodę płatności
1. Klient klika przycisk "Powrót"
2. Automat powraca do ekranu z wybieraniem metod płatności
2a. Klient wprowadza banknotę 100zł i wyżej
1. Automat zwraca banknotę Klientowi
2. Powtarzamy krok 1 dopóki nie zostanie wprowadzona poprawna banknota
3a. Klient wprowadza niedostateczna sume
1. Kasa liczy ile pozostało do zapłaty
2. Kasa prosi Klientowi wprowadzenie pozostałej kwoty do pojemnika
3. Powtarzamy punkty 1-2 dopóki nie zostanie nadana potrzebna kwota dla zapłaty
2a. Klient decyduje zrezygnować z płatnośći
1. Klient klika przycisk "Anuluj"
2. Wprowadzona klientem kwota zostaje zwrócona
3. Wybranie produktu zostaje anulowane
2b. Klient nie wprowadza pieniędzy w ciagu 3 minut
1. Wprowadzona klientem kwota zostaje zwrócona
2. Wybranie produktu zostaje anulowane
Wymagania specjalne:
--------------------
- Napis sumy potrzebnej do zapłaty jest dobrze widoczny na ekranie <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. -->
- Informacja o kwocie pozostałej do zapłaty musi być dokonana w czasie 10 sekund w 90% przypadków
- W przypadkach możliwych błędów w pracy automatu wprowadzona Klientem kwota musi być zwrócona
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
2a. Automat nie obsługuje banknotę 100zł i wyżej
2b. Płatność musi być wykonana tylko w złotych
5a. Po skończeniu płatności musi być wydrukowany paragon <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte:
----------------
- Kiedy musi być powiadomiony Serwisant o niedostatku pieniędzy dla wydania reszty? <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?-->
- W przypadku niedostatku pieniędzy dla wydania reszty Automat musi wysyłać kominikat o niemożliwości wydania reszty?
- W przypadku skończenia papieru albo farby czy musi Automat to definiować w jakiś sposób i powiadomiać o tym Serwisanta?