AiPO-gr.12/use-case-3.md

3.2 KiB

Use case 3: Płatność gotówką

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: opłacenie zakupu i otrzymanie produktu

  • Kasa: przyjmowanie gotówki, opłata produktu, wydanie reszty

Warunki wstępne:

Klientowi jest widoczny panel wybrania metody płatności

Warunki końcowe:

Produkt jest oplacony i wydany klientowi

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient wybiera metodę płatności gotówka.
  2. Klient wprowadza gotówkę do pojemnika.
  3. Automat sprawdza czy podana kwota jest wystarczajaca.
  4. Automat wydaje produkt.
  5. Klientowi zostaje wydrukowany paragon

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. nazwa rozszerzenia

  1. krok pierwszy rozszerzenia *a
  2. krok drugi rozszerzenia *a

1a. Klient decyduje zmienić metodę płatności

  1. Klient wybiera
  2. Automat powraca do ekranu z wybieraniem metod płatności

2a. Klient wprowadza banknotę 100zł i wyżej

  1. Automat zwraca banknotę Klientowi
  2. Powtarzamy krok 1 dopóki nie zostanie wprowadzona poprawna banknota

3a. Klient wprowadza niedostateczna sume

  1. Kasa liczy ile pozostało do zapłaty
  2. Kasa prosi Klientowi wprowadzenie pozostałej kwoty do pojemnika
  3. Powtarzamy punkty 1-2 dopóki nie zostanie nadana potrzebna kwota dla zapłaty
 2a. Klient decyduje zrezygnować z płatnośći
  1. Klient klika przycisk "Anuluj"
  2. Wprowadzona klientem kwota zostaje zwrócona
  3. Wybranie produktu zostaje anulowane

 2b. Klient nie wprowadza pieniędzy w ciagu 3 minut
  1. Wprowadzona klientem kwota zostaje zwrócona
  2. Wybranie produktu zostaje anulowane

Wymagania specjalne:

  • Napis sumy potrzebnej do zapłaty jest dobrze widoczny na ekranie

  • Informacja o kwocie pozostałej do zapłaty musi być dokonana w czasie 10 sekund w 90% przypadków

  • W przypadkach możliwych błędów w pracy automatu wprowadzona Klientem kwota musi być zwrócona

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

2a. Automat nie obsługuje banknotę 100zł i wyżej

2b. Płatność musi być wykonana tylko w złotych

5a. Po skończeniu płatności musi być wydrukowany paragon

Kwestie otwarte:

  • Kiedy musi być powiadomiony Serwisant o niedostatku pieniędzy dla wydania reszty?

  • W przypadku niedostatku pieniędzy dla wydania reszty Automat musi wysyłać kominikat o niemożliwości wydania reszty?

  • W przypadku skończenia papieru albo farby czy musi Automat to definiować w jakiś sposób i powiadomiać o tym Serwisanta?