filled and renamed use-case-8, fixed its references
This commit is contained in:
parent
c59d7d9f9f
commit
62aedcd610
118
use-case-8.md
118
use-case-8.md
@ -1 +1,117 @@
|
||||
# first line
|
||||
Use Case 8: Przyjęcie płatości
|
||||
=====================
|
||||
|
||||
**Aktor podstawowy:** Kasjer
|
||||
|
||||
|
||||
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
||||
-----------------------------------------------
|
||||
|
||||
- Klient:
|
||||
- chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
|
||||
- oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
|
||||
- oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
|
||||
|
||||
- Kasjer:
|
||||
- chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
|
||||
- oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
|
||||
|
||||
- Urząd skarbowy:
|
||||
- chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
|
||||
- oczekuje przejrzystej historii transakcji
|
||||
|
||||
- Właściciel restauracji:
|
||||
- oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
|
||||
- zależy mu na satysfakcji Klienta
|
||||
|
||||
- Agencje Autoryzacji Płatności
|
||||
- oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
|
||||
- oczekują poprawnego działania systemu
|
||||
|
||||
Warunki wstępne:
|
||||
----------------
|
||||
|
||||
Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.
|
||||
|
||||
Warunki końcowe:
|
||||
----------------
|
||||
|
||||
Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.
|
||||
|
||||
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
||||
---------------------------------------
|
||||
|
||||
1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
|
||||
2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
|
||||
3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
|
||||
4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
|
||||
5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
|
||||
6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
|
||||
7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
|
||||
8. System drukuje paragon.
|
||||
9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.
|
||||
|
||||
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
||||
------------------------------------
|
||||
|
||||
*a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
|
||||
<br /> System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji
|
||||
|
||||
1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
|
||||
2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów
|
||||
|
||||
2a. Nieprawidłowy numer stolika
|
||||
|
||||
1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika
|
||||
|
||||
|
||||
4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta
|
||||
|
||||
1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny
|
||||
2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika
|
||||
|
||||
2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny
|
||||
1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
|
||||
2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
|
||||
|
||||
3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika
|
||||
4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika
|
||||
|
||||
6a. Płatość gotówką
|
||||
|
||||
1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
|
||||
2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi
|
||||
|
||||
6b. Płatność kartą
|
||||
|
||||
1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym
|
||||
2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie
|
||||
3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty
|
||||
|
||||
3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności
|
||||
1. System wyświetla informację o błędzie
|
||||
2. Kasjer informuje klienta o awarii
|
||||
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
|
||||
|
||||
3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności
|
||||
1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
|
||||
2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
|
||||
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
|
||||
|
||||
|
||||
Wymagania specjalne:
|
||||
--------------------
|
||||
|
||||
- Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
|
||||
- Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund
|
||||
|
||||
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
||||
---------------------------------------------------------------
|
||||
|
||||
1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.
|
||||
|
||||
Kwestie otwarte:
|
||||
----------------
|
||||
|
||||
- Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
|
||||
- Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe?
|
@ -9,7 +9,7 @@ Aktorzy procesu i ich cele
|
||||
Aktor | Cel
|
||||
-------------------|------------------------------
|
||||
Kelner | <ul> <li>zarządzanie zamówieniami</li> <li>dodanie niestandardowej potrawy do zamówienia</li> <li>sprawdzenie możliwości przygotowania potrawy (czy wystarczy na nią składników)</li> <li>śledzenie statusu zamówienia</li> </ul>
|
||||
Kasjer | <ul> <li>podgląd kosztu zamówienia i przyjęcie płatności</li> </ul>
|
||||
Kasjer | <ul> <li>przyjmowanie płatności</li> </ul>
|
||||
Kucharz | <ul> <li>przyjmowanie i wydawanie zamówień</li> <li>wgląd w zamówienia</li> </ul>
|
||||
Pracownik Spiżarni | <ul> <li>aktualizacja stanu spiżarni</li> </ul>
|
||||
|
||||
@ -89,7 +89,7 @@ Nowa dostawa produktów spożywczych trafia do spiżarni. Pracownik spiżarni we
|
||||
Za pomocą terminala, wprowadza do systemu dostarczoną ilość każdego z przyjętych produktów.
|
||||
System dodaje te wartości do aktualnego stanu spiżarni i zapisuje go.
|
||||
|
||||
### Use case 8: Podgląd kosztu zamówienia i przyjęcie płatności
|
||||
### Use case 8: Przyjęcie płatności
|
||||
|
||||
Klient podchodzi do kasy w celu opłacenia spożytego wcześniej zamówienia. Informuje kasjera o numerze stolika, przy którym siedział.
|
||||
Kasjer, za pomocą terminala, wprowadza numer stolika do systemu. Na tej podstawie system identyfikuje zamówienie oraz wyświetla należną kwotę.
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user