This commit is contained in:
s452711 2021-11-09 21:33:03 +01:00
commit 8722cdcc3f
4 changed files with 233 additions and 37 deletions

View File

@ -7,44 +7,47 @@ Use Case 2: Dodawanie potrawy niestandardowej
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu: Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
----------------------------------------------- -----------------------------------------------
- Odbiorca1: Kelner - Kelner:
- Chce mieć zapisaną w zamówieniu potrawę niestandardową, która jest zgodna z oczekiwaniami klienta. - Chce dodawać i edytować potrawy niestandardowe.
- Oczekuje, że utworzona potrawa niestandardowa zostanie dopisana do zamówienia.
- Chce mieć wgląd w szczegóły potrawy niestandardowej.
- Odbiorca2: Klient - Klient:
- Chce zamówić niestandardową potrawę jako część swojego zamówienia. - Chce zamówić niestandardową potrawę jako część swojego zamówienia.
- Oczekuje sprawnej obsługi i dodania potrawy zgodnej z jego oczekiwaniami.
- Odbiorca3: Kuchnia - Kucharz:
- Chce otrzymać w zamówieniu pełny opis potrawy, aby ją przygotować. - Chce otrzymać w zamówieniu pełny opis potrawy niestandardowej, aby ją przygotować.
Warunki wstępne: Warunki wstępne:
---------------- ----------------
Kelner i terminal kelnera są gotowi na przyjęcie zamówienia danego klienta. Kelner zbiera informacje od klienta na temat zamówienia. Terminal kelnera działa poprawnie.
Warunki końcowe: Warunki końcowe:
---------------- ----------------
Potrawa jest dodana do listy zamówień. Jest traktowana jak każda inna potrawa. Przechowywane są pełne informacje o składnikach potrawy. Potrawa jest dodana do listy zamówień. Jest traktowana jak każda inna potrawa. Przechowywane są pełne informacje o jej składnikach.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa): Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
--------------------------------------- ---------------------------------------
1. Kelner podchodzi do klienta, by przyjąć zamówienie. 1. Klient prosi o zamówienie potrawy niestandardowej.
2. Klient prosi o opcję zamówienia potrawy niestandardowej. 2. Kelner wybiera opcje dodania potrawy niestandarowej.
3. Klient podaje szczegółowe informacje na temat potrawy - jej składniki i dodatki - a kelner zapisuje te informacje. 3. Klient podaje szczegółowe informacje na temat potrawy - klient wybiera bazową potrawę, którą będzie chciał zmodyfikować lub podaje pełną listę składników i dodatków dania.
4. Kelner zatwierdza potrawę. 4. Kelner edytuje składniki i dodatki zgodnie z oczekiwaniami klienta.
5. Potrawa trafia na listę zamówień. Dostępny jest podgląd szczegółowy potrawy. 5. Kelner zatwierdza potrawę.
6. Klient może zamówić kolejną potrawę niestandardową - powtarzane są kroki 2-5. 6. System dodaje potrawę do listy zamówienia. Dostępny jest podgląd szczegółowy potrawy.
7. Zamówienie jest gotowe, kelner odchodzi od stolika, klient czeka na przygotowanie zamówienia. 7. Klient może zamówić kolejną potrawę niestandardową - powtarzane są kroki 1-6.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne): Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------ ------------------------------------
*a. nazwa rozszerzenia <!-- rozszerzenie *a może wystąpić w dowolnym kroku --> *a. W przypadku zawieszenia się systemu:
1. krok pierwszy rozszerzenia *a 1. Kelner resetuje system, prosi o odtworzenie stanu przed zawieszeniem.
2. krok drugi rozszerzenia *a 2. System odtwarza stan zamówienia i potraw niestandardowych.
3a. Brak podanych składników w spiżarni: 3a. Brak podanych składników w spiżarni:
@ -55,34 +58,30 @@ Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
1. Kelner anuluje tworzenie niestandardowej potrawy. 1. Kelner anuluje tworzenie niestandardowej potrawy.
2. Kelner kontynuuje zbieranie informacji na temat innych potraw zamawianych od klienta. 2. Kelner kontynuuje zbieranie informacji na temat innych potraw zamawianych od klienta.
2-5a. Klient zmienia zdanie i prosi kelnera o odrzucenie potrawy niestandardowej w trakcie jej tworzenia:
1. Kelner wybiera opcję anulowania tworzenia niestandardowej potrawy.
2. System nie dodaje do zamówienia anulowanej potrawy niestandardowej.
5a. Potrawa nie jest poprawna (np. jest pusta):
2-4a. Klient zmienia zdanie i prosi kelnera o odrzucenie potrawy niestandardowej w trakcie jej tworzenia: 1. System informuje o błędzie.
1. Kelner anuluje dodawanie niestandardowej potrawy do menu. 2. Kelner informuje klienta o zaistniałej sytuacji.
3. System nie zapisuje informacji o niepoprawnej potrafie.
4. Kontynuowany jest proces zbierania zamówienia od klienta.
Wymagania specjalne: Wymagania specjalne:
-------------------- --------------------
- ... <!--np. Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim. --> - Terminal kelnera działa na ekranie dotykowym.
- ...
- ...
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane: Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
--------------------------------------------------------------- ---------------------------------------------------------------
2a. ... 5a. Potrawa niestandardowa składa się z conajmniej jednego składnika, dodatki są opcjonalne.
2b. ...
3a. ... <!-- np. 3a. Pin składa się z 4 cyfr. -->
Kwestie otwarte: Kwestie otwarte:
---------------- ----------------
- ... <!-- np. Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?--> - Czy niestandardowa potrawa może składać się z jakichkolwiek składnikow ze spiżarni?
- Jakie są ograniczenia dla klienta w wyborze składników i dodatków?
- ...
- ...

View File

@ -0,0 +1,81 @@
Use Case 4: Śledzenie statusu zamówienia
========================================
**Aktor podstawowy:** Kelner
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Kelner:
- chce mieć wgląd w status zamówień, które obsługuje,
- chce zmieniać status zamówień, by wiedzieć, które czynności już wykonał.
- Klient:
- oczekuje szybkiej obsługi.
- Właściciel restauracji:
- oczekuje wydajnej obsługi, aby budować reputację i móc obsłużyć jak najwięcej klientów.
- Kucharz:
- chce wiedzieć, którymi zamówieniami powinien się zająć - czy nie są już przygotowywane
przez innych kucharzy albo, czy nie zostały już zaserwowane,
- chce, żeby zamówienia gotowe były szybko odbierane i serwowane - żeby nie stygły i nie
zajmowały miejsca w kuchni.
- Kasjer:
- chce mieć możliwość zakończania zamówień.
Warunki wstępne:
----------------
- Kelner jest zalogowany do systemu.
Warunki końcowe:
----------------
- Obsługa zamówień przebiegła bez niepotrzebnego czekania.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Kelner przyjął zamówienie. Zostało dodane do listy zamówień ze statusem 'w kolejce'.
2. Kucharz zaczął przygotowywać zamówienie. Status zamówienia na liście zmienił się
na 'w kuchni'. Kelner powinien widzieć ten status na swojej liście.
3. Kucharz przygotował zamówienie. Zmienił jego status na 'gotowe'. Kelner może je odebrać.
4. Kelner odebrał i zaserwował zamówienie. Zmienił jego status na 'oddane'.
5. Klient opłacił zamówienie. Status zmienia się na 'opłacone' (równoznaczne z zakończone).
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. TK zawiesi się. <br>
Aby system działał prawidłowo i nie stwarzał niedogodności klientom,
wszystkie informacje zapisywane są w bazie danych na bieżąco.
1. Kelner resetuje lub bierze inny terminal. Przechodzi przez proces autoryzacji.
2. Terminal łączy się z systemem i pobiera dane.
3. Kelner odzyskuje listę zamówień, którymi się zajmuje. Może także kontynuować ewentualne
przyjmowanie zamówienia.
*b. Kelner albo Kucharz błędnie zmienił stan zamówienia.
1. Należy cofnąć zmianę stanu zamówienia jak najszybciej.
4a. Zamówienie nie zostało zaakceptowane przez klienta.
1. Kelner może zwrócić zamówienie do kuchni. Wtedy jego status zmienia się na 'w kuchni'.
2. Po poprawie zamówienia, kucharz zmienia jego stan na 'gotowe'.
3. Kelner odnosi klientowi zamówienie, zmienia jego stan na 'oddane'.
5a. Klient nie opłacił zamówienia i opuścił restaurację.
1. Można zmienić status zamówienia na 'nieopłacone' (zakończone).
Wymagania specjalne:
--------------------
- Zmiany stanów zamówień trwają bardzo krótko.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
- brak
Kwestie otwarte:
----------------
- Czy zamówienie może zostać anulowane?

View File

@ -1 +1,117 @@
# first line Use Case 8: Przyjęcie płatości
=====================
**Aktor podstawowy:** Kasjer
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
- Klient:
- chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
- oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
- oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
- Kasjer:
- chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
- oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
- Urząd skarbowy:
- chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
- oczekuje przejrzystej historii transakcji
- Właściciel restauracji:
- oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
- zależy mu na satysfakcji Klienta
- Agencje Autoryzacji Płatności
- oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
- oczekują poprawnego działania systemu
Warunki wstępne:
----------------
Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.
Warunki końcowe:
----------------
Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
8. System drukuje paragon.
9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
*a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
<br />&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji
1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów
2a. Nieprawidłowy numer stolika
1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika
4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta
1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny
2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika
2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny
1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika
4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika
6a. Płatość gotówką
1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi
6b. Płatność kartą
1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym
2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie
3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty
3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności
1. System wyświetla informację o błędzie
2. Kasjer informuje klienta o awarii
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności
1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
Wymagania specjalne:
--------------------
- Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
- Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.
Kwestie otwarte:
----------------
- Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
- Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe?

View File

@ -9,7 +9,7 @@ Aktorzy procesu i ich cele
Aktor | Cel Aktor | Cel
-------------------|------------------------------ -------------------|------------------------------
Kelner | <ul> <li>zarządzanie zamówieniami</li> <li>dodanie niestandardowej potrawy do zamówienia</li> <li>sprawdzenie możliwości przygotowania potrawy (czy wystarczy na nią składników)</li> <li>śledzenie statusu zamówienia</li> </ul> Kelner | <ul> <li>zarządzanie zamówieniami</li> <li>dodanie niestandardowej potrawy do zamówienia</li> <li>sprawdzenie możliwości przygotowania potrawy (czy wystarczy na nią składników)</li> <li>śledzenie statusu zamówienia</li> </ul>
Kasjer | <ul> <li>podgląd kosztu zamówienia i przyjęcie płatności</li> </ul> Kasjer | <ul> <li>przyjmowanie płatności</li> </ul>
Kucharz | <ul> <li>przyjmowanie i wydawanie zamówień</li> <li>wgląd w zamówienia</li> </ul> Kucharz | <ul> <li>przyjmowanie i wydawanie zamówień</li> <li>wgląd w zamówienia</li> </ul>
Pracownik Spiżarni | <ul> <li>aktualizacja stanu spiżarni</li> </ul> Pracownik Spiżarni | <ul> <li>aktualizacja stanu spiżarni</li> </ul>
@ -89,7 +89,7 @@ Nowa dostawa produktów spożywczych trafia do spiżarni. Pracownik spiżarni we
Za pomocą terminala, wprowadza do systemu dostarczoną ilość każdego z przyjętych produktów. Za pomocą terminala, wprowadza do systemu dostarczoną ilość każdego z przyjętych produktów.
System dodaje te wartości do aktualnego stanu spiżarni i zapisuje go. System dodaje te wartości do aktualnego stanu spiżarni i zapisuje go.
### Use case 8: Podgląd kosztu zamówienia i przyjęcie płatności ### Use case 8: Przyjęcie płatności
Klient podchodzi do kasy w celu opłacenia spożytego wcześniej zamówienia. Informuje kasjera o numerze stolika, przy którym siedział. Klient podchodzi do kasy w celu opłacenia spożytego wcześniej zamówienia. Informuje kasjera o numerze stolika, przy którym siedział.
Kasjer, za pomocą terminala, wprowadza numer stolika do systemu. Na tej podstawie system identyfikuje zamówienie oraz wyświetla należną kwotę. Kasjer, za pomocą terminala, wprowadza numer stolika do systemu. Na tej podstawie system identyfikuje zamówienie oraz wyświetla należną kwotę.