117 lines
5.2 KiB
Markdown
117 lines
5.2 KiB
Markdown
Use Case 8: Przyjęcie płatności
|
|
=====================
|
|
|
|
**Aktor podstawowy:** Kasjer
|
|
|
|
|
|
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
|
-----------------------------------------------
|
|
|
|
- Klient:
|
|
- chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
|
|
- oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
|
|
- oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
|
|
|
|
- Kasjer:
|
|
- chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
|
|
- oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
|
|
|
|
- Urząd skarbowy:
|
|
- chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
|
|
- oczekuje przejrzystej historii transakcji
|
|
|
|
- Właściciel restauracji:
|
|
- oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
|
|
- zależy mu na satysfakcji Klienta
|
|
|
|
- Agencje Autoryzacji Płatności
|
|
- oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
|
|
- oczekują poprawnego działania systemu
|
|
|
|
Warunki wstępne:
|
|
----------------
|
|
|
|
Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.
|
|
|
|
Warunki końcowe:
|
|
----------------
|
|
|
|
Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.
|
|
|
|
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
1. Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
|
|
2. Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
|
|
3. System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
|
|
4. Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
|
|
5. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
|
|
6. Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
|
|
7. System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
|
|
8. System drukuje paragon.
|
|
9. Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.
|
|
|
|
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
|
------------------------------------
|
|
|
|
*a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
|
|
<br /> System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji
|
|
|
|
1. Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
|
|
2. System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów
|
|
|
|
2a. Nieprawidłowy numer stolika
|
|
|
|
1. System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika
|
|
|
|
|
|
4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta
|
|
|
|
1. Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny
|
|
2. Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika
|
|
|
|
2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny
|
|
1. Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
|
|
2. Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
|
|
|
|
3. Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika
|
|
4. Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika
|
|
|
|
6a. Płatość gotówką
|
|
|
|
1. Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
|
|
2. System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi
|
|
|
|
6b. Płatność kartą
|
|
|
|
1. Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym
|
|
2. Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie
|
|
3. System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty
|
|
|
|
3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności
|
|
1. System wyświetla informację o błędzie
|
|
2. Kasjer informuje klienta o awarii
|
|
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
|
|
|
|
3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności
|
|
1. System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
|
|
2. Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
|
|
3. Klient wybiera inną formę zapłaty
|
|
|
|
|
|
Wymagania specjalne:
|
|
--------------------
|
|
|
|
- Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
|
|
- Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund
|
|
|
|
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
|
---------------------------------------------------------------
|
|
|
|
1. Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.
|
|
|
|
Kwestie otwarte:
|
|
----------------
|
|
|
|
- Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
|
|
- Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe? |