3.1 KiB
3.1 KiB
Use Case 4: Śledzenie statusu zamówienia
Aktor podstawowy: Kelner
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
- Kelner:
- chce mieć wgląd w status zamówień, które obsługuje,
- chce zmieniać status zamówień, by wiedzieć, które czynności już wykonał.
- Klient:
- oczekuje szybkiej obsługi.
- Właściciel restauracji:
- oczekuje wydajnej obsługi, aby budować reputację i móc obsłużyć jak najwięcej klientów.
- Kucharz:
- chce wiedzieć, którymi zamówieniami powinien się zająć — czy nie są już przygotowywane przez innych kucharzy albo, czy nie zostały już zaserwowane,
- chce, żeby zamówienia gotowe były szybko odbierane i serwowane — żeby nie stygły i nie zajmowały miejsca w kuchni.
- Kasjer:
- chce mieć możliwość zakończania zamówień.
Warunki wstępne:
- Kelner jest zalogowany do systemu.
Warunki końcowe:
- Obsługa zamówień przebiegła bez niepotrzebnego czekania.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Kelner przyjął zamówienie. Zostało dodane do listy zamówień ze statusem 'w kolejce'.
- Kucharz zaczął przygotowywać zamówienie. Status zamówienia na liście zmienił się na 'w kuchni'. Kelner powinien widzieć ten status na swojej liście.
- Kucharz przygotował zamówienie. Zmienił jego status na 'gotowe'. Kelner może je odebrać.
- Kelner odebrał i zaserwował zamówienie. Zmienił jego status na 'oddane'.
- Klient opłacił zamówienie. Status zmienia się na 'opłacone' (równoznaczne z zakończone).
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. TK zawiesi się.
Aby system działał prawidłowo i nie stwarzał niedogodności klientom,
wszystkie informacje zapisywane są w bazie danych na bieżąco.
- Kelner resetuje lub bierze inny terminal. Przechodzi przez proces autoryzacji.
- Terminal łączy się z systemem i pobiera dane.
- Kelner odzyskuje listę zamówień, którymi się zajmuje. Może także kontynuować ewentualne przyjmowanie zamówienia.
*b. Kelner albo Kucharz błędnie zmienił stan zamówienia.
- Należy cofnąć zmianę stanu zamówienia jak najszybciej.
4 a. Zamówienie nie zostało zaakceptowane przez klienta.
- Kelner może zwrócić zamówienie do kuchni. Wtedy jego status zmienia się na 'w kuchni'.
- Po poprawie zamówienia, kucharz zmienia jego stan na 'gotowe'.
- Kelner odnosi klientowi zamówienie, zmienia jego stan na 'oddane'.
5 a. Klient nie opłacił zamówienia i opuścił restaurację.
- Można zmienić status zamówienia na 'nieopłacone' (zakończone).
Wymagania specjalne:
- Zmiany stanów zamówień trwają bardzo krótko.
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
- brak
Kwestie otwarte:
- Czy zamówienie może zostać anulowane?