5.2 KiB
Use Case 8: Przyjęcie płatności
Aktor podstawowy: Kasjer
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-
Klient:
- chce poświęcić jak najmniej czasu na opłacanie zamówienia
- oczekuje poprawnie działającego, godnego zaufania systemu
- oczekuje fizycznego dowodu dokonanej płatności
-
Kasjer:
- chce w prosty sposób wprowadzać konieczne dane do systemu
- oczekuje sprawnych odpowiedzi od systemu oraz braku błędów, aby nie irytować klienta
-
Urząd skarbowy:
- chce otrzymać podatek od każdej dokonanej sprzedaży
- oczekuje przejrzystej historii transakcji
-
Właściciel restauracji:
- oczekuje maksymalnej niezawodności systemu, aby ograniczyć straty finansowe
- zależy mu na satysfakcji Klienta
-
Agencje Autoryzacji Płatności
- oczekują komunikacji zgodnej z dokumentacją, aby poprawnie obsługiwać zapytania
- oczekują poprawnego działania systemu
Warunki wstępne:
Kasjer jest zalogowany do systemu. Klient poprawnie złożył zamówienie, które zostało odpowiednio przygotowane i dostarczone do Klienta. Klient zakończył konsumpcję i podszedł do Kasy, aby zrealizować płatność.
Warunki końcowe:
Sprzedaż jest bezpieczna i została zrealizowana na prawidłową kwotę. Sprzedaż została zapisana w systemie, a kwota zaksięgowana. Podatki zostały prawidłowo obliczone. Klient otrzymał fizyczne potwierdzenie dokonanej płatności.
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
- Klient przekazuje Kasjerowi informację o numerze stolika, przy którym siedział.
- Kasjer wprowadza numer stolika poprzez terminal.
- System odnajduje odpowiednie zamówienie na podstawie numeru stolika i wyświetla należną kwotę wraz ze szczegółami zamówienia.
- Kasjer upewnia się, że zawartość wyświetlanego zamówienia jest zgodna z doświadczeniem Klienta oraz informuje o należnej kwocie.
- Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów płatności.
- Klient dokonuje płatności, którą system przetwarza i weryfikuje, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi Agencjami Autoryzacji Płatności.
- System zapisuje i księguje dokonaną płatność.
- System drukuje paragon.
- Klient odbiera paragon i odchodzi od Kasy.
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
*a. W dowolnym czasie, system napotyka błąd uniemożliwiający kontynuowanie płatności
System na bieżąco zapisuje aktualny stan transakcji
- Kasjer restartuje terminal, autoryzuje się.
- System odtwarza stan sprzed awarii na podstawie zapisanych postępów
2a. Nieprawidłowy numer stolika
- System wyświetla informację o błędzie i umożliwia ponowne wpisanie numeru stolika
4a. Zawartość zamówienia nie jest zgodna z doświadczeniem Klienta
-
Kasjer pyta Klienta, czy wprowadzony numer stolika jest poprawny
-
Klient zwraca uwagę na błąd i podaje inny, poprawny numer stolika
2a. Wprowadzony numer stolika był poprawny
- Kasjer wzywa managera, aby wyjaśnić nieprawidłowości
- Sytuacja jest rozwiązywana poza systemem w sposób dostosowany do okoliczności
-
Kasjer anuluje realizację płatności dla błędnego stolika
-
Kasjer wprowadza poprzez terminal prawidłowy numer stolika
6a. Płatość gotówką
- Kasjer wprowadza kwotę otrzymaną w gotówce od Klienta
- System informuje o wysokości reszty, którą Kasjer wyjmuje z Kasy i przekazuje Klientowi
6b. Płatność kartą
-
Należna kwota wyświelta się na zewnętrznym terminalu płatniczym
-
Klient używa karty płatniczej, aby opłacić zamówienie
-
System komunikuje się z odpowiednią Agencją Autoryzacji Płatności i otrzymuje od niej potwierdzenie zapłaty
3a. System napotyka błąd podczas komunikacji z Agencją Autoryzacji Płatności
- System wyświetla informację o błędzie
- Kasjer informuje klienta o awarii
- Klient wybiera inną formę zapłaty
3b. System otrzymuje informację o odrzuceniu płatności
- System wyświetla informację o błędzie oraz drukuje fizyczne potwierdzenie nieudanej transakcji
- Kasjer informuje Klienta o błędzie i przekazuje fizyczne potwierdzenie
- Klient wybiera inną formę zapłaty
Wymagania specjalne:
- Terminal Kasjera obsługiwany jest przez ekran dotykowy
- Informacja o powodzeniu lub niepowodzeniu płatności musi nastąpić w ciągu 30 sekund
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
- Numer stolika jest jego unikalnym identyfikatorem, tabliczka informująca o numerze jest przytwierdzona do blatu każdego stolika w restauracji.
Kwestie otwarte:
- Czy dopuszczamy możliwość wykorzystania kodów rabatowych np. dla stałych klientów?
- Czy istnieje możliwość realizacji płatności poprzez bony podarunkowe?