Projekt_APO_Restauracja/use-cases.md
2021-12-08 13:02:16 +01:00

4.6 KiB

Opis skrócony przypadków użycia

Aktorzy procesu i ich cele

Aktor Cel
Kelner
  • zarządzanie zamówieniami
  • dodanie niestandardowej potrawy do zamówienia
  • sprawdzenie możliwości przygotowania potrawy (czy wystarczy na nią składników)
  • śledzenie statusu zamówienia
Kasjer
  • przyjmowanie płatności
Kucharz
  • przyjmowanie i wydawanie zamówień
  • wgląd w zamówienia
Pracownik Spiżarni
  • aktualizacja stanu spiżarni

Słownik

Hasło Opis
Kasa Terminal przyjmujący zapłaty.
TK Terminal Kelnera.
Kuchnia Terminal w kuchni.
Spiżarnia Terminal w spiżarni.
Zamówienie Lista potraw zamówionych przez klienta
Potrawa Danie z konkretną listą składników oraz dostępnymi dodatkami.
Potrawa Niestandardowa Potrawa ze zmodyfikowanymi składnikami.
Dodatek Coś, co możesz dodać do potrawy.

Przypadki użycia

Use case 1: Zarządzanie zamówieniami

Klient wymienia potrawy, jakie pragnie zamówić z menu restauracji. Kelner, korzystając z TK, tworzy nowe zamówienie i dodaje do niego potrawy wymienione przez klienta. Po złożeniu zamówienia, kelner może (na życzenie klienta) dodawać nowe potrawy oraz modyfikować lub usuwać wybrane istniejące w zamówieniu potrawy. Nowe potrawy można dodawać do momentu zapłaty za zamówienie. Usuwać lub modyfikować daną potrawę z zamówienia można do momentu, aż nie rozpocznie się przyrządzanie tej konkretnej potrawy w kuchni. Potrawy zawarte w zamówieniu są serwowane. Po posiłku klient płaci za potrawy, jakie znajdują się w zamówieniu i opuszcza restaurację.

Use case 2: Dodanie potrawy niestandardowej

Klient opisuje niestandardową potrawę, jaką chce zamówić. Po kolei podaje składniki i dodatki, z jakich chce, aby ta potrawa się składała. Kelner za pomocą TK tworzy potrawę niestandardową i dodaje do niej wszystkie składniki i dodatki które, wymienił klient. Koszt potrawy jest określony na podstawie składników i dodatków, z jakich ta potrawa się składa. Kelner zatwierdza dodanie potrawy niestandardowej i staje się ona częścią zamówienia.

Use case 3: Sprawdzanie możliwości przygotowania potrawy

Kelner przyjmuje zamówienie od klienta. W TK przy każdej potrawie kelner ma informacje na temat dostępności składników potrawy. Kelner zapisuje tylko dania, które są dostępne (mają wszystkie potrzebne składniki w spiżarni) i tylko je przekazuje do kuchni.

Use case 4: Śledzenie statusu zamówienia

Kelner przez cały proces obsługi klienta może sprawdzić stan jego zamówienia w TK. Zamówienia mają swoje stany, które opisują, jaki jest etap realizacji zamówienia klienta. Po przyjęciu zamówienia i przekazaniu go do kuchni TK wyświetla informacje o zrealizowaniu danego zamówienia. Kelner może odebrać gotowe zamówienie z kuchni i zanieść je klientowi.

Use case 5: Przyjmowanie i wydawanie zamówień

Kucharz zaczyna przygotowywać zamówienie. Zmienia jego status na 'przyjęte' poprzez terminal w kuchni. Kucharz kończy przygotowywać zamówienie. Zmienia jego status na 'gotowe', tym samym wydając zamówienie.

Use case 6: Wgląd w zamówienia

Kucharz ma na terminalu w kuchni listę zamówień. Klikając w dowolny jej element, może zapoznać się ze składem danego zamówienia — t.j. listą potraw.

Use case 7: Aktualizacja stanu spiżarni

Nowa dostawa produktów spożywczych trafia do spiżarni. Pracownik spiżarni weryfikuje zgodność faktury z zawartością dostawy. Za pomocą terminala, wprowadza do systemu dostarczoną ilość każdego z przyjętych produktów. System dodaje te wartości do aktualnego stanu spiżarni i zapisuje go.

Use case 8: Przyjęcie płatności

Klient podchodzi do kasy w celu opłacenia spożytego wcześniej zamówienia. Informuje kasjera o numerze stolika, przy którym siedział. Kasjer, za pomocą terminala, wprowadza numer stolika do systemu. Na tej podstawie system identyfikuje zamówienie oraz wyświetla należną kwotę. Klient wybiera jeden z dostępnych sposobów realizowania płatności. System weryfikuje i zapisuje płatność, komunikując się w razie potrzeby z odpowiednimi systemami zewnętrznymi. Klient otrzymuje paragon i odchodzi od kasy.