APO-Bankomat/use-case-5.md

99 lines
4.1 KiB
Markdown
Raw Normal View History

2021-10-27 11:28:08 +02:00
Use Case 5: Sprawdzenie stanu konta
2021-10-27 10:53:45 +02:00
=====================
2021-10-27 11:28:08 +02:00
**Aktor podstawowy:** Klient banku
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
-----------------------------------------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Klient banku: oczekuje możliwości szybkiego wprowadzania danych, braku błędów oprogramowania i uzyskania aktualnych inforamcji o stanie konta
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Przedsiębiorstwo bankowe: chce poprawnie realizowanej wymiany informacji z bankomatem, zadowolenia klienta i tolerancji oprogramowania na możliwe opóźnienia w przesyle danych
2021-11-03 10:20:18 +01:00
- Konserwator: oczekuje otrzymywania wezwań do konkretnej maszyny tylko wtedy, gdy jest ona uszkodzona
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Warunki wstępne:
----------------
2021-11-03 10:20:18 +01:00
- Klient posiada pewne elementy, którymi zamierza zidentyfikować się i uwierzytelnić w programie bankomatu.
- Konserwator posiada urządzenie do odbioru informacji od bankomatu.
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Warunki końcowe:
----------------
2021-11-03 10:17:12 +01:00
Podane przez bankomat inforamcje są bezpieczne i aktualne.
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
---------------------------------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Klient podchodzi do bankomatu i identyfikuje swoją tożsamość
2. Po zaakceptowaniu tożsamości przez bankomat klient uwierzytelnia się
3. Bankomat wyświetla listę dostępnych dla klienta opcji
4. Klient wybiera opcję sprawdzenia stanu konta
5. Bankomat wyświetla aktualny stan konta wraz z historią ostatnich płatności i przyciskiem do jej rozwinięcia
6. Klient wybiera opcję zakończenia podglądu stanu konta
7. Bankomat powraca do widoku listy dostępny opcji
8. Klient wybiera opcję zakończenia sesji
9. Bankomat wydaje klientowi dowód tożsamości i identyfikator, jeżeli elementy te są zwracalne
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
------------------------------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
*a. W dowolnym czasie, dotyczy sytuacji awarii osprzętu bankomatu lub zawieszenia się systemu:
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Bankomat próbuje wydać klientowi dowód tożsamości i uwierzytelnienia, jeżeli elementy te są zwracalne
2. Bankomat przechodzi w stan awaryjny uniemożliwiając jego używanie dla klientów
3. Na miejsce zdarzenia wzywany jest konserwator
4. Przed rozpoczęciem naprawy konserwator prowadza bankomat w stan serwisowy
2021-11-03 10:17:12 +01:00
5. Po skutecznej naprawie konserwator przywraca bankomat do normalnego stanu pracy
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1a. Błąd podczas identyfikacji użytkownika:
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Bankomat wyświetla klientowi ekran błędu identyfikacji i zwraca dowód tożsamości, jeżeli jest on zwracalny
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
2a. Błąd podczas uwierzytelniania klienta:
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Bankomat wyświetla klientowi ekran błędu uwierzytelnienia i zwraca dowód uwierzytelniający, jeżeli jest on zwracalny
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
3a. Brak opcji wyświetlenia stanu konta
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Jeżeli użytkownik nie ma uprawnień do wyświetlenia stanu konta, opcja ta nie zostaje wyświetlona na ekranie
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
5a. Wybór przycisku do rozwinięcia historii transakcji:
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1. Bankomat wyświetla przewijalną listę transakcji wraz z możliwością sortowania
2. Po przeczytaniu interesujących informacji klient wybiera przycisk wyjścia z podglądu historii
3. Bankomat powraca do wyświetlania aktualnego stanu konta ze skróconą historią
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Wymagania specjalne:
--------------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Tekst na ekranie dotykowym powinien być duży i dobrze widoczny, a za razem ciężki do odczytania stojąc z boku automatu
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Bankomat powinien posiadać interfejs wielojęzyczny możliwy do zmienienia na życzenie przedsiębiorstwa bankowego
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Wyświetlanie stanu konta powinno nastąpić w przeciągu około 2 sekund od wybrania tej opcji w bankomacie
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
---------------------------------------------------------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
1a. Identyfikacja zachodzi za pośrednictwem karty
2a. Uwierzytelnianie zachodzi za pośrednictwem wpisania na klawiaturze bankomatu numeru PIN
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
2b. Pin składa się z 4 cyfr i jest wyświetlany na oddzielnym ekranie bankomatu
2021-10-27 10:53:45 +02:00
Kwestie otwarte:
----------------
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Czy oprogramowanie bankomatu ma mieć możliwość odgrywania dźwięków?
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- Jak różnorodne formy identyfikacji i autoryzacji mogą być obsługiwane?
2021-10-27 10:53:45 +02:00
2021-10-27 11:28:08 +02:00
- W jaki sposób bankomat powinien informować konserwatora o awarii?