APO-ATM/use-case-1.md

5.3 KiB

Use Case 1: Wypłata gotówki

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: oczekuje możliwości szybkiego wprowadzenia danych oraz szybkiego i poprawnego wykonania operacji.

  • Właściciel bankomatu: oczekuje poprawnego wykonania operacji i zadowolenia klienta.

  • Bank: oczekuje poprawnego zaksięgowania operacji dokonywanych przez klientów.

Warunki wstępne:

Bankomat działa, ma połączenie z siecią oraz zasilanie.

Warunki końcowe:

Klient otrzymał z bankomatu wpisaną kwotę w gotówce, została mu zwrócona jego karta bankowa i potwierdzenie operacji, jeśli wybrał taką opcję.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient wkłada kartę do bankomatu.
  2. System prosi o podanie PINu.
  3. Klient wprowadza PIN.
  4. System wyświetla opcje możliwe do wykonania w bankomacie.
  5. Klient wybiera opcję wypłaty gotówki.
  6. System prosi o podanie żądanej kwoty do wypłaty.
  7. Klient wprowadza kwotę, jaką chce wypłacić i zatwierdza ją.
  8. System sprawdza czy tyle środków znajduje się na koncie.
  9. System sprawdza czy tyle banknotów znajduje się w bankomacie.
  10. System sprawdza czy ma wystarczająco dużo papieru, by wydrukować potwierdzenie operacji.
  11. System wydaje klientowi banknoty.
  12. System zapisuje informację o wykonanej operacji i wysyła ją do banku w celu jej zaksięgowania.
  13. System pyta czy klient chce otrzymać potwierdzenie wykonanej operacji.
  14. Klient wybiera opcję dot. potwierdzenia.
  15. System drukuje potwierdzenie operacji.
  16. System oddaje klientowi jego kartę bankową.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. Zawieszenie systemu

  1. Serwisant resetuje System, loguje się specjalną kartą i żąda odtworzenia stanu przed zawieszeniem Systemu.

  2. System odtwarza stan przed zawieszeniam.

     2a. System wykrywa błędy.
         1. System wyświetla informację o błędzie, zapisuje go i się resetuje. 
    

1a. Klient wprowadza kartę złą storną.

  1. Bankomat oddaje kartę i wyświetla komunikat o błędzie.

3a. Nieprawidłowy PIN.

  1. System prosi o ponowne podanie PINu.

      1a. Wprowadzono niepoprawny PIN 3 razy.
      	1. System przerywa operację i zwraca kartę.
    
  2. Klient wprowadza prawidłowy numer PIN.

  3. System przechodzi do punktu 4 głównego scenariusza.

5a. Klient wybrał inną opcję.

  1. Klient może cofnąć się do poprzedniego kroku poprzez opcję "powrót".

    	1a. Klient nie cofnął się do wyboru opcji. 
    
     	   1. Przypadek obsługiwany przez inny przypadek testowy. 
    
        1b. Klient wybrał opcję powrotu do menu operacji. 
    
     	   1. Ponowne wkonanie kroku 5.
    

8a. Na koncie bankowym jest za mało środków.

  1. System wyświetla informację o braku środków i ponownie pozwala klientowi wprowadzić inną kwotę.
  2. Klient podaje za dużą kwotę 3 razy.
    1. System wyświetla po raz kolejny komunikat o braku środków i przerywa operację, przechodząc do kroku 16.

9a. W bankomacie jest za mało banknotów, by wypłacić żądaną kwotę.

  1. System wyświetal informację o braku banknotów.

      1a. W bankomacie jest inna, mniejsza suma banknotów. 
    
      	1. W powiadomieniu jest informacja o maksymalnej możliwej wypłacie środków. 
    
      1b. W bankomacie nie ma żadnych banknotów. 
    
      	1. Informacja o braku banknotów jest wyświetlana.
      	2.  System powiadamia serwisanta o braku banknotów.
    

10a. W bankomacie nie ma wystarczająco dużo papieru, by wydrukować potwierdzenie operacji.

  1. System wyświetla powiadomienie o braku papieru i pyta czy klient chce przejść dalej bez potwierdzenia.

      2a. Klient chce przejść dalej. 
    
      	1. System przechodzi do kroku 11.   
    
      2b. Klient nie chce przejść dalej. 
    
      	1. System kończy operację nie obciążając konta klienta i przechodzi do korku 16. 
    

11a. Banknot/y utkwił w bankomacie.

  1. System wykrywa błąd.

        2. System próbuje wydać ponownie banknot/y.
     	   2a. Bankomat wydał wszystkie banknoty potrzebne do wykonania prawdiłowo operacji. 
    
     		   1. System przechodzi do kolejnego kroku.
    
     	   2b. Bankomatowi nie udało się wydać banknotów. 
    
     		   1. System wyświetla numery telefonów serwisantów i innego rodzaju pomocy technicznej.
    

14a. Klient wybrał opcję z potwierdzeniem.

  1. System drukuje potwierdzenie.

14b. Klient wybrał opcję bez potwierdzenia.

  1. System nie drukuje potwierdzenia.

Wymagania specjalne:

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.

  • Interfejs dotykowy i klawiatura numeryczna.

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

1a. Karta jest poprawną kartą bankową.

3a. Pin składa się z 4 cyfr.

7a. Kwota jest liczbą całkowitą większą lub równą 10 i mniejszą bądź równą 5000.

12a. Połączenie z bankiem jest bezpieczne.

Kwestie otwarte:

  • Czy dopuszczamy autoryzację z wykorzystaniem rozpoznawania twarzy?