apo-bankomat/use-case-4.md

4.5 KiB

Use Case 4: Operacja wypłaty pieniędzy

Aktor podstawowy: Klient

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: chce wypłacić pieniądze ze swojej karty bankowej

  • Bank: chce spełnić wszystkie potrzeby klienta, uzyskiwać informacje z bankomatu, żeby można było 'komunikować' z klientem przez system i wykrywać błędy

Warunki wstępne:

Klient posiada konto bankowe oraz aktywną kartę. Karta nie jest uszkodzona i nie jest zastrzeżona. Bankomat wyświetla ekran początkowy

Warunki końcowe:

System poprawnie liczy pieniędzy i aktualizuje dostępność środków w bankomacie.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Klient wkłada kartę do bankomatu.
  2. System prosi o podanie pinu.
  3. Klient wprowadza pin.
  4. Bank potwierdza poprawność wprowadzonego PIN-u.
  5. Bankomat wyświetla wszystkie możliwości interakcji, które może wybrać klient.
  6. Klient wybiera opcję "wypłata pieniędzy".
  7. System prosi o kwotę wypłaty.
  8. Klient wpisuje kwotę i zatwierdza wprowadzaną kwotę.
  9. System potwierdza wprowadzaną kwotę i wysyła informację do banku.
  10. Bank potwierdza informacje o możliwości wypłaty pieniędzy z danego konta i zapisuje zmianę.
  11. Bank zwraca daną informację do systemu.
  12. System realizuje wypłatę.
  13. Bankomat wydaje kartę.
  14. Klient wyciąga kartę.
  15. Bankomat wydaje gotówkę.
  16. Klient odbiera gotówkę i odchodzi od bankomatu.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

*a. System zawiesza się:

  1. Bankomat zatrzymuje kartę
  2. System restartuje się, wykrywa błędy, wyświetla ekran interkacji i kontynuje swoje działanie 2a. System nie może ponownie uruchomić się
    1. Bank otrzymuje informację o błędzie
    2. Bank wysyła komunikat do klienta (przez telefon, e-mail, i t.d.) w sprawie zwroty karty
    3. Bank podejmuje decyzję jak naprawić system

4a. Nieprawidłowy pin:

  1. System sygnalizuje nieprawidłowy pin (znowu zaczynamy od kroku 2) 1a. System sygnalizuje nieprawidłowy pin po trzech próbach
    1. Bankomat zatrzymuje kartę
    2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat
    3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku
    4. Bank wysyła komunikat do klienta w sprawie zatrzymania karty

6a. Bankomata jest pusty i nie może wydać pieniędzy:

  1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy, bo bankomat jest pusty (przychodzimy do kroku 14)

8a. Klient anuluje operację wypłaty pieniędzy (przychodzimy do kroku 5)

9a. W bankomacie nie ma wystarczającej ilości pieniędzy:

  1. System wyświetla informację, że bankomat nie ma wystarczającej ilości pieniędzy (przychodzimy do kroku 14)

10a. Bank odmawia skorzystania z tej możliwości:

  1. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę, bo karta nie ma wystarczającej ilości środków na koncie albo z powodu dziennego limitu wypłat z bankomatu 1a. Bank wysyła komunikat do systemu, że nie można wypłacić gotówkę w celach bezpieczeństwa klienta
    1. System wyświetla informację, że nie można wypłacić pieniędzy i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku (przychodzimy do kroku 14)
  2. System wyświetla informację otrzymaną od banku (przychodzimy do kroku 14)

11a. System nie otrzymuje zwrotnej informacji od banku:

  1. System ponownie wysyła informację do banku
  2. System otrzymuje informację zwrotną 2a. System nie otrzymuje informację zwrotną
    1. Bankomat zatrzymuje kartę
    2. System powiadamia klienta, że karta została zatrzymana przez bankomat i prosi o kontakt z najbliższym oddziałem banku
    3. System wysyła informację o zatrzymaniu karty do banku

Wymagania specjalne:

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim i angielskim.

  • System oczekuje zwrotnej informacji od banku maksymalnie 15 sekund.

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

4a. Pin składa się z 4 cyfr.

  1. Kwota nie może być większa niż million złotych i nie może zaczynać się od 0.

Kwestie otwarte:

  • Czy chcemy obsługiwać karty zbliżeniowe?

  • Czy chcemy obsługiwać niewidomych?