apo-bankomat/ use-case-6.md

3.9 KiB

Use Case 6: Wplata na konto

Aktor podstawowy: Klient banku

Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:

  • Klient: chce wpłacić gotówkę na swoje konto bankowe.

  • Bank: bank chce odebrać u klienta gotówkę, aby kontrolować go;

  • Urząd Skarbowy: chce widzieć dochody i straty klienta.

Warunki wstępne:

Klient zalogował się do bankomatu i znajduje się na stronie wyboru operacji.

Warunki końcowe:

Klient wpłacił gotówkę na swoje konto bankowe. Bank otrzymał pieniądze klienta.

Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):

  1. Bankomat wyświetla wszystkie opcje.
  2. Klient wybiera operację „wpłata gotówki”.
  3. System prosi klienta o wprowadzeniu kwoty wpłaty.
  4. Klient wprowadza kwotę i zatwierdza;
  5. System otwiera slot do przejmowania gotówki,
  6. Klient wkłada gotówkę do tego slotu i zatwierdza.
  7. System zamyka slot do przejmowania gotówki,
  8. System liczy gotówkę.
  9. System prosi klienta zatwierdzić, czy poprawnie przeliczył gotówkę.
  10. Klient zatwierdza operację wpłaty.
  11. System informuje bank klienta o wpłacie na konto i drukuje paragon klientowi.
  12. Bankomat wysuwa kartę.
  13. Klient odbiera kartę i odchodzi od bankomatu.

Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):

a* Na dowolnym etapie, jeżeli od klienta nie ma aktywności więcej niż 30 sekund

  1. bankomat włącza sygnał dźwiękowy i wydaje komunikat w którym pyta klienta, czy chce kontynuować.
  2. klient wybiera opcje, "tak".
2a. od klienta nie ma odpowiedzi 20 sekund lub wybrał “nie”

  1. system anuluje operację.
  2. punkt 12 ścieżki podstawowej.  

b* Na dowolnym etapie, klient może zakończyć operację i odebrać kartę.

  1. punkt 12 ścieżki podstawowej.

c* Awaria zasilania

  1. system przechodzi na zasilanie awaryjnie
  2. zasilanie awaryjnie pozwala klientowi skończyć bieżącą operacje.
  3. system przechodzi do trybu oczekującego na prąd, korzystanie z systemy jest niemożliwie.
  4. po naprawie prądu, system odblokuje się i działa w trybie normalnym.

4a. Klient wprowadził kwotę wyższą lub niższą niż bankomat może obsłużyć.

  1. system informuje klienta, że nie może zrobić taką wpłatę.
  2. punkt 3 ścieżki podstawowej.

8a. Klient włożył uszkodzony banknot.

  1. system otwiera slot i oddaje banknoty.
  2. informuje klienta o uszkodzonym banknocie i prosi podejść do placówki banku.
  3. punkt 12 ścieżki podstawowej.

8b. Kwota obliczona przez system nie zgadza się z kwota wprowadzą przez klienta.

  1. system otwiera slot i oddaje klientowi jego banknoty.
  2. system informuje, że kwota wprowadzona przez klienta nie zgadza się z obliczoną przez system.
  3. punkt 12 ścieżki podstawowej.

9a. Bank nie zatwierdził wpłatę na konto, lub nie ma połączenia z bankiem klienta.

  1. system otwiera slot i oddaje klientowi jego banknoty.
  2. system informuje klienta że wpłata nie udała się.
  3. punkt 12 ścieżki podstawowej.

11a. Klient nie odebrał kartę.

  1. System zabiera kartę.

Wymagania specjalne:

  • Interfejs użytkownika musi być dostępny w języku polskim, angielski, niemieckim.

  • Ekran z kątem widzenia w pionie / w poziomie 96 (pion), 96 (poziom)

  • ...

Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:

c*. Awaryjnie zasilianie aby zabezpieczyć system przed nieprzewidzianą awarią prądu.

a*. Głośniki dla sygnału dźwiękowego

  1. Kwota wpłaty nie może przekraczać 5000 (pięć tysięcy) złotych, nie może być ułamkowej, zerowej, ma być podzielna przez 10 bez reszty.

Kwestie otwarte:

  • Czy na pewno gotówka klienta w banku będzie w bezpieczeństwie.