APO_Bankomat/use-cases.md

72 lines
6.4 KiB
Markdown

Opis skrócony przypadków użycia
===============================
Aktorzy procesu i ich cele
--------------------------
| Aktor | Cel |
|----------|----------------------------------|
| Klient | Wypłata pieniędzy |
| | Wpłata pieniędzy |
| | Sprawdzenie salda konta |
| | Kupno karty prepaid |
| | Transfer pieniędzy |
|----------|----------------------------------|
|Serwisant | Uzupełnienie banknotów |
| | Uzupełnienie papieru |
| | Naprawa usterki w bankomacie |
|----------|----------------------------------|
| Bank | Pobranie historii transakcji |
| | Pobranie stanu bankomatu |
Słownik
-------
Hasło |Opis
--------------|-----------------------------
Karta prepaid |Karta płatnicza, której użycie wymaga wcześniejszego zasilenia środkami pieniężnymi.
Kod PIN |4-cyfrowy kod zabezpieczający transakcje dokonywane kartą płatniczą.
Przypadki użycia
----------------
### Use case 1: Wypłata pieniędzy
Klient przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Klient wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Klient wybiera opcje wypłaty pieniędzy. Klient wprowadza jaką kwotę chce wypłacić. System weryfikuje stan konta klienta oraz stan nominałów w bankomacie. System wyświetla w jakich nominałach wypłaci pieniądze. System aktualizuje stan nominałów w bankomacie oraz stan konta klienta. System oddaje klientowi kartę. Klient otrzymuje banknoty. System wyświetla zapytanie o wydrukowanie potwierdzenia transakcji. Klient akceptuje zapytanie wybierając odpowiednią opcje. System drukuje potwierdzenie transakcji. Klient odbiera potwierdzenie i odchodzi od bankomatu.
### Use case 2: Wpłata pieniędzy
Klient przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Klient wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Klient wybiera opcje wpłaty pieniędzy. Klient wprowadza jaką kwotę chcę wpłacić. Klient wprowadza banknoty. System weryfikuje otrzymane banknoty. System wyświetla potwierdzenie otrzymania banknotów oraz ilość otrzymanych nominałów. Klient akceptuje wpłatę pieniędzy. System aktualizuje stan konta klienta oraz stan nominałów w bankomacie. System oddaje klientowi kartę. System wyświetla zapytanie o wydrukowanie potwierdzenia transakcji. Klient akceptuje zapytanie wybierając odpowiednią opcje. System drukuje potwierdzenie transakcji. Klient odbiera potwierdzenie i odchodzi od bankomatu.
### Use case 3: Sprawdzenie salda konta
Klient przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Klient wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Klient wybiera opcje sprawdzenia salda konta. System wyświetla stan konta klienta. Klient wybiera opcje wyjęcia karty. System oddaje klientowi kartę. Klient odchodzi od bankomatu.
### Use case 4: Kupno karty prepaid
Klient przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Klient wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Klient wybiera opcje kupna karty prepaid. System wyświetla cenę karty i pyta o potwierdzenie transakcji. Klient akcpetuje transakcje. System weryfikuje stan konta klienta oraz stan kart prepaid w bankomacie. System aktualizuje stan kart prepaid w bankomacie oraz stan konta klienta. System oddaje klientowi kartę. System wydaje kartę prepaid. Klient odchodzi od bankomatu.
### Use case 5: Transfer pieniędzy
Klient przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Klient wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Klient wybiera opcje transferu pieniędzy. Klient podaje imię, nazwisko i numer konta odbiorcy. System sprawdza poprawność danych. System sprawdza czy odbiorca posiada aktywną usługę transferu. Klient wprowadza kwotę transferu. System sprawdza czy klient posiada wystarczająco środków na koncie oraz pyta o potwierdzenie. Klient akceptuje transfer. System aktualizuje stan konta klienta oraz odbiorcy transferu. System oddaje klientowi kartę. Klient odchodzi od bankomatu.
### Use case 6: Uzupełnienie pieniędzy
Serwisant przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Serwisant wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Serwisant wybiera opcje uzupełnienia pieniędzy. System zwalnia zabezpieczenia. Serwisant uzupełnia stan nominałów w bankomacie i wprowadza do systemu o ile zwiększyła się ilość każdego z nich. Serwisant akceptuje uzupełnienie pieniędzy. System zabezpiecza bankomat przed otwarciem. System aktualizuje stan nominałów w bankomacie. System oddaje serwisantowi kartę. Serwisant odchodzi od bankomatu.
### Use case 7: Uzupełnienie papieru
Serwisant przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Serwisant wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Serwisant wybiera opcje uzupełnienia papieru. System zwalnia zabezpieczenia. Serwisant uzupełnia stan papieru. Serwisant akceptuje uzupełnienie papieru. System zabezpiecza bankomat przed otwarciem. System aktualizuje stan papieru w bankomacie. System oddaje serwisantowi kartę. Serwisant odchodzi od bankomatu.
### Use case 8: Naprawa usterki w bankomacie
Serwisant przychodzi do bankomatu i wkłada kartę. Serwisant wprowadza kod PIN. System weryfikuje jego poprawność. System wyświetla możliwe opcje. Serwisant wybiera opcje otwarcia bankomatu. System zwalnia zabezpieczenia. Serwisant naprawia usterkę. Serwisant potwierdza zakończenie serwisu. System zabezpiecza bankomat przed otwarciem. System planuje następny restart systemu. System oddaje serwisantowi kartę. Serwisant odchodzi od bankomatu.
### Use case 9: Pobranie histori transakcji
Bank łączy się z systemem. Bank wprowadza dane do weryfikacji. System weryfikuje poprawność danych. System wyświetla możliwe opcje. Bank wybiera opcje pobrania historii transakcji. System pobiera ostatnią historię transakcji i przesyła do banku. Bank odbiera historię transakcji i rozłącza się z systemem.
### Use case 10: Pobranie stanu bankomatu
Bank łączy się z systemem. Bank wprowadza dane do weryfikacji. System weryfikuje poprawność danych. System wyświetla możliwe opcje. Bank wybiera opcje pobrania stanu bankomatu. System pobiera stan bankomatu i przesyła do banku. Bank odbiera stan bankomatu i rozłącza się z systemem.