126 lines
4.7 KiB
Markdown
126 lines
4.7 KiB
Markdown
Use Case 2: Wpłata pieniędzy
|
|
=====================
|
|
|
|
**Aktor podstawowy:** Klient
|
|
|
|
|
|
Główni odbiorcy i oczekiwania względem systemu:
|
|
-----------------------------------------------
|
|
|
|
- Klient: oczekuje szybkiej wpłaty pieniędzy, szybkiej aktualizacji stanu konta oraz potwierdzenia wpłaty
|
|
|
|
- Bank: oczekuje poprawnej realizacji wpłaty, zaaktualizowania stanu bankomatu po wpłacie
|
|
|
|
- Dostawca usług bazodanowych: oczekuje poprawnej i bezpiecznej aktualizacji danych po każdej transakcji
|
|
|
|
Warunki wstępne:
|
|
----------------
|
|
|
|
Klient przeszedł wstępną weryfikację i wybrał opcję wpłaty pieniędzy.
|
|
|
|
Warunki końcowe:
|
|
----------------
|
|
|
|
Transakcja przebiegła poprawnie. Stan konta klienta został zaaktualizowany odpowiednio do wprowadzonej kwoty. Klient otrzymał potwierdzenie. Informacje o banknotach w bankomacie zostały zaaktualizowane.
|
|
|
|
Scenariusz główny (ścieżka podstawowa):
|
|
---------------------------------------
|
|
|
|
1. Klient wprowadza, jaką kwotę chce wpłacić.
|
|
2. Klient wprowadza banknoty i potwierdza wprowadzenie całej kwoty do bankomatu.
|
|
3. System weryfikuję otrzymane banknoty.
|
|
4. System wyświetla potwierdzenie otrzymania banknotów oraz ilość otrzymanych nominałów.
|
|
5. Klient akceptuje wpłatę pieniędzy.
|
|
6. System aktualizuje stan konta klienta.
|
|
7. System aktualizuje stan nominałów w bankomacie.
|
|
8. System oddaje klientowi kartę.
|
|
9. System wyświetla zapytanie o wydrukowanie potwierdzenia transakcji.
|
|
10. Klient akceptuje zapytanie wybierając odpowiednią opcje.
|
|
11. System drukuje potwierdzenie transakcji.
|
|
12. Klient odbiera potwierdzenie.
|
|
|
|
Rozszerzenia (ścieżki alternatywne):
|
|
------------------------------------
|
|
|
|
*a. Klient anulował transakcje
|
|
|
|
1. System prosi o potwierdzenie anulowania transakcji.
|
|
2. Klient akceptuje zapytanie.
|
|
3. System kończy transakcję i oddaje kartę klientowi.
|
|
|
|
*b. System zawiesił się
|
|
|
|
1. System anuluje wszystkie wprowadzone dane.
|
|
2. System powiadamia dostawce usług bankomatowych oraz bank o awarii.
|
|
3. System kończy transakcję.
|
|
|
|
1a. System wykrył nieprawidłowe dane.
|
|
|
|
1a. Nie przekroczono limitu wprowadzania danych
|
|
1. System prosi o ponowne wprowadzenie danych.
|
|
2. Powrót do scenariusza głównego.
|
|
|
|
1b. Przekroczono limit wprowadzania danych
|
|
1. System wyświetla informację o przekroczeniu limitu prób.
|
|
2. System oddaje klientowi kartę.
|
|
3. System kończy transakcje.
|
|
|
|
2a. Klient nie potwierdza wprowadzenia całej kwoty do bankomatu.
|
|
|
|
1. Klient wprowadza kolejny banknot do bankomatu.
|
|
2. Powrót do punktu 2. scenariusza głównego.
|
|
|
|
3a. System zweryfikował banknoty jako uszkodzone.
|
|
|
|
1. System wyświetla informację, że wprowadzone banknoty są uszkodzone.
|
|
2. System zwraca banknoty klientowi.
|
|
3. System kończy transakcję.
|
|
|
|
6-7a. Błąd systemu podczas aktualizacji stanu banknotów w bankomacie lub stanu konta klienta.
|
|
|
|
1a. Nie przekroczono limitu prób aktualizacji
|
|
1. System ponawia próbę aktualizacji danych.
|
|
2. Powrót do scenariusza głównego.
|
|
|
|
1b. Przekroczono limit prób aktualizacji
|
|
1. System wyświetla informację o przekroczeniu limitu prób aktualizacji.
|
|
2. System oddaje klientowi wprowadzone banknoty.
|
|
3. System anuluje wszystkie wprowadzone dane.
|
|
4. System oddaje klientowi kartę.
|
|
5. System kończy transakcje.
|
|
|
|
10a. Klient nie zaakceptował wydrukowania potwierdzenia transakcji
|
|
|
|
1. System nie drukuje potwierdzenia transakcji.
|
|
2. System wyświetla informację o zakończeniu transakcji.
|
|
|
|
Wymagania specjalne:
|
|
--------------------
|
|
|
|
- Wielojęzyczny interfejs użytkownika - przynajmniej język polski i angielski.
|
|
|
|
- Interfejs bankomatu musi być prosty i intuicyjny.
|
|
|
|
- Szyfrowanie danych klienta, aby zapewnić bezpieczeństwo informacji.
|
|
|
|
Wymagania technologiczne oraz ograniczenia na wprowadzane dane:
|
|
---------------------------------------------------------------
|
|
|
|
*a. Wprowadzane dane, takie jak PIN, powinny być szyfrowane dla ochrony prywatności klienta.
|
|
|
|
1a. Kwota do wpłaty nie może przekraczać 10000 zł i musi być liczbą całkowitą.
|
|
|
|
1b. Ilość prób wprowadzenia poprawnych danych nie może być większa niż 5.
|
|
|
|
1c. Bankomat powinien umożliwiać wpłatę różnych nominałów banknotów.
|
|
|
|
9a. Potwierdzenie transakcji powinno zawierać istotne informacje, takie jak data, kwota wpłaty i stan konta.
|
|
|
|
Kwestie otwarte:
|
|
----------------
|
|
|
|
- Czy dajemy możliwość klientowi na wpłatę pieniędzy innym sposobem niż gotówka, np. przelewem?
|
|
|
|
- Czy bankomat powinien być zooptymalizowany równieź pod kątem osób z niepełnosprawnościami, np. implementując interfejs głosowy?
|
|
|
|
- Czy klient może otrzymać potwierdzenie transakcji w formie elektronicznej na swoją aplikację mobilną? |