adding a*
This commit is contained in:
parent
895c9b3569
commit
d8b997126d
5
main.py
5
main.py
@ -24,8 +24,9 @@ def main():
|
||||
y = pygame.mouse.get_pos()[1]
|
||||
wiersz = ekran.sprawdz_ktory_wiersz(x)
|
||||
kolumna = ekran.sprawdz_ktora_kolumna(y)
|
||||
docelowy_stan = wyszukiwanie.Stan(wiersz * 70, kolumna * 70, 0)
|
||||
wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, docelowy_stan, grid_points)
|
||||
docelowy_stan = wyszukiwanie.Stan(wiersz * 70, kolumna * 70, 1)
|
||||
# wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_bfs(wozek.obecnyStan, docelowy_stan, grid_points)
|
||||
wezel = wyszukiwanie.wyszukiwanie_a_star(wozek.obecnyStan, docelowy_stan, grid_points)
|
||||
sciezka = wyszukiwanie.znajdz_sciezke(wezel)
|
||||
wozek.przemiesc_wozek_po_sciezce(sciezka)
|
||||
|
||||
|
135
wyszukiwanie.py
135
wyszukiwanie.py
@ -1,4 +1,6 @@
|
||||
from grid import GridCellType
|
||||
import heapq
|
||||
|
||||
|
||||
class Stan:
|
||||
def __init__(self, x, y, kierunek):
|
||||
@ -6,21 +8,38 @@ class Stan:
|
||||
self.y = y
|
||||
self.kierunek = kierunek
|
||||
|
||||
def __eq__(self, other):
|
||||
return self.x == other.x and self.y == other.y and self.kierunek == other.kierunek
|
||||
|
||||
|
||||
class Wezel:
|
||||
def __init__(self, stan, rodzic):
|
||||
def __init__(self, stan, waga=0, g=0, h=0, rodzic=None, ):
|
||||
self.stan = stan
|
||||
self.waga = waga
|
||||
self.g = g # koszt dotarcia do wezla
|
||||
self.h = h # heurystyka
|
||||
self.rodzic = rodzic
|
||||
self.f = g + h # koszt calkowity
|
||||
|
||||
def nastepnik(wezel, licznik, search_grid):
|
||||
def __lt__(self, other):
|
||||
return self.f < other.f
|
||||
|
||||
def __eq__(self, other):
|
||||
return self.stan == other.stan
|
||||
|
||||
|
||||
def znajdz_nastepcow(wezel, search_grid, ktory_algorytm):
|
||||
# gora -> prawo -> dol -> lewo | obrot w prawo
|
||||
# gora -> lewo -> dol -> prawo | obrot w lewo
|
||||
# 0 gora 1 prawo 2 dol 3 lewo
|
||||
x = wezel.stan.x
|
||||
y = wezel.stan.y
|
||||
obrot_w_prawo = Wezel(Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4), licznik)
|
||||
obrot_w_lewo = Wezel(Stan(x, y, 3 if wezel.stan.kierunek == 0 else wezel.stan.kierunek - 1), licznik)
|
||||
|
||||
obrot_w_prawo = Wezel(Stan(x, y, (wezel.stan.kierunek + 1) % 4))
|
||||
obrot_w_prawo.rodzic = wezel
|
||||
obrot_w_prawo.waga = 1
|
||||
obrot_w_lewo = Wezel(Stan(x, y, 3 if wezel.stan.kierunek == 0 else wezel.stan.kierunek - 1))
|
||||
obrot_w_lewo.rodzic = wezel
|
||||
obrot_w_lewo.waga = 1
|
||||
if wezel.stan.kierunek == 0:
|
||||
y -= 70
|
||||
elif wezel.stan.kierunek == 1:
|
||||
@ -31,51 +50,103 @@ def nastepnik(wezel, licznik, search_grid):
|
||||
x -= 70
|
||||
|
||||
wezly = [obrot_w_prawo, obrot_w_lewo]
|
||||
ruch_w_przod = Wezel(Stan(x, y, wezel.stan.kierunek), licznik)
|
||||
|
||||
ruch_w_przod = Wezel(Stan(x, y, wezel.stan.kierunek))
|
||||
ruch_w_przod.rodzic = wezel
|
||||
# sprawdzenie czy nie wyjdzie poza plansze
|
||||
if 0 <= x <= 910 and 0 <= y <= 910:
|
||||
if ktory_algorytm == 1:
|
||||
x1 = x / 70
|
||||
y1 = y / 70
|
||||
if search_grid.grid[(x1, y1)] is GridCellType.FREE:
|
||||
wezly.append(ruch_w_przod)
|
||||
|
||||
else:
|
||||
wezly.append(ruch_w_przod)
|
||||
return wezly
|
||||
|
||||
|
||||
def wyszukiwanie_bfs(stan_poczatkowy, stan_docelowy, search_grid):
|
||||
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy, 0)
|
||||
pierwszy_wezel = Wezel(stan_poczatkowy)
|
||||
fringe = [pierwszy_wezel]
|
||||
odwiedzone = [pierwszy_wezel]
|
||||
licznik = 0
|
||||
global mapa
|
||||
mapa = dict()
|
||||
while fringe:
|
||||
wezel = fringe.pop(0)
|
||||
licznik = licznik + 1
|
||||
mapa[licznik] = wezel
|
||||
if stan_docelowy.x == wezel.stan.x and stan_docelowy.y == wezel.stan.y:
|
||||
return wezel
|
||||
lista1 = nastepnik(wezel, licznik, search_grid)
|
||||
lista1 = znajdz_nastepcow(wezel, search_grid, 1)
|
||||
for obecny_wezel in lista1:
|
||||
flag_juz_odwiedzony = 0
|
||||
for odwiedzony_wezel in odwiedzone:
|
||||
# sprawdzenie czy odwiedzilismy juz ten stan
|
||||
if odwiedzony_wezel.stan.x == obecny_wezel.stan.x and odwiedzony_wezel.stan.y == obecny_wezel.stan.y\
|
||||
and odwiedzony_wezel.stan.kierunek == obecny_wezel.stan.kierunek:
|
||||
flag_juz_odwiedzony = 1
|
||||
break
|
||||
if flag_juz_odwiedzony == 1:
|
||||
if obecny_wezel in odwiedzone:
|
||||
continue
|
||||
else:
|
||||
fringe.append(obecny_wezel)
|
||||
odwiedzone.append(obecny_wezel)
|
||||
return pierwszy_wezel
|
||||
return None
|
||||
|
||||
|
||||
def znajdz_sciezke(wezel):
|
||||
sciezka = [wezel]
|
||||
index = wezel.rodzic
|
||||
while index != 0:
|
||||
wezel = mapa[index]
|
||||
sciezka = []
|
||||
while wezel:
|
||||
sciezka.append(wezel)
|
||||
index = wezel.rodzic
|
||||
sc = list(reversed(sciezka))
|
||||
return sc
|
||||
wezel = wezel.rodzic
|
||||
sciezka.reverse()
|
||||
return sciezka
|
||||
|
||||
|
||||
def oblicz_heurystyke(obecnyStan, docelowyStan):
|
||||
dx = abs(obecnyStan.x - docelowyStan.x)
|
||||
dy = abs(obecnyStan.y - docelowyStan.y)
|
||||
return dx + dy
|
||||
|
||||
|
||||
def wyszukiwanie_a_star(poczatkowyStan, docelowyStan, search_grid):
|
||||
fringe = []
|
||||
heapq.heapify(fringe)
|
||||
|
||||
odwiedzone = list()
|
||||
|
||||
heapq.heappush(fringe, Wezel(poczatkowyStan))
|
||||
while fringe:
|
||||
obecny_wezel = heapq.heappop(fringe)
|
||||
|
||||
if obecny_wezel.stan == docelowyStan:
|
||||
return obecny_wezel
|
||||
|
||||
odwiedzone.append(obecny_wezel)
|
||||
|
||||
nastepcy = znajdz_nastepcow(obecny_wezel, search_grid, 2)
|
||||
for nastepca in nastepcy:
|
||||
dobierz_wage_do_wezla(nastepca, search_grid)
|
||||
h = oblicz_heurystyke(nastepca.stan, docelowyStan)
|
||||
g = nastepca.waga + obecny_wezel.g
|
||||
f = g + h
|
||||
|
||||
if nastepca not in fringe and nastepca not in odwiedzone:
|
||||
nastepca.f = f
|
||||
nastepca.g = g
|
||||
nastepca.h = h
|
||||
heapq.heappush(fringe, nastepca)
|
||||
elif nastepca in fringe:
|
||||
index = fringe.index(nastepca)
|
||||
stary_koszt = fringe[index].f
|
||||
if stary_koszt > f:
|
||||
nastepca.f = f
|
||||
nastepca.g = g
|
||||
nastepca.h = h
|
||||
fringe[index] = nastepca
|
||||
print(index)
|
||||
# heapq.heapify(fringe)
|
||||
return None
|
||||
|
||||
|
||||
def dobierz_wage_do_wezla(wezel, search_grid):
|
||||
# sprawdzenie czy to obrot
|
||||
if wezel.waga == 1:
|
||||
return None
|
||||
x1 = wezel.stan.x / 70
|
||||
y1 = wezel.stan.y / 70
|
||||
if search_grid.grid[(x1, y1)] is GridCellType.FREE:
|
||||
wezel.waga = 1
|
||||
elif search_grid.grid[(x1, y1)] is GridCellType.RACK:
|
||||
wezel.waga = 99999
|
||||
elif search_grid.grid[(x1, y1)] is GridCellType.PLACE:
|
||||
wezel.waga = 99999
|
||||
|
||||
return None
|
||||
|
Loading…
Reference in New Issue
Block a user